Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hej!! Min lilla syster har en liten shettis, nu undrar jag om ni tycker hon är för stor för henne??

min lillasyster är 13år , 147cm lång, 32 kg tung.

Cindy (shettisen) är 26 år, 100 cm lång, hon är kraftig!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

ja visst är hon grann min (snart om hon går igenom vet bes) lilla tjej... så sööööööt... och snäll.. lite nervös, men går väl förhoppningsvis och träna bort :)

är helt salig här nu...

så nu håller jag på och sälja en massa saker här så jag kan köpa min lilla älskling..

så spana in på tradera och säljare rydskola :angel: kommer lägga ut en massa helt nya träns, jackor, jockeyhjälmar, vind/regn jack aoch byxor (med dragkedja i benen).
(min pappa köpte upp delar av halmstad häst, så nu har jag äran och sälja allt :banana: är så man blir liiiiite sjuk å å sitta och plocka i alla dessa saker:d
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hej! Jag slänger ut lite frågor sådär på måfå och hoppas att någon ser och svarar. Detta inlägg tar upp lite funderingar jag har. Stämmer detta: För att en häst ska räknas som viktbärande ska den klara av att bära 90 kg? Jag kommer inte ihåg var jag har hört det någonstans. :confused:
Sedan tycker jag att det verkar lite konstigt att hästar inte skulle klara av att bära så mycket vikt, jag menar det är ju vi människor som har avlat på dem för att få fram de egenskaper de har idag, och då borde ju detta med att kunna lasta mycket på en häst vara en av egenskaperna som man fått fram. Se bara på klövjehästarna som får gå med över 100 kg packning på ryggen i svårframkomlig terräng. :confused:
Har även läst någon artikel om New Forest-ponnyn, den var tydligen framavlad för att kunna bära alla på ryggen, inklusive familjens överhuvud. Vet inte hur tjocka gubbarna på England är, men de är väl som de vi har i Sverige, antar jag. :confused:

Vill bara avsluta med att säga: Det är upp till var och en att se till att ens häst mår bra, jag vill INTE klaga på dem som inte låter sin häst bära mycket vikt och vice versa, utan jag vill bara att någon mer kunnig än jag ger lite synpunkter på det jag skrev. Ursäkta smileysarna, ville bara poängtera att jag inte VET :)

MVH//Ebba
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Okej ska kika på honom och se hur det ska sitta men något säger mig att det kommer hamna jätte högt upp (han har ganska litet huvud) så kan vara risk att ganascherna kommer ikläm istället :confused::crazy:

nu har jag inte läst hela tråden utan bara till den sidan då du skrev detta;)
Men så som hackamoret sitter nu så trycker det ihop hans luftvägar som sitter där. Du kan pröva själc att sätta handen där över strax ovanför näsborrarna och trycka till. ajaj för hästen som inte får någon luft:( hoppas det är fixat nu!:)
 
Har jag rätt i mina misstankar

Jag tror att jag väger för mycket. Ha ha. Jag är nog inte den enda som funderar över min vikt men nu är det i ett annat sammanhang än inför beach08:rofl::rofl: O oktober köpte vi ett D-ponny sto, ett omusklat och avmagrat sådant. 147 i mkh i viktbärande modell. Hon är ganska precis igångsatt. Det är min dotters (11år) ponny och det är min hon som rider henne. Igår satt jag upp, min dotter hade förhinder, och resultatet - ett evigt och okontaktbart rusande med huvudet högt för att sedan krulla ihop sig med mulen:devil: mellan frambenen och baken lättade. Nu låter det som om jag bara satt upp och bankade på men självklart värmde jag upp henne ordentligt innan jag skulle "smyga" fram i trav. Med min dotter gör hon aldrig såhär, då går hon hur fint som helst (oftats). Jag misstänker att hon inte orkar att bära upp mig.När jag vädrade min misstanke bland andra i stallet så sade det att så kan det nog inte vara, men jag misstänker att så är fallet ändå. VAD TROR NI??? :confused:
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Ooops :angel: Glömde att skriva att jag är 171,5 cm lång och väger 71 kg :crazy:. Hästen är kollad i munnen, sadeln sitter som den ska, hon är ET behandlad och undersökt efter konstens alla regler. Tredelat bett.;)
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Om hon så nyligen varit omusklad och avmagrad, så har du säkert rätt.... hon tyckte nog helt enkelt att du var för tung. Välmusklad och i god kondition borde den typen av häst som du beskriver kunna bära dig, men kanske inte ännu, då du ju säger att hon precis är igångsatt.
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Tack Roheryn. Du ska bara veta vad glad jag är över ditt svar, tjejerna i stallet ruskade på huvudet åt mina funderingar. Nu vet jag att jag inte är ute och "cyklar". Jag ska inom kort lära mig att tömköra, min dotter får sköta ridningen och sedan får jag prova igen om någon månad.:banana:
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Vår ponny är 143,5 cm av mkt smäcker modell. Hon har sedan hon var 3 år utan problem burit min dotter som då vägde ca 70 kg (nu väger hon nog bara lite över 60 kg). Dottern har hoppat ca 110 cm med henne utan problem. Det beror nog på annat än tyngden att det blivit såhär.
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Det skulle vara intressant att veta vad ecilia kan tro att det beror på. Men jag vet att det är svårt att se helheten när man inte är närvarande. Min dotter väger 20 kg mindre än mig. Hästen var avställd sedan juli pga skada. Vet. räknade på cirka 100 kgs undervikt när vi hämtade hem henne. Jag antar att er ponny hade andra förutsättningar för att kunna arbeta och bära upp ryttaren korrekt. Jag är fortfarande nyficken på vad du kan tro att det är.
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Ooops :angel: Glömde att skriva att jag är 171,5 cm lång och väger 71 kg :crazy:. Hästen är kollad i munnen, sadeln sitter som den ska, hon är ET behandlad och undersökt efter konstens alla regler. Tredelat bett.;)
Jag tror inte att du är för tung, men du kanske kräver lite mer av hästen än vad dottern gör = protester från hästen! Du är ju ganska lång så hästen kanske hade lite svårt att balansera sig? Jag tror säkert att du kan träna hästen lite grann när dottern inte har möjlighet. Du bör dock inte hoppa för högt och vänta med att sitta ner i traven tills hästen har musklat på sig ordentligt.
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Jag tror inte att du är för tung, men du kanske kräver lite mer av hästen än vad dottern gör = protester från hästen! Du är ju ganska lång så hästen kanske hade lite svårt att balansera sig? Jag tror säkert att du kan träna hästen lite grann när dottern inte har möjlighet. Du bör dock inte hoppa för högt och vänta med att sitta ner i traven tills hästen har musklat på sig ordentligt.

Ha ha, hoppning är det inte tal om. Jag är noll hoppintresserad, dock är detta en ponny som är tävlad upp till LA i hoppning. Min dotter vill dock tävla i hoppning så småningom men det högsta de har passerat hittills är några bommar :D. I skogen fungerar vi bättre som ekipage men då kräver jag inte att hon ska arbeta med ryggen och trampa under sig och söka sig nedåt. Hon tycker säkert att jag är pest. :angel: Tack för ditt svar. :bow:
Ps: Hon är 13 år så det är ingen ung och oefaren ponny, dock högbrunstig och jobbig för tillfället :crazy:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag hörde att det är så här lång man ska vara på :

maxad d-ponny: 170-180
Liten D-ponny: 165-175
stor C-ponny: 160-170
liten C-ponny: 155-165
stor B-ponny: 150-160
liten B-ponny: 145-155
stor A-ponny: 140-150
liten A-ponny: 135-145

Och så tror och nästan övertygad är jag om att det är så!

Sen är det ju så att vissa tycker det är förlångt att vara 30 cm över ponny och vissa andra inte men man kan vara 175 cm och rida en 143 cm och inte alls se lång ut,det eror ju på oxså hur man "ser ut" !! jag red en liten b ponny på 124cm när jag var 162 cm lång och såg inte HEMSKT lång ut så det beror ju på hur både människan och ponnyn "ser ut i kroppen" oxså!! Nu rider jag en liten d-ponny av kraftig typ på 143cm (växer lite till) och jag är ca 167 cm tror jag ,( blir inte mkt längre )ändå har vi mätt mig brevid ponnyn (bara för skojs skull) och hon är till nästippen på mig och när jag rider med långa dressyr läder så går mina fötter jämt med magen och lite över till och med =) (nog fatt längden på benen inte spelar nån roll titta bara på Jan Brink på Briar som är över 170 cm hög i manken). Det är en fördel om man tävlar dressyr ( som tex jag) ,är man lång på ponnyn så brukar ju domaren oftaste skriva det det vet jag för när jag skulle tävla min b-ponny sista gången ( var 162 cm lång ) så skrev domaren det på protokollet så ja... :)
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Det är helt omöjligt att svara på utan att ha sett hästen.
Vår ponny reds in av dottern och var således inte musklad när vi fick henne. Men det är klart, vi tränade ju upp henne från marken först som man brukar göra och hon har definitivt aldrig varit mager.
Vad jag menar är att en häst i den storleken absolut inte är för liten för dej (min egen häst är 146 cm och rids av mej, dvs vuxen ryttare) generellt sett.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Du menar alltså att jag som är 175 cm lång skulle kunna rida D-ponny på 140 cm? Det tror jag väl kanske inte sådär jättemycket på.. Åtminstone inte regelbundet, någon skogstur skulle väl gå an.
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Jag tror inte du är för tung, men däremot är hästen inte van vid den vikten. Liknande hände när kompisen skulle rida travarkillen. Hon vägde ca 10-15 kg mer än jag och hästen gillade inte det och hon var definitivt inge för tung.
 
Sv: Har jag rätt i mina misstankar

Jag tror oxå att det beror på att hästen tyckte du var för tung. Har varit med om samma sak med en ponny som brukar bära en ryttare (barn)som väger 35 kg mindre än mig och det blev en våldsam rektion när jag kom på.:angel:
Men med mer muskler på hästen och skritturer till att börja med så ska det nog gå bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Du menar alltså att jag som är 175 cm lång skulle kunna rida D-ponny på 140 cm? Det tror jag väl kanske inte sådär jättemycket på.. Åtminstone inte regelbundet, någon skogstur skulle väl gå an.

Så länge du inte är för tung så kan jag inte se några problem?!?! Jag rider dagligen min islandshäst på ca 140 cm, och är själv 173 cm (60-62 kg). Och jag ser ingen överväldigande skillnad på islandshästar och andra vad gäller ryttarens längd....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 070
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 397
Senast: Askur
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 801
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp