Lag om att id-märka katter på G!!

Kilauea

Trådstartare
Läs här

Underbart lagförslag.
Vet inte riktigt hur det blir med ev avelskatter som vistas ute, eller har man inte sina honor på p-piller och släpper ut dem kanske? Kanske är för stor risk.
Annars underbart om det blir lag på id-märkning och att tidelag räknas som djurplågeri!
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Åh, underbart! Hoppas verkligen att det blir en riktig lag av det där :bump:
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Man släpper definitivt inte ut en avelskatt på egen tass, så den biten är inget problem. Jag har aldrig hört en uppfödare som inte varit för krav på kastrering, det är för oss en gåta hur så många kan ha sina katter fertila år ut och år in utan åtgärd (och hur man orkar :confused:).
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Misstänkte att det var så om man är uppfödare (inte bara tar en kull på sin söta huskatt alltså).
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag hoppas verkligen det blir nått av detta. Det är på tiden att även kattägare "tvingas" ta ansvar för sina djur.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag trodde att det redan var lag på det :o

För mig är det självklart, men bra om det blir lag på det eftersom det inte verkar vara självklart för alla.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Vissa saker är ju bra, t.ex förbud mot tidelag.

Men att lagstifta att okastrerade katter inte får vara utekatter kommer ju att leda till att bondkatten till stor del kommer att försvinna. Jag kan dock förstå att det applåderas i vissa raskattskretsar.

Så skulle alla kastrera sina utekatter så skulle nog en stor del av landsbygden 'avfolkas' på katter. Det kan ju knappast vara önskvärt. Men mössen och råttorna lär ju bli glada.

Sen tycker jag även obligatirisk ID-märkning är fel. Det låter som ett första steg för att införa kattskatt. Typiskt kontrollsamhälle där staten ska lägga sig i allting. Efter katterna så kommer det väl krav på registrering av andra tamdjur. Tamråttor, vandrande pinnar, undulater ......
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Varför skulle landsbygden få slut på katter? Är landsbygdsbor oförmögna att hålla sina fertila katter under kontroll? Jag har lite högre tankar om landsbygdsfolk faktiskt. Kontrollerad avel på bondkatter är lika omöjligt som kontrollerad avel på raskatter.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Varför skulle landsbygden få slut på katter? Är landsbygdsbor oförmögna att hålla sina fertila katter under kontroll? Jag har lite högre tankar om landsbygdsfolk faktiskt. Kontrollerad avel på bondkatter är lika omöjligt som kontrollerad avel på raskatter.

Fast genom lagen så tvingas ju okastrerade katter i princip att bli innekatter. Bor man på landet finns det ofta ingen anledning att ha renodlade innekatter när det gäller bondkatter (de ska ju jaga råttor) så ifall man ska följa lagen så innbär det ju att så gott som alla bondkatter kastreras. Följden av det är ju lätt att räkna ut.

Eller tror du att en massa folk kommer att göra om sina okastrerade hankatter till innekatter p.g.a. denna lag? Om du inte tror det så måste du ju inse vad effekten kommer att bli.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag tycker det låter bra. Katten måste värdesättas mer men i och försig så ogillar jag förbjud och kontroller men ibland kan det vara ett måste för att grundsynen ska förändras men det kommer ta lång tid!
Bara det inte blir en anledning att avliva alla omärkta katter eller att kraven gör att folk hellre slänger ut katten än kastrerar/reggar sin katter.

En annan sak som jag funderar över och kanske lite OT som jag inte förstår är oviljan att kastrera hundar särskilt i Sverige och att där är det risker och man får höra både om för och nackdelar men med hästar och katter är det bara att kastera utan vidare eftertanke.

Jag är hundägare till fertila hundar och kasterade katter och hästar men förstår inte vad som är skillanden annat än bara synen på hunden?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Du behöver nog inte oroa dej för att bondkatten ska dö ut. Det kommer finnas massor av människor som kommer strunta i den lagen precis som det finns massor av hundar som är omärkta och oregistrerade.

Jag tror inte att den lagen kommer få så stor genomslagskraft att folk ens blir varse att den finns. Se bara på lagen om att man inte får ha hund uppbunden utan uppsikt. Inte följs den lagen och påtalar man det så får man alltid svaret att det hade ägaren ingen aning om.

Jag tycker att det är jättebra om lagen går igenom. Då äntligen kan arbetet påbörjas på riktigt så att bondkatter kan få ett riktigt värde. Iallafall så finns det en lag som skyddar dem, något det inte har gjort förut. Då kan man hänvisa till den när man pratar om kastrering för sådana som inte fattar att katterna är mer värda än att de ska få flera kullar om året där ungarna bara tas bort. Då kanske fler väljer att kastrera så att katternas liv får innehålla mer än att bara leta partner.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Fast genom lagen så tvingas ju okastrerade katter i princip att bli innekatter. Bor man på landet finns det ofta ingen anledning att ha renodlade innekatter när det gäller bondkatter (de ska ju jaga råttor) så ifall man ska följa lagen så innbär det ju att så gott som alla bondkatter kastreras. Följden av det är ju lätt att räkna ut.

Eller tror du att en massa folk kommer att göra om sina okastrerade hankatter till innekatter p.g.a. denna lag? Om du inte tror det så måste du ju inse vad effekten kommer att bli.

Vi bor på landet och har tre innekatter. De är innekatter för att de trivs bäst inne. Andledningen till att vi skaffade katt var inte för att de skulle ta råttor utan för att vi ville ha katter som husdjur.
Sedan har jag ett gäng katter i stallet. Katter som har kommit och stannat här. De vill inte vara inne utan får då bo i stallet som de själva har valt. De är kastrerade allihop eftersom jag inte vill ha kattungar och flyttar man hit så blir man kastrerad om man är katt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Fast genom lagen så tvingas ju okastrerade katter i princip att bli innekatter. Bor man på landet finns det ofta ingen anledning att ha renodlade innekatter när det gäller bondkatter (de ska ju jaga råttor) så ifall man ska följa lagen så innbär det ju att så gott som alla bondkatter kastreras. Följden av det är ju lätt att räkna ut.

Eller tror du att en massa folk kommer att göra om sina okastrerade hankatter till innekatter p.g.a. denna lag? Om du inte tror det så måste du ju inse vad effekten kommer att bli.

Inte då. Landsbygdsbor brukar vara duktiga på att sätta upp stängsel och det är billigt att bygga rastgårdar. Man kan låta sig inspireras av australiensarna som måste bygga hägn till sina katter så att de inte utrotar den uníka faunan. Det finns helt fantastiska byggen att åskåda på nätet.

Folk blir tvugna att förändra sin tillvaro, men människan är anpassningsbar. Kan/vill man inte hägna in hela gården kan man ju hägna in runt stallet/bondgården så att katten kan vara lös där och jobba.:idea:
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Vi bor på landet och har tre innekatter. De är innekatter för att de trivs bäst inne. Andledningen till att vi skaffade katt var inte för att de skulle ta råttor utan för att vi ville ha katter som husdjur.
Sedan har jag ett gäng katter i stallet. Katter som har kommit och stannat här. De vill inte vara inne utan får då bo i stallet som de själva har valt. De är kastrerade allihop eftersom jag inte vill ha kattungar och flyttar man hit så blir man kastrerad om man är katt.

:bow::bow:
Tänk om alla gjorde så :love:

Antalet hemlösa katter är så pass stort att det alltid kommer födas kattungar. Och det förbjuds ju inte avel på hus/bondkatten heller, bara att man ska föda upp under kontrollerade former.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Det där blir jag också orolig för :crazy:.

Det lär ju inte vara värre än det är för de hundratals tusen oönskade katter som föds och överges varje år... Det är ju samma människor som inte skulle "orka" kastrera som idag inte "orkar" göra något vettigt för att slippa oönskade ungar utan istället har ihjäl dem på löpande band eller ger bort dem till första bästa som är beredd att ta med sig den.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Du behöver nog inte oroa dej för att bondkatten ska dö ut. Det kommer finnas massor av människor som kommer strunta i den lagen precis som det finns massor av hundar som är omärkta och oregistrerade.


Jag tror nog att många har tillräckligt med vett för att köra lite civil olydnad ifall det skulle bli lagkrav att kastrera utekatter.

Däremot borde ju lagstiftaren utgå från att folk följer lagen. Och i så fall borde de ju förhoppningsvis inse vad effekten skulle bli och strunta i ett sådant lagkrav.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Inte då. Landsbygdsbor brukar vara duktiga på att sätta upp stängsel och det är billigt att bygga rastgårdar. Man kan låta sig inspireras av australiensarna som måste bygga hägn till sina katter så att de inte utrotar den uníka faunan. Det finns helt fantastiska byggen att åskåda på nätet.

Folk blir tvugna att förändra sin tillvaro, men människan är anpassningsbar. Kan/vill man inte hägna in hela gården kan man ju hägna in runt stallet/bondgården så att katten kan vara lös där och jobba.:idea:


Får folk välja mellan kastrering och att lägga 1000-tals kronor på stängsellösningar som även lär innebära en hel del besvär för människorna på gården så väljer nog de allra flesta en kastrering för 500 kr.

Då det inte finns några pengar att tjäna på bondkattsavel så lär inte folk vilja lägga ut pengar på det. Så effekten ifall folk skulle följa lagen lär bli en drastisk minskning av antalet bondkatter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 324
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 710
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp