Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Maxad C-ponny?

Jag tror verkligen inte en 13/14 åring är redo för egen häst och dessutom aldrig rida för tränare.

Jag var 12år när jag skaffade min första egna häst. Hade aldrig satt min fot på en ridskola, bara lärt mig rida och allt annat hos grannen.
Mina föräldrar kunde inget om hästar utan jag skötte det mesta själv och tog bara hjälp av grannen då och då...
Hästen var knappt inriden, bara sutten på när jag köpte henne.
Och jag har aldrig haft det så bra i mitt "hästliv". Vi hade så roligt tillsammans och hästen hade det jätte bra. Det enda jag skäms för idag och som jag inte hade "vett" till då var att hon gick med felanpassad sadel... det var det enda "felet" jag gjorde mot henne. var tyvärr tungen att sälja henne för ett litet tag sen efter många underbara år tillsammans.
Så att en 14åring inte skulle vara redo för egen häst är bara skitsnack. Visst, vissa kanske inte är redo för det.
Ska kanske tillägga att jag äger min 3:e häst nu och har bara ridit två halva lektioner för tränare.

Delvis KL.
En sak som jag tycker är lite konstigt...
Jag har frågat er flera gånger i den här tråden om ni tycker att jag är för lång för min ponny. Jag har gissat på att jag är ungefär 162cm och att ponnyn är 137cm och än så länge inte speciellt grov(5år). Och ni har varje gång sagt att jag absolut inte är för stor på min plutt, att han passar bra osv.

Tjejen ni pratat om nu var 169cm och ville ha en GROV maxad C, 140cm alltså.
Ni sa tvär nej, för hon skulle absolut inte köpa en så liten ponny. Men det är ju inte så speciellt stor skillnad på om hon skulle sätta sig på en i den storleken, jämfört med när jag sitter på min lilla Zacke?:confused:
Nu är hon ju iofs yngre och växer troligtvis fortfarande, det gör ju inte jag.
Men ibland känns det som ni "väljer ut" folk.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tackar för era svar :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är ca 166 cm lång och väger runt 51-52 kg. Är det okej att jag rider en smäcker ponny på ca 132 cm ca 5 dagar i veckan, då med lite blandad ridning? Det är inte min egen och jag ska inte köpa den, jag bara undrar för att jag gillar ponnyn och är nyfiken.
Sen undrar jag om en smäcker häst på ca 162 cm passar mig bättre? Återigen- inte min och skall inte köpa den.
Vad är den optimala höjden och "grov-typen" för mig? Vart går gränsen för hur små ponnyer jag bör rida, samt hur stora hästar jag bör rida?
Jag har ridit en (viktbärande islands korsning) på ca 128 cm, detta tycker ponnyns ägare inte alls är för litet för mig, och hon är väldigt duktig så jag tror på henne men jag tycker ändå det känns för litet... Jag rider inte den ponnyn regelbundet utan fick bara skritta ett varv barbacka runt stallet.

Tacksam för svar- secret_star som inte är jätte insatt i höjder;)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Fast det var ju just det att hon växer som de flseta hade som argument, i hennes tidigare tråd (vet inte om det var den som flyttades hit) frågade hon om hon kunde rida en grov ponny, tex fjording eller nordsvensk, och det tyckte jag och en del andra lät bra. Men då är det ju en grov ponny, min syster är 170 och hon har ridit en c-ponny, en grov fjording och såg lång ut på den. Hon rider vanligvis en större fjording, som är ca 145, på honom passar hon bra. Det utgick jag efter, de har ju samma längd.
Sen var det väl inte så många som sa att hon var för lång, utan att hon var i längsta laget och förmodligen riskerar att växa ur hästen snart.

På dig har jag sett bilder och jag tycker att ni ser bra ut, men om man inte har någon specifik häst att gå på så får man ju se det generellt sett. Det är trots allt rätt stor skillnad på en ryttare som är 162 eller en som är 170.
Även om hon hade hittat en grov c-ponny som passade nu så är det ju stor chans att hon kommer växa ur hästen den närmsta framtiden. Det var mest därför som jag tyckte att det kanske är bättre att satsa på en större häst.
Men jag kan ju bara tala för mig själv och vet inte varför de andra svarade som de gjorde.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är nästan exakt lika stor som dig och har ridit hästar i de storlekarna du beskriver. En lite grövre, men andå ganska smäcker ridponny på 134. På honom känner jag mig faktiskt stor, men vikten känner jag inte att det är något problem med eftersom hästen är väldigt vältränad. Däremot har jag även hoppat honom (ridskolehäst) och eftersom jag känner mig lite stor så tog jag hänsyn till det för att inte fresta på hästen för mycket. Kändes som att han tog i lite i hoppen (låga), så vi tog det väldigt lugnt.

Jag rider en islänning på 128 regelbundet, väldigt grov i typen, kort rygg och kompakt. Känner mig inte särskilt stor på honom, lite långa ben barbacka, men inte extremt som man kan se på andra islandsryttare. Mina fötter går i linje med hästens mage, vilket jag tycker känns okej.

Har också ridit en smäcker häst på ca 160 och det kändes väl bra, men jag föredrar faktiskt lite mindre hästar, så personligen tycker jag att min perfekta storlek ligger på mellan 145-155. Men det är ju väldigt individuellt hur man är skapad och byggd själv.

Skulle tro att du som jag känner dig lite lång på en häst som är 132. Den jag red är ändå grov för att vara en liten ponny, om den du rider är smäcker så kan jag tänka mig att du blir lite stor på den. Har du ingen bild så är det lättare att se tycker jag.
Är den bra musklad, rids på ett bra sätt i balans och inte tar skada av det så finns det väl ingen direkt anledning till att du inte kan rida den. Men samtidigt hade nog jag föredragit att rida en häst som passade bättre i storlek. Den stora hästen hade passat mycket bättre om du kan rida den istället, det tror jag både du och hästen hade trivts bättre med.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

kl

Vad skulle ni säga om ett ekipage med följande proportioner var ute och tävlade LB/LA (hopp)?
(Alltså inte bara mulleridning)
vill först höra åsikt utan bild och sen lägger jag in bild..

Ryttare: 172 cm, ca 55 kg
Häst: Fjording, ca 138 cm, inte grövsta sorten men inte smäcker..
 
Sv: Maxad C-ponny?

Jag var 12år när jag skaffade min första egna häst. Hade aldrig satt min fot på en ridskola, bara lärt mig rida och allt annat hos grannen.
Mina föräldrar kunde inget om hästar utan jag skötte det mesta själv och tog bara hjälp av grannen då och då...
Hästen var knappt inriden, bara sutten på när jag köpte henne.
Och jag har aldrig haft det så bra i mitt "hästliv". Vi hade så roligt tillsammans och hästen hade det jätte bra. Det enda jag skäms för idag och som jag inte hade "vett" till då var att hon gick med felanpassad sadel... det var det enda "felet" jag gjorde mot henne. var tyvärr tungen att sälja henne för ett litet tag sen efter många underbara år tillsammans.
Så att en 14åring inte skulle vara redo för egen häst är bara skitsnack. Visst, vissa kanske inte är redo för det.
Ska kanske tillägga att jag äger min 3:e häst nu och har bara ridit två halva lektioner för tränare.

Delvis KL.
En sak som jag tycker är lite konstigt...
Jag har frågat er flera gånger i den här tråden om ni tycker att jag är för lång för min ponny. Jag har gissat på att jag är ungefär 162cm och att ponnyn är 137cm och än så länge inte speciellt grov(5år). Och ni har varje gång sagt att jag absolut inte är för stor på min plutt, att han passar bra osv.

Tjejen ni pratat om nu var 169cm och ville ha en GROV maxad C, 140cm alltså.
Ni sa tvär nej, för hon skulle absolut inte köpa en så liten ponny. Men det är ju inte så speciellt stor skillnad på om hon skulle sätta sig på en i den storleken, jämfört med när jag sitter på min lilla Zacke?:confused:
Nu är hon ju iofs yngre och växer troligtvis fortfarande, det gör ju inte jag.
Men ibland känns det som ni "väljer ut" folk.

TACK, äntligen någon som inte tycker att man behöver rida för tränare varje vecka även om man bara ska rida lite i skogen.. Håller med dig på alla punkter, känns som alla är emot JUST MIG.

Jag lärde mig smått rida på min nuvarande häst (varmblod) när jag inte kunne rida jätte bra, inte ett enda fel gjorde jag! Idag är hon världens bästa (förutom att hon blivit tillåren kommen och har en lite tumör) :3 :heart
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Bara så du vet så tycker jag inte att man behöver rida för en tränare varje vecka, eller ens varje månad för den delen.
Däremot tycker jag att man bör ta hjälp av en tränare när man ska RIDA IN en häst. Just därför att så mycket kan gå fel om man inte är helt säker på vad man gör. Och jag har inte träffat många 13 åringar som är helt säkra på vad de gör. Jag har ridit länge och jag skulle ändå aldrig våga rida in en häst utan stöd från en kompetent tränare.
Man kan vara en bra ryttare utan att rida lektioner, om man lär sig av en dukitg person. Men däremot tror jag att de flesta behöver hjälp med just inridning.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hur liten häst/ponny "kan" jag rida med min vikt och längd?

Är 13 år mellan 1.70-1.75 och väger mellan 50-52 kg.. den minsta jag har red senast var ett russ, det var i julas.. han är mkt smäcker och stark.. är ca: 130 i manken.. :P
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Helt okej!

Jag ser inga problem med den kombinationen :)

// M
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Okaj :D tkr inte jag verkar lång eller så då? :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

KL, plockar upp min fråga som inte fått något svar vad jag kan se :angel:.
Kan man uppskatta hur mycket en paint/quarterhorse med mh 150-155 cm orkar bära på promenader (skritt, trav), om den för övrigt rids dressyr-/styrkepass av 50-55-kilosryttare och är väl musklad? 70 kg? 90? 105? 115?
Hur lång ryttare hade ni satt upp på en liknande häst oavsett ryttarens vikt?
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Okaj :D tkr inte jag verkar lång eller så då? :)

Nä verkligen inte! Varken lång eller tung!
Jag är 171 cm och har en fjording på 138 cm som jag nu har haft i 3 år. :)

På nedanstående bild (se länken) tagen för drygt ett år sedan vägde jag dessutom runt 100 kg :grin:

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15406&catid=member&imageuser=9056

Hästen har inga som helst probelm med att bli riden och dessutom tävlad, (till och med framgångsrikt ;) ), av mig. Den har aldrig haft ryggont, aldrig varit halt...ingenting.

Vad tror folk att karlar väger som rider på små hästar? En karl på 185 cm som inte är pinnsmal väger oftast runt 90kg....och har de sedan lite mage som många har så kan man räkna med ca 100 kg ;)
Många sådana karlar/killar rider ju dessutom in unghästar.....

// M
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

KL, plockar upp min fråga som inte fått något svar vad jag kan se :angel:. Hur lång ryttare hade ni satt upp på en liknande häst oavsett ryttarens vikt?

Beror ju på hästens balans och reaktion på ryttaren naturligtvis.
Men är det bara promenadridning klarar den lätt 190 cm och 115 kg.

Finns karlar inom western som har dessa längd och viktproportioner som tävlar framgångsrikt på sina 155 cm. paint utan problem ;)

// M
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Med tanke på vad du skriver och på vilket sätt, så tycker jag nog inte att du bör fundera på att köpa häst öht. Bli istället medryttare på en duktig häst där du kan träna och kanske tävla, där en (förhoppningsvis) duktig ägare står för de mer praktiska sakerna som att tänka på foder osv.
Jag tycker att du har ett alldeles för "naivt" (eller vad man ska kalla det) sätt att se på saker för att det Inte ska börja ringa varningsklockor i mitt huvud.

För det första så är det som någon tidigare sagt att ju mer man kan, ju mindre tycker man att man kan. Jag resonerade också som så att jag kunde väldigt mkt då jag var ung och inte hade ridit speciellt länge, som tur var hade jag föräldrar som insåg att fråga kunnigt folk som kunde tala om att man måste kunna en hel del annat än rida snälla ridskolehästar i alla gångarter för att köpa en egen...
Att resonera som så att man köper en unghäst för att det är billigt, och för att forma den själv (då man dessutom inte tänker ha en tränare till hjälp för att man redan kan) är bara ett sätt att tala om att man verkligen inte har kapacitet för det...
Och oroar man sig för att hästen ska äta så mkt att det blir dyrt, samt inte ens är villig att betala för att få en utbildad häst, då ska man definitivt inte ens fundera mera på saken. Det ÄR dyrt att ha häst och man kan inte säga att det bara får korsta tex 2000 kr/mån för att man annars inte har råd. Innan man köper häst ser man till att man har mer pengar att lägga på hästen än vad man egentligen kommer att vara tvungen till. Skadar den sig /blir sjuk eller hästen behöver mer foder än man tänkt, då kan man inte stå där och snåla - det är bara att betala och se glad ut för så är det att ha häst.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

:bow::bow:

Patetiskt att vara orolig för eventuella dyra foderkostnader! :crazy:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Så bra :) Nä, min vikt är jag inte orolig att den ska vara för mkt.. det är mer att jag kanske är för lång ;) Men men, lägger in ett par bilder nu..

Om nån har nått att säga är det bara kommentera ;)

23763696.jpg


23683355.jpg
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tycker också det ser bra ut!
Säkert ser det bättre ut just för att hästen är grov också.
Söt var den också :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 547
Ridning Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens...
Svar
10
· Visningar
3 439
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 448
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 278
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp