Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag själv rider, en ganska så grov c-ponny på 138 cm och är själv 168 cm... Så jag tkr inte det är nått fel med att en på 169 cm, sätter sig på en grov maxad c-ponny.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

jag vill också fråga, om jag (168 cm och 52 kg) kan rida en d-ponny på 145 cm, som är en "sportponny"?
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

vad heter den där hästen?:crazy:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja, det tycker jag nog. Vikten är inga problem, längden tror jag inte heller är så farligt. Jag är 167 och väger 50. Jag känner mig lagom på en D-ponny, även den lite smäckrare typen. Är det inget fel på hästen, alltså att den är dåligt musklad eller av någon annan anledning skulle ha problem att bära upp en ryttare, så ser jag inget problem i det.
Självklart är är det individullet, så mitt svar är generellt och enligt min åsikt. Men 50 kg är inte mycket för en så stor ponny. Längden beror ju lite på hur den är fördelad och hur din balans är, men det funkar säkert bra. Längden känner du ju bäst av själv.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Oavsett om hästen orkar eller inte så tycker jag att man alltid ska se till hästens bästa.
Bara för att en man är 2 meter lång och väger 120 kg (utan att vara fet) så betyder inte det att han bör rida.

Är man överviktig tycker jag att man för hästens bästa ska gå ner i vikt, annars kan man ut och gå med den i stället, köra osv osv.

Jag skulle aldrig sätta mig och rida in min unghäst om jag var väldigt överviktig. Jag ser till hennes bästa och håller mig därför i form.

Hästens bästa är grundarbete, förebyggande arbete för att ta vikt, anpassad utrustning och en ryttare med balans och teknik som har förmågan att rida hästen i en för den lämplig form. När jag refererar till bl.a. mounted squads och westernryttare är det för att belysa att man använder hästarna i arbete långt mer än vad gemene ryttare gör här i landet. En välutbildad häst i dessa sammanhang är inte en slit och släng sak utan är värd guld. Tror du verkligen att dessa inte ser till hästarnas bästa? Alla som inte har samma åsikt som du är mer eller mindre djurplågare således...eller?
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Lukas kallas han, men heter Nelson. Om du menar isabellen. Hur så?

Menar du hästen på avataren så är det min häst glodis.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Alla som inte har samma åsikt som du är mer eller mindre djurplågare således...eller?
Vart har jag skrivit det? :crazy:

Många av boskapsrancherna i usa tex, eller australien, har inte en susning om vad det innebär att rida en häst i form eller en foderstat.
De har helt enkelt en annan syn på hästeriet än vad vi har!

Bara för att vissa länder är efter i ridningens utveckling så betyder det inte att det är rätt.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Nu menar jag inte att det är så, men vad är det som säger att vi har mer rätt än vad boskapshållarna i Usa har. De har säkert arbetat med hästar i flera generationer och är säkert väldigt duktiga på sin sak.

Jag vet att det är långt ifrån alla som har en bra hästhållning i bla. Usa, så det var kanske dåligt exempel, men om man har olika syn på hästhållning så är det ju ganska naturligt att man tycker att alla andra sätt är mindre bra, annars hade man ju inte valt att hålla hästen på det viset. De tycker säkert att vi är sämre än dem, på samma sätt som vi tycker att vårat sätt är bättre. Vad är det som säger att vi har rätt?

Det enda man kan gå på i bedömningen är ju hur hästarna mår och jag tror att de flesta som använder hästar varje dag i sitt arbeta får en ganska nära kontakt med sina hästar, som en extra familjemedlem, och jag tror att de är ganska så måna om att hästarna ska ha det bra.
Som sagt så vet jag att det finns rötägg överallt, och kanske är det lite fler rötägg i Usa, men om man ser till de som är seriösa.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Vart har jag skrivit det? :crazy:

Många av boskapsrancherna i usa tex, eller australien, har inte en susning om vad det innebär att rida en häst i form eller en foderstat.
De har helt enkelt en annan syn på hästeriet än vad vi har!

Bara för att vissa länder är efter i ridningens utveckling så betyder det inte att det är rätt.

Du får gärna utveckla det där sista... Hur menar du att t.ex. ranchfolket är "efter" i utvecklingen? Det är ju inte deras hästar som går med ryggproblem. Vikten där är ju att hästen ska hålla för det arbete den utsätts för. Dom har bara levt med hästar i generationer så det är ju klart att dom inte har en susning:grin:...Menar du att dom är analfabeter också?...USA är en av de främsta bidragarna till forskning på hästhälsa så jag undrar vad du grundar dina påstående på...

Hur tror du att hästar som Tabasco Tari kan prestera i världsklass om man inte har en "susning"??? Hans ryttare är ju heller inte en av de kortaste och skulle absolut inte falla genom nålsögat om man gick efter dina påståenden om vad en häst klarar. Ändå tävlar just dom två i absoluta världstoppen! (Går att ses i senaste Lucky Rider)

Avslutar med att lägga in en film på Shawn Flarida. Säg gärna till honom att han inte har en susning plus att längden och vikten kräver en ardenner...vore intressant att höra.
http://www.youtube.com/watch?v=od8lj_FOkh8

...och den här skulle ju ha en häst på MINST 180 cm...
http://www.youtube.com/watch?v=Hw5UXz9TQUk&feature=related

Här är en ryttare som inte heller faller genom nålsögat för experterna (???) här men rider en toppklassad champion som troligen inte får foder av rätt sort (ironi)!!! Säg till honom att han måste skaffa sig en ardenner...
http://www.youtube.com/watch?v=h0Rhd6zLzV8&feature=related
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Fast jag tycker inte det ser vackert ut men.:p Säger jag som rider för liten häst.:angel:

Dessutom skulle jag aldrig utsetta min älskling för sånna där stora bufflar.:eek: Alltså inte ryttarna, utan dom riktigt bufflarna.;)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hur menar du att t.ex. ranchfolket är "efter" i utvecklingen?
Det är ju inte deras hästar som går med ryggproblem.
Säg till honom att han måste skaffa sig en ardenner...
Det är en jäkla massa ranch folk som inte har den klassen på sina hästar om man säger så. Som slänger på en sadel och sätter av i galopp direkt till boskapen, inte en tanke på uppvärmning. Min tränare blev måttligt förvånad när hon besökte flera rancher i usa (inga av dem med elit ryttare av något slag!). Jag säger inte att deras hästar är mindre hållbara, jag tror absolut att en häst kan leva ett gott liv utan att ridas i form, sedan avlas inte de hästarna lika hårt som tex våra halvblod.

Ingen av de hästar jag haft har haft ryggproblem. Det finns säkert western raser med problem också.

Vart har jag skrivit att stora ryttare bör rida ardenner?
Jag tycker inte att ardenner är mer lämplig att bära en stor ryttare, än låt oss säga en välmusklad quarter!
Jag är mycket väl medveten om att quarters är väldigt viktbärande, dessutom breda och bra kropp för ändamålet.

Dessutom skulle jag aldrig utsetta min älskling för sånna där stora bufflar.:eek: Alltså inte ryttarna, utan dom riktigt bufflarna.;)
:rofl:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Vill du att vår kunskap i landet ska bli bedömda efter de som inte har bra ridning? Finns här med, vet du! Nej, självklart vill du att folk utifrån ska se oss alla i klass med våra toppar, att det är där vi har vårt kunnande. Varför bedöma andra länders hästhållning och inridning efter de som inte är bra/okunniga?
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Tänk att det håller jag med om :p

Det är ju en väldigt gammal hållbar ras också.
Sedan varierar det såklart mellan individer.
Din på 138 cm har kunnat bära dig (antagligen tack vare vettig ridning från början?) medan en annan på 143 kanske inte skulle orka mer än 80 kg.

Och Islandshästen är inte en gammal hållbar ras då eller :grin: Herre jisses stora vikingar satt på denna urkraft. därmes inte sagt att ALLA isisar är viktbärande men det gäller ju inom alla raser.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja fast det där med att man ska sträcka ut armen funkar ju inte heller! Om en tjej som är lagom för en D-ponny på längden väger 90kg så blir det ju helt fel! (Sett många tjejer runt 160 som är kraftigt överviktiga men ändå ska tjata om att rida ponnys) :S

Tycker att folk överskattar dessa små ponnys alldeles för mycket! Bara för att hästen går framåt och inte ramlar i hop så betyder inte det att den inte tar skada!

Är man överviktig ska man banta innan man ska upp på en häst!
(10kg under sín längd +- 3 kg är ett bra riktmått, sen beror det ju lite på hur musklad du är osv)

10 kg under sin längd. Ok då ska jag väga ungefär 46 kg :eek: Vägde pga medicinering 44 kg förra året och jag kan lova dig att jag grät när jag såg mig i helkropp i spegeln när huden hängde under skinkorna :cry: Så vad du får dina viktmått ifrån det vette f-n :mad:

Kan tillägga att min läkare sa till mig att dessa vikttabeller är skit, allt handlar om skelettets uppbyggnad och tyngd i bl.a benstomme. Jag bör väga ca 60 kg för att inte anses underviktig just pga mitt tunga skelett som är mätt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Håller med dig. Om folk får höra min vikt utan att ha sett mig tror dom att jag är sjuk. Men egentligen ser jag helt "normal" ut. Är helt nöjd med min vikt.:-) inte mager och inte fet. Så man kan inte bara gå efter vikt-längd.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Förlåt att jag avbryter, men kan ingen öppna ny tråd, ganska svårt att hitta de svaren man letar efter i denna eftersom den är så lång! :) :rofl:
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja du jag har fått "mina" mått i från nästan alla jag snackat med om kost osv :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

10 kg under sin längd. Ok då ska jag väga ungefär 46 kg :eek: Vägde pga medicinering 44 kg förra året och jag kan lova dig att jag grät när jag såg mig i helkropp i spegeln när huden hängde under skinkorna :cry: Så vad du får dina viktmått ifrån det vette f-n :mad:

Kan tillägga att min läkare sa till mig att dessa vikttabeller är skit, allt handlar om skelettets uppbyggnad och tyngd i bl.a benstomme. Jag bör väga ca 60 kg för att inte anses underviktig just pga mitt tunga skelett som är mätt.


Ja och om jag skulle väga 58-60 kg så skulle jag se för tjock ut.
När jag väger runt 50-53 kg så mår både jag och min kropp bäst.
Jag är ca 168 lång.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är som skrivet ca 168 cm lång, ponnyn är ca 145-147 cm hög.
Ibland känner jag mig för stor för henne, men oftast ganska lagom.

RoslagenLAP1664a049.jpg


RoslagenLAP1664a031.jpg
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Och Islandshästen är inte en gammal hållbar ras då eller :grin: Herre jisses stora vikingar satt på denna urkraft. därmes inte sagt att ALLA isisar är viktbärande men det gäller ju inom alla raser.

Har jag sagt det? :crazy:
Eller hittar du bara på att du läst något?

Jag vet mycket väl att islandshästen är en gammal ras, liksom tex fjording.
Men aveln idag är hård, och hästarna ska vara sportiga i modellen = De orkar inte lika mycket! Samma med halvblod faktiskt, den gamla stammen var hållbarare och rejälare, nu ska de ha långa hjortben allihop. :angel:

Och bara för att ett visst folkslag gjorde något för över 1000 år sedan, så betyder det inte att det var rätt. Då hade man ju ingen som helt aning om hur hästen skulle ridas eller skötas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 290
Ridning Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens...
Svar
10
· Visningar
3 415
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 133
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp