Bukefalos 28 år!

Lag om att id-märka katter på G!!

Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Det är ju det som detta lagförslag kommer att medföra för de som vill ha okastrerade katter. De katterna förvägras rätten till ett liv i frihet.

Nej, det kommer fortfarande vara fullt lagligt att ha sin fertila katt ute i rastgård och koppel och det krävs ingen Einstein för att bygga en rastgård.

Och förvägras rätten till ett liv i frihet? Är det så du tänker om hästar, hundar, kaniner, marsvin och alla andra sällskapsdjur också? De stackars djuren som inte får göra vad f*n de vill...
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nej, jag anser att din syn på katters värde är läskig. Det är den synen som gör att det finns så många hemlösa katter ute och det gör mig ledsen. Självklart handlar det om status, hade folk tagit hand om sina katter hade inte situationen sett ut som den gör. Varför låter inte folk sina hundar springa runt ute? Finns flera hundraser som är bättre råttjägare än katter. Men "tyvärr" är folk mer rädda om sina hundar. Sen undrar jag vad du menar med att jag säljer kattungar? Jag har sålt en kattunge i mitt liv. Kullen kostade 10000 att ta fram, jag sålde en katt för 4500. Var är pengarna jag tjänade?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag ar en huskattsagare och haller med dig i varenda stavelse :)
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag ställer mig tvivlande till att katterna behövs för att fånga råttor och möss. Det finns andra lösningar. Sedan att katter kanske är en av de trevligare lösningarna, det håller jag med om. Men nödvändigt? Njä.

Det kommer absolut bli svårare att behandla djuren illa och t.ex. den man som häromvintern dumpade en låda med kattungar framför en massa vittnen kommer faktiskt kunna straffas. Att man inte får stopp på det helt är ingen ursäkt för att inte göra något alls och det sänder en viktig signal när man lagstiftar om sådana här saker.

Hade du läst ordentligt hade du sett att jag har två bondkatter, före detta hemlösa individer. Jag är varken uppfödare eller köper kattungar på Blocket för en hundralapp, jag har valt att istället köpa vuxna katter som någon annan bestämt sig är värdelösa.

Att jämföra katter med mjölk och bensin är bara fånigt.

Jag förstår din poäng med att lagstadga utevistelse för katt, dock är det en separat diskussion. Här handlar det om att kräva ansvarstagande av kattägare i form av ID-märkning, fertilitetskontroll och att det ska vara kriminellt att överge dem. I det finns inget motsatsförhållande till en lag om utevistelse för katt, men du verkar tycka att eftersom man inte lagstiftar om det så är det som det här lagförslaget handlar om värdelöst. Den tankebanan begriper inte jag.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

*kl*

Som styrelsesekreterare i en djurskyddsförening som tar in och omplacerar ett antal av de 100.000 hemlösa katter vi har i Sverige, så välkomnar jag detta lagförslag och hoppas innerligt att det går igenom!
Har själv två, underbara, huskatter varav en varit hemlös. Betalade 500 resp. 950 kronor för dessa två - men hade gärna betalat mer!

Vi fick i dagarna in 10 hemlösa kattungar, fulla med öronskabb och övergivna av s.k. uppfödare som inte har vett på att kastrera sina katter. :crazy:
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Där jag växt upp fanns det ett talesätt som sa att om man inte betalat för katten så sprang den bort. Man betalade en viss summa per tass och en för svansen. Så din och min världsbild ser uppenbarligen väldigt olika ut.

Oavsett så får du gärna sluta uttala dig som om alla huskatter far illa och alla som har huskatt är snåla, oempatiska människor som inget vet och inte bryr sig om sina husdjur. Det är inte sant. De flesta 7 av 8 tar hand om sina katter. 1/8 saknar dock hem och det är givetvis viktigt att hitta en lösning på det problemet. Jag tror dock inte att lagstiftad kastrering på alla katter kommer att lösa problemet, för jag tror inte att en sådan lag kommer att efterföljas. Id-märkning känns dock helt rätt och är ju redan något man gör på de flesta andra djurslag.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Men det är ju redan olagligt, så det hade ju bara varit att anmäla vederbörande.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Vad hade han kunnat dömas för? Vittnen kontaktade polisen men de kunde inget göra förutom att ta in katterna.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag skulle inte påstå att 7/8 av huskattägarna tar väl hand om sina katter, dock har dessa 7/8 ett hem. Det är dock något annat än att de tas väl omhand. Jag skulle även tro att några av dessa ägare till de 7/8 är ansvariga för hemlösa katter tex. för att de har sina fertila katter ute. Hanar parar även hemlösa honor och det händer att ägda honkatter föder sina ungar ute och så "försvinner" de.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag ställer mig tvivlande till att katterna behövs för att fånga råttor och möss. Det finns andra lösningar. Sedan att katter kanske är en av de trevligare lösningarna, det håller jag med om. Men nödvändigt? Njä.

Nej, man kan ju sprida ut en massa gifter ifall man tycker att det är bättre.
Så nödvändiga i den mening att jag inte skulle klara mig utan dem är de ju inte. Men tänker man så så är det ju inte mycket som är nödvändigt här i livet.

Jag tycker åtminstone att mina katter gör god nytta. Sen har ju de nytta av mig med då de får mat och fri tillgång till uppvärmda utrymmen.


Det kommer absolut bli svårare att behandla djuren illa och t.ex. den man som häromvintern dumpade en låda med kattungar framför en massa vittnen kommer faktiskt kunna straffas. Att man inte får stopp på det helt är ingen ursäkt för att inte göra något alls och det sänder en viktig signal när man lagstiftar om sådana här saker.

????

Har jag sagt något om att jag inte tycker att man ska straffas ifall man gör som i ditt exempel? Det jag främst opponerar mig mot är förbudet mot okastrerade katter som utekatter. Jag skrev väl redan i mitt första inlägg att det även fanns bra förslag i utredningen.


Att jämföra katter med mjölk och bensin är bara fånigt.

Varför det? Det är samma plånbok som ska betala. Jag hade nog aldrig skaffat mina katter ifall jag skulle behöva betala ca. 5000 kr. styck för dem. Måste man ha gott om pengar för att vara en bra kattägare? Tro nu inte att jag är en snålis för det. Skulle mina katter kräva dyr veterinärvård så skulle jag utan att tveka belåna gården för att betala den.


Jag förstår din poäng med att lagstadga utevistelse för katt, dock är det en separat diskussion.

Problemet med lagförslaget är ju att det snarare blir lagstadgad innevistelse för okastrerade katter. Det tycker jag är helt sjukt och rent djurplågeri.
Att ha en rastgård av hönsnät på gården tycker jag är nästan lika värdelöst som att vara instängd inne. Så jag tycker nog det hör till diskussionen.


Här handlar det om att kräva ansvarstagande av kattägare i form av ID-märkning, fertilitetskontroll och att det ska vara kriminellt att överge dem. I det finns inget motsatsförhållande till en lag om utevistelse för katt, men du verkar tycka att eftersom man inte lagstiftar om det så är det som det här lagförslaget handlar om värdelöst. Den tankebanan begriper inte jag.


Att det ska vara kriminellt att överge katter tycker jag bara är bra. Obligatorisk ID-märkning tycker jag inte om. Jag tycker inte staten har att göra med ifall jag har katt eller ej. Jag har inget emot ID-märkning och skulle jag bo annorlunda än jag gör nu så skulle jag säkert märkt mina katter. Sen misstänker jag att den stora effekten kommer att bli att kommunala kattjägare och polisen kommer att använda lagen som förevändning för att avliva omärkta katter.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Gällande utevistelsediskussionen så har flera andra i tråden redan nämnt flera bra frågeställningar att diskutera, så det tänker jag lämna därhän.

Gällande att du inte hade skaffat katt om de kostat fem papp men gladeligen belånat gården om de behöver vård; bra att du tänker så! Väldigt många gör inte det eftersom det bara är att skaffa en ny katt som ändå inte kostar något. Vad tror du det beror på att katters värde är så lågt att uppskattningsvis en av åtta katter inte har något hem?

Gällande att du inte tycker att staten har att göra med att du har katt... Ja du, det paranoida uttalandet vet jag inte om jag ens kan bemöta.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Men att lagstifta att okastrerade katter inte får vara utekatter kommer ju att leda till att bondkatten till stor del kommer att försvinna.
"Bondkatten" som "ras" är redan försvunnen. Vill man ha en sådan av äkta vara ska man skaffa sig en Europé, utan inblandning av andra mer eller mindre exotiska raser.

Tvivlar på att katterna har så stor påverkan på skadedjursantalet i det hela stora, bönder använder gifter i stor utsträckning :crazy: . Kastrerade katter kan de ju ha som ladugårdsbekämpare om de så vill. Katter däremot skadar allvarligt småfågelbeståndet som redan står på randen för utrotning.

En annan sak som jag funderar över och kanske lite OT som jag inte förstår är oviljan att kastrera hundar särskilt i Sverige och att där är det risker och man får höra både om för och nackdelar
Kan nog ha att göra med priset, vi ville kastrera vår hanhund men hörde (på ryktesväg) att det skulle kosta 6000kr, några år senare gjordes kastreringen och det var inte i närheten av att vara SÅ dyrt :D Påstås ju bli biverkningar iaf hos hanarna, tex ökad risk för prostatacancer och urinläckage men det är ju problem som bör kunna uppstå naturligt? Knaspäls är ju ingen jätte big deal som biverkning... Känns dock som att kastrering av tikar börjar accepteras mera.

Men annars så är det väl på häst och katt för att djuren blir jobbigare att ha och göra med om de är fertila... Hingstar är ju inte för vem som helst och många stallägare vägrar ha de i sina stall, då är ju en valack lättare. Fertila katter fokuserar hela livet på att föröka sig, känns inte som en kul grej att ha en skrikande och skvättande katt hemma. Hundar verkar ju inte direkt ha några sådana temperamentoriska egenskaper, mer än kanske om man kastrerar innan hunden är riktigt vuxen och på så vis inte får någon könsidentiet...



Om jag, gud förbude, skulle få en kull kattungar att förmedla skulle jag inte tveka att vaccinera, id märka och sälja för prislapp på 1000kr sträcket oavsett ras (inblandning). Däremot skulle köparen få tillbaka lite av pengarna för att täcka ev. kastrering (och då givetvis inga pengar om katrering utebliver).
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Men det är ju inget som hindrar dig i att ha din kastrerade, märkta katt ute så den kan fånga möss?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Grejen är ju att lahsd vill ha gratis tillgång på arbetande katter på katternas bekostnad.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Tack!

Intressant att polisen sa att de inte kunde göra något om inte djuren bevisligen farit illa... :crazy:
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Djurskyddet i ditt län har säkert bättre koll än polisen. Vet man vem det är som dumpat katterna så kan man ta kontakt med dem.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Fast, vad menar du med att man ska kontakta Djurskyddet om en katt blivit dumpad? Djurskyddet är ingen myndighet, djurskyddsbrott anmäls till Länsstyrelse eller polis.
Eller tänker du Djurskyddet = Länsstyrelsen?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

kl
Det är verkligen på tiden att det framförs något sådant förslag. Tycker faktiskt rent ut sagt att det är riktigt pinsamt att vi har så många hemlösa katter år 2011 i Sverige.

Har tre katter. Två av de betalade vi en hundralapp för. Det senaste tillskottet kunde ha blivit en av de 100.000 katterna som inte har något hem. Hennes mamma hade nämligen tur när hon valde att gå till en snäll familj som tog hand om henne samt hennes fyra ungar som hon några veckor senare födde. 400 kronor betalade vi för henne.
Vi har alla tre kastrerade, id-märkta, försäkrade och lagt runt 30.000 i veterinärkostnader på dessa tre katter.
Tror ni att jag är det minsta stolt över att vi gör det trots att det är ganska ovanligt bland bondkatter?
Inte ett dugg. Jag tycker att det är fruktansvärt att det inte ses som en självklarhet!

Nej jag hoppas verkligen att lagförslaget går igenom! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 486
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 917
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 553
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp