Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Nej då! Det ser fint ut.:D
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tycker det ser alldeles lagom ut....:D

//Domino_s
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Precis där är jag nu.......Vi rider oftast bara ut för att slippa att folk kollar snett på oss.... så himla tråkigt! Som tex nu när en kompis ska flytta till en ridanläggning där de finns ALLT! givetvis vill jag med men orkar inte med komenatarerna jag säkerligen kommer få om min storlek...
:cry: välldigt frustrerande! visst ja är lite stor men så länge vi kan bråga 5 minuter vid korsningen som leder till stallet efter uteritten då han inte vill gå hem eller han piper och bockar när jag galopperar över åkern, eller taktar runt...då känns de faktiskt inte som han tycker ja är så gräsligt stor...

Fast ändå har jag fastnat för en till häst under 160... Fast denna gång en fjording :angel: Förhoppningsvis innebär det nya året en viss viktnergång, men längden lär jag ju aldrig kunna göra någonting åt. (I wish - då skulle jag göra någonting åt längden på mina fötter också :mad:)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Fast ändå har jag fastnat för en till häst under 160... Fast denna gång en fjording :angel: Förhoppningsvis innebär det nya året en viss viktnergång, men längden lär jag ju aldrig kunna göra någonting åt. (I wish - då skulle jag göra någonting åt längden på mina fötter också :mad:)

Fjordingar är härliga! Jag kollar lite på såna med. Fördelen med dom är ju att dom är oftast väldigt viktbärande, samtidigt som de inte är för höga. Jag vill inte ha en pålle som är för hög. Mitt ideal ligger nånstans runt 150-155. Jag har oxå tänkt att tappa lite vikt detta året, men tycker nästan att det är pinsamt att åka och provrida, för man vill ju inte att ägarna ska titta snett på en, och tänka att man är för tjock för deras lilla pålle!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Kan ännu en gång slänga in en bild ja är altså 178 han är ca153 fruktansvärd bild men de är typ 3de gången han blir riden.....få skulla på de :-P

14266800.jpg

Jag tycker att ni ser ut att passa fint till varandra... Skit i vad folk tycker! :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Fjordingar är härliga! Jag kollar lite på såna med. Fördelen med dom är ju att dom är oftast väldigt viktbärande, samtidigt som de inte är för höga. Jag vill inte ha en pålle som är för hög. Mitt ideal ligger nånstans runt 150-155. Jag har oxå tänkt att tappa lite vikt detta året, men tycker nästan att det är pinsamt att åka och provrida, för man vill ju inte att ägarna ska titta snett på en, och tänka att man är för tjock för deras lilla pålle!

Exakt, fast jag brukar fråga i första kontakten vad ägaren anser vara "maxbärvikt". Och sedan dra till med 100-110kg inkl ryttar- samt ridutrustning som den bör kunna bära regelbundet. För oavsett om JAG går ner i vikt så lär min sambo fortsätta väga 90-100kg utan att "behöva" gå ner i vikt, och jag vill ju kunna ha sällskap vid uteritter osv :) Övriga potentiella ryttare väger runt 100kg - även om vi allihop har kommit överens om att göra oss av med en hel del kilon.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

haha jo som sagt längden kan man juh tyvärr inte banta ner på även fast de skulle vara kanon bra!

Asch vi får väll starta en långa ryttare på små hästar klubb! de verkar endå som att vi blir ett par!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hmm ja de fick ja lära mig som liten eller att man skulle hålla armen rakt ut och då lägga den på manken på hästen....

men jo oftast är väll en häst för stor om den är lika hög som du är lång eller hur!?`Sen beror de juh helt på nordsvensk brukshäst på 150 kan du juh se bra mycke mindre ut på än ett fullblod på 170!

Hörde också sånt när jag var mindre. Tycker det är helt fel tänkande, för det är ju såå himla mkt annat som spelar in.. Om man ska gå efter det så skulle "min" häst vara påtok förstor för mig, eftersom han är högre än mig själv:smirk:
Men huvudsaken är väl känslan eller vad man ska säga, om man trivs ihop med hästen, om hästen trivs med ryttaren och inte får skador pga ryttaren, Hoppas du fattar vad jag menar :bump:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Min kompis har welsh mountain ponny som är 122cm, hon väger ca 45kg och är ca 155cm:angel:
Hon har haft hästen sedan de båda var 3år(14 nu) så de har väldigt starka band:D Jag tycker inte att de ser ut som hon är för stor när hon rider och hästen är nästan alltid pigg och glad(alla har dåliga dagar;)) Hon har nu fått ett arabsto, men hon vill såklart rida sin älskade lilla ponny ibland oxå:rofl:
17581529.jpg

Vad tycker ni, är hon för stor?

hon ser ju inte alls så stor ut, detta ger mej hopp:D jag har en b-ponny som är runt 125cm, han är 10år. oxå welsh mountian men lite kraftigare än denna på bilden. är det tokigt av mej att rida honom ibland? jag är 160 cm lång/50kg tung. jag rider han bara lätt och ibland sitter jag upp om han bråkar med sin medryttare. det är en mycket envis kille. han är musklad och så, men vad tycker ni? är det förkastligt att rida b-ponny när man är 16?

ps. ja, jag rider bra och är balanserad.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Lite lugnt är nog inga problem.;)

Jag red ju shettis för ett tag sen. Men har ju nu skaffat mej c-ponny istället.:angel:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Har en kbl.travhingst född 2005 som jag köpte för ett år sen.
Nu går jag i tankarna om att ev sälja honom och köpa större häst.
Han är knappt 150 cm nu, ganska smäcker modell. Jag är 178 cm och väger en liten bit över 100 kg. Har faktiskt suttit på han EN gång utan att han reagerade.
Visst är jag åt h*lvete för tung för att rida in honom? Haft kbl.travare förut och de har burit mig MED westernsadel utan problem men denna kille är ju så liten och klen. Jag älskar denna häst men vad ska jag göra? Gå ner i vikt tänker väl vissa. Jag har försökt i flera år men har ej lyckats.
Tänkte när jag köpte honom att jag skulle gå ner en 30 kg tills det var dags att rida in honom men så blev det ju icke.
Usch mår skit över detta. Känns ju inge kul heller att behöva byta häst pga min vikt men vad ska jag göra? HJÄLP....ge mig era funderingar men inga elaka kommentarer tack.

Om han hade varit inriden och redan hade satt ryggmuskler vore det inga problem....
Men jag skulle inte ge mig på att rida in honom om jag var du...
Kan du inte få hjälp med att sätta igång honom då?

// M
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Visst kanske jag kan sätta upp en lättare ryttare som kan "åka" på honom i skog och mark och jag går bredvid, enbart för att sätta muskler. Själva utbildningen vill jag göra själv. Men frågan är ju hur lång tid tar det innan jag då kan börja rida?
Han har ju en hel del muskler då han busar mkt med sin hagkompis, kan springa och busa i en timme i sträck. Så det är ju en väldigt aktiv kille.

Jag ska verkligen försöka att gå ner så många kilon jag kan, helst vill jag ju ha bort iaf 20-25 kg innan sommaren då vi ska gifta oss. Men det är så himla svårt och sen har man diabetes som sätter krokben många gånger.

Sen behöver jag ju inte ha så bråttom heller...tänkte iaf han skulle vara lite van vid ryttare innan betet...sen får han vila hela sommaren och så börjar jag jobba mer ordentligt till hösten. Han hinner ju växa till sig lite tills dess förhoppningsvis.

Jag har inte hjärta att "byta" ut honom heller så jag behåller honom och hoppas på det bästa.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

men du kan juh tömmkörao ch sådant oxå de ger juh ryggmuskler de med?! och köra in honom! :idea:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hmm ja de fick ja lära mig som liten eller att man skulle hålla armen rakt ut och då lägga den på manken på hästen....

men jo oftast är väll en häst för stor om den är lika hög som du är lång eller hur!?`Sen beror de juh helt på nordsvensk brukshäst på 150 kan du juh se bra mycke mindre ut på än ett fullblod på 170!

Jag tycker mina är lagom stora och jag ser absolut inte liten ut. Men de skulle inte kunna vara större för då skulle de vara för stora. Min travare är precis för att jag ska klara av att rida ihop honom.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

å jisses hur kan du :eek: den hästen måste vara jätte förstörd vi de här laget... och ha ont i ryggen och grejer...han kanske rent av inte orkar försöka kasta av dig när du rider :crazy: :smirk::smirk:

håller med dig till fullo!
Så överdrivet här! jag är också lång och stor och äger/rider en häst som enligt alla här skulle vara på tok för liten för mig.... men den dan han slutar spetsa öronen pipa och dra gärnet över åkrarna då då ska ja börja fundera på om ja kanske är för stor!

He he jodå....bocka det kan han!!!! :eek: :cool:

Och så här "illa" ser det ut när en ryttare på 170 cm och 95 kg galopperar på en "C-ponny" !!! ;)

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15406&c=

// M
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag undrar lite om en häst , han är en fjording ca 148cm o den grova typen ca 13år omusklad ..
Borde inte han kunna bära 85kilo på ryggen??
Han "vinglade" när jag provred??
Jag provred en haflinger av den tunna typen direkt efter samma ålder , 145cm hög o den kändes mkt mera viktbärande?? denna oxå omusklad?+
Hur kan detta komma sej ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 296
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 465
Senast: Askur
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 821
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp