Bukefalos 28 år!

Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Grattis till lammet! :bump:
Hoppas att den lilla förkylda klarar sig. Hur ofta måste du mata den?
Har du många tackor kvar som ska lamma?

Tack! Idag är det en ledsam dag Stella blev sämre under natten och dog nu på förmiddag det rosslade och lät om henne när hon andades så det hade antagligen kommit ner i lungorna... vi gjorde vad vi kunde...:cry::cry::cry::cry::cry:

Hoppas bara på att ingen annan av lammen blir förskylda nu.. antagligen hade hon lite sämre immunförsvar för hon kanske inte fick tillräckligt med mat av tackan... Vi matade henne var 3-4 timme men hon fick knappt i sig något när hon var så sjuk..

Vi har 9 tackor kvar som ska lamma!:)
 
Sv: Lammning 2008

Tråkigt att höra, men bra att det slapp lida så länge. Det är en väldigt tunn linje mellan frisk och sjuk när de är så där små. Vad säger tackan, har hon förstått?
Håller nu tummarna för dina andra tackor!
 
Sv: Lammning 2008

Ja det är synd att hon inte klarade sig men lammet har det bättre i himlen..

Tackan verkar inte bry sig hon har ignorerat henne hela tiden när lammet varit sjuk.. Hon fick ju tre lamm så de andra två tar hon väl hand om.. när lammet låg och var sjuk brydde tackan inte sig alls, så jag tror att hon förstod att lammet inte skulle klara sig...får är inte så dumma som man kan tro.
 
Sv: Lammning 2008

Tråkigt med ditt lamm Athenalover.

Här har årets första lamning nu skett (i förrgår). Det blev två lamm ett tacklamm och ett bagglamm, pigga och glada. Igår lammade en tacka till men, det var lite för tidigt för henne tyckte jag. Mycket riktigt, hon fick en yttepytte liten bagge som jag fått hjälpa att hitta spenen men, han är lite piggare idag. Så jag hoppas han klarar sig. Tackan krystade också fram ett paket med ett litet litet dött lamm. Såg ut som det varit dött en tid så det var säkert därför som hon lammade för tidigt. Jaja, jag hoppas att den lille som levde klarar sig för tackan är en väldigt duktig mamma. Har nu 23 tackor till som ska lamma.
 
Sv: Lammning 2008

Mina fårtanter är numera instängda på logen, så att de lammar inomhus - jag vill INTE ha halvtama tackor springande i hagen om något går åt pipan - vilket de inte direkt uppskattar. Men de ska inte klaga ändå, de är 13 tanter + baggen (ja, han ska tas bort därifrån, vilken dag som helst :angel: ) som delar på nätta 70 kvm...
Nu ska jag bara lyckas lägga märke till när förstan tänker sätta igång att lamma. Jag minns ju knappt när baggen släpptes :o... Sen har det sagts mig att finullstanter kan ha kortare dräktigheter än "normalt", för att de får så många lamm. VI får väl se...
Man inser att man hinner glömma mycket när man bara får lamm vartannat år...
 
Sv: Lammning 2008

Nu i fredags kom det första lammet där min häst står! Jätte gulligt! :love:Helst svart med bara några få vita prickar! Nu går vi och hoppas på att det ska komma flera snart! Ägaren har bestämt att dom ska få klara det själv ute i år så man går och kollar lite då och då om det kommit någon liten till :)
 
Sv: Lammning 2008

Tråkigt med ditt lamm Athenalover.

Här har årets första lamning nu skett (i förrgår). Det blev två lamm ett tacklamm och ett bagglamm, pigga och glada. Igår lammade en tacka till men, det var lite för tidigt för henne tyckte jag. Mycket riktigt, hon fick en yttepytte liten bagge som jag fått hjälpa att hitta spenen men, han är lite piggare idag. Så jag hoppas han klarar sig. Tackan krystade också fram ett paket med ett litet litet dött lamm. Såg ut som det varit dött en tid så det var säkert därför som hon lammade för tidigt. Jaja, jag hoppas att den lille som levde klarar sig för tackan är en väldigt duktig mamma. Har nu 23 tackor till som ska lamma.

Grattis till dina små!!:bump: hoppas den lilla klarar sig! Har fortfarande 9 st som ska lamma kvar och 5 av dem är i lammboxar i stallet! de ser ut att lamma när som helst men de kniper...
 
Sv: Lammning 2008

*knapplån*

..och här har det också blivit lamningsdags.
Förra veckan kom det första tvillingparet..och igår föddes ytterligare ett tvillingpar. Totalt tre små bagglamm och ett tacklamm av rasen gutefår.
Däremellan var det en ungtacka som tyvärr kastade tvillingar. Vi har inte kunnat hitta någon anledning till detta men hoppas att de resterande 36 tackorna skall ha okomplicerade lamningar.

Vi väntar i dagarna på att ytterligare en tacka skall lamma...sedan blir det till att vänta några veckor innan det är dags för de andra.
 
Sv: Lammning 2008

Jag har en tacka därute som jag fått för mig är på gång och ska lamma, men :eek: - det räckte uppenbarligen inte med två kvällars lamningskurs, för jag vet fortfarande för lite om lamningar.
Kan får påbörja lamningen, avbryta om de blir störda och senarelägga den med flera timmar? Eller är det normalt tidsförlopp?
 
Sv: Lammning 2008

hej
en del äldre tackor tycker jag kan gå o vara lammsjuka en längre periods å det beror ju lite på hur långt hon kommit..vad gör hon??? blir de störda eller rädda så kan de knipa om det inte gått för långt
prillan
 
Sv: Lammning 2008

*KL*

Alltså mina damer har haft sprängfyllda juver i två veckor nu, och ser ut som babianer i bak. Äter med god aptit och springer runt i hagen. Hur länge ska man egentligen behöva vänta? Släppte baggen 2 nov 07.
 
Sv: Lammning 2008

Jag tyckte redan i går kväll att hon var på gång, hon lät t.ex bli kraftfodret igår, har ätit sporadiskt idag. Är lååångt borta i blicken.
I eftermiddags låg hon ner när jag och barnen klampade in hos dem och då när hon reste sig upp såg det ut som att "något" hängde ut där bak - typ en liten blåsa, som försvann men lämnade kladd efter sig.
Sen dess har det sett ganska lugnt ut, men nu för ett par minuter sen började hon krafsa i halmen. Jag sitter parkerad på en upponervänd hink inne hos fåren just nu för att ha koll på vad hon gör, eftersom jag inte litar på att det kommer gå bra när det börjat lite konstigt.
Fast nu lade hon sig ner i lugn och ro...
 
Sv: Lammning 2008

Har det hänt någonting ännu? En del tackor tycker det är jobbig om man är där när de ska lamma och då kan man behöva gömma sig lite, eller gå där ifrån en liten stund i mellan åt.. bara tackan börjar och få ut lite av lammet så brukar det inte avstanna, men visst kan de göra det innan om de blir störda..
 
Sv: Lammning 2008

Jag har bara tittat till fåren några gånger under dagen, hon hade hunnit lamma många gånger mellan dessa gånger om hon velat.
Jag satt i ett hörn inne hos fåren i över en timme, då låg hon lugnt ner och idisslade. Hade det varit ngt på gång så hade hon nog inte varit så lugn.
Just nu går jag på magkänslan - så länge hon ser pigg ut så vidtar jag inga andra åtgärder än att kolla henne ett par gånger under natten.
 
Sv: Lammning 2008

och då när hon reste sig upp såg det ut som att "något" hängde ut där bak - typ en liten blåsa, som försvann men lämnade kladd efter sig.
...

hej
ja men då har det ju satt igång o då borde du fått lamm nu:)
annars är det nåt som är fel:( hoppas allt gått bra
prillan
 
Sv: Lammning 2008

Här händer absolut ingenting. Tackan ser pigg ut, även om hon inte äter särskilt intensivt.
Jag funderar på om det kan varit något annat än en "blåsa" jag såg, något annat (lös avföring??) som kan ha gjort henne kladdig.
Avvaktar så länge hon ser ut att må bra.
Det är egentligen i tidigaste laget, bara 140 dygn sen jag släppte in baggen. Fast någon har sagt mig att finullstackorna ibland går kortare tid för att de har flera lamm - nån mer som hört detta eller vet om det stämmer?
 
Senast ändrad:
Sv: Lammning 2008

du kan räkna med lamm från dygn 138-140 som är normalt o är det finullstackor som har mååånga lamm kan det ju bli tidigare..
prillan
 
Sv: Lammning 2008

Jag har bara tittat till fåren några gånger under dagen, hon hade hunnit lamma många gånger mellan dessa gånger om hon velat.
Jag satt i ett hörn inne hos fåren i över en timme, då låg hon lugnt ner och idisslade. Hade det varit ngt på gång så hade hon nog inte varit så lugn.
Just nu går jag på magkänslan - så länge hon ser pigg ut så vidtar jag inga andra åtgärder än att kolla henne ett par gånger under natten.


Okej! ja så länge tackan mår bra är det säkert ingen fara.. Har märkt på våra tackor nu att, magen sjunker ner innan de ska lamma så de ser insjunkna ut i sidorna.. svårt att förklara.. Hoppas det går bra för tackorna i allafall..
 
Sv: Lammning 2008

*KL*

Alltså mina damer har haft sprängfyllda juver i två veckor nu, och ser ut som babianer i bak. Äter med god aptit och springer runt i hagen. Hur länge ska man egentligen behöva vänta? Släppte baggen 2 nov 07.

I min bok står det att möjlig lammning är mellan 19/3-4/4 och beräknad lammning är 27/3

Det är ju inte säkert att baggen betäkte första dagen, på våra brukar det gå en vecka innan de börjar betäcka.

Om tackorna har juver och är "babianer" i baken kommer nog lammen snart. De som inte har lammat här ännu ser också ut så!
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp