Bukefalos 28 år!

Lammning 2007

Sv: Lammning 2007

KL
Nu har våra första kommit! Ett piggt tvillingpar ligger ute i solen. Var lite orolig för tackan blev skadad (stångad?) i ett öga i påskas och vet var ute igår och gav smärtstillande och antibiotika. Efter det blev tackan väldigt dålig. Antagligen triggades lammningen igång av stressen kring detta.
Ska se om jag kan gå ut o fota senare, två små spräckliga, en ljusgrå o en svart med små små hornknappar mycket och vingliga ben!
//Kopia
 
Sv: Lammning 2007

har fått 17 lamm av 9 tackor.sen har det gått troll i allt.alla mina förstaföderskor har haft jättesvåra förlossningar.
så 4 lamm har dött.5 st flasklamm.och nu ikväll bröt ena lammet bakbenet.
nu undrar man varför man har får.det känns inte roligt just nu.
tackorna vill bara ha en unge inte den andra osv.
just nu är mina tackor väldigt billiga.:cool:
 
Sv: Lammning 2007

han var en korsning oxford och mjölkras.förra året var aldrig några problem med hans avkommor.
 
Sv: Lammning 2007

5 små gutelamm har vi fått här hemma plus två till idag. Alla är tvillingpar utom en. Ska se om jag inte kan lägga in bilder på dem lite längre fram då jag ej tagit några ännu:o .
 
Sv: Lammning 2007

Mina fem åsentackor skall om allt går som det bör, lamma i början av maj. Lite senare än vanligt, men det var en kall vår i fjol så vi garderade.
 
Sv: Lammning 2007

I lördags morse kom våra första lamm. Det var vår yngsta tacka Ullika som fick två svarta, fina tacklamm. De andra skall väl också till att lamma snart. Fortsättning följer hoppas jag.
 
Sv: Lammning 2007

Vi märker lammen innan slakt, inte innan dess. Jag tror att man märker i det ena bara, det gör vi. Det är bara om man säljer dem så är det den nya ägaren som ska märka i det andra..?

Lammen skall märkas innan de är 6 månader (slakt) eller innan de flyttar.

Sen är det olika beroende på slakteri om de ska ha 1 eller 2 märken. Vi använder 2 märken på slakteriet, ett märke som sitter kvar på huden ner till hudboden. Är det vanliga lamm så kastas märket där, är det gotlandsfår/lamm så sparas märket för djurägaren ska få högre ersättning och lika så om djuren är oklippta så får djurägaren avdrag.

Sen följer ett märke med kroppen till invägningen där djurets id registreras i datorn.

Nytt är ju också att vi tar BSE prov på alla får över 18 månader. Då märks huden vid slakten med ett band och sen läggs huden åt sidan nere i boden med öronmärket kvar.
Lika så sparas öronmärket + en bit av örat för att man ska kunna ta DNA.
När provsvaren sen kommer frisläpps huden och djuret och märkena kastas.





Åhh vad jag oxå vill ha lamm :love: Har en gammal djurstallsdel på 2,5 * 6,5m som jag så gärna vill fylla upp med 2-3 lamm :D
 
Sv: Lammning 2007

Nu har det kommit ytterligare två lamm. Gammeltackan Sol fick ett bagg- och ett tacklamm.
 
Sv: Lammning 2007

Det är väl scrapie ni kollar...

I alla fall är det vad våra djur över 18 månader kollas för :p

Det står BSE på lapparna vi märker djuren med och koden vi slår in i datorn. Lika så på följesedeln vi skickar med till labbet. Vi tar ju bara provet och registrerar i datorn sen skickas de iväg tillsammans med nötboskapens BSE prov.
Kanske det korrekta namnet är scrapie på får.
 
Sv: Lammning 2007

Här har det knölat till sig. Vi har bara fem tackor så de brukar få lamma i det fria utan att stängas in ensamma innan. Imorse lammade en tacka, och det ena lammet "stals"efter det av en tacka som väntar på att hon själv skall lamma. Nu har vi ett elände med att försöka få den riktiga mamman att ta hand om sitt lamm, och den andra som blev av med "sitt" lamm, är jätteupprörd för det.
Jobbigt när det kör i hop sig. Vi hoppas att den riktiga mamman tar sig an den lilla, vilket har hänt förr, och att allt går bra med Kelis som står med sin jättemage kvar.
 
Sv: Lammning 2007

Grattis till lammen i alla fall, knepig situation. När dina lammar ute, vakar du på dem då? Jag är novis på Får och har nyss skaffat två tacklamm, födda i januari. Tekla och Beda:) Funderar nu på att skaffa en bagge. Grannen har en född i april som annars går till slakt. När blir de könsmogna? När tror ni det kan tänkas bli lamm? Till våren? Undrar även vad kastration av en bagge kostar och om det är vanligt att man gör det?
Tänkte att jag kunde fråga i den här tråden istället för att skapa en ny, hoppas att det är ok.
 
Sv: Lammning 2007

Vi brukar inte vaka på tackorna. Kanske hade vårat kidnappningsproblem varit löst om vi gjort det.
Nu har ialla fall den stjälande tackan fått två egna lamm, och den lilla bortbytingen har blivit flasklamm. Han får gå kvar i flocken och det verkar gå bra så här långt.

Tacklammen brukar ju bli betäckta på hösten när de är ett drygt halvår. Baggarna blir könsmogna tidigare, även om våra åsenfår är ganska sena tror jag.
 
Sv: Lammning 2007

Nu har de sista två lammen kommit. Totalt tio lamm, varav åtta tacklamm. Alla korpsvarta.
Här är några bilder på dem:
fartvasmatjejer.jpg

faruppohoppa.jpg

Och en bild på några andra:
farnagraurganget.jpg
 
Sv: Lammning 2007

*knapplån*

Vi har nästan lamningen klar nu. Två tackor brunstade om så de kommer inte lamma förrän maj/juni. Annars började det mest med elände. 15 tackor har lammat och den första som lammade hade rejält felläge och fick två dödfödda lamm (troligtvis för tidigt födda). Nästa tacka fick två bagglamm, båda blev sjuka och den minsta av dem dog. Sen hade vi en tacka som fick fyra lamm, det ena hittade jag dött i hagen på morgonen efter att hon lammat. De andra tre tog jag in tillsammans med tackan. Alla var pigga men, ett var väldigt litet. När jag kom ut ett par timmar senare var ett lamm dött!? Någon dag senare blev det lilla lammet sjukt och dog. Sen kom en rad med fina friska lamm. Därefter hade vår skyggaste tacka lammat på natten när vi kom ut. Ett lamm ute och ett som satt fast med bara huvudet ute och till synes livlöst. Ett ben slaget bakåt men, fick ut det efter lite pillande. Visar sig att benet som var slaget bakåt är förlamat från knät och ner?! Näst sista lammet som föddes blev ett flasklamm för mamman ville inte kännas vid det.

Summa sumarum hittills, 22 levande lamm varav 15 (!) bagglamm och 7 tacklamm, ett av tacklammen är det halta så henne kan vi inte behålla och sen blir det utslagstacka av henne som fick två dödfödda lamm. Så i den här takten kommer det att ta låång tid att utöka flocken. Förhoppningsvis får de sista två tackorna bara tacklamm!
 
Sv: Lammning 2007

Hej!
Det bästa är att ta träckprov först för att se om de behöver avmaskas.
Vidilab har hemsida med remiss och priser.
Är man med i Fårhälsovården får man två träckprov på köpet på medlemsavgiften per år.
/mor Akka
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
841
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
924
Relationer Fundering efter att ha läst i en dagbokstråd och att en kollega frågade mig om jag menade det jag sa positivt. Vi människor...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 687
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp