Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

IngelaH

Trådstartare
Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den tråden försvnn, kom femtioelva frågor om viktgräns för russ, viktgräns för shetteis, är nordsvenskar viktbärand och hur viktbärande är... och så vidare.

Nu startar jag en ny sån här tråd och kommer stänga alla andra. :bow:

***************************************************

Här har ni en tråd där alla frågor och svar om ryttarens vikt och längd kan läggas så slipper vi en massa trådar som går ut på samma sak. :idea:

När är man för tung och lång? vad är för tungt eller långt för:

A ponny
B ponny
C ponny
D ponny
stora hästar från 148
grova kallblod
grova varmblod

Personligen tycker jag, IngelaH, att denna fråga är väldigt individuell och svår att svara exakt på. Hästar är olika höga, olika kraftiga, olika musklade, i olika kondition. Ryttare är olika långa, tunga, olika musklade, olika balanserade med mera, med mera. Det ÄR svårt att svara entydigt på en fråga om Hulda som är 1.75 lång, väger 93 kg, bara kan rida Mr Kyoto, Shirevalack på 1.80, lätt riden och körd i skogen... eller om hon lika gärna kan rida Banzai, korsning fullblod/varmblodig travare på 1.68, mkt riden för tränare och riden i mening att tävla lättare fälttävlan, exempelvis. OBSERVERA, Hulda, Mr Kyoto och Banzai, är HELT fiktiva individer, tagna ur luften och finns inte i verkligheten.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tror att "Hulda" utan problem skulle kunna tävla "Banzai" i lättare fälttävlan...:rofl:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Eller hur? :idea: Det tror jag med, det beror ju bara på hur balanserad "Hulda" är som ryttare. En nybörjare i den viktklkassen kan tyvärr kana runt lite som en smörklick på en het potatis första tiden. Men om "Hulda" ridit ett par år och det BÖR hon ju ha gjort, om hon tänker börja rida fälttävlan... så borde hon lätt kunna balansera upp sin vikt, även på en något mindre häst, så tillvida att den också är tränad och musklad för sin uppgift. :bow:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Precis! Vad kul det är med påhittade personer....xD
Jag tycker att maxvikten är ungefär såhär:
(Givetvis ka jag ha fel, då jag inte sett, hört, förstått,vetat allt...:))

a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg

b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

c-ponny av welshtyp: 45-55kg
c-ponny av ngn form av cob-typ: 60-65kg

d-ponny av connermaratyp: 65-75kg
d-ponny av fullblodstyp: 60-70kg

Storhäst av tunnare modell: 70-80kg
Storhäst av kallblodstyp: Varsågod och rid! (ungefär) ;)

Allt menar jag givetvis med +- några kilon, beroende på hästen och ryttaren. :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

skulle vilja lägga till att det helt och hållet beror på ändamålet med ridningen också. till exempel så är det ju skillnad på hopptävling på hög nivå, och lugna uteritter... jao :p
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Så då menar du att "Huldas" kusin Elmer, som väger 102 och knappt vet vad som är fram och bak på en häst, kan klättra upp på en stege och rida "Yves Roches ox" en spinkig arabhingst direktimporterad från Saudiarabien och skogspromenera 3-4 dagar i veckan utan att utsätta hästen för skada i längden... :)

Fortfarande beror det på individen, både den två- och fyrbenta. Även en promenadhäst behöver på lång sikt ha en balanserad ryttare om ryttaren är kraftig... för att den ska hålla i längden.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg

b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

c-ponny av welshtyp: 45-55kg
c-ponny av ngn form av cob-typ: 60-65kg

d-ponny av connermaratyp: 65-75kg
d-ponny av fullblodstyp: 60-70kg

Storhäst av tunnare modell: 70-80kg
Storhäst av kallblodstyp: Varsågod och rid! (ungefär) ;)

Jag håller med ungefär på detta. Men då förutsätter jag att hästen är någelunda i kondition. Är den totalomusklad så drar det ner ytterligare ~10 kg.
Även för unghästar så bör man dra av av vikten (Till en början iaf)

Sen spelar längden ganska stor roll också.
Bara för att man har rätt vikt så ska man ju inte sätta sig på en för liten häst storleksmässigt.

Jag tycker egentligen inte att man ska haka upp sig för mycket på vikten (så länge man inte märker att man är för tung såklart) utan helheten på ryttaren. Längden spelar lika stor roll som vikten.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tycker egentligen inte att man ska haka upp sig för mycket på vikten (så länge man inte märker att man är för tung såklart) utan helheten på ryttaren. Längden spelar lika stor roll som vikten.


Så tänker jag också lite... det är helheten hos ekipaget och hur pass välbalanserade de är utbildningsmässigt oxå till viss del som spelar in.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

det beror det ju hemskt mycket på hur välmusklad hästen är också en riktigt vältränad häst/ponny borde ju kunna bära 5-10 kilo mer än vad som har sagts i ovanstående inlägg.

Det finns många olika regler för att räkna ut sånt här men det som jag har hört från veterinärer och sånt är att hästen inte bör bära mer än 1/6 av sin vikt regelbundet. Om jag tar min ponny som exempel så är hon en välmusklad connemara av det smäckrare slaget på 147,3 cm som väger ca 480 kg 480/6= 80 alltså borde hennes maxvikt för daglig belastning ligga på 80 kg. Men sen borde det ju vara skillnad på om vikten är fett eller muskler också.

när det gäller längden så brukar man ju säga att man absolut inte ska vara mer än 20 cm längre än vad hästen är hög. runt 10-15 cm ser oftast bäst ut alltså är en ryttare på ca 162 cm lagom till en maxad d-ponny.


sen spelar det som sagt var även stor roll hur bra balans ryttaren har men det kan man ju inte sätta upp några regler för.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Alltså är inte jag för stor på min maxade D-ponny? Jag är 165-166 cm lång och väger runt 53 kg, och hästen är en korsning varmblod/new forest och är typ "sporthäst" i typen som en sadelutprovare uttryckte sig :p
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag red in min kompis arabhingst. Han var maxad d-ponny när han hade skor... Vi hade promenerat honom sen han var förl och började sedan med longering, tömkörning, löshoppning, hänga på honom som 3-åring och RED in honom som 4-åring. Jag var och är... 178 cm lång och vägde på den tiden 78 kg. Tack vare att han var välmusklad i sig, så såg det inte överdrivet konstigt ut och kändes helt OK att rida igång honom. Men senare på vårkanten sände vi honom på tillridning. När han kom hem, var det som att sitta på en sadel... Det fann inget framför och inget bakom och han hade blivit expert på korkskruvssaltomortaler, så vi behövde många liter Karlssons klister... :devil:

Så om din travare/new forest korsning har lite massa, så är det ju absolut inga problem att fortsätta rida honom. Men är det den slanka typen, så är det ju risken att det är du som petar bommar och sånt om ni hopptävlar och så vidare. Och att du då skyller på HÄSTEN att det är den som river... när det eg. kanske är du, som är lite för lång. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Klart du kan rida en Dponny. Kanske inte om den är smäcker i typen.
ALLT beror egentligen på hur hästen ser ut.

Jag red maxad C (fjording) i flera år när jag var 170 cm lång. Vägde dock en bra bit under 50 då, och denna hästen var van att gå med folk som vägde det dubbla.
För mig är det längden som är problemet. Jag vet att jag är på gränsen för lång på min häst (hon är runt 150) men inte så att det ser illa ut.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

vikten är ju absolut inga problem men du är ju på gränsen till för lång. bara du inte blir så mkt. längre så funkar det nog!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

när det gäller längden så brukar man ju säga att man absolut inte ska vara mer än 20 cm längre än vad hästen är hög. runt 10-15 cm ser oftast bäst ut alltså är en ryttare på ca 162 cm lagom till en maxad d-ponny.

Men det beror ju mkt på hästens konstruktion, det också! :smirk: På ett kallblod gäller inte riktigt max 20cm... Jag är 183cm, mitt nsvsto är 155 och jag ser knappast för stor ut iaf! :D

8024443.jpg
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tack, det är precis vad jag och flera i alla såna här längd, vikt och liknande trådar har försökt förklara... :bow::bow::bow:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

ja precis som jag skrev så är det där ju bara riktilinjer som stämmer i normalfallet och att huruvida men är för stor eller inte beror på så mycket annat som man inte kan utforma några konkreta regler om!;)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är alldelles för lång för "min" lilla ponny, dock rider jag inte allt för ofta och jag rider ibland mycket storhästar också.
Jag är (bli inte chockade nu :bow:) ca: 165cm och ponnyn 131-132cm.
Dock väger jag bara 45 kg, och har en ganska bra balans. Jag kräver inte så mycket i min ridning och rider ut mycket, tävlar inte utan sysslar med vanlig vardagsridninging. Jag rider henne ungefär 2 gånger/vecka.
Ponnyn är en welshponny med en bra och kompakt kropp, som med lätthet struttar runt med mig. :D

För er som skulle vilja se så kan jag lägga ut en färsk bild. :)

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11840000-11849999/640x480/11847994.jpg

(Jag är inte ute efter påhopp eller liknande, men jag tycker så mycket om bilden så jag blev frestad att lägga ut den :o)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är 159,5cm lång, kan egengligen rida ponny men började rida häst istället, har snart gjort det i tre år och det funkar.
Även om det kanske så riktigt riktigt roligt ut när jag red en häst som är 170cm.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07990000-07999999/640x480/7996534.jpg?0

såhär ser jag ut på min sköthäst(som är ca 163cm tror jag)..
4976837.jpg

sitter i stolsits osv, visar endast bilden för att visa storleks mässigt.
ser jag liten ut på honom?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 075
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 268
Senast: QueenLilith
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 397
Senast: Askur
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 801
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp