Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

å sen är de väll så att en häst me kortare kompaktare rygg klarar lite mer än en "långryggad"

En sanning med modifikation... Är inte hästen förberedd för att bära vikt hjälper inte den korta ryggen heller. Många tror ju att en kort och stabbig fjording är en ultimat häst för mycket kraftiga personer men även den får ont i ryggen om man inte tränar hästen för sin uppgift. Likaså om man inte rider hästen ordentligt utan låter den gå och bli flack, tappa rygg så underhåller man inte den bärande muskulaturen och då får man snart problem där med.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

ne sant men nu tänktej a på välmusklade hästar vana med arbete så klart!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tycker nog du ska ha en B-ponny. Men det blir nog bra med en c-ponny också ;)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag går i hästköpartankar, vill ha en allroundhäst (dressyr, körning, hoppning), och är just nu inne på att skaffa ett kallblod (typ norsvensk travar-modell). Problemet är att de ofta är ganska små, runt 150 cm i manköjd, och jag är 175 lång (väger 70 kg). Vad tycks? Ett kallblod på 165 blir ju en helt kolossalt stor häst, och jag red en kallblodstravare ett tag som jag inte kände mig stor på, och hon var bara 150 hög.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tror absolut inte att en kallblodare på 150cm blir för liten. När hästen är grövre så "fyller" det ut mycket utav ryttarens längd. Min kille är 187cm och när han sitter på min fjording som inte är speciellt stor(143,5cm) så ser det inte så dumt ut.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

På tal om det här med hästars höjd, hur brukar tillväxtkurvan se ut? Hur säker kan man var när man uttalar sig om hur hög hästen blir som färdigväxt? När slutar de växa etc.
Egna erfaranheter och "generella regler" för hur det brukar var mottages med tacksamhet!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Nordsvenskar är lustiga hästar ;)

Red en nordsvensk på 150cm förra helgen... När jag såg den tänkte jag "herregud... hur kommer detta att gå?" :D Men sedan satt jag upp och oj, där försvann benen på ett helt annat sätt än på vanliga halvblod :smirk: Och det såg inte så dumt ut, och hon orkade hålla upp mina kilo utan problem.

Letar nu kraftigare häst över 160cm för att inte det ska komma upp några tvivelaktigheter när man är ute och rider etc... Ganska sorgligt att man måste tänka på hur andra uppfattar en istället för att endast tänka på hur hästen kan bära upp regelbundet utan att må dåligt.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Knapplån....

Min sambo är ca 1.94 lång, och just nu föredrar han min lilla pålla som är egentligen alldeles för liten för hans längd....

Jag försöker få in honom på min valack istället som är bra mycket större och tar upp längden mycket mer....

Ludde, hästen på bilden är 1.64 (ganska grov) dock väldigt omusklad på bilen....

Men tror ni att det skulle passa?




Här ser ni lite bättre hur han ser ut som musklad....Dock långt ifrån färdigmusklad...(även betestjock)



//Domino_s
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Har en kbl.travhingst född 2005 som jag köpte för ett år sen.
Nu går jag i tankarna om att ev sälja honom och köpa större häst.
Han är knappt 150 cm nu, ganska smäcker modell. Jag är 178 cm och väger en liten bit över 100 kg. Har faktiskt suttit på han EN gång utan att han reagerade.
Visst är jag åt h*lvete för tung för att rida in honom? Haft kbl.travare förut och de har burit mig MED westernsadel utan problem men denna kille är ju så liten och klen. Jag älskar denna häst men vad ska jag göra? Gå ner i vikt tänker väl vissa. Jag har försökt i flera år men har ej lyckats.
Tänkte när jag köpte honom att jag skulle gå ner en 30 kg tills det var dags att rida in honom men så blev det ju icke.
Usch mår skit över detta. Känns ju inge kul heller att behöva byta häst pga min vikt men vad ska jag göra? HJÄLP....ge mig era funderingar men inga elaka kommentarer tack.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hmm... Jobbig situation. Men underbart att du är så rädd om din häst!
Exakt hur klen är han? Bild?
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ganska nytagen bild.
DSC_0261.jpg

En till...(ursäkta storleken)
DSC_03420055.jpg
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Vilken fin pålle! :)
Men om jag vore dig skulle jag nog inte ge mig på att rida in den, inte med den vikten. Jag är själv ingen lättviktare så jag menar absolut inget illa. Förstår att du tycker att det är trist.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Å va fin han var! :love:
Kanske inte ska rida in honom själv men muskla upp honom med hjälp av någon annan och rid sen de tycker jag sälja han inten u utan pröva först hur de känns och hu han verkar reagera!

Jag är lång och väger en hel del rider trots de min lilla kallblodsherre!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Letar nu kraftigare häst över 160cm för att inte det ska komma upp några tvivelaktigheter när man är ute och rider etc... Ganska sorgligt att man måste tänka på hur andra uppfattar en istället för att endast tänka på hur hästen kan bära upp regelbundet utan att må dåligt.

Precis där är jag nu.......Vi rider oftast bara ut för att slippa att folk kollar snett på oss.... så himla tråkigt! Som tex nu när en kompis ska flytta till en ridanläggning där de finns ALLT! givetvis vill jag med men orkar inte med komenatarerna jag säkerligen kommer få om min storlek...
:cry: välldigt frustrerande! visst ja är lite stor men så länge vi kan bråga 5 minuter vid korsningen som leder till stallet efter uteritten då han inte vill gå hem eller han piper och bockar när jag galopperar över åkern, eller taktar runt...då känns de faktiskt inte som han tycker ja är så gräsligt stor...
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Kan ännu en gång slänga in en bild ja är altså 178 han är ca153 fruktansvärd bild men de är typ 3de gången han blir riden.....få skulla på de :-P

14266800.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

knapp*
om jag nu ska gå efter konstens alla regler? vad ska jag ha för stl på häst, tykt ni. är 175 och väger 60..
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

de sägs väll att hästen ska vara en dm lägre än dig så ca 165 men så kan de juh vara mer eller mindregrovså de beror juh helt på va du vill ha för häst! :idea:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

de sägs väll att hästen ska vara en dm lägre än dig så ca 165 men så kan de juh vara mer eller mindregrovså de beror juh helt på va du vill ha för häst! :idea:

Oj ska hästen vara 10 cm lägre? Då är mina hästar förstora för mig. Är själv 163 och har en på 163 cm och en på 165.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hmm ja de fick ja lära mig som liten eller att man skulle hålla armen rakt ut och då lägga den på manken på hästen....

men jo oftast är väll en häst för stor om den är lika hög som du är lång eller hur!?`Sen beror de juh helt på nordsvensk brukshäst på 150 kan du juh se bra mycke mindre ut på än ett fullblod på 170!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 547
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 448
Senast: QueenLilith
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 493
Senast: Askur
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 837
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp