Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Okej! Här kommer en bild på mig och ponnyn (kommentera inte min sits och så tack, det är p.g.a. sadeln som jag sitter i bakvikt, och jag har en annan sadel som jag sitter bättre i nu :) )

på den här bilden ser det dock ut som att Zorro har jättelång hals :rofl: :p
10970782.jpg


11604179.jpg


Zorro232.jpg

Haha, pigg han ser ut där då :rofl:


Ser det oproportionerligt (stavfel :crazy:?) ut? :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Det ser ut som att du har väldigt långa läder :D

det hade jag säkert, bilden är tagen på min födelsedag förra året dvs 20de oktober :p men det är senaste ridbilderna jag har på mig och sköthästen så..
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

tycker att alla har hängt upp sig på längden. ser det inte konstigt ut så behöver ni ju intre vara oroade. jag tycker inte det gör så mycket om man är lite lång. Det är ju vikten som räknas. Hästen får ju klart svårare om man är jätte lång då blir det ju vingligare men då får väll man som ryttare träna balansen så man kan balansera upp hästen. Jag är 1,73 och rider fortfarande C-ponny (ska sälja henne nu och gå över på större häst) min ridlärare, mina föräldrar, mina kompisar , nej ingen jag känner tycker att det ser konstigt ut :S. Jag rider nu D-ponny och tycker inte alls det ser konstigt ut. Är väldigt smal så väger ca 44-46 kg. Har frågat massor av människor och dom tycker att jag ska fortsätta på ponny är ju trots allt bara 13 år och tycker absolut inte det är kul om man ska behöva gå upp på stor häst. Man ska NJUTA av ponnytiden så länge man kan.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Man ska NJUTA av ponnytiden om man har rätt storlek för det!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Men man har också rätten att välja själv! är man för lång och vill rida ponny så finns det faktiskt ingen regel som säger att man inte får det. Ska man gå efter betraktarens öga, ska man se det ur hästens synvinkel eller gå efter ryttarens kunskaper?
Oavsett vad man håller på med kommer det alltid finnas de som tycker helt tvärtemot.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tjohoo :angel:? Såg jag stor ut på min häst?? :p
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja det är klart att folk kommer tycka tvärtemot. Och det är till 95% dem som HAR för SMÅ ponnyer/hästar. :smirk:

Vi har rätten att välja själva, men då tycker jag också att vi ska välja utefter hästens bästa istället för att egoistiskt tänka på bara sig själv! :idea:

Jag anser att man ska gå efter helhetsintrycket.
Man ska välja en häst som passar BÅDE ridmässigt och storleksmässigt. :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Men vems uppgift är det att dömma vad som är bäst för hästen? Är en liten omkringstudsande 6-åring bättre än en lite större men sadelfastare ryttare?! :crazy:

Man kan också säga att de som har "lagom" hästar enligt dem själva står emot alla ponnyekipage, eller hur? För är man ägare till en 1.70 häst så är ju alla ponnyryttare på "TOK" förstora! :cool:
Ska man behöva byta till storhäst när man fylt 11 för att det anses skamligt att rida ponny för länge? :eek:
Jag har på väldigt få bilder/filmer/i verkligheten sett ytterst få hästar lida pga deras ryttare, och när jag sett hästen lida har det varit riktiga extremfall... Typ shettis med en 1.70 ryttare.
Hästar är starka djur och tål en hel del, varför skulle annars människan hoppa 2m höga hinder och göra en massa galloppiruetter?! :cool:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Som sagt:

Ja det är klart att folk kommer tycka tvärtemot. Och det är till 95% dem som HAR för SMÅ ponnyer/hästar.

Och här får du svaret på det du skrev:
Jag anser att man ska gå efter helhetsintrycket.
Man ska välja en häst som passar BÅDE ridmässigt och storleksmässigt.

Varför skulle man "stå emot ponnyekipage", bara för att man hellre ser proportioneliga ekipage, än ryttare som näst intill släpar fötterna i backen?
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

För att man kan i stort sett inte kan bli för stor/för lång på en 1.60 häst.
Klart att man hellre ser proportionerliga ekipage, men det är ju faktiskt ur betraktarens öga, inte vad som är bäst för ryttaren/hästen.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

För att man kan i stort sett inte kan bli för stor/för lång på en 1.60 häst.
Klart att man hellre ser proportionerliga ekipage, men det är ju faktiskt ur betraktarens öga, inte vad som är bäst för ryttaren/hästen.

Det där får du gärna förklara lite.
Varför skulle ryttaren ha det bättre på en för liten häst?
Man får ju sämre sits rent generellt, och har mindre möjlighet att rida på ett bra sätt.

Och jo, det finns folk som är för stora för vissa "storhästar" också.
Och det har ju itne med saken att göra.
Jag har inget emot ponnyekipage sålänge det ser vettigt ut.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tycker att man måste se till hur hästen är byggd och hur hästen reagerar när man ska och när man rider. Om hästen hela tiden går undan när man ska sitta upp, kan även det vara ett tecken på att man är för tung. Sen om hästen inte orkar jobba rätt utan svankar med ryggen och drar upp huvudet är ju också tecken på att något är galet, t.ex. att man som ryttare väger för mycket. Jag vet folk som säger om t.ex. islänningar att de kan bära vuxna karlar på ryggen och därför kan vi vara hur tjocka vi vill när vi rider dem! Någonstans så måste vi ju använda vårt sunda bonnförnuft innan vi sätter oss på en häst. Och precis som de flesta sagt; hästens kondition och muskelmassa, och då att musklerna sitter på rätt ställen!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Och varför skulle inte det ha med saken att göra? Denna tråden handlar ju om storlek och proportioner på ekipaget, bara för att "hästen" i fråga inte är en ponny kan den väl diskuteras?
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hey, jag väger 42 kg är 164cm lång. Tror ni det passar till min 155 cm höga travare? :angel:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

NEJ du är inte för stor för stor till din D-ponny, tycker jag.
Jag är 170 och min vikt är knappast någon fara.
Ponnyn min var 147 cm hög och import men vi misstänker fullblod/newforest och det såg ut såhär
när jag ägde henne, nu såld pga min ålder



Sen tänkte jag fråga er, vad tycker ni om detta ekipage?
12807849.jpg

Det är min lillasyster på en shettis som ligger på ca 105 cm.
Hon rider normalt (en gång i veckan) en annan shettis som bär upp sin ryttare mycket bättre, den här är överbyggd bak och väldigt framtung men det är samma storlek på shettisarna.

Tycker hon börjar bli i längsta laget för dom små shettisarna och
hon trivs mycket bättre på gammel ponnyn i stallet som är en C-ponny tror jag. syrran och c-ponnyn

var snälla det är en 7 åring vi pratar om.

/S
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tycker att hon verligen är för lång för denna shettis, men endå för liten för C-ponnyn.

Men hon sitter bra på bilderna, Lycka till!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

tycker det ser bra ut! Lycka till! :)

Var tror du om 42 kg 165 lång på en varblods travare 155 cm hög?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 298
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 465
Senast: Askur
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 824
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp