Lag om att id-märka katter på G!!

Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Vilken gubbe är det som inte går?

För att en blandras skall uppstå måste en raskatt någon gång ha parat sig med en annan katt som inte är av samma ras.

Problemet med att generalisera över huskattsägare är ju att alla katter ju är huskatter till motsatsen har bevisats.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Du försökte ju vända det till att vi skiljer på raskatter och huskatter?
Jag tycker ingen här generaliserar och påstår att alla huskattägare är hemska. Men det ska alltid försöka vridas till det, varför så himla viktigt att försöka pracka på oss raskattägare nån form av "rasiststämpel"?

Jag vidhåller att många av de sk blandraserna inte är det. Utan blir det pga ägarens vilja att katten ska vara "mer" än bara en huskatt eller för att man som ägare blivit lurad av säljaren som försöker få katten till att inte vara "ren" huskatt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Rasiststämpel?

Ifall det nu inte pågår något allmänt generaliserande vad det gäller hus/bondkattägare varför kan man då inte bara säga oansvariga kattägare istället för att hela tiden trycka på att det är bland hus/bondkatterna det är störst problem?

Angående din diskussion om blandraser som säljs som renraser eller nästintill renraser så förstår jag inte riktigt vad du kopplar den till i det jag skrivit.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Men det ÄR ju bland huskattägarna det ÄR störst problem? 99% av katterna som sitter på katthem är huskatter. Procentuellt är det fler huskatter som släpps ut vinst för våg, är omärkta och okastrerade (trots att ingen avelstanke finns) och oförsäkrade.

Det sista har med blandrassaken att göra. Så många raskatter som skulle gå i huskattavel som det görs sken av finns det inte. Men som du skriver är alla huskatter om inte stamtavla finns.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nej, jag menar att man inte kan generalisera på det sättet som görs i den här tråden. Sen försökte jag visa på att det generaliserats eftersom du i ett tidigare inlägg hävdade att så inte var fallet utan att det var jag som läste in detta i inläggen.

Tillsyn och omvårdnad är väll den springande punkten, mat, vatten och skydd är basala behov. Vilket även står i mitt inlägg.

Jag tycker nog att det är du själv som generaliserar. För fortfarande så har jag inte sett att någon har skrivit att ALLA bondkattägare är empatillösa oansvariga människor. MEN, däremot, så finns merparten av den typen av kattägare inom just den gruppen.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Varför är det viktigt att poängtera att det är bland huskattsägarna som flest av de som inte sköter sina katter (kanske) finns? Är det en viktig poäng, gynnar det arbetet med höjningen av kattens status?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Man behöver inte skriva in ALLA för att generalisera man behöver bara peka ut en viss grupp och utelämna uttrycket "några få". Bara att peka ut en viss grupp som till större delen skyldig till en viss omständighet skall man passa sig för.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Så din erfarenhet är att endast "några få" bondkattägare släpper ut sina katter vind för våg?

Jag tycker också att man ska "passa sig för" att peka ut särskilda grupper, om det inte finns något fog för utpekandet. Dock tycker jag inte att man ska "passa sig för" att påpeka missförhållanden även om man trampar på ömma tår, t.ex. alla dessa katter som springer omkring, föder kull på kull ute i ladorhur som helst (detta är rent djurplågeri, alla förlossningar avlöper inte väl och ska övervakas), som medvetet utsätter sin katt för livshot och rättfärdigar det hela med att "den hade nog kul medan den levde".
 
Senast ändrad:
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Ja, min erfarenhet baserat på mängden kattägare och katter i landet är att det är några få som inte tar hand om sina katter (dvs, sköter tillsyn, utfodring, skydd och vatten). Jag vet inte riktigt vad du menar med att släppa ut katten vind för våg, men jag misstänker att det är något som sveriges lag inte beskriver som ett missförhållande efter som det i sverige är tillåtet att låta katter gå lösa.

De missförhållanden som du beskriver kan man anmäla till djurskyddshandlägaren som finns hos länsstyrelsen om man tror att det finns katter som far illa.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Det är väl upp till var och en att betala vad den vill för en katt. Att jag som köpare uppskattar låga priser är väl inte särskilt konstigt. Finns det någon vara som köpare gärna ser att den är så dyr som möjligt?
Inte så dyr som möjligt men det finns massor av människor som är villiga att betala mer för en vara om det innebär att att djuren har det bättre.


Eftersom en hel del här inne verkar utgå från att katter har så himla låg status så drog jag väl den slutsatsen. Skriver man att katten har låg status om man själv inte anser det? Och anser man att katten har låg status så tycker jag nog att man kan säga att man ser katten som ett andra klassens husdjur.
Endera spelar du bara dum eller så läser du text som fan läser bibeln. Om jag anser att rasism är ett problem, innebär det då att jag tycker att utländska människor är mindre värda? Om jag skriver att homosexuella oftare drabbas av hatbrott än heterosexuella betyder det då att jag tycker de förtjänar stryk? Allvarligt?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Ja, eller så kan man vidta de åtgärder som nu är föreslagna med ID-märkning och kastrering. Allt i syfte att försöka får färre katter att fara så illa som de gör idag. Att försöka få fler kattägare att ta ansvar för sitt djur.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Finns det ens några katthem på vischan?
Det är väl bara i och omkring städer det är problem med förvildade och lösspringande katter.

Mao kan man anta att bönder har bättre koll på sina bondkatter än man vill göra gällande i tråden.

Kanske man istället skall lagstadga om hur mycket mark man måste äga för att få ha sin katt lösspringande..:idea:
Och alla som bor i villa måste ha hägn av lagstadgad storlek och de som bor i lägenhet måste rasta katten i koppel minst fyra gånger per dag.

Vad gäller att det bara är huskatter (bondkatter) som är ett problem är ju självklart. Även den finaste raskatt är och förblir "bara" en huskatt så länge man inte kan visa upp en stamtavla.

mvh Eva
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Alternativt bryr sig inte bönderna så mycket när deras katter "försvinner". Nog finns det hemlösa katter även på vischan, men de syns inte på samma sätt som hemlösa katter i tätorter som tenderar att alla samla sig kring födokällor.

Kan skriva för femtioelfte gången i den här tråden att morsan (mitt ute i jämtländska skogen) håller på att mata in övergivna katter as we speak. En har hon fått in och behåller. Övriga vill hon bara lyckas fånga in så de slipper frysa eller svälta ihjäl i vinter. För några år sedan avlivades jägarna i byn en förvildad hankatt så trots att detta är mitt ute i skogen, där sådana här katter enligt en del inte finns, förekommer hemlösa katter. Frågan är hur många vi människor aldrig ser.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Det finns både kattherm o problem med lösspringande katter ute på landet.....
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Kanske din mamma samlar in årets övergivna katter nu när sommargästerna är hemma i stan igen?

mvh Eva
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Kanske din mamma samlar in årets övergivna katter nu när sommargästerna är hemma i stan igen?

mvh Eva

Nej, just dessa katter härstammar från en av byborna. Den tidigare som avlivades kunde också spåras till en bofast i området (som gav medgivande till avlivning eftersom katten ändå aldrig kom hem).
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Vad räknar du som "vischan"? Där jag bor finns ingen storstad. Men ett överbelagt katthem finns det där det görs en helt beundransvärd insats för katterna.
Dessutom gör många många människor "ute på vischan" en stor insats för att försöka hjälpa och ta hand om vilda katter, katter som bara lämnats att sköta sig själva.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Som sagt jag tror att det är svårt att få efterlevnad på kastrationsbiten men id-märkning är en bra ide (har jag tyckt hela tråden igenom). Kattskatt kanske vore en bra ide med då kan man ju driva katthem och djurhälsa i kommunal regi, borde ju begränsa antalet katter man har i sitt hem med.

Men så har jag heller aldrig talat emot mer lagar kring katt om du läser vad jag skrivit utan bara tyckt att man generaliserar väldigt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 310
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 709
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp