Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

tycker också hon är i längsta laget nu på shettisen, iofs har hon inte varit och ridit dom på en månad nu pga sommar uppehåll, jag tror hon får sluta med det och börja rida C-ponnyn i stalllet i stället :D

Han är 29 år och världens snällaste, passar min syster bättre än bråkiga, busiga små shettisar :p
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hon var ju inte ett extremfall som de man kan stöta på ibland, med sina 165cm och 55kg som ändå fortsätter rida shettis.... :p
Hon såg lite liten ut på c-ponnyn men det är ju bättre om hon trivs bättre med den, då får väl hästen va så stor den vill. ;)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hehe tror hon trivs bättre med c-ponnyn då han tar mycket större steg, det blir för studdsigt med shettisarnas små korta steg, hehe.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

när det gäller längden så brukar man ju säga att man absolut inte ska vara mer än 20 cm längre än vad hästen är hög. runt 10-15 cm ser oftast bäst ut alltså är en ryttare på ca 162 cm lagom till en maxad d-ponny.

Jag är ca 175 cm lång och rider en d-ponny på 147 cm höd. Jag ser inte ett dugg förstor ut, även fast hästen är av fullblodstyp. (arabiskt fullblod)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Har du nån bild?

Jag tycker att 30 cm skillnad brukar vara på tok för långt, men det skulle vara kul att se nån som inte var det.. :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Sen beror det ju lite på varför man rider en ponny som är "för liten". Om man köper sej en ponny som redan är för liten när man köper den så är det ju fel. Men om man har kvar sin gamla barndoms ponny t.e.x som man inte vill sälja och som man rider lite lugnt på i mellan åt för att den ska få röra på sej så är det ju en annan sak.

Jag t.e.x rider ju på min maxade shettis i mellan åt(väldigt lugnt, lunkar bara runt i skogen). Just för att hon behövs ridas ibland och för att jag inte kan sälja henne. (och nej hon går inte att köra och nej det går inte att slänga upp ett barn).Och hon verkar trivas jätte bra med det. Jag skulle därimot aldrig köpa mej en ponny nu som är för liten redan när jag köper den.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Fast för mig beror det inte på alls.
Växer man ut sin ponny slutar man rida den. punkt.

Men, att rida ibland tar ju hästen självklart inte skada av, så länge man inte sitter o galopperar i full fart på en omusklad häst.
Men nån liten skritt&trav tur då&då borde ju inte skada.

Om man inte vill sälja ponnyn så får man helt enkelt göra andra saken med den.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Har läst alla inlägg och tycker att det är lite blandade åsikter. Så passar på och frågar istället.

Jag fyller 17år i år och vill gärna börja tävla lite på ponny innan jag går upp till storhäst helt och hållet. Och jag har fått erbjudande att börja rida en maxad c-ponny (1,39½cm i manken), ganska rubust av sig så han "tar upp mycket ben", de vill att jag ska tävla han i dressyr, då ägaren tävlar han i hoppning. Han är utbildad LA.
Sen har vi en d-ponny (1,44cm i manken) som jag också har fått erbjudande och börja rida och tävla i dressyr men han är dock bara grundutbildad och inte i bästa kondition, han orkar inte riktigt bära upp sig själv och springer in i galoppen. Ägaren skogsrider mest.
Jag är ca 165cm lång o väger 55kg. Tror ni att jag är på tok för lång att rida c-ponnyn istället ?

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Fast för mig beror det inte på alls.
Växer man ut sin ponny slutar man rida den. punkt.

Men, att rida ibland tar ju hästen självklart inte skada av, så länge man inte sitter o galopperar i full fart på en omusklad häst.
Men nån liten skritt&trav tur då&då borde ju inte skada.

Om man inte vill sälja ponnyn så får man helt enkelt göra andra saken med den.

Du säger ju emot dej själv hela tiden. Först säger du att om man är "för stor" ska man sluta rida ponnyn. punkt.

men sen helt plötslig(i samma inlägg) så är det ok att rida den någon gång ibland i lugnare tempo.

Hur ska du ha det?

har du något tips på vad man kan göra annars då? Både hästen och jag börjar tröttna på att tömköra och gå promenader...
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Nejdå. det funkar säkert:D Prova:)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Men, att rida ibland tar ju hästen självklart inte skada av, så länge man inte sitter o galopperar i full fart på en omusklad häst.
Men nån liten skritt&trav tur då&då borde ju inte skada.

Så bara för att man växt ur en häst så är den omusklad?
Och varför är det bättre att bara rida den "ibland"?
Då tappar den ju all muskulatur och får ännu svårare att bära upp sin stora ryttare.
Men rider man lite oftare så är det enligt mig betydligt hälsosammare om hästen åtminstone har muskler så att den kan bära upp ekipaget.
Till viss mån då såklart.
Men en löpare springer inte 1,5 mil nån gång ibland och tappar formen däremellan utan tränar oftare fasst kanske kortare sträckor och behåller därmed kondition och muskulatur.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Du säger ju emot dej själv hela tiden. Först säger du att om man är "för stor" ska man sluta rida ponnyn. punkt.

men sen helt plötslig(i samma inlägg) så är det ok att rida den någon gång ibland i lugnare tempo.

Hur ska du ha det?

har du något tips på vad man kan göra annars då? Både hästen och jag börjar tröttna på att tömköra och gå promenader...

Ska man behöva förtydliga sig ännu mer? :smirk:
Jag säger inte alls emot mig själv.

Som jag skrev kan jag tycka det är okej att rida hästen ibland (<--) och lugnt.

Alltså INTE regelbundet (=flera gånger i veckan) och hårt.

Nja tips och tips. Jag lånade ut min häst när jag blev för stor. Sen betäckte vi henne. Nu går hon som sällskapshäst istället och rids då&då av olika ryttare.
Det finns säkerligen trådar på buke om saker man kan göra för hand med hästarna.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

sparklesliten.jpg


engalserod.jpg


Hur lång tror ni jag är ? ( Ponnyn är 146cm )
När dom flesta får höra hur lång jag är, brukar reaktionen
bli - Oj rider du fortfarande ponny :confused: Men när
dom får se en bild brukar det alltid vara annorlunda.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Så bara för att man växt ur en häst så är den omusklad?
Och varför är det bättre att bara rida den "ibland"?
Då tappar den ju all muskulatur och får ännu svårare att bära upp sin stora ryttare.
Men rider man lite oftare så är det enligt mig betydligt hälsosammare om hästen åtminstone har muskler så att den kan bära upp ekipaget.
Till viss mån då såklart.
Men en löpare springer inte 1,5 mil nån gång ibland och tappar formen däremellan utan tränar oftare fasst kanske kortare sträckor och behåller därmed kondition och muskulatur.


Nej men jag tar för givet att man själv - som för stor ryttare - inte sättet sig och rider hästen regelbundet så den behåller musklerna.

Jag syftar på att om man på något sätt håller den i kondition (Med liten ryttare, körning eller what ever) så kan man säkerligen sätta sig på hästen nångång då och då och ta en liten runda i skogen, utan att den tar skada av det.

Och man kan inte redigt jämföra en löpare med en häst :crazy:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

http://i30.photobucket.com/albums/c336/Charmelione/sparklesliten.jpg

http://i30.photobucket.com/albums/c336/Charmelione/engalserod.jpg

Hur lång tror ni jag är ? ( Ponnyn är 146cm )
När dom flesta får höra hur lång jag är, brukar reaktionen
bli - Oj rider du fortfarande ponny :confused: Men när
dom får se en bild brukar det alltid vara annorlunda.
du är säkert längre än 170 cm iaf, typ 176cm elelr nått..
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hur lång tror ni jag är ? ( Ponnyn är 146cm )
När dom flesta får höra hur lång jag är, brukar reaktionen
bli - Oj rider du fortfarande ponny :confused: Men när
dom får se en bild brukar det alltid vara annorlunda.

Tjaaa... Typ 170? Men isåfall kan jag inte tro det, för du ser ju absolut inte stor ut på ponnyn!!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

174 cm är jag och ponnyn är somsagt 146 cm
visst är det svårt att tro ? :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

174 cm är jag och ponnyn är somsagt 146 cm
visst är det svårt att tro ? :)

Det kunde jag aldrig tro!! Och så har jag starka känslor av att jag ser stor ut på min ponny (är 166, ponnyn maxad D) :p... Har ju bilder tidigare i tråden :p
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Min ponny är ca 1,30 hög ,
ganska kraftigt bygd då hon är korsad welsh, russ o fjording.
jag är 1,56 cm lång ( växer inte mycket mera) och väger ca 45 kg.

För stor?
Lägger bild oxå :D

Första bilden, hoppar:.


Andra barbacka:
11846684.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Det är väldigt svårt att bedömma hur du ser ut på hästen när halva hästen/ryttaren inte är med i bild...:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 296
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 465
Senast: Askur
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 821
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp