Lag om att id-märka katter på G!!

Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nej men vi kan heller inte sätta trettio i hastighetsbegränsning på alla vägar då slutar folk ens försöka att hålla hastigheten.

Åja, kastering och ID-märkning är väl knappast en så stor inskränkning? Eller ja, det är klart, för dig är det uppenbarligen det. Likasom 120 km/h är en för låg hastighetgräns för folk som vill köra fortare än så.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nu börjar jag känna mig tjatig, men jag upprepar det en gång till. Jag tycker att lag på id-märkning och registrering av katt är en BRA ide.

Lagstiftning på kastration har vi inte på något annat djurslag i Sverige, det känns helt orealistiskt att man skulle få igenom en sådan lag och ännu mer orealistiskt att man skulle få efterföljnad på den. En god ide vore att ge djurskyddshandläggarna på länsstyrelsen mer resurser så att de verkligen kunde gå in och se över även hur smådjuren har det. Kanske skulle vi införa kattskatt som kunde gå oavkortat till djurskydd och katthem, det borde ju begränsa kattägarna till de som verkligen är intresserade av att äga och ta ansvar för en katt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Fast är det något annat djurslag som det är ok att de springer lösa utan tillsyn då? Det är klart att det inte lagstiftas att alla katter ska kastreras, givetvis endast de som springer ute utan tillsyn?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Som hingstägare är du skyldig att se till att din hingst är så pass väl instängslad att den inte kan gå på andras ston. Som hanhundsägare är du skyldig att se till att din hund inte går på andra hundar. I båda fall blir du ersättningsskyldig om du inte sköter det. Så självklart behövs inget kastreringstvång där. Som hankattägare kan du strunta i att kastrera, ingen tvingar dig. Men då får du också hålla hanen under samma premisser som de andra djurslagens ägare ska. Nämligen under kontroll!
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Att man nu får ha sin katt ute utan tillsyn tror jag snarare ligger de som är för lagförslaget i fatet iom att det är svårt att gå in och reglera en djurhållning som tidigare varit väldigt fri till att vara hårt reglerad (hårdare reglerad än andra djurslag).
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Hur menar du att djurhållningen för katt är hårdare reglerad än andra djurslag? Vilket annat sällskapsdjur får springa fritt ute okastrerade?

Hundar eller hästar som varit uppe som exempel får du överhuvudtaget inte ha springande fritt (dvs oavsett om de är kastrerade eller inte), alltså är de mycket hårdare reglerade än de regler som ska gälla för katt?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag är också nyfiken på det. Men tydligen kan man inte jämföra katten med andra djur, eftersom man aldrig får svar på varför katten är det enda djuret som ska kunna ströva fritt utan att ägarna har nått ansvar för vad den förstör eller orsakar.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag är också nyfiken på det. Men tydligen kan man inte jämföra katten med andra djur, eftersom man aldrig får svar på varför katten är det enda djuret som ska kunna ströva fritt utan att ägarna har nått ansvar för vad den förstör eller orsakar.

Egentligen är det ju själva kärnfrågan i hela "kattdebatten" men den är desto svårare att få ett svar på. Enda svaret jag lyckats få hittills är att katter inte är flockdjur och därför måste få springa lösa utomhus för att må bra..
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Det är inte det, tvärtom katter är ovanligt lite reglerade iom att de tillåts gå fritt men de blir hårdare reglerade än andra djurslag om man lagstadgar kastration för utekatter. Jag tror att steget blir för stort och därmed kommer efterlevnaden utebli.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Hur kan de bli hårdare reglerade än andra djurslag? Ja, de blir hårdare reglerade än de tidigare varit, men inte än andra djurslag.

Du kommer ju fortfarande att få ha din okastrerade katt utomhus, precis som du får med okastrerade hundar och hästar - så länge du har uppsikt över den eller på annat vis instängd så den inte kan springa fritt. Skillnaden är att gällande katter får du ha kastrerade djur springande fritt, så är det inte med hundar och hästar.

Jag förstår inte alls hur du kan få det till att katter ska bli hårdare reglerade än andra djurslag?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Ja, för det skulle ju verkligen göra att katten måste springa lös ute utan uppsikt för att må bra :crazy:
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag förstår inte heller hur det kan bli hårdare regler än för andra? Andra djur FÅR du inte ha lösa under uppsikt. Alls. Är inte det ganska hårt? Varför är det så himla jobbigt att ta lite ansvar för ens katt? Är man vuxen borde man väl för guds skull kunna ta lite ansvar för ett litet djur på 5 kg. Kan man inte det ska man banne mig inte ha djur :mad:
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Känns som att vissa människor här skulle behöva åka på studiebesök på katthem.
En hemlös katt är en hemlös katt för mycket!


Hoppas verkligen att lagförslaget får igenom!
Bonnakatten kommer aldrig att försvinna, det genom oansvariga och dels genom de som avlar på dem rasrent via europé katten, som ÄR "den svenska Bonnkatten med stamtavla".
Förstår inte hur folk ens överväger att tycka att lagen är fel, det är TOPPEN för alla katters skull!
Och i många år framöver om ens gårdskatter trillar av pinn, kan man köpa nya billigt via katthemshjälper, så brist lär inte uppstå.

Du skrev det jag tänkte skriva.

Jag välkomnar lagförslaget och jag hoppas verkligen att det gör någon skillnad. Att det fortfarande kommer finnas hemlösa katter tror jag alla förstår, men om antalet halveras vore det en vinst i sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 308
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 708
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp