Bukefalos 28 år!

Lag om att id-märka katter på G!!

Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Du anser att över 100.000 hemlösa katter ska betala priset för din egoism. Jag tycker lagförslaget värnar om kattens välmående, du värnar mer om ditt välmående. Gissa nu en gång till varför lagändringen läggs fram :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Så effekten ifall folk skulle följa lagen lär bli en drastisk minskning av antalet bondkatter.

Men isåfall så har ju lagen åstadkommit något. Så otroligt många oönskade ungar föds varje år och minskar detta så är det ju jättebra.
Då kanske det blir en balans och folk slutar använda katten som en slit och släng vara. Får man betala t.ex. 500 kr för sin kattunge istället för att i stort sett få den kastad efter sig så har vi kommit en bit på väg. Märkligt nog är det ofta så att det man har betalat för är man mer rädd om.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Får folk välja mellan kastrering och att lägga 1000-tals kronor på stängsellösningar som även lär innebära en hel del besvär för människorna på gården så väljer nog de allra flesta en kastrering för 500 kr.

Då det inte finns några pengar att tjäna på bondkattsavel så lär inte folk vilja lägga ut pengar på det. Så effekten ifall folk skulle följa lagen lär bli en drastisk minskning av antalet bondkatter.

Med ca 850 000 bondkatter av varav ca 100 000 är hemlösa ser jag inte problemet med "drastisk" minskning. Kanske skulle det ekonomiska värdet på dem öka om det fanns lite färre av dem...

Jag ser helt enkelt inte något problem med att fler skulle välja att kastrera sina katter och att de som vill avla på sina utekatter får investera lite i sin uppfödning. Det får alla andra uppfödare.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Varför det?? Mina stallkatter har alltid varit kastrerade. Är det en hankatt så är det ju dessutom en relativt billig operation. Blir så förbannad på folk som inte kastrerar sina katter och sen släpper ut dem, med massa oönskade små kattungar till följd, som sen får lida ett hemskt liv där ingen bryr sig om dem. Hur tror ni kattkolonier uppstår? :(

Jag har iofs en 2 år gammal okastrerad hane nu men han får givetvis inte gå ut på egen hand. Han är extremt snäll och lugn, så det är fel att alla okastrerade hanar blir jobbiga.

Sen ser jag stora problem med hur man skall kontrollera att denna lag följs?? Raskatter är redan reggade och märkta, men hur skall myndigheterna få reda på om Janssons katt har fått fem ungar som varken kommer bli kastrerade eller märkta?? Nej, jag tror att detta förslag endast kommer följas av de som redan tar bra handom sina katter. Resten kommer strunta i det...
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Det sista är ju tyvärr en risk, redan idag sköts djurskyddslagarna rätt illa. Men det är en bra början. Kan vi få 1000 st att förstå att det nu är lag och att man därför bör följa den (samt att man kanske förstår allvaret och får upp ett öga för hur det ska vara) så är det en bra början!
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Håller med dig helt och hållet.
Ju fler man får att inse att märkning av samtliga katter + kastrering på de som går ute är en bra idé, ju fler har man sen som kan sprida vidare informationen ytterligare.
Man måste ju börja någonstans, Rom byggdes inte på en dag.

Kastrering och ID-märkning är en så liten kostnad om man räknar på vad katten kommer kosta totalt i sitt liv. Man slipper katter som vandrar iväg för att para sig och sen av olika anledningar aldrig kommer hem igen, man har betydligt större chans att återfå en katt som försvunnit, man slipper bidra till att det föds fler förvildade katter.
Vad är nackdelarna? En engångskostnad som oftast ligger under tusenlappen. Och om man inte vill kosta på sin katt den nätta summan, då är frågan om man ska ha någon katt alls.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Helt klart måste man börja någonstans. Men myndigheterna får nog tänka igenom hur det skall handhävas. Tex om man kan få böter? Men vem skall kontrollera det isf?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Helt klart måste man börja någonstans. Men myndigheterna får nog tänka igenom hur det skall handhävas. Tex om man kan få böter? Men vem skall kontrollera det isf?

Som med all annan tillsyn över djurskydd är det Länsstyrelsen som har ansvaret att se till att folk följer de föreskrifter som gäller katter. Precis som nu kommer Länsstyrelsen även i framtiden vara beroende av att "svenssons" anmäler när någon bryter mot de föreskrifter och förordningar vi har. Vad den nya Djurskyddslagen (vad den nu kommer innebära) syftar till är att få en mer vetenskapligt belagd djurskyddslagstiftning innehållande mer tydliga direktiv för hur djurskyddsinspektörer ska sköta sitt arbete. De ska få ett bättre arbetsverktyg i med den nya lagen.

Hos bönder och stallägare är det väl egentligen inga större problem för inspektörerna att kontrollera just ID-märkning och kastrering av katterna eftersom dessa ställen alldeles oavsett är föremål för rutinkontroller. Det är betydligt svårare att hålla koll på om Maja som bor i lägenhet med innekatten Lucifer har ID-märkt sin katt. Rent praktiskt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Varför det?? Mina stallkatter har alltid varit kastrerade. Är det en hankatt så är det ju dessutom en relativt billig operation. Blir så förbannad på folk som inte kastrerar sina katter och sen släpper ut dem, med massa oönskade små kattungar till följd, som sen får lida ett hemskt liv där ingen bryr sig om dem. Hur tror ni kattkolonier uppstår? :(

Mina katter är också kastrerade så det handlar inte om det. Däremot måste du ju inse att antalet bondkatter kommer att minska kraftigt ifall alla skulle följa detta ifall det blev lag.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Med ca 850 000 bondkatter av varav ca 100 000 är hemlösa ser jag inte problemet med "drastisk" minskning. Kanske skulle det ekonomiska värdet på dem öka om det fanns lite färre av dem...

Jag ser helt enkelt inte något problem med att fler skulle välja att kastrera sina katter och att de som vill avla på sina utekatter får investera lite i sin uppfödning. Det får alla andra uppfödare.


Att du inte ser problemet är väl inget konstigt. Men jag och andra som tycker att bondkatterna behövs ser det nog från en annan synvinkel.

Om alla skulle följa lagförslaget lär ju antalet bondkatter minska rejält, att du och många som föredra raskatter tycker det är bra har jag full förståelse för.

Själv tycker jag att det är väldigt illa.

Du lever i din egen verklighet. Det finns inga större pengar i bondkattsavel så att förvänta sig att särskilt många kommer att vilja investera större summor i den är orealistiskt att tro.

Personligen vill jag inte se en utveckling mot att bondkattungar kostar 1000-tals kronor styck.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Vad behövs bondkatterna till?

Jag har bondkatter, före detta hemlösa individer som någon tyckte inte var värda mer än att de kunde kastas ut. Dimma var nära att frysa ihjäl och Isola hade svultit ihjäl om hon hade varit ute någon månad till. Om du anser dig vara djurvän kan jag inte för mitt liv förstå hur du kan anse att det finns något negativt i att man gör det svårare för folk att behandla katterna som skräp.

Och vad är faran i att en bondkattunge skulle kosta några tusenlappar? Det är väl en pytteliten investering med tanke på hur många år man har glädje av sitt djur och hur mycket pengar man lägger ut på dem under deras livstid.

Det är ingen rättighet att ha katt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Men det gör ju inget? Det är redan alldeles för många, jag följer många katthemssidor på facebook och varje dag är det massa nya katter som behöver hjälp!
Min granne har en hel hög med halvvilda katter trots att de sköt säkert 15 av dem i våras, inkl min älskade Rasmus. Jäkla idioter.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Att du inte ser problemet är väl inget konstigt. Men jag och andra som tycker att bondkatterna behövs ser det nog från en annan synvinkel.

Om alla skulle följa lagförslaget lär ju antalet bondkatter minska rejält, att du och många som föredra raskatter tycker det är bra har jag full förståelse för.

Själv tycker jag att det är väldigt illa.

Du lever i din egen verklighet. Det finns inga större pengar i bondkattsavel så att förvänta sig att särskilt många kommer att vilja investera större summor i den är orealistiskt att tro.

Personligen vill jag inte se en utveckling mot att bondkattungar kostar 1000-tals kronor styck.

Nej, jag lever i samma verklighet som du. Med över 800 000 bondkatter av vilka ungefär 100 000 är hemlösa. I verkligheten där nästan inte en j*vel vill betala för en bondkatt just för att de är så många och går att få gratis! Ser du inte att det kan finnas ett samband med överflöd och lågt ekonomiskt värde? Jag lever i världen där alldeles för många inte unnar sin bondkatt, som de fick alldeles gratis, varken vaccinationer eller veterinärvård när de blir sjuka. Det är ju bara att skaffa en ny, helt gratis!

Om det inte fanns 850 000 bondkatter utan tillgången var lite mer anpassad till efterfrågan tror jag att folk skulle vara beredda att betala för sådana kostnader man kan tänka sig att kontrollerad avel skulle medföra.

Jag ser enorma fördelar med att bondkatter börjar kosta pengar. Redan idag börjar vi se en trend att människor är beredda att betala för bondkatter: förutsatt att de är vaccinerade, veterinärbesiktigade och ID-märkta. Det är mycket positivt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nej, jag lever i samma verklighet som du. Med över 800 000 bondkatter av vilka ungefär 100 000 är hemlösa. I verkligheten där nästan inte en j*vel vill betala för en bondkatt just för att de är så många och går att få gratis! Ser du inte att det kan finnas ett samband med överflöd och lågt ekonomiskt värde? Jag lever i världen där alldeles för många inte unnar sin bondkatt, som de fick alldeles gratis, varken vaccinationer eller veterinärvård när de blir sjuka. Det är ju bara att skaffa en ny, helt gratis!

Om det inte fanns 850 000 bondkatter utan tillgången var lite mer anpassad till efterfrågan tror jag att folk skulle vara beredda att betala för sådana kostnader man kan tänka sig att kontrollerad avel skulle medföra.

Jag ser enorma fördelar med att bondkatter börjar kosta pengar. Redan idag börjar vi se en trend att människor är beredda att betala för bondkatter: förutsatt att de är vaccinerade, veterinärbesiktigade och ID-märkta. Det är mycket positivt.

Fast det är väll ändå inte sant, de flesta betalar åtminstone en symbolisk summa för sin katt 100-200kr är normalpris för en ojusterad bondkatt. Du missar att åtminstone 7/8 delar av bondkatterna har ett hem.
Mina kissar har nog kostat mig uppåt 20 000kr i veterinärkostnader vilket troligen är betydligt mer än vad gemene raskatt kostar i inköp. Jag gillar mina bönder, hur mycket känslor man investerar i sitt husdjur har väldigt lite att göra med inköpspriset.

Sen tycker jag det är bra om man lagstiftar id-märkning, vad det gäller kastrering så tror jag det blir svårare att få folk att efterfölja en sådan lag. Bättre att bara sikta in sig på id-märkning och se till att det blir hög efterföljnad.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Fast det är väll ändå inte sant, de flesta betalar åtminstone en symbolisk summa för sin katt 100-200kr är normalpris för en ojusterad bondkatt. Du missar att åtminstone 7/8 delar av bondkatterna har ett hem.
Mina kissar har nog kostat mig uppåt 20 000kr i veterinärkostnader vilket troligen är betydligt mer än vad gemene raskatt kostar i inköp. Jag gillar mina bönder, hur mycket känslor man investerar i sitt husdjur har väldigt lite att göra med inköpspriset.

Sen tycker jag det är bra om man lagstiftar id-märkning, vad det gäller kastrering så tror jag det blir svårare att få folk att efterfölja en sådan lag. Bättre att bara sikta in sig på id-märkning och se till att det blir hög efterföljnad.

Jag känner en person som har betalat för sin bondkatt och det är jag. Jag betalade 100 kr för en bondkatt för en sådär 10 år sedan. Ingen annan jag känner som har bondkatt (och de är åtskilliga) har betalat för sina bondkatter. Inte heller har de tagit betalt för de bondkattungar de fött upp.

Jag är mycket väl medveten om att inköpspris inte behöver avspegla hur väl man tar hand om sin katt. Min äldsta katt fyller snart 18 år och jag fick honom gratis. Han har kostat minst 30000 kr i veterinärvård under sitt liv, men att det är bondkatter som kastas ut och att det är bondkattungar folk dumpar eller halvhjärtat försöker dränka och inte raskatter säger iaf mig någonting.

ID-märkning stoppar inte katter från att föröka sig. Får jag välja väljer jag absolut obligatorisk kastrering av utekatter före obligatorisk ID-märkning. Om man nu väsentligt vill förbättra kattens situation i landet för tyvärr blir inte de hemlösa katterna färre.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Ja och minst 1/8 har inget hem. En del bor i burar på katthem, en del bor fortfarande ute utan säker mattillgång och veterinärvård.
Ska vi strunta i de över 100.000 hemlösa bara för att fler har hem? Då är man ju inte direkt nån vidare kattvän om man skiter i dom hemlösa.

Jag är lite fascinerad över att många av dom som jobbar jättehårt för kattens status är raskattägare, och dom enda som jobbar emot kattens status är huskattägare. Blir rätt mörkrädd faktiskt och eftersom alltför många är som t.ex lahsd så är det enbart positivt att minska ner antalet huskatter drastiskt. Ju fler som kan få bra hem där ägarna bryr sig om katten, desto bättre. Och ju färre som bor hos sånna som lahsd, desto bättre för katten som djur.

Jag betalade förövrigt 50 kr för min huskatt 1997.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag är lite fascinerad över att många av dom som jobbar jättehårt för kattens status är raskattägare, och dom enda som jobbar emot kattens status är huskattägare. Blir rätt mörkrädd faktiskt och eftersom alltför många är som t.ex lahsd så är det enbart positivt att minska ner antalet huskatter drastiskt. Ju fler som kan få bra hem där ägarna bryr sig om katten, desto bättre. Och ju färre som bor hos sånna som lahsd, desto bättre för katten som djur.


Ska jag tolka detta som att du anser att jag missköter mina katter?

Ett stort problem jag ser är faktiskt denna statusfixering som du och en del andra verkar ha. Det har väl antagligen sin grund i att du föder upp katter som du vill sälja för så mycket pengar som möjligt. Hade du fått bestämma så skulle det väl inte gå att köpa en kattunge för under 10 000 kr.

Själv tycker jag att den fria avel som förekommer bland bondkatter är mycket bättre än den raskattsavel som ofta verkar ha som syfte att skapa statusfyllda 'smyckesdjur'.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Vad behövs bondkatterna till?

T.ex. till det som gjort att vi överhuvudtaget har haft katter som husdjur. Fånga möss och råttor.
Till skillnad mot många här anser jag att katter är nyttodjur och inga prydnadsföremål som man visar upp för sina vänner. Jag skulle t.ex. aldrig komma på tanken att ha en katt inspärrad bara för att jag tyckte att det var gulligt med en katt. Snacka om otjänst mot det djuret.

Det är ju det som detta lagförslag kommer att medföra för de som vill ha okastrerade katter. De katterna förvägras rätten till ett liv i frihet.



Jag har bondkatter, före detta hemlösa individer som någon tyckte inte var värda mer än att de kunde kastas ut. Dimma var nära att frysa ihjäl och Isola hade svultit ihjäl om hon hade varit ute någon månad till. Om du anser dig vara djurvän kan jag inte för mitt liv förstå hur du kan anse att det finns något negativt i att man gör det svårare för folk att behandla katterna som skräp.

Folk som vill behandla katter som skräp lär fortsätta göra det. Så där gör tyvärr inte sådana här lagar någon skillnad.



Och vad är faran i att en bondkattunge skulle kosta några tusenlappar? Det är väl en pytteliten investering med tanke på hur många år man har glädje av sitt djur och hur mycket pengar man lägger ut på dem under deras livstid.

Är det kattuppfödaren inom dig som talar? Vad är faran med att mjölken/bensinen kostar 100 kr/liter? Det finns väl ingen som vill se stora prishöjningar.




Det är ingen rättighet att ha katt.

Tyvärr anser många stt det är en rättighet att hålla katter inspärrade. Skulle man lagstifta om något angående katter så skulle det vara att de fick lagstadgad rätt att vara ute och bete sig naturligt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Det är inte alltid lämpligt för en katt att gå ut. Såväl fordon som rovdjur och människor kan innebära slutet för en katt, helt i onödan.
Pappa, som bor mitt ute i skogen med bara en liten privat grusväg utanför huset blev av med en av sina katter förra året - genom att ett lo bet ihjäl den. Det var inte så roligt för dom att hitta en livlös kattkropp i trädgården, med spår av lo intill. Jag vet ärligt talat inte om någon av deras katter dött av ålder, dom brukar stryka med eller försvinna runt 2-3 års ålder - trots den då hyfsat idylliska platsen att ha utekatt på.
Hos deras närmsta granne matas katter, ingen är kastrerad och ingen får gå in. Där är det kattkoloni på minst 20 katter. Med tanke på att alla honor får ungar titt som tätt så är det rätt bra åtgång på katterna där med, trots att de flesta inte får nya hem.

Alla katter vill inte heller gå ut. Min ena blir livrädd bara av att komma ut i trapphuset. Och hon är ändå född ute på landet och fick gå ute lös (under uppsikt) tills hon var flera månader gammal då hon fick gå ut i sele istället. Nu har hon en innätad balkong där hon kan sitta och få frisk luft, samt komma in direkt när hon vill det.
Vad är det som säger att katten har ett behov av att få gå ut?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 552
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
21 111
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 834
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp