Bukefalos 28 år!

Lammning 2007

Sv: Lammning 2007

Hej

Jag är ny på forumet och har stött på ett änsålänge mindre problem mitt uppe i lammningen!! Hoppas att det finns någon med råd och synpunkter! Min ena tacka som lammade i torsdagsnatt, fick 3 lamm och allt gick utan komplikationer..tills i morse då hon börjat "mobba" sitt ena bagglamm. Han får dia då och då men får inte vara med henne då hon stångar bort honom...har hört om tackor som stötter bort lamm, men denna får ju fortfarande dia ibland!!! Vad göra...hon är väldigt mån om de andra två, slickar dem och är lite hönsig så jag tog det andra lammet och gned honom mot bagglammet så att de luktade likadant..då gick det bra i någon timme. Men nu gör hon samma sak igen...vill tilläga att lammningen skedde för sig själv i fålla under min uppsikt så ingen annan tacka har varit med.
Tacksam för alla tips. jennie:confused:
 
Sv: Lammning 2007

Hej

Tackan är 2år precis och klarade förlossningen själv på ca 2timmar sammanlagt (3lamm). Var lugn och åt mellan lammningarna, såg ut som om hon aldrig gjort annat! Nu uppför hon sig egendomligt iallafall...lammet får dia men ej vara vid hennes huvud och hon slickar inte lammet. Som tur är så får hon ligga tillsammans med sina syskon nu så den inte är helt ensam...men vad kan jag göra?
 
Sv: Lammning 2007

oups...glömde skriva ras. Det är korsning texel/pälsfår. Det är hon som visas i min avatar...;)
 
Sv: Lammning 2007

Vi har samma problem här. En tacka (gutefår) fick trillingar och allt verkade gå bra i två dygn, sedan tyckte tackan att det räckte med två lamm. Lammet får sova och gå ihop med sina syskon, men blir bortstångad när hon försöker dia. Vi ger detta lamm flaska plus att vi håller fast tackan och låter lammet dia någon gång per dag. Jag tror också att lammet själv tjuvdiar ibland.
Tidigare år så har vi varit mer energiska med att hålla fast tackan och låtit det bortknuffade lammet dia.
Ett annant alternativ som kan funka är om ni har fler tackor som ska lamma, så kan ni gnugga en nyfödd/slemhinnorna mot det bortstötta lammet och på så sätt få en annan tacka att adoptera lammet.
Lycka till!
//Kopia
 
Sv: Lammning 2007

Hej

Har nu haft henne separerad från resten av flocken i en vecka, men eftersom det går bättre och bättre (hon buffar istället för att stångas...) och lammet får ju trots allt dia. Så vi släppte ut henne till de andra och som det ser ut så hjälpte det nog en del. Hon är liksom lite mer tvungen att hålla koll på dem nu när det inte bara är dem. Så det kanske slutar lyckligt iallafall! Tack för era tips och råd.:bump:
 
Sv: Lammning 2007

Hej igen...ville bara kolla hur det går med allas bebislammisar!!!
Har själv 15lamm som busar i hagen och mår bra. Har 2 tacklamm som ej är tingade kvar svarta, gråa el bruna...är väldigt lätta att få tama. Ville bara nämna det så där förbigående..hm...;)
 
Sv: Lammning 2007

Här går allt bra. Vi har fått 50 lamm. Trillinglammet fick vi nappa, men nu har hon övergått till gräsdiet.
Lammen far omkring i "slyngelflockar" och busar. De stackars tackorna har fullt upp med att hålla ordning på dem :D
//Kopia
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
994
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
925
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 687
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp