Bukefalos 28 år!

Längd- och vikttråd

Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 153 cm och väger 40,8 k för att vara exakt. Vilken storlek ska jag ha på ponny/häst?

Lite större b-ponny och uppåt borde passa bra :)
Min dotter är ungefär lika stor som LillaMuffin och är så här stor på liten C-ponny. Hon rider även lite på vår maxade D-ponny (som dock är högdräktig nu) och har suttit några gånger på mitt halvblod också.

Jag gissar att du växer fortfarande och skulle då hellre rekommendera en lite större häst/ponny så att man inte växer ur den för fort. Just nu kan du nog rida B-ponny, men inte så länge till.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Säg inte det ;) det kan finnas väldigt små vuxna också ;) jag utgick ifrån den längden/vikten som är nu, självklart är det klokt att välja nått att växa i om man ska köpa sig en häst. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hejsan! Jag ska rida till en ponny i sommar på uppdrag från ridskolan då hon har "tappat" lite skolor osv. Jag är 168 cm och väger ca. 60kg. Ponnyn är 140 i mankhöjd. riktigt kraftig med biff rygg och massa muskler. här är en bild på oss. Jag har ganska långa ben med kort överkropp. Tycker ni att jag ser/är för lång för henne? kan dessutom tillägga att hon är 10 år. Tänkte bara höra vad ni tycker och tänker! :)

dsc_1125_519147039606ee5f6d0335d9.jpg

72943_1312458926_519147889606ee5f4cfff9b0.jpg


Ska efter sommaren börja leta ponny! Har nog tänkt mig en maxad d-ponny eftersom jag gärna vill tävla lite. Men vad tror ni? Ska jag köpa en stor ponny eftersom jag har många ponny år kvar (jag ska fylla 14) eller ska direkt upp på storhäst? ;);):D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ursäkta, jag kan inte låta bli att reagera på sådant här.
Sadeln ser ut att ligga förkastligt långt fram!
Det bör du ta upp med ägaren INNAN fortsatt ridning.

Jag håller med dig till fullo, kan det vara därför ponnys har tappat sina skolor? han kan helt enkelt inte göra dom när hela sadeln täcker skuldrorna
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller med! Det där var nått av de värsta jag sett i sadelväg:crazy:
Om man bortser från sadeln så är du ju kanske lite lång men så länge du rider rätt och balanserat(i en bra sadel) så funkar det nog.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ser nu på bilden att det ser jätte tokigt ut! Men schabraket ligger ganska så jätte långt fram och ni får med tänka på att mina knän går utanför sadeln! ;) det var inte jag som sadla och jag var så nervös att jag inte hade tanke att checka hur sadeln låg. Men kan försäkra er om att hon tappat skolor pga att hon står på en ridskola och blir slafs riden varje dag av små barn! ;) alltså har det ingenting med sadeln att göra! Men om jag får fråga! Vad för storlek på ponny/häst tror ni kan passa mig? 168 cm 60 kg växer inte mer!

(Kan säga att sadeln inte låg lika långt fram som det ser ut och att ponnyn är 137 cm i manke)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ordna till sadeln så är det bara att rida på:). Jag har exakt samma mått som dig och min ena är lika hög som din ponny:
942712_10200449631395236_1638406939_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det syns tydligt att framvalvet på sadeln är på tok för långt fram. Det kan absolut ha att göra med hästens status.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Åh vilken vacker ponny! :love:

Nej då, tycker inte alls att du är för stor. Kan sadeln vara för lång/för stor kanske? Hon har kort rygg ser jag och ganska sluttande bogar, sadeln kanske åker fram under ridningen?

Vad säger personalen på ridskolan? Förstår att du som ryttare kanske inte har så mycket att säga till om när det inte är din häst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det här med längd och vikt alltså..

Jag är själv 181 cm (skiiiiiiitlång!) och väger mellan 60-65kg (varierar lite såklart ;P ) och mitt engelska fullblod är 163 cm. Hon är en väldigt nätt och smäcker modell så på henne kan jag själv tycka att jag ser stor ut när man tittar men jag känner mig definitivt inte stor när jag rider henne. Hon är dock ingen viktbärande pålla. Min sambo har fått sitta upp på henne någon gång och han väger runt 75-80kg, lika lång som jag, och man märkte på henne direkt att hon tyckte att han var för tung. Syntes på henne på något sätt :S

Min grannes engelska fullblod som jag också rider är betydligt lägre, runt 155-160 sm skulle jag tippa men på honom ser jag inte ett dugg stor ut. Hans bål är djupare så min skänkel hamnar i ett för ögat bättre läge. Även om han är grövre i modellen så är inte han heller en viktbärande häst utan jag kan nog tycka att min vikt +10 kg max räcker för honom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd- och vikttråd

Visst är det så, mankhöjden behöver inte alls indikera om en häst är viktbärande eller inte. Som du säger, grovlek och båldjup, kroppsbyggnad, muskulatur. Det är många variabler som ska in.

Känner en kille som är 195 och rider ett ganska smalt, atletiskt halvblod med mycket blod i sig på 165. Den nya sportmodellen helt enkelt, långbent men inte så mycket massa. De funkar ändå jättebra ihop, även om han kanske får vinkla ihop benen lite. Vet inte vad han väger, men han är ganska muskulös och med den längden måste det bli över 85 kg. Hade som du säger inte alls funkat på t ex ditt fullblod. Allt har med individen att göra.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och jag skulle säga maxad D-ponny ungefär. Man vill ju ha en så liten häst som möjligt :D

Skämt åsido, ett ganska vedertaget "tänk" är väl att hästen ska vara 20 cm lägre i mankhöjd än vad man själv är lång.

Jag är 181 cm lång, min häst är knappt 1,63 vilket passar bra, skulle inte vilja ha nå större :o Men jag rider också hästar ner till liten d-ponny utan besvär, jag är lätt (52kg) och sen har jag väl vant mig vid att rida lite små hästar helt enkelt.

10 cm brukar man prata om är idealet.
20 cm är absoluta minimum dvs hur liten hästen max bör vara i förhållande till ryttaren.

som alla förstår utifrån diskussionen, går det inte att generalisera på detta sättet, det skall ses endast som en fingervisning vad som "brukar" fungera.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och jag får då kontra med att det inte går att generalisera på det sättet du beskriver.

Att det skulle vara "absolut minimum" med 20 cm lägre häst i förhållande till ryttarens längd.

Den här hästen är inte över 1,50. Jag är alltså ca 32 cm längre än vad hästen är hög.
Still+3.jpeg


Skulle utan vidare ställa upp i dressyrtävling exempelvis, utan att förvänta mig avdrag för disharmoniskt ekipage ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

ÖHhhhh.....

Jag har ju själv skrivit att det inte går att generalisera utifrån det JAG skrev.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jaså, tolkade det som att du rättade mig med att 20 cm är absolut minimum och inte något att se som ett "bra" mått.

Ursäkta missförståndet då :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Bara på utläsningen att hästen inte vara mindre än 20 cm lägre än ryttaren. Tolkade jag fel?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 307
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 537
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp