Bukefalos 28 år!

Lag på minst 2 marsvin???

Sv: Lag på minst 2 marsvin???

Rent generellt så mår marsvin oftast inte dåligt i en signularitet med bara människor som kontakt under förutsättning att buren står lite mer centralt. Det är däremot generellt livskvalitehöjande att dom är fler än en och två marsvin är inte många kronor dyrare, ytan är den samma som för en och ren skall ju buren ändå bli.
Där är skillnad i att må dålig och ha mindre livskvalite än som möjligt att få.
På individnivå så finns det ytterligheter åt båda håll. Där är marsvin som mår dåligt av avsaknad av artfrände och där är marsvin som faktiskt mår dåligt av att tvingas att umgås med artfränder. Jag tycker det är viktigt att vara öppen för individuella skillnader och främst ta hänsyn till dessa.

Frågan är, vet du om att detta marsvinet mår dåligt av situationen eller har du bara lärt dig att dom "borde" reagera så?
För mår marsvinet i fråga inte dåligt så är det bättre att påverka personen som har den genom att påtala alla fördelar och inte nämna nackdelar så mycket. Det ger större chans att den lilla grisen faktiskt får kompis i längden.
Chansen är ännu större om man själv råkar ha en ev. kompis som man kan erbjuda att ta tillbaka om det visar sig fungera dåligt *egen erfarenhet*
 
Sv: Lag på minst 2 marsvin???

Lagen säger inte att man måste umgås i samma utsträckning. Lagen säger att behovet skall uppfyllas och där är ett problem i hur man mäter behov och var någonstans det skall finnas en gräns inom "behovsregeln".
På vilket sätt tycker du att man skall kunna mäta det?
Då får man gå efter om marsvinet visar symtom på att dom mår dåligt av sin nyvarande situation och oftast är dom allmänt glada och alerta så det talar ju inte för sin sak alternativt tidsbestämma minimal "umgås tid".
Så det går inte att åberopa lagen för lagen säger att djuret bara behöver bli tillfredställt i sitt behov för hur bevisar du motsatsen om inte djuret uppvisar symtom på icke tillfredställelse?
Det är ovanligt att marsvin rent generellt visa dåligt mående utan tvärtom är dom pigga och alerta oavsätt om dom bor ensamma eller med artfrände eller bor under dom förhållande du nämner.

Min privata åsikt är att det bästa är i flock på stora ytor med en åldersgrupp som varierar. Min privat åsikt är att marsvin är inget djur man skaffar om man som vuxen inte har något större djurintresse oavsätt hur man arbetar. Det kan bli ett väldigt långt åtagande man gör och det behöver ett eget djurintresse för. Privat har jag aldrig sålt marsvin ensamma och har alltid haft marsvin att "stoppa in som sällskap på köpet" till sällskapshem. Jag har också när jag sålt pratat varmt för hur det höjer livskvaliten hos marsvinet att ha sällskap, har visat upp dom jag haft hur nöjda dom varit med att vara fler och samtidig varit noga med att poängtera att två marsvin inte är mer arbetssamt och att dom inte kostar dubbet bara för att dom är två utan ökningen per månad är ytterst marginell. Jag har också gett råd om var man bäst köper mat och underlag för att det inte skall kännas lika mycket i plånboken samt hur man kan göra med höbalar för att slippa fem kilo hö överallt.
 
Sv: Lag på minst 2 marsvin???

Lagen säger inte att man måste umgås i samma utsträckning. Lagen säger att behovet skall uppfyllas och där är ett problem i hur man mäter behov och var någonstans det skall finnas en gräns inom "behovsregeln".
På vilket sätt tycker du att man skall kunna mäta det?
.

Då det inte går att mäta gör de flesta sina egna tolkningar. Då jag jobbat med att sälja djur i nästan 14 år kan jag direkt säga att 90% av köparna inte gör väl avvägda tolkningar med djurets bästa i syfte, utan precis tvärtom.
Fåglar ska pressas in i burar som egentligen ska användas som transportburar, för "man har ju inte så mycket plats", kaniner ska bo i kartonger på balkongen, för hallå 795:- för en bur?? Marsvin ska vara ensamma för att det inte kommer på fråga att ens överväga vår djurskyddslag.
Så nej, jag hyser inte så stort hopp om att en stor del av befolkningen kan bedöma hur djuret mår när det hålls ensamt, bättre då att de följer lagen?
 
Sv: Lag på minst 2 marsvin???

Jag tror dessutom att det är en bidragande orsak till att det står i kapitlet som är särskilt för kaniner och gnagare att de ska vara minst två, för att det inte går att mäta vad som är tillräckligt och att folk tolkar tillräckligt väääldigt olika.

Jag har försökt få reda på vilket kapitel som "trumfar" det andra, men inte fått något svar än...
 
Sv: Lag på minst 2 marsvin???

Lagar handlar inte om vad köpare tycker utan vad som man genom lag faktiskt kan reglera och den här typen tolkas till den anklagades fördel.
Så är verkligheten.
Inte för att du sålt marsvin i 14 år.
Det är DOMSTOL som avgör vad lagen säger inte affärsinhavaren.
Frågeställningnen i tråden handlade OM VAD LAGEN säger.

Läste du mitt "jag tycker privat" del eller hoppade du över det för det inte gick in i ditt syfte?
 
Senast ändrad:
Sv: Lag på minst 2 marsvin???

4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter
Paragraf 1 där den har legat ett himla tag och fortfarande ligger i dokumenet du länkade till. Den har inte ändrats på det senaste och behov kan man inte mäta annat är misstrivsel i detta fallet och hos marsvin så ligger det inte för dom att visa sådan för det mesta innan dom är "redo att dö" i pricip.

Gissa varför lagen om vad man är skyldig att göra som hundägare var tvungen till att ändras till mer specifikt med siffror att relatera till?
Jo, för när det inte gör så kan man inte genom lagen kräva någon specifikt utan det blir luddigt och då döms det till den anklagades fördel.
DÄRFÖR skall man inte luta sig mot LAGEN som det är nu utan gör sin röst HÖRD över VARFÖR det är viktigt TROTS att lagen inte säger så.
 
Sv: Lag på minst 2 marsvin???

Jag har nu pratat med en av de som jobbade på programmet jag gick, hon är universitetsadjunkt inom djurskydd, varit djurskyddsinspektör, jobbat på djurskyddsmyndheten (eller om det var jordbruksverket inom djurskydd? eller bägge? minns inte exakt..) osv.

Hon säger att kap 4 är till för de djur som INTE har ett artspecifikt kapitel, tex dvärgigelkott. De djurslag som HAR ett specifikt kapitel, vilket marsvin har, så är det det kapitlet man ska gå efter. Alltså ÄR det lag på att marsvin SKA hållas i par eller grupp om inte särskilda skäl finns.

Hon sa även att eftersom det som står om att människan kan uppfylla kontaktbehovet bara är ett allmänt råd, så är det som står i själva föreskrifterna det som gäller.


Summan av kardemumman är att man ska tolka L80 som så att marsvin enligt svensk djurskyddslagstiftning ska hållas i par eller grupp om inte särskilda skäl finns.
 
Sv: Lag på minst 2 marsvin???

Det står inte i lagen i paragraf 4 att det utesluter djurater alls. Det står inte "Gemensamma bestämmelser för hållande av djurslag undantag i kapitel *vilka nummer som inkluders i undantag*.
Det står faktiskt "Gemensamma bestämmelser för hållande av djurslag".
Jag har läst inledningen och det har ingen beskrivning av att marsvin skall vara utesluten i kapitel 4. Så hjälp mig hitta var det sägs att marsvin inte skall räknas inom kaptiel 4 också för helt uppenbart har jag svårt att hitta det som reglerar att marsvin skall exkluderas ur kapitel 4.

Jag är dock 100% säker att kapitel 4 paragraf 15 har applicerats på just marsvin.

Sedan ser jag vad jag glömt av men dom avråder fortfarande (bör inte) från att ha könsmogna hannar tillsammans. Om man fortsätter och läser på kapitel 8 paragraf ett och allmänna råd i samband med den.
 
Sv: Lag på minst 2 marsvin???

Jag säger bara vad min kontakt säger, och du kan läsa vad hon har för erfarenhet i ämnet.
 
Sv: Lag på minst 2 marsvin???

Jag skulle tolka det som att kapitel 4 gäller för alla djur som täcks av föreskriften, det är ju gemensamma bestämmelser. Däremot kan man inte förbise att det står just att gnagare ska hållas i par eller grupp om inte särskilda skäl finns i de särskilda bestämmelserna. Där utvecklas ju det hela som tas upp i kapitel 4 med föreskrifter som är mer specifika för de olika arterna.

Att tillgodose den sociala kontakten med en människa blir svårt, det är inte många med ett "normalt" liv som lyckas med det. Frågan är om det finns något rättsfall i ämnet? Det är ju dit det får tas och avgöras i slutändan om nu kontrollant och djurägare har skilda meningar om vad som är tillräckligt.

Men visst belyser det problemet med att ha föreskrifter som inte är så precisa utan som ger utrymme till egen tolkning. Det är ju en mer flexibel djurskyddslagstiftning som önskas från vissa håll, man kan ju börja tänka sig hur det kommer se ut om alla måttföreskrifter tas bort och ersätts med "tillräckligt långa båspallar" och liknande :grin:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 829
Senast: Jeps
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 620
Senast: Habina
·
Däggdjur Det var ju länge sedan jag hade kanin men jag tycker att inställningen till kanin ändå har ändrats till det bättre. De flesta jag...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: Miingla
·
Katthälsa Vi har en katt som vi haft i fem år. Dottern skaffade honom från ett katthem som i sin tur fått ta hand om honom efter att han varit...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 059
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp