Lättlastad häst som nu blivit svår...

Inelin

Trådstartare
Min gamla elithäst har rest runt hela världen, men nu kan jag knappt lasta honom längre. Skulle bli mycket tacksam för tips.

Problemen började när jag skulle prova att fälla hästtransportens ramp (Chevall Liberté) åt sidan som en lucka och lasta med ett högt insteg istället för att gå på lämmen. Jag skulle prova släpets funktion och det slutade med katastrof. Han klev in med frambenen och kastade sig sedan bakåt och slet sig.
När jag nästa gång skulle lasta och fällde ner rampen vägrade han gå in. Jag har provat med godis, men han vill inte ha, har alltid vägrat äta på transport. Han fryser fast innan rampen och om en medhjälpare går bakom och lägger tryck så kastar han sig. Vad ska jag göra? Det blev blod, svett och tårar.

Igår lyckades vi lasta på två timmar. En medhjälpare höll i grimskaftet inne i transporten och jag flyttade en hov i taget. Det gick bra efter mycket tålamod. Om jag backar honom när han backar (som jag sett många gör) stressar han upp sig och svettas floder, då är det kört. Jag tror knepet är att hålla honom så lugn som möjligt. Har ni någon klok tanke?
 
Sv: Lättlastad häst som nu blivit svår...

Min gamla häst som var lättlastad blev svår efter att vi åkt med en klantig förare som bromsade och gasade som en tok. Så det är ju inte så konstigt om hästen upplever att den blivit skrämd av transporten och nu är rädd. Antagligen uppfattade inte hästen att skillnaden var rampen, och att det nu är "som vanligt" igen.

Dessutom undrar jag om hästen inte varit ganska rädd att åka innan? Att vägra äta är oftast ett tecken på att de är introverta för att hantera sin rädsla/osäkerhet. Är det du som haft hästen hela tiden, alltså när den reste som mest?
 
Sv: Lättlastad häst som nu blivit svår...

Tack för svar! Hur löste du transportproblemet med din häst? Min häst har mycket tävlingsnerver som kommer fram vid transport. Jag har inte haft honom under hans tävlingsperiod, men då var han lättlastad. Han har varit lättlastad med mig också, tills vi provade att lasta utan lemmen.
 
Sv: Lättlastad häst som nu blivit svår...

Det du beskriver som tävlingsmerver som kommer fram vid lastning tror jag lite skapar en omedveten ovilja mot transport hs hästen. Den är bussig och går på iaf. Nu kan det här varit sista droppen.
En genuint trygg häst blir inte livrädd för att det bit step up ist.
Det kan också vara så att ni kört lite sämre.

Träna lastning och gör om lastningen och målet med åkandet till ngt trevligt. Först lastträna.. Sen: Bara åk någonstans och lasta ur och gör något trevligt som också är lugnt. Ta med en påse mat t hästen och låt den käka nu när inget bete finns. Ge massage och åk hem.

Det finns bra lasttränare att kontakta. Det är inte så dyrt och väl värda slantar.
 
Sv: Lättlastad häst som nu blivit svår...

Min var en liten islänning, han reste sig och bara slängde sig ner sidledes om man försökte lägga linor bakom osv. Han var också genuint ointresserad av mat, ingen mat i världen kunde få honom att vilja gå in där.
Tillslut löste jag det med en variant på linsättning där jag lade linan från grimman, över bommen, ut längs hästen på yttersidan, runt rumpan och så stod jag på rampen vid mellanväggen. Det gick absolut inte att tvinga in honom, men på det här viset så vart det att om han slet upp huvudet så drog han själv åt linan bakom rumpan, jag behövde bara hålla helt enkelt.
Han fattade ganska snart det där eftersom att effekten blev så bra tajmad, det hade jag nog inte klarat själv.
Sedan fick han stå där, det tog ganska lång tid första gången :p han fick inte backa, han hade att välja på att stå kvar eller gå in. Vartefter han tog något steg framåt kortade jag efter linan så han inte kunde backa.

Jag kände hästen väl och det funkade som sagt för honom. Jag visste också hur han reagerar och att han ju egentligen inte var rädd för vagnen, utan för själva åkandet.
Idag skulle jag löst det på något helt annat sätt antagligen, men så gjorde vi.
Sedan var det självklart viktigt att köra som om man hade finkan full med fulla champagneglas, samt att vi åkte till ett kul ställe.
Bästa stället var det lokala ridhuset vintertid, när hagen var hård och halkig, då tog vi båda hästarna dit och så fick de bralla runt som tokar.
Det tog inte många gånger tills man fick kämpa för att hålla den ena tillbaka medan man lastade den andra :bump:


I ditt fall är det kanske själva buren som är problemet, och där behövs det nog en mer raffinerad lösning. Skulle också varmt rekommendera att ta ut någon som är bra på lastningsproblematik.
 
Sv: Lättlastad häst som nu blivit svår...

En del hästar får sämre balans när de blir äldre, och kan behöva åka brett eller i lastbil. Jag har varit med om en sådan som alltid varit en klippa att köra, men som på äldre dagar började leva rövare i släpet. När jag åkte med för att kolla vad som hände syntes det tydligt att det var balansen som var problemet. En kombo kanske, där rampen blev droppen?
 
Sv: Lättlastad häst som nu blivit svår...

Tack för era svar! Åh vad det styrker mig att ni både läser och berättar. Ikväll matade jag på med morötter och han stod avslappnat med frambenen på rampen.
 
Sv: Lättlastad häst som nu blivit svår...

Min gamla elithäst har rest runt hela världen, men nu kan jag knappt lasta honom längre. Skulle bli mycket tacksam för tips.

Problemen började när jag skulle prova att fälla hästtransportens ramp (Chevall Liberté) åt sidan som en lucka och lasta med ett högt insteg istället för att gå på lämmen. Jag skulle prova släpets funktion och det slutade med katastrof. Han klev in med frambenen och kastade sig sedan bakåt och slet sig.
När jag nästa gång skulle lasta och fällde ner rampen vägrade han gå in. Jag har provat med godis, men han vill inte ha, har alltid vägrat äta på transport. Han fryser fast innan rampen och om en medhjälpare går bakom och lägger tryck så kastar han sig. Vad ska jag göra? Det blev blod, svett och tårar.

Igår lyckades vi lasta på två timmar. En medhjälpare höll i grimskaftet inne i transporten och jag flyttade en hov i taget. Det gick bra efter mycket tålamod. Om jag backar honom när han backar (som jag sett många gör) stressar han upp sig och svettas floder, då är det kört. Jag tror knepet är att hålla honom så lugn som möjligt. Har ni någon klok tanke?
Om jag tolkar dig rätt så började problemet när du lastade på ett nytt sätt dvs inte gå upp på vanliga lämmen utan med högt insteg?
Alltså skulle han gå in på ett nytt sätt han inte var van vid och han blev rädd för det nya sättet,han var osäker blev rädd och slet sig och i hans hjärna blev det bekräftat att detta sätt var obehagligt.
Han är alltså egentligen inte svårlastad på en vanlig transport men på en med step up utan baklämm?
Det är ju själva detta moment han protesterar mot,han har blivit skrämd och måste få tillbaks förtroendet igen.
Var noga med att se till att han inte halkar eller går in snett så han riskerar att bli skrämd igen.Du måste träna in att detta sätt att gå in är ofarligt.
Förstå exakt vad som skrämt honom och få honom trygg med att gå in på nytt sätt.
Har de blivit skrämda av en "ny uppstigning" som första gången skrämde skiten ur honom så ge hästen en chans utan press att förstå vad som är vad och att även detta sätt är tryggt att gå in.
Att tappa fotfästet är för en häst mkt skrämmande,de vill ha hovarna på säkert underlag och känna att de har kontroll.
Försök att hålla din puls nere och använd dig bara av pålitliga medhjälpare som också inger förtroende och inte hux flux hoppar på hästen bakifrån utan förvarning.
Ge hästen en chans att lära om och bli trygg på nytt.Tyvärr kan det ta flera ggr innan din häst blir trygg med lastning igen,bygg upp ett förtroende igen och var noga med att andas och va ett lugnt och pålitligt stöd för hästen.
Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 837
Senast: ygenda
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 704
Senast: Buck
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 282
Senast: axel
·
Hästhantering Funderar på att hyra transport i vinter för att komma iväg och träna. Dock har jag inte den mest lättlastade hästen. Tyvärr. Skulle dock...
2
Svar
23
· Visningar
5 067
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp