Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hej nu hoppar ja in hej vilt :p

Vikten kan man räkna faktiskt :d = du tar din egen vikt gånger 6. Svaret blir vad hästen kan väga som minst :idea:

ex. ryttare=50 kg. 50*6=300 kg. Denne kan alltså rida en häst som väger minst 300 kg

smart va :idea::p
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hej!

Jag tycker såhär:

Att så länge det ser proportionerligt ut och det känns bra är det okej att rida på hästen. Men självklart, om hästen är helt omusklad så måste man ju tänka lite mer på det här med vikten så att ryttaren inte är för tung.. Samma sak att en balanserad ryttare kan rida på en mindre häst än en som är helt obalanserad.

vet inte om ni förstår hur jag tänker men ni kan ju fråga annars så kan jag försöka förklara lite bättre.. :smirk:

Själv är jag mellan 160 och 165cm lång(vet inte exakt, bryr mig inte riktigt heller) och väger nästan 60kg. Jag tycker att det känns mycket bättre när jag rider stora hästar (typ ca 170cm i mkh) än på ponnyerna som mina kompisar brukar rida på (då pratar jag om kompisar som är lika långa som jag eller längre och väger ungefär lika som jag) Men när de rider på ponnyerna så ser det ju bra ut... Jag blir ofta tillsagd att jag inte är för stor att rida ponny (stor C- eller D-ponny) det kanske ser bra ut men det känns jätte konstigt..


Sitter här på halvblodshäst, 171cm i mkh.. Det känns bra.. inte så bra bild kanske men iaf, det hade nog sett bättre ut om jag inte ridit med hoppläder på den bilden. (Jag är medveten om den kassa sitsen så den behöver ni inte komentera :crazy:)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Fast sådär kan man ju inte räkna.

Det tar ju ingen som helst hänsyn till varken ryttarens längd eller hästens storlek.. :crazy:

Om jag skulle räkna på det sättet skulle alltså jag kunna rida en liten grov och fet Bponny. (Jag är 170, så nej det stämmer inte alls! :p )
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tja, de va på flyinge ja fick höra de :p o nej, den tar ingen hänsyn till ryttarens vikt eftersom man räknar på vikten om du nu missa de :rofl:

ps. man får ju ta de me en smula vett helt enkelt :bump:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Okej så om man e för stor för sin häst e det endå okej att rida en gång i veckan!?

Men om man har en egen kusen inte vill man väll rida så sällan häller?

Är du för lång och/eller för tung så byt till en större kuse.

Eller så bantar vi alla ner oss till 40kg och har stenar på huvudet så vi aldrig blir över 120cm. Då kan vi rida på våra älskligs ponnys i evigheters evighet! :bump:

fasst det blir tjötit att jämt behöva visa legg på krogen och aldrig få åka "vuxen" karusellerna på Liseberg. :banana:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Det är så roligt att läsa här verkligen...det många som tror att dom vet allt. Det va väldigt bra skrivet av dej ponnie91. Det dom säger på skolor och det vetrinärer säger om vikt, lyssnar man juh på mer än nogon annans åsikt. Jag är en 172 och rider en stor kraftig c- ponny. Jävlar va snygga vi är tillsammans och ingen på ridskolan tycker jag är för stor:):banana:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Bild?:)

(tiiiio)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tja, de va på flyinge ja fick höra de :p o nej, den tar ingen hänsyn till ryttarens vikt eftersom man räknar på vikten om du nu missa de :rofl:

ps. man får ju ta de me en smula vett helt enkelt

Jag tror du skrev lite fel... :angel:

Klart att jag förstod att det var ryttarens vikt. Ingen är väl 50 kg hög ? :smirk:

Man kan ju aldrig enbart räkna på vikten. ALLT spelar ju in. Synd bara att folk inte förstår det :crazy: (Inte menat till dig)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Nja, det är nog för att du rider barbacka du ser längre ut.
På Cponnyn kommer du "upp" lite mer, och får upp benen iom att du har stigläder.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Du såg ju nästan liten ut på den pållen:)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Haha, jooo. Ibland kände man sig liten :D
När det vart svårt att skänkla i hoppläder tex. :rofl:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jah måste bara skriva lite här känner jag. Kommentera gärna.
Jag är ca 172cm lång och väger dryga 52kg. (smal som en pinne som alla säger.)
Får berömm för min goda balans och avslappning när jag rider,
klämmer mig inte fast och har en bra sitts.
Hade endast ridit storhäst de senaste 4åren innan jag började studera och fick rida alla olika storlekar utav ponnysar och jag vart riktigt paff när jag inte såg lång ut :O
Nu mera kan jag sätta mig på en c-ponny utan att känna, men vadfan, vad gör jag på en sånhär liten skrutt, benen hänger under magen? :S Ett av alternatiVen till att jag nog gick upp till storhäst så fort var för att jag hoppade och hade korta läder och det kändes som om benen vek sig dubbla. Jag red aldrig i långa läder.
Idag, rider jag ponnysar i långa läder och rider mycket dressyr. Varit och kollat på många dressyr träningar och tävlingar. Och jag har insett att jag inte är för lång för en d-ponny. Benen hamnar ju längre ner när man länger lädren. Men jag förstog aldrig att benen skulle vara så långt ner.

Jag ger ett vekligt exempel här.
B-ponny, 125 cm. (i samband med mina studier.) Dock ridskolehäst som jag fick rida för att hon vart tvungen att jobba ordentligt. Det roliga var att jag nästan såg lite ut :O ponnyn är så pass grov och ganska fet, men ändå, hon är bara 125 och jag 172 :s

Jag vart riktigt paff efter denna händelse och då vågade jag dessutom välja de mindra hästarna och ibland ponnysar på våra lektioner på skolan. Men jag blev oftast tilldelad ponnysar eftersom jag inte är en tungviktare, jag fick de som måste på galoppera av sig, hoppa ordentligt, ridas igenom i dressyren osv. Eftersom jag inte har några stora krav på hästar alls, jag ber dem, gör de det inte så kan de inte. Eller så vill de inte, då är det suveränt att ha en instruktör till hands. Jag har inte ridit på ridskola på snart sex år men tack vare min skola fick jag veta att jag fortfarande kan!

Är nu lycklig ägare till ett vamblods sto på 158cm som jag aldrig vågat köpt om jag inte varit med om detta. Hade nog valt ett grövre halvblod på över 165 cm (som jag trodde skulle behövas för att kunna bära upp min längd), fast mitt lilla pluttiga sto inte är det minsta litet. Åter igen tack vare skolan fick jag veta att jag lätt kan rida ett litet slankt sto på 158cm utan problem.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

jag kan säga att du inte ser det minsta stor ut :) jag är också runt 174, men jag rider fortfarande ponny jag med. Både c och d-ponnysar, utan att se det minsta lång ut, fortsätt så :D
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Fast sådär kan man ju inte räkna.

Det tar ju ingen som helst hänsyn till varken ryttarens längd eller hästens storlek.. :crazy:

Om jag skulle räkna på det sättet skulle alltså jag kunna rida en liten grov och fet Bponny. (Jag är 170, så nej det stämmer inte alls! :p )

Det skulle nog inte se så konstigt ut, men tanke på att jag kan göra det. Är kanske lite av det största laget på längden, men det ser ändå inte dumt ut. Tyvärr har jag ingen bild från det "/
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Min koampis är ca 155 cm lång och väger max 40 kg, hon rider just nu en b-ponny på 116 cm, tkr ni hon är för lång? det ser inte för långt ut när ho rider honom och han är en welsh motain och har bra muskler med mera, och e´ftersom hon haar ridit ganska länge så kan hon balansera upp sig på honom :):D
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Eh jo det ser väldigt konstigt ut :smirk:
En Bponny är som minst 40cm mindre än mig = VÄLDIGT liten.

Så du menar att 40 cm skillnad (Manke-längd) är i största laget?
Alltså är man inte för lång förrän man är.. vad? 190? :confused:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

läste lite grann runt här men kunde inte riktigt hitta mitt svar ;) jag har nyss gått över från min C-ponny till en stor häst :D stor övergång ;) men iallafall. -.- jag är ca 175 och väger 50 kg. det jag undrar är om jag kan rida min New forest-dam på 134 cm. inte mycket alltså, men kanske några skogsrundor och såhär. hon är ganska gammal men pigg och går just nu bara och slappar. det hade varit kul att rida henne ibland. så min fråga är då om jag kan rida henne nån sväng ibland utan att hon tar för mkt skada av det. :crazy: tack för en bra tråd :bump:

/julia
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

ja, klart du ska rida din c ponny, du är inte ALLS tung. men om du ör balanserad ska det inte vara några problem, mer än att det ser mindre propetionerligt ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 547
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 448
Senast: QueenLilith
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 493
Senast: Askur
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 837
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp