Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hejhej

jag är inte så bra på detta,men mitt öga tycker att det ser okej ut, du har ju en aningens längre ben än mig på min ardenner, men det är väl bara posetivt då jag inte når om min tjockis :angel:

han ser väldigt snäll ut, lugn å sansad med en snäll blick! ser helmysigt ut...
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

han ser väldigt snäll ut, lugn å sansad med en snäll blick! ser helmysigt ut...

Bilderna ljuger.:angel:;) På bana är han lugn och LAT men ute i skogen är han ett krutpaket.:angel: Men jag hoppas att det bara har med åldern att göra och att han är på ett nytt ställe. När jag provred honom där jag köpte honom så var han cool-lugn även ute i naturen.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

ja så kan du göra!
annars lägger du botre tömmen genom ringen och äver ryggen bara! så skulle nog jag gjort! Lycka till!

tråkigt att de inte finns några tränare!

funderade lite på de där me att hon såg spöken...tänk att jag trodde ardennrar inte var rädda för någe tänk så fel man kan ha! :p
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hmm... jo det är väl så jag oxå trodde, de va stora och starka å står stadig på jorden, hon va iaf lugn när vi tittade på henne, men sen hon kom hit är hon väldigt tittig av sig.. hmm.. vet inte vad det beror på, men hon verkar ju trivas mycket bättre här än i sitt gamla hem,säger hennes nuvarnade ägare iaf.. då hon inte ens galopperade i hagen, det gör hon ju här, busar som en tok med de andra hästarna och är helt stollig...
så det är ju detta med hennes nervösa sida som visar sig som gör att vi tvekar på ev köp, å måste bestämma mig helst NU, då hon åker hem nästa helg annars :(

sen vill hon ju inte stå still heller... å är såååå flockbunden... vill hem hem hem när man riden.. men hon är inte elak, bara "jobbig"...
så frågan jag ställer mig nu är om detta går å ändra på eller inte... för det det, så får hon stanna... tänk om man kan sia om framtiden...:smirk:

ursäkta, väldigt låååååååååångt och ego, men nu griper man efter sista hamlstrået för att bli klok på hur man ska göra..

därför tänkte jag ju tömlongera henne å se lite hur hon beter sig selen, då jag fattat det som först nu att hon mer verkar vara en körhäst som är sutten på och inte inriden som står i annonsen...
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

de sägs väll att hästen ska vara en dm lägre än dig
........

Jag är 172 cm och rider en vbl travare på 152 cm.
Så det skiljer 2 dm mellan oss, och jag känner mig då inte för lång;)


Har bara dåliga bilder, men lite ser man iaf.






Haha, ignorera sitsen:rofl:
Grävde fram mobilen ur fickan:angel:


..tycker ni att jag ser för lång ut?;)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tror absolut att det "jobbiga" med din ardenner kan tränas bort. Att hon är tittig kan ju bero på att stället är nytt för henne.
Vi har också en ardenner och det är bara sååå roligt! Ka bjuda på en bild! ;) Men det är som sagt lite svårt att nå runt...xD

 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Precis! Vad kul det är med påhittade personer....xD
Jag tycker att maxvikten är ungefär såhär:
(Givetvis ka jag ha fel, då jag inte sett, hört, förstått,vetat allt...)


a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg


b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

c-ponny av welshtyp: 45-55kg
c-ponny av ngn form av cob-typ: 60-65kg

d-ponny av connermaratyp: 65-75kg
d-ponny av fullblodstyp: 60-70kg

Storhäst av tunnare modell: 70-80kg
Storhäst av kallblodstyp: Varsågod och rid! (ungefär)

Allt menar jag givetvis med +- några kilon, beroende på hästen och ryttaren.



själv anser jag att många utav dom hästarna klarar mer, men mycket beror ju på längden så ryttaren inte blir vinglig te x på en shettis eller en welsh mountain. jag vet de att welsh mountain kan lätt bära upp till 80 kilo utan problem :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

jag vet de att welsh mountain kan lätt bära upp till 80 kilo utan problem :)



Ja visst, dom KAN utan att gå av och dö men hur nyttigt är det för dom i längden? 80kg på en liten welsh mountain tycker jag låter väldigt dumt.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tror absolut att det "jobbiga" med din ardenner kan tränas bort. Att hon är tittig kan ju bero på att stället är nytt för henne.
Vi har också en ardenner och det är bara sååå roligt! Ka bjuda på en bild! ;) Men det är som sagt lite svårt att nå runt...xD


haha, naw, det ser så mysigt ut med såna där stora, runda ardennerhästar.. x)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

HEEEEEJJJ

kul med en posetiv människa, den första typ ang detta ämne :)

berätta ALLT om hur det är att ha ardenner, då jag har bestämt mig IDAG för att behålla henne, dock ska hon skickas på inrdning i maj. så funkar allt med vet bes. så blir hon min... för 10 000 kr.... (ok pris??)
när jag sa till säljaren att jag haft en här idag som rider in hästar så kröp det fram att hon visst inte va riden mer än ett par gånger BARBACKA!! å här har jag slängt på henne sadel å gett mig iväg, inte konstigt då att inget funkar.. trodde bara att det va att hon va nervös först, men tur att man hade lite vett och snabbt förstod hur det låg till :crazy:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Va kul att du ska behålla hästen! :) Priset verkar helt okej med..
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja visst, dom KAN utan att gå av och dö men hur nyttigt är det för dom i längden? 80kg på en liten welsh mountain tycker jag låter väldigt dumt.

de beror mkt på hur du rider dom oxå. jag väger ca 50 å jag rider in dom , dom klarar å bralla å ha sig med mig utan problem,
men nån som väger en 60-70 borde inte göra annat än å skritta liten tur i skogen vilken då enbart är nyttigt :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

10.000 är ett jättebra pris!! Mycket häst för pengarna ;)
När vi köpte vår ardenner var hon precis inkörd. Hon är supertrevlig och jättegosig, t.o.m 7-åringar kan stå med henne och gosa utan att behöva vara rädda att hon ska hitta på något. Hon är precis lika snäll som hon är stor fast ibland har hon ett himmla temperament...:devil:
För ett tag sedan när vi var ute och körde henne (2 pers i vagnen, 1 på marken) så gav vi oss iväg lite längre än vi brukar. Vi mötte några hästar i en hage och det blev ett himmla väsen både på dem och på Billan (ardennern). Vi skulle då försöka vända henne och gå tillbaka då vi var rädda att dom andra hästarna skulle spränga staketet eftersom det såg väldigt klent ut och det vore ju ganska problematiskt med 3 hästar på lösen precis vid motorvägen...
I alla fall så vände vi henne och precis då kommer en bil ur kurvan i världens ilfart, hästen blir skiträdd, ja då kommer det en till bil från andra hållet och Billan börjar skena! Ska jag vara ärlig har jag aldrig varit så rädd i hela mitt liv, jag trodde magen skulle vända sig ut och in på mig... Till råga på allt kommer en minibuss körandes. men pappa (som hade henne i grimskaft) höll i henne så hårt han kunde (vilket inte precis hjälpte:p) och pratade lugnande med henne. Vi fortsatte hemmåt och 5 minuter efter det var hon precis lika lugn som hon alltid är, traskade på hemmåt och tyckte att allt var skitkul. Vi andra lugnade knappt ner oss förens på kvällen, haha!

Det jag ville komma fram till är att man kan ju inte påverka dom på något sätt egentligen, men ardennerns temperament är verkligen guld värd. Hon lugnade ner sig med en gång och sen var det bra. Alla hästar blir rädda för saker, men våran blir bara det vid extremfall, trots att hon bara är 6 år gammal. Ja tror att om du ger hästen mycket tid till att lära känna dig så kommer h*n göra precis allt du ber om, för så har jag upplevt att ardennerhästar är, sammarbetsvilliga till 1000 och possitiva för allt! Jag är glad att du valde att behålla hästen, för det kommer säkert att fungera hur bra som helst!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Men att en welsh mountain LÄTT kan bära en person på 80 kg UTAN PROBLEM. Låter konstigt i mina öron. Har ridit två sånna här hästar senaste tiden. Jag är strax över 160cm och väger 45kg, och det kändes INTE bra. Så en person på 80 kg blir nog för mycket. Dom flesta welsh mountains som jag träffat på har varit små b-ponnier, väldigt smäckra.

Men alla väljer ju själva vad dom ska utsätta sina hästar för. Men jag skulle inte sätta över 60-65kg på min lite grövre c-ponny.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Håller sååå med dig här Tjalfe. Har nyligen sett liten Mountain som fått gå på det sättet med för tung ryttare = förstörd pålle. Vår skrutt av grövre kaliber ogillar skarpt om ryttaren väger 50kg.
Jag rekommenderar max 45 till "russmodell" för att vara på den säkra sidan. Benen och rygg ska väl kunna hålla ett helt liv...
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

hej igen

tack för din positiva respons :)
jag hoppas så på att det kommer bli jättebra tillslut när hon är inriden och färdig.

just nu är jag på jakt efter ett nytt träns/huvudlag i nån fräsig modell, det som medföljde henne är ett från idel harness, men för litet tyvärr:cry:
men hitta nåt som passar till en ardenner är ju SÅDÄR lätt :crazy:

jo förresten, i priset 10 000 kr ingår även veterinär besiktning (som jag innerligt hoppas hon går igenom, ska ringa vet på måndag)
en styck sadel som är helt ok och ligger nog så bra det går.
en styck loksele. ett huvudlag, tyglar 1 fodrad fin nylongrimma och en fiiin lädergrimma och ett grimskaft :smirk:
måste gjort en OK affär va??:smirk:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

måste skicka med lite bilder ju på min nya häst förhoppningsvis :D





 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Men att en welsh mountain LÄTT kan bära en person på 80 kg UTAN PROBLEM. Låter konstigt i mina öron. Har ridit två sånna här hästar senaste tiden. Jag är strax över 160cm och väger 45kg, och det kändes INTE bra. Så en person på 80 kg blir nog för mycket. Dom flesta welsh mountains som jag träffat på har varit små b-ponnier, väldigt smäckra.

Men alla väljer ju själva vad dom ska utsätta sina hästar för. Men jag skulle inte sätta över 60-65kg på min lite grövre c-ponny.



dom är ganska små och smäckra fast inte alla de finns större dom jag har arbetat med är ca 1.20 grova så de är ingen fara men jag skulle ju aldrig itta på dom som är mindra , okey ne men de stog så mkt om vikt å sånt å min häst är 1.68 och grov å min mamma å hennes kompis har ridigt henne å dom väger väl mellan 70-80 å de stod att dom inte årkar så mkt jag menar de att de beror på hur personen rider och hur hästen är som indevid.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Inte ardennerfantast alls, men GUUUUD vilken ljuvlig häst!!! :love::love::love:
Helt otroligt söt och charmig!!!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Är ju lite skillnad på en häst på 168cm och en på 120cm.:smirk:

80kg på en welsh mountain på 120cm är helt sjukt. Stackars häst isåfall.:(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 074
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 397
Senast: Askur
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 801
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp