Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

KL

Jag har en 15-årig halvblodsvallack av ganska rejäl modell. Mankhöjd 167 cm och ordentliga ben (inga "spindelben"). Han är nyligen kollad i ryggen i samband med att vi köpte sadel och hade inte några spänningar eller andra problem. Vi har en bra och för honom utpassad sadel. Han rids 6 dagar i veckan och är hyfsat musklad. Har tidigare gått på ridskola och fick då ta de största eleverna. Nu har min gulliga make frågat om han inte kunde få prova att rida på pålle för att ses om ridning kan vara något för honom. Han är lite rädd för hästar men vill försöka intressera sig för det som jag brinner för :love: Min fråga är om jag vågar låta honom rida pålle och i så fall hur ofta? Maken är lång, 194 cm, och väger ca 95 kg. Han har rätt vältränad och har bra balans och kroppskontroll, men man får ju räkna med att det kan bli lite obalans i sadeln ändå eftersom han faktiskt inte kan rida.

Hade ni vågat låta honom rida? Och i så fall hur länge och hur ofta? Det vore ju en dröm att kunna dela hästintresset med min älskling, men jag vill samtidigt inte ta några risker med min hästs välmående.

Självklart kan hästen bära honom. Skumpa i trav på volt i en timme är väl lite väl kanske. Men självklart skall ha få prova. Jag hade inte haft dåligt samvete.
3-4 dagar i veckan, vill han rida en timme så låt han.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Låter inte som att det är några problem alls, hästen är vältränad och van att ridas av olika ryttare (tänkte på ridskolan). I den förra vikt - och längdtråden fanns det flera 100 kg-personer som red sina halvblod och de hästarna var starka, friska, sunda och glada. Tycker inte att 95 är något att orda om för ett stort halvblod.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tusen tack för era svar! Då låter jag honom prova. Självklart blir det väldigt ordnade former och inget okontrollerat skumpande i timmar. Så får vi känna igenom ryggen vartefter att hästen inte verkar reagera. Det är ju skillnad med duktiga ryttare som väger lite mer än med en helt oerfaren tung ryttare.
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Jag har en 15-årig halvblodsvallack av ganska rejäl modell. Mankhöjd 167 cm och ordentliga ben (inga "spindelben"). Han är nyligen kollad i ryggen i samband med att vi köpte sadel och hade inte några spänningar eller andra problem. Vi har en bra och för honom utpassad sadel. Han rids 6 dagar i veckan och är hyfsat musklad. Har tidigare gått på ridskola och fick då ta de största eleverna. Nu har min gulliga make frågat om han inte kunde få prova att rida på pålle för att ses om ridning kan vara något för honom. Han är lite rädd för hästar men vill försöka intressera sig för det som jag brinner för :love: Min fråga är om jag vågar låta honom rida pålle och i så fall hur ofta? Maken är lång, 194 cm, och väger ca 95 kg. Han har rätt vältränad och har bra balans och kroppskontroll, men man får ju räkna med att det kan bli lite obalans i sadeln ändå eftersom han faktiskt inte kan rida.

Hade ni vågat låta honom rida? Och i så fall hur länge och hur ofta? Det vore ju en dröm att kunna dela hästintresset med min älskling, men jag vill samtidigt inte ta några risker med min hästs välmående.
ABSOLUT!
Jag är i den viktklassen och min häst är väl rätt jämförbar med din i storlek (och 21 år...). Nu är jag förvisso mer erfaren ryttare men rätt otränad, men min häst bockar och busar glatt med mig i skogen, han verkar inte tycka att det är det minsta tungt och besvärligt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tusen tack för era svar! Då låter jag honom prova. Självklart blir det väldigt ordnade former och inget okontrollerat skumpande i timmar. Så får vi känna igenom ryggen vartefter att hästen inte verkar reagera. Det är ju skillnad med duktiga ryttare som väger lite mer än med en helt oerfaren tung ryttare.

Haft min helt oerfarna sambo av ungefär samma storlek (+tung westernsadel) uppe på ganska slimmat varmblod på runt 163. Mycket nöjd häst som glatt promenerade omkring, mindre nöjd sambo som ännu inte vågad göra om det ;) Hoppas att ni får trevliga turer, alla inblandade! :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

ABSOLUT!
Jag är i den viktklassen och min häst är väl rätt jämförbar med din i storlek (och 21 år...). Nu är jag förvisso mer erfaren ryttare men rätt otränad, men min häst bockar och busar glatt med mig i skogen, han verkar inte tycka att det är det minsta tungt och besvärligt.

Haft min helt oerfarna sambo av ungefär samma storlek (+tung westernsadel) uppe på ganska slimmat varmblod på runt 163. Mycket nöjd häst som glatt promenerade omkring, mindre nöjd sambo som ännu inte vågad göra om det ;) Hoppas att ni får trevliga turer, alla inblandade! :)

Tack! Då känner jag mig ännu lugnare :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Handlar det ofta om att vi människor personligen tycker att hästarna inte ska behöva bära för mycket? I många länder bär ju pyttesmå hästar omkring på gigantiska karlar och verkar inte må dåigt av just det... snarare av det faktum att de små hårda hästarna kanske ofta sköts dåligt. Ryttarnas storlek & vikt tycks inte vara så bekymmersam.

En bra ryttare bör väl känna om hästen har svårt att bära upp denne, och i så fall vara storsint nog att erkänna att man är för tung...?
 
Sv: Längd- och vikttråd

4-årigt halvblodssto, fullt frisk, inriden & i bra grundkondition, mankhöjd ca 153 cm.

Ridas, vidareutbildas av balanserad ryttare på 175 cm & runt 100 kg?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du kommer nog få flera svar, men jag tycker 100kg är för mycket.
Det beror lite på hur stoet ser ut också, kort kompakt kropp eller lång rygg osv?
Och hur pass musklad hon är.

I andra länder finns det ju stora stora karlar som rider på små taniga ponnyer, det är inte rätt. Dom vet inte bättre och tänker inte på hur det påverkar hästen långsiktigt.
Hästar är trogna vänliga djur, det är inte alltid dom visar obehag.

Och tyvärr så är nog flera stora ryttare inte medvetna om vad de utsätter sin häst för.
 
Sv: Längd- och vikttråd

4-årigt halvblodssto, fullt frisk, inriden & i bra grundkondition, mankhöjd ca 153 cm.

Ridas, vidareutbildas av balanserad ryttare på 175 cm & runt 100 kg?

Unghäst på 153 ska inte behöva bära på 100 kg tycker jag, det är för mycket.
Att det finns andra som gör värre betyder ju inte att det är rätt..
 
Sv: Längd- och vikttråd

Rent spontant så tror jag att många som själva inte är i närheten av 100-kilosstrecket inte har en aning om hur stor man är när man väger 100 kg. Hade du visat upp en bild på dig själv bredvid hästen, utan att nämna din vikt, så hade svaren högst sannolikt blivit annorlunda än när du skriver ut vikten. Du är ju dessutom relativt lång och har många centimeter att fördela kilona på.

Jag vet själv vad folk brukar gissa på att jag väger och det är inte i närheten av den verkliga vikten... De gissar alltså på mindre!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Oavsett vad man ser ut att väga så är väl själva vikten det som är viktigt?
Om jag nu ser ut att väga 65kg men egentligen väger 85kg, så betyder ju inte det att jag borde rida en nättare dponny, som exempel bara.
 
Sv: Längd- och vikttråd

jag menar bara att man stirrar sig blind på vad vågen säger, när man ger råd om vikter - främst för att man i många fall underskattar hästarnas förmåga att bära.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast man måste faktiskt se till vad som är bäst för hästarna, hästar mår inte bra av att bära på stora tunga karlar eller för överviktiga människor, bara för att dom inte visar smärta eller obehag vid tillfället.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har personer i min närhet som väger ganska exakt 100kg. Hade jag haft en fyraåring på 153 cm hade den personen (om än aldrig så duktig) fått rida på den hästen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Rent spontant så tror jag att många som själva inte är i närheten av 100-kilosstrecket inte har en aning om hur stor man är när man väger 100 kg. Hade du visat upp en bild på dig själv bredvid hästen, utan att nämna din vikt, så hade svaren högst sannolikt blivit annorlunda än när du skriver ut vikten. Du är ju dessutom relativt lång och har många centimeter att fördela kilona på.

Jag vet själv vad folk brukar gissa på att jag väger och det är inte i närheten av den verkliga vikten... De gissar alltså på mindre!

Lite så är det ju faktiskt. Om jag berättar vad jag väger innan folk träffar mig så ser de alldeles förbryllade ut när de sen träffar mig IRL för de hade väntat sig någon som såg ut som hämtad från de största från vecka 1 i Biggest Loser ungefär :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL/Halvt trådkap! Ursäkta! :(

Jag skulle behöva lite hjälp av er kunniga på området! :)
Det är nämligen såhär att jag funderar på att gå över till att bara rida storhäst nu (är 15 år), och där jag rider så finns det tyvärr bara 3 (4?) st D-ponnyer, så antingen är det C-ponny eller stor häst som gäller. Men dilemmat är; Är jag verkligen tillräckligt stor (fysiskt sett) för att rida stora hästar regelbundet? Jag rider i dagsläget en storhäst ibland, men jag tänkte om jag ska övergå helt och hållet...
Min längd: 162,5 cm
Min vikt: Ca. 52 kg
Har på det små "taxben" typ...

Bara för att illustrera hur jag ser ut på hästar av olika storlek:

397810_343232839133388_361834119_n.jpg

Maxad, något smäckrare C-ponny

941679_343233252466680_519470264_n.jpg

Strax under 160 cm, lite grövre storhäst (den enda storhästen jag rider för närvarande)

524705_343233365800002_1031317810_n.jpg

Runt 165 - 170 cm, normal "sportmodell" (min kompis häst, skrittade bara en gång!)

Vilken storlek ser jag bäst ut på tycker ni? Och skulle jag fysiskt sett orka "rida" ihop en storhäst tror ni?
(Jag rider på ca. LC nivå i dressyr och CR i hoppning...)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vilken storlek ser jag bäst ut på tycker ni? Och skulle jag fysiskt sett orka "rida" ihop en storhäst tror ni?
(Jag rider på ca. LC nivå i dressyr och CR i hoppning...)
du kan rida vilken som helst av dem

att "rida ihop" en häst handlar inte så mycket om att ha fysisk styrka, utan rätt teknik är betydligt viktigare.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller med det ameo skrev. Tekniken är det mest avgörande.

Jag är ca 155cm lång och rider alltifrån b-ponny till hästar uppåt 180cm i mkh. Det är givetvis lättare för mig att rida en ponny eftersom benen kommer om bättre men med lite vana och knep går det lika bra med en större. Min egna är 167cm i mkh och det fungerar fint.

Jag tycker inte att jag ser sådär värst liten ut på någon utav dessa tex (175cm, 167cm)
dtrr3_50968e24e087c3695de53c2e.jpg
trav1_50e344dce087c36f858d2dd9.jpg


Så av bara storleken att döma skulle jag inte säga att du är "för liten" för en storhäst. Däremot tycker jag att du såg ut att passa storleksmässigt bäst ihop med hästen på mittenbilden :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 513
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp