Lag om att id-märka katter på G!!

Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Mao kan man anta att bönder har bättre koll på sina bondkatter än man vill göra gällande i tråden.

Icke! Jag upplever att det är betydligt oftare som bönderna har lösspringande fertila katter. Föder honan hemma på gården så är det många ungar som får sätta livet till eller säljs redan vid 8 veckors ålder. Sen är det inte ovanligt att fertila hankatter vandrar iväg, den ersätts i så fall snabbt med en ny katt.

Jag känner själv till en stor kattkoloni som håller till runt en gård mitt ute i skogen, där inga sommargäster finns. Katterna i den har inte uppkommit från tomma intet.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Om du tror att det finns missförhållanden iform av en kattkoloni och känner till vart de finns, varför anmäler du det då inte så det blir åtgärdat?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Hemlös = har inget hem

Bortsprungen = har ett hem men hittar inte dit

Jag tycker det är skillnad. Sen att personen som äger katten inser att det är omöjligt att få katten att acceptera hemmet och därmed går med på avlivning är ju mänskligt.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Och alla dom som inte letar efter sina förrymda katter (många), vad kallas dessa katter? Hur länge är dom förrymda och när blir dom hemlösa?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

De är väll på rymmen tills någon finner dem och forslar hem dem. Hemlösa är de när de inte längre har ett hem att komma tillbaka till.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Den här katten hittade hem, inget snack om saken. Den ville bara inte bo där och efter ett tag slutade den gå hem helt och hållet. Rent praktiskt hemlös.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Som sagt jag tror att det är svårt att få efterlevnad på kastrationsbiten men id-märkning är en bra ide (har jag tyckt hela tråden igenom). Kattskatt kanske vore en bra ide med då kan man ju driva katthem och djurhälsa i kommunal regi, borde ju begränsa antalet katter man har i sitt hem med.

Men så har jag heller aldrig talat emot mer lagar kring katt om du läser vad jag skrivit utan bara tyckt att man generaliserar väldigt.

Att inte hålla med är INTE detsamma som att inte alls läsa. Tänk på det!
Det jag vänder mig mot är ditt sätt att generalisera. Men jag kan bara konstatera att vi har väldigt olika åsikter om vad som är god omvårdnad och ansvarsfullhet samt att du har helt andra erfarenheter än många andra när det gäller lösspringande katter.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Låter toppenbra att man måste kastrera utekatter! Jag är helnöjd om detta införs. Vi har fullt av bonnkatter som ränner runt och sprider sjukdomar. Dom får ingen mat och förökar sig i raketfart. Dom mår inte bra, så hårdhandskar på detta tack!!
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

På vilket sätt anser du att jag generaliserar?

Det har jag redan skrivit (om du läser). Det har av många påpekats att det stora problemet, det problem som leder till det lagförslag som finns, är bland lösspringande katter, företrädesvis bondkatter (eller huskatter kanske man ska säga). Detta verkar vara en öm tå för dig då du anklagar folk här för att säga att alla huskattägare är empatilösa och oansvariga. Något som alltså inte har sagts av någon annan än dig själv. Inte alla raskatter är innekatter, vi har t.ex. här i omgivningarna raskatter som är ute. Dock håller de sig på sina egna tomter. Jag har hittills inte sett någon raskatt som lämnats åt sitt öde på samma sätt som sker med huskatter.

Tar du personligen illa upp av att man talar om det här problemet? Tar du personligen illa upp av lagförslaget?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Ursäkta, jag måste trott att jag befann mig på ett diskussionsforum.

Var har jag påstått att du inte får diskutera?:confused:

Jag vill för övrigt minnas att du själv tidigare haft åsikter om vem som får skriva vad i annat forum, så frågan kanske är befogad förresten...
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nej, jag tar inte personligen illa upp alls. Jag har bara svårt att se hur de skall kunna få efterlevnad på lagförslaget som gäller kastration, när de inte ens kan få efterlevnad på de lagar som redan finns vad det gäller djurskydd.

Vad det gäller det andra så tror jag det blir svårt att nå fram till den grupp kattägare som skulle behöva information och vägledning i sin djurhållning med den vi-och-dom-attityd som jag tycker mig utläsa i den här tråden. Men det kanske fungerar utmärkt vad vet jag...
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Jag tror att lagar är det enda som kan få folk att ändra sig. Vissa är så inrutade i att katter måste vara utekatter för att må bra och att dom måste ha haft minst en kull innan kastrering osv. Det finns så många myter om katter och så länge folk inte tar till sig nya, moderna kunskaper så måste det nog till att det blir olagligt för att banka in det i skallen på dessa.
Sen kan jag också se svårigheter i hur detta ska kunna hållas efter, men å andra sidan så kan man säkert komma åt några på detta sätt i alla fall. Majoriteten som kör för fort blir inte påkomna, men för det kan vi ju inte legalisera fortkörning?
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Varför skulle katterna på landsbygden avfolkas? När det gäller hundar så avlar man sällan för eget behov utan köper en ras man tycker passar för ändamålet. Vill du ha en "bondkatt" så är väl det bästa att köpa en europé som är så nära en bondkatt du kan komma.

Och angående krav på märkning så är det bara positivt. Tänk vad många bortsprungna hemlösa katter som skulle kommit till rätta och ägarna hade låtit märka dem. Då skulle det inte finnas lså många katter på katthemmen.
 
Sv: Lag om att id-märka katter på G!!

Nej men vi kan heller inte sätta trettio i hastighetsbegränsning på alla vägar då slutar folk ens försöka att hålla hastigheten.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 323
Senast: Mineur
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 710
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 546
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp