Läskiga svar på kattannons

Sv: Läskiga svar på kattannons

Kat och martha,

är det fler lagar vi bör betrakta på samma vis :confused:? Eller är det bara när det gäller katter som "erfarenhet" står över en skyddslag?
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Nej inga andra ...bara katter :D:D

har man en erfaren jägare, så tror jag att den vet skillnaden mellan uträknade exakt 3 meter eller 5 meter har ringa betydelse...en del lagar är luddiga, denna är en av dessa...eller tror du själv att man skulle bli straffad om man stod 4,5 meter ifrån???
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Jag håller inte på alla lagar...jag kör bil utan bälte ibland, jag överskrider hastigheter ofta...så om jägaren skulle stå 3,5 meter ifrån en katt som skall skjutas så skulle jag inga invändningar ha emot det......däremot skulle jag ha invändningar emot att bli rånad....det är lite skillnad..inge ludd.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

mandalaki skrev:
Kat och martha,

är det fler lagar vi bör betrakta på samma vis :confused:? Eller är det bara när det gäller katter som "erfarenhet" står över en skyddslag?

Ja.
Till exempel livsmedelslagen. Den är inte gjord utefter verkliga förutsättningar och omöjlig att tillämpa till 100%
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Sol skrev:
Om jag som fattig människa tycker att det är värdelöst att man inte får råna folk, är det då OK att skita i lagarna?

Det viktigaste gällande lagarna och hurvida man väljer att följa dem eller inte, har att göra med dess SYFTE.
Det är ganska lätt att finna ut syftet till varför man inte bör råna en bank eller att man bör ha dubbdäck vid vinterväglag.

Samma sak gäller djurskyddslagen.
Den är till för att skydda djuren från lidande.
Om man bedömmer att man kan utföra en sak på ett bättre sätt, trots att det är att bryta mot lagen (eftersom lagen är allmänt anpassad), så bör man göra det.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Kat skrev:
Det viktigaste gällande lagarna och hurvida man väljer att följa dem eller inte, har att göra med dess SYFTE.
Det är ganska lätt att finna ut syftet till varför man inte bör råna en bank eller att man bör ha dubbdäck vid vinterväglag.

Samma sak gäller djurskyddslagen.
Den är till för att skydda djuren från lidande.
Om man bedömmer att man kan utföra en sak på ett bättre sätt, trots att det är att bryta mot lagen (eftersom lagen är allmänt anpassad), så bör man göra det.

Men då blir det oerhört subjektivt. Alla tycker vi olika om saker och ting. Om någon anser att bästa avlivningssättet är att gasa ihjäl katter, slå ihjäl dem eller dränka dem, skall det accepteras också?

Att det diffar på någon decimeter när man skall avliva katten är väl helt acceptabelt, men när man helt enkelt säger att jägarna vet bäst själv... Personligen känner jag inte en enda jägare som skulle avliva en katt eller en hund på mer än 3 meters avstånd. De hundar jag har fått avlivade av jägare har haft gevärmynningen mot huvudet just för att skottet skall vara direkt dödande och risken för skadeskjutning skall vara så liten den bara kan vara.

Min styvfar som jagar hare har absolut skickligheten att skjuta en katt på avstånd, men han gör det inte just för att han vill minimera risken för skadeskjutning. Att jaga hare och avliva en katt är inte samma sak. När man avlivar hästar skjuter men dem inte heller på håll som man gör när man jagar älg.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Och jag tror att lagar är till för att följas, det är inte upp till varje människa att bestämma vilka lagar som man tycker duger eller ej. Jag kanske anser att jag kan hantera bilen i 150 km/h, men dte betyder inte att jag får köra det.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Det är ju knappast omöjligt att skjuta en katt på 3 m avstånd? Konstig jämförelse.
Eller snarare en jämförelse som visar på på en nonchalant syn på katten.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Sol skrev:
Men då blir det oerhört subjektivt. Alla tycker vi olika om saker och ting. Om någon anser att bästa avlivningssättet är att gasa ihjäl katter, slå ihjäl dem eller dränka dem, skall det accepteras också?

Att det diffar på någon decimeter när man skall avliva katten är väl helt acceptabelt, men när man helt enkelt säger att jägarna vet bäst själv... Personligen känner jag inte en enda jägare som skulle avliva en katt eller en hund på mer än 3 meters avstånd. De hundar jag har fått avlivade av jägare har haft gevärmynningen mot huvudet just för att skottet skall vara direkt dödande och risken för skadeskjutning skall vara så liten den bara kan vara.

Min styvfar som jagar hare har absolut skickligheten att skjuta en katt på avstånd, men han gör det inte just för att han vill minimera risken för skadeskjutning. Att jaga hare och avliva en katt är inte samma sak. När man avlivar hästar skjuter men dem inte heller på håll som man gör när man jagar älg.

Riktlinjer torde räcka. Och rekommendationer.

Ditt exempel handlar om vanliga kulor. jag pratar om hagel. Jag har själv var it med om en avrättning med hagel. Det var väldigt bra gjort. Och katten blev heller inte blodig eller så, vilket jag som ägare var tacksam för.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

MissFideli skrev:
Och jag tror att lagar är till för att följas, det är inte upp till varje människa att bestämma vilka lagar som man tycker duger eller ej. Jag kanske anser att jag kan hantera bilen i 150 km/h, men dte betyder inte att jag får köra det.

Hantera den kan du säkert.
Men å andra sidan kan du också räkna ut vad som händer om något kommer i vägen.

Syftet återigen, syftet.

Jag tror knappast att någon skulle fällas för att ha sett till kattens och djurägarens bästa, trots att det skulle vara ett litet snedsteg från lagen.

Ibland behövs lite civil olydnad.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

MissFideli skrev:
Det är ju knappast omöjligt att skjuta en katt på 3 m avstånd? Konstig jämförelse.
Eller snarare en jämförelse som visar på på en nonchalant syn på katten.

Vet du hur en katt skulle se ut om man sköt dem ed hagel på några få meters avstånd?
MOS.
Trevligt :crazy:
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Hare jagar man med hagel.

Men hagel får som redan nämnts inte ens användas för avlivning.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Vilket är dumt, eftersom det fungerar bättre än "vanliga" skott.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Och är osäkert på att det verkligen dödar. Man ska inte behöva skjuta flera gånger, ska katten skjutas ska den dö direkt.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

En katt lär ju knappast se mysig ut alls om den är skjuten. Och eftersom det tydligen är olagligt att döda katt med hagel så är ju den frågan besvarad.
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Jag har ingen erfarenhet av att annonsera ut katter. Men det som skrämmer mig mest av allt är att folk både annonserar efter att få köpa kattungar eller att sälja kattungar som är 8-10 veckor. Jag kan känna att vet man inte mer om katter än så; ska man verkligen ha katt då?

Det kan ju gå bra med så unga katter, men det är väl inte speciellt lämpligt att ta en kattunge från mamma och syskon vid 8 veckor...
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

jomen... jag har ju visst erfarenhet kom jag på! :o Annonserade ut min gamle rexkille som blivit ensam efter att "brorsorna" dött och han klarade inte ensamliv utan ständig närvaro av människor. Han var 11 år och annonserades ut för 500:- (inkl en del prylar), mest för att sålla folk- jag skulle gett bort honom gratis till rätt person. Nåväl, några lustiga personer ringde ju... speciellt EN; en man som talade om att han o hans fru hade en siameshona som var 15 år och kanske ville ha honom. Det roliga var att han istället för att fråga om min kisse började berätta och höll en halvtimmes monolog om deras katt och de katter de haft förut :crazy: . Lät ju rätt bra, men jag tror inte han var så intresserad egentligen - mera pratsjuk kanske?!

Efter att min kille varit ute på prov hos en gammal väninna insåg vi att det helt enkelt inte funkade att omplacera honom. Så tyvärr såg jag ingen annan utväg än att avliva. Han mådde för dåligt psykiskt av att vara hemma ensam hela dagarna och accepterade inte väninnnas katter alls heller....
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

Yossarian skrev:
Och jag förstår inte varför inte potentiella raskattsköpare inte ska ta sitt ansvar och ta en hemlös kattunge? Varför ska man avla på raskatter, när man istället kan hänvisa till närmsta katthem, fullt av små behövande pyren?
Du har en poäng! Men en orsak att jag nog skulle välja raskatt (om jag kunde ha katt) är för att jag vill ha en bättre "garanti" på kattens temperament och egenskaper samt även disposition för nedärvda sjukdomar i viss mån. Det är ju precis som med blandrashundar svårare att garantera hur ungarna blir som vuxna. Många vet ju inte vilken pappan är tex. Och även om de vet det vet man sällan tillbaka i far/morföräldraledet hur kissarna var.

När jag skaffade rexarna så var kravet att katten skulle kunna gå bra att ha som innekatt, att katten skulle vara lättskött (korthårig), att den skulle vara livlig och uppfinningsrik och dessutom gärna lite "udda". Sen blev vi med bondis också och jag älskade naturligtvis honom lika mycket, men hade trots allt mindre "garanti" om hur han skulle bli. Att han inte hade tårkanaler visste vi inte vid köpet, däremot visste vi om kroksvansen såklart! ;) :d
 
Sv: Läskiga svar på kattannons

slice skrev:
En hel del genom åren. De ligger mest och sover eller sitter i fönstret och tittar, vilket ägarna tycker är så bra, så bra ("vadå, måste man LEKA med den också?!?!?"). Huskatterna är MED, de är sociala, de pratar, de vill hjälpa till, de är helt klart intresserade av sin omgivning och ägarna är hela tiden där och stimulerar (på kattens villkor).
Det där beror nog mest på ras! Rexar och siameser är exempel på raser som är VÄLDIGT personliga - kanske FÖR personliga ibland. :crazy: Jamiga, är med och något ska HÄNDA jämtjämtjämt. Min bondis var den som var minst lekfull eller alert utav mina tre (två rexar också). Men han hade sin charm på sitt sätt. Det är väl en personlighet att ligga och lata sig i fönstret också?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Till nyår får jag hem 2 stycken kattungar och vill kolla efter klösträd. :) Det kommer bli innekatter i en stor lägenhet på 96kvm och...
Svar
7
· Visningar
580
Senast: Twihard
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 861
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 717
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
966
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp