Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja väger du 90-100kg+ anser jag att hästen bör vara minst 165-170cm+ och ha ordentligt med muskler och kondition!

(På en isis bör du ej väga över 95 tycker jag och även där mycket bra kondition och muskler)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja väger du 90-100kg+ anser jag att hästen bör vara minst 165-170cm+ och ha ordentligt med muskler och kondition!

(På en isis bör du ej väga över 95 tycker jag och även där mycket bra kondition och muskler)

Längre ben är inte = mer viktbärande. Men det bör ju vara en rejäl och grov välmusklad häst när det handlar om de vikterna.
En fjording är ju inte alltid stor men ack bred och en välmusklad sådan kan nog bära mer än ett vanligt halvblod.
Jag tror inte islandshästar är mer viktbärande är tex fjording och russ, beroende på exteriör då, även islandshästar avlas ju till sportigare modell och då tycker jag det är riktigt skamligt att sätta upp stora ryttare på dem.
Jag ser inte varför ett rejält, friskt och musklat russ inte skulle orka bära lika mycket som dito islandshäst.
Jag tycker absolut inte man ska sätta mer än 90,95 kg på en islandshäst, inte konstigt att det finns så mycket problem inom rasen.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja väger du 90-100kg+ anser jag att hästen bör vara minst 165-170cm+ och ha ordentligt med muskler och kondition!

(På en isis bör du ej väga över 95 tycker jag och även där mycket bra kondition och muskler)

Jag har alltid tyckt att fjordingar är bättre viktbärare än isisar och det kommer jag alltid att tycka. ;)

Men det är väl som vanligt i denna tråden då....
Att min fjording på 138 cm som är riden och tränad av mig i stort sett varje dag i 3 år nu....borde vara både halt och lytt och ont i ryggen osv....
Men se det är han icke. Han är helt skadefri och den friskaste du kan hitta här just nu ;)
(peppar, peppar....)

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15406&catid=member&imageuser=9056

// M
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag har alltid tyckt att fjordingar är bättre viktbärare än isisar och det kommer jag alltid att tycka. ;)
Tänk att det håller jag med om :p

Det är ju en väldigt gammal hållbar ras också.
Sedan varierar det såklart mellan individer.
Din på 138 cm har kunnat bära dig (antagligen tack vare vettig ridning från början?) medan en annan på 143 kanske inte skulle orka mer än 80 kg.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Varför svarar du på något jag redan vet/tycker?!

Du skrev ju att "Ja väger du 90-100kg+ anser jag att hästen bör vara minst 165-170cm+ och ha ordentligt med muskler och kondition! ".
Och jag håller inte med om första hälften.
En häst på 165-170 må ha längre ben än tex en fjording, men knappast kraftigare kropp och ben.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Det beror väl på vad det är för ras. Är det en ardenner på 170 så klarar den nog 100 kg, är det ett halvblod är det inte lika självklart.
Tror att en fjording är minst lika viktbärande som ett halvblod, beroende på hur de båda är byggda så klart, finns ju nätta fjordingar och grova halvblod och vice versa.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

100 kg är inte mkt. för en man och många män rider halvblod, inte minst på elit nivå. annars håller jag med dig om att hästens mankhöjd inte helt och fullt skvallrar om hur viktbärande den är. vår D-ponny bär bättre (tex. nybörjare utan egen balans) än våra halvblod. starkast utefter sin storlek är shettisarna :)
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

nej, inte så mycket. Om man nu ser till halvblod så klarar väl de flesta 100 kilo, jag menade bara att man inte kan ta det för givet bara för att de är höga. Men det fattade du nog verkade det som.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja den lilla hästen har inte en chans! Fattar inte att människan (i det inlägget som jag svarade) kan tycka att det är okej!

Fast hon har ju själv en shettis på typ 96cm som hon vill hoppa trots att hon nästan är 170cm lång! :grin:

HAHAH, jag har ALDRIG hoppat min shettis ?:eek: LÖShoppat däremot.
Jag har bara skrittat på honom 10 minuter i hagen typ 3 gånger för att lungna ner honom när min lillsyrra skulle rida. KOMMER ALDRIG RIDA HONOM REGELBUNDET?:O :mad: sluta komma med falska anklagelser!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Ja väger du 90-100kg+ anser jag att hästen bör vara minst 165-170cm+ och ha ordentligt med muskler och kondition!

(På en isis bör du ej väga över 95 tycker jag och även där mycket bra kondition och muskler)
Kan inte låta bli att lägga in det här fotot...
Ridbanan1.jpg

ett stycke 90 kg människa på en 148 cm häst. Inriden av samma person, hästen är på bilden exakt 4 år...taget i maj i år. Mankhöjden har inte något med bärigheten att göra. Hästen på bilden är väl förberedd för arbete från marken innan hon fick bära vikt.

Med ditt resonemang skulle större delen av westernhästarna gå med småjäntor istället för de rejäla karlar som rider dom...hela dagarna...i hårt rancharbete. Idealet ligger på en mankhöjd runt 150 - 160 cm, för höga blir dom svårarbetade ifrån då ryttarna snabbt ska komma i och ur sadeln vid arbetet. Googla gärna på olika ridande poliser i USA, återigen rätt låga hästar med rejäla ryttare och dom har mage att sitta till häst hela dagarna.

Intressant att följa den här tråden emellanåt. Så många som tycker så mycket...och gärna utger sig för att vara expertrådgivare:cool:

PS: kan ju lugna dig med att jag gått ner 18 kg nu...men jag kan inte få hästen att kliva upp över 150 cm sträcket...och jag kommer aldrig att lyckas komma ner till 40 kg ens med +-3 kg. Jag är 174 cm i strumplästen...
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

jo, jag menar som du :D
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Du skrev i ditt eget inlägg att du kanske ville hoppa lite ibland och senare rida honom regelbundet eftersom att din syster inte klarar av det själv!
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Oavsett om hästen orkar eller inte så tycker jag att man alltid ska se till hästens bästa.
Bara för att en man är 2 meter lång och väger 120 kg (utan att vara fet) så betyder inte det att han bör rida.

Är man överviktig tycker jag att man för hästens bästa ska gå ner i vikt, annars kan man ut och gå med den i stället, köra osv osv.

Jag skulle aldrig sätta mig och rida in min unghäst om jag var väldigt överviktig. Jag ser till hennes bästa och håller mig därför i form.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag har alltid tyckt att fjordingar är bättre viktbärare än isisar och det kommer jag alltid att tycka. ;)

Men det är väl som vanligt i denna tråden då....
Att min fjording på 138 cm som är riden och tränad av mig i stort sett varje dag i 3 år nu....borde vara både halt och lytt och ont i ryggen osv....
Men se det är han icke. Han är helt skadefri och den friskaste du kan hitta här just nu ;)
(peppar, peppar....)

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=15406&catid=member&imageuser=9056

// M
Din fjording på bilden har inga problem att bära dig. En liten kraftfull sak som orkar dig utan problem.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Mycket bra skrivet! :bow::bow:Mankhhöjd osv, har inte så mycket att göra med hur hästen/ ponnyn är musklad, kondition och hur den är tränad och byggd. Om så det är en liten eller stor spelar ingen roll.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Din fjording på bilden har inga problem att bära dig. En liten kraftfull sak som orkar dig utan problem.

Hur kan du avgöra det av ett par bilder?
Nu misstror jag inte just minternet, men jag menar i allmänhet.
Det kan man faktiskt inte avgöra utefter bilder.
Hästar är dessutom trogna som inte alltid visar om något är jobbigt/gör ont.
Det lär framtiden utvisa, tyvärr.
 
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Visst är de trogna djur våra älskade hästar och ponnyer. Min kommentar baseras just utifrån att jag och en kamrat jobbade på ett par ställen för snart ett par år sedan utomlands samt från andra ställen där jag har varit. Där ponnyer var kraftigt byggda osv. De såg precis ut som denna ponny och de hade tagit under perioder tyngre ryttare än vad kanske här inne på buke skulle vara acceptabelt för sin kategori eller mankhöjd. Jag för min del tycker det är vansinne vissa viktrekommandationer som finns här. Ofta är de tok för låga för den ponnykatagorin, med det är inte sagt att de ska bära hur mycket som helst heller. Allt jag vill ha fram beror på hur hästen tränas, vana, hur den är byggd och i vilken kondition den är. Hur hög osv den är har inget med saken att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Ridning Jag kanske är ovanligt dålig på att googla, men jag har sökt svar utan att finna. Det verkar finnas många studier kring ryttarens...
Svar
10
· Visningar
3 415
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 349
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 150
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp