Bukefalos 28 år!

Lammning 2007

Sv: Lammning 2007

Hej! Jag hade ett lamm för nåt år sen som mamman vägrade ge mat hon stångade o bråkade med henne men sonen var hon hur gullig som helst med, efter 2 veckor fått tjurhålla tacka ett visst antal ggr /dygn började jag flaskmata henne, men hon totalvägrade ta nappen, jag sondmatade henne i ett par dar men sen upptäckte jag att hon tjuvåt av de andra tackorna när de åt kraftfoder så då fick hon helt enkelt klara sig.:rofl: så jag vet det är inte lätt när de vägrar.. om du är säker att de inte får i sig nåt kan du ju även pröva med en lammbar.. men tackan kanske har blivit bättre o då får dom ju mat.
lycka till
prillan
 
Sv: Lammning 2007

De får ju dia på tackan, även om jag tvivlar på att det finns något i den juverhalvan som är inflammerad. Så jag antar att det är därför de är så ointresserade av min flaska, de får ju ändå i sig the real thing....:smirk: Och nu har de ju börjat pilla i sig lite pellets också.
 
Sv: Lammning 2007

Sott_lamm_2_2.jpg


Ett av mina nytillskott :D

Kom ytterligare två till idag, 2 helvita :eek: :confused:







;)
 
Sv: Lammning 2007

Jag kan meddela att tjocka Birgit blev ruskigt förbaskad över att bli fastbunden och inte kunna komma åt de andras mat! :D

Själv börjar jag bli ruskigt trött på att tratta i lammen flaskmjölk som de verkligen inte är speciellt intresserade av... Jag lägger nog ner det projektet snart, åtminstone på det lammet som är störst.
:rofl: :rofl: :rofl:
men hur gick det då kunde du mata dom andra?
 
Sv: Lammning 2007

:rofl: :rofl: :rofl:
men hur gick det då kunde du mata dom andra?

Jo, nu börjar det ordna upp sig! Birgit har kommit till insikt om att det inte är någon idé att bråka, och står still och väntar, så nu är det mycket lugnare. Nu kan jag till och med fördela olika mycket pellets till de andra, jag är liksom en mänsklig variant av transponderutfodring... ;) Det går väl an så länge jag bara har en handfull tackor, som äter ur varsin lilla spann! Hmm, man kanske kunde måla spannarna i olika färger och träna tackorna att lära sig "sin" färg! :idea: :rofl:
 
Sv: Lammning 2007

Alla dina lamm är så läckert tecknade! Mina är bara vita. :( Fast de är rätt söta ändå. :smirk:
 
Sv: Lammning 2007

Mina får har än så länge bra fått 2 lamm. Vita. Fick dem i Januari månad. Ett av dem dog tyvärr idag:cry: .
 
Sv: Lammning 2007

*kl*

Hej allihopa!

Satt och tänkte på det här med avmaskning av fåren? Hur går man tillväga? Mina har ju helt klart med sig en smitta från början, men jag har inte avmaskat dem ännu. När och med vilket medel bör man göra detta?

Några frågor till:

Anmälan om produktionsplats, dvs SE-nummer. Jag har beställt alla blanketter, men det står ju ingenstans om det kostar något! Hur funkar det? Samma sak med öronmärkningsutrustning, hur gör jag med detta? Ska ju ha högst 6 lamm per år, räcker det då att jag beställer 12 brickor, plus tång? Jag tänkte ta PAT/Horten-tång och brickor, men det finns ju inga prisuppgifter på detta heller.

Och hur är det, måste jag märka de lamm som ska slaktas i båda öronen, eller räcker det med det ena?

En fråga till: Jag har ju gutefår, och de ska ju inte klippas på våren. Men hur gör man då vid lammning? Jag skulle helst klippa tackorna nu, för att få dem att äta bättre och göra det lite fräschare för lammen att dia. Eller bör jag bara klippa dem på baken och runt juvret?
 
Sv: Lammning 2007

Vi avmaskar våra med Rinthal vår och höst.
Lammen avmaskas dessutom mitt i sommaren, vid betesbyte.

När jag hade gutefår klipptes dessa vår och höst precis som alla andra får, så jag tycker gott att du kan klippa dina gutar!

Om man skippar att klippa dem för att de kan tappa ullen på egen hand, så är det ju så att den förmågan har alla får. Huruvida det är skönt för fåren att gå med ull som kakar sig och faller av såsmåningom är ju en annan fråga..

Prisuppgifter på tång och märken får du från där du beställer dem.
 
Sv: Lammning 2007

Även jag använder rinthal o tycker det funkar bra..
om du inte har avmaskat dem i höst så avmaska direkt efter lammning samt innan betessläpp (då även lammen)

Det bästa är ju o ha dem helt klippta innför lammningen men du bör inte klippa dem senare än 4-5 veckor innan lammning o då får man klippa dem stående.. Fördelen med att klippa dem den tiden är att du även lättare kan se om nån tacka är i för dåligt hull o behöver extra mat o de blir mkt mer hygieniskt vid lammning och juver.

prillan
 
Sv: Lammning 2007

*kl*

Hej allihopa!

Satt och tänkte på det här med avmaskning av fåren? Hur går man tillväga? Mina har ju helt klart med sig en smitta från början, men jag har inte avmaskat dem ännu. När och med vilket medel bör man göra detta?

Några frågor till:

Anmälan om produktionsplats, dvs SE-nummer. Jag har beställt alla blanketter, men det står ju ingenstans om det kostar något! Hur funkar det? Samma sak med öronmärkningsutrustning, hur gör jag med detta? Ska ju ha högst 6 lamm per år, räcker det då att jag beställer 12 brickor, plus tång? Jag tänkte ta PAT/Horten-tång och brickor, men det finns ju inga prisuppgifter på detta heller.

Och hur är det, måste jag märka de lamm som ska slaktas i båda öronen, eller räcker det med det ena?

En fråga till: Jag har ju gutefår, och de ska ju inte klippas på våren. Men hur gör man då vid lammning? Jag skulle helst klippa tackorna nu, för att få dem att äta bättre och göra det lite fräschare för lammen att dia. Eller bör jag bara klippa dem på baken och runt juvret?

Hej,

Det där med avmaskning sköter min pappa mest. Jag tror att de får någon sorts tabletter eller pulver som vi blandar i kraftfoder.

Vi märker lammen innan slakt, inte innan dess. Jag tror att man märker i det ena bara, det gör vi. Det är bara om man säljer dem så är det den nya ägaren som ska märka i det andra..?

Fåren klipps på våren, men oftast lammar de innan dess. Om de har mycket ull runt juvrena så vi klipper dem där.

:)
 
Sv: Lammning 2007

Vi klipper våra gutar runt juvren när de ska lamma (vi räknar med lamm om ca en månad). Vad det gäller fällning så gör inte alla gutar det. Vi klipper de som inte fällt till midsommar. De som har bra fällningsanlag kan ändå behöva lite hjälp att få av (dvs dra av) ullen.
//Kopia, som längtar efter gulliga lamm, och har förträngt allt vad tvångsdiande och flasklamm är!
 
Sv: Lammning 2007

Hej alla!

Jag är själv inte fårägare, även om jag önskar det många gånger - speciellt när jag ser alla söta lamm!

Jag och min pojkvän har nyligen startat en sida för fårbilder.
http://sheep-pics.org/

Det skulle vara mycket roligt ifall ni ville bidra med bilder på era söta får och lamm (även getter går bra)!

Om ni inte vill ladda upp egna, kan ni alltid titta på andras bilder.

Ser fram emot era besök!

/Michaela
 
Sv: Lammning 2007

Jaha, så har man blivit mormor!

Min lilla Lisa fick idag två små svarta lamm, med vita segerhuvor och lite vitt på benen. Mina beräkningar la lammningen i nästa vecka, men hon måste ha blivit betäckt lite tidigare än väntat.

Både pappa Oskar och riktiga mormor Cajsa-lisa var med i hagen, eftersom deras matte satt på bussen hem från skolan och fick följa födseln per telefon. Tur att man har en rådig, och fårvan granne.

Nu är den lilla familjen i stallet, och vilar sig.

En fråga: Det ena lammet är lite mindre och ligger ner mer än det andra. När det diar så "kluckar" det inte, och jag vet ej om det får i sig så mkt. Försökte ge råmjölk i flaska, men den bara fnyste och skuttade iväg. Bör jag oroa mig? Eller får naturen ha sin gång?
 
Sv: Lammning 2007

!

Min lilla Lisa fick idag två små svarta lamm, med vita segerhuvor och lite vitt på benen. Mina beräkningar la lammningen i nästa vecka, men hon måste ha blivit betäckt lite tidigare än väntat.

En fråga: Det ena lammet är lite mindre och ligger ner mer än det andra. När det diar så "kluckar" det inte, och jag vet ej om det får i sig så mkt. Försökte ge råmjölk i flaska, men den bara fnyste och skuttade iväg. Bör jag oroa mig? Eller får naturen ha sin gång?

:rofl: :rofl: vad va det jag sa;) ;) man tror de inte blivit betäckta tidigare men de luras allt ibland..

hur går det nu med det svagare lammet, har de klarat natten?
prillan
 
Sv: Lammning 2007

:rofl: :rofl: vad va det jag sa;) ;) man tror de inte blivit betäckta tidigare men de luras allt ibland..

hur går det nu med det svagare lammet, har de klarat natten?
prillan

Båda lammen är vid liv, och är superpigga! Skuttar runt och busar i boxen. Nu diar dem som dem ska, och jag ska försöka få ut dem i hage en stund på dagen.

Två tacklamm blev det!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
994
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
925
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 687
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp