Lammning 2008

kullerbytta

Trådstartare
Är det inte dags för en lammningstråd igen. Jag följde 2007 års lammningar, nu är det dags för egna lamm. Jag har två tackor som ska lamma under tidig vår hoppas jag. Har gått med bagge sen i mitten på juli. Tror inte att han betäckte i början då han bara var 6 mån när jag fick honom. Försölkte ha honom separat först, men han rymde själv till tackorna. Därav är lammningsdatum ngt svävande. Jag har bara erfarenhet av fölningar och valpningar, så detta blir helt nytt. Har dock en väldigt erfaren fd fårägare i närheten med hundratals lammningar bakom sig som jag kan ringa om det krisar.
Tackorna är tjocka, men har inga juver (känner på dem dagligen).
 
Sv: Lammning 2008

Ja, mina tjejer har inte fått någon pojkvän än, har inte hittat någon i närheten. Förra fick gå vidare efter att ha stångat mig en gång för mycket.
Ett tips tackorna brukar ta sig bättre när de blivit klippta.
Men när det närmar sig får de juver som hästar och mjölk.
Har fått lamm tidigare och varit med under flera lammningar.
De brukar reda ut det själva för det mesta. De ända gångerna jag har grippit in, var ett år när en tacka ficken stor lammunge som hon inte rede ut själv, men hon vart en duktig mamma.
Och i år då en lammunge inte var som hon skulle. Föddes fram orentligt men åt inte. Fick flaska.
Den sissta tackan att lamma fick en dödfödd. Den andar vart en stor fin lammunge. Annar har jag bara bra erfarenheter av lammning.
Har haft får i 10 år.
Bara hobby.
 
Sv: Lammning 2008

Har två gutetackor som ska lamma i april, går med baggen året runt, även när lammen är små. Han betäcker i början av december, då det är tillräckligt mörkt och trist för att tackorna ska börja brunsta! Konstiga djur det där...

Fick i våras tre tacklamm som slaktades i Nov. Är mkt nöjd med slaktvikt och slaktvärden på dem, och tänkte kanske utöka tackbeståndet till nästa höst. Baggen blir kvar i alla fall, gudasnäll och perfekt att ha i flocken samt ger bruna ungar, och brunt blir himla snygga skinn!
 
Sv: Lammning 2008

Har två gutetackor som ska lamma i april, går med baggen året runt, även när lammen är små.
Skiljer du av tackorna från baggen och har du tackorna separerade när de lammar?

Min ena tacka Beda, har nu börjat få större juver samt är sllapp runt svansroten och svullen därbak.
Så det kanske inte är så långty kvar för henne.
 
Sv: Lammning 2008

Helt rätt med en lammningstråd:)
Vår lammning började den sista november o jag har några tackor till som ska lamma. Jag har fått 30st lamm än så länge varav 5 inte har klarat sig eller varit död av olika anledningar...
Här kommer några bilder- ska fota mer i helgen.
puss brorsan...
S5030872.jpg
[/IMG]
S5030859.jpg

S5030861.jpg
 
Sv: Lammning 2008

lite fler bilder:angel:
trilllinghög..
S5030876.jpg

årets flasklamm-2 av fyrlingarna som mamma inte ville veta av..
S5030849.jpg
[/IMG]
vilostund
http://
S5030879.jpg
[/IMG]
 
Sv: Lammning 2008

Naaaw, såna små sötegrisar:love:
Grattis till så fina lamm.
Jag har ju inte så mycket att komma med här. Beda kniper fortfarande och juvret kan nog bli större. Blir de slappa runt svansroten som stona blir?
 
Sv: Lammning 2008

I april räknar jag med mina. Suffolk o Oxford down.
 
Sv: Lammning 2008

Har fått 4 lamm (2+2) (23 dec, 6 jan). Resten är beräknade till februari. Har totalt 12 får av raserna Finull, texel och shropshire.

Flasklammet som blev bortstött från tackan:
17704690.jpg


17704692.jpg
 
Sv: Lammning 2008

Vi har gotlandfår (pälsfår) Släppte baggen slutet av oktober början på november och tog bort honom från tackorna nu. Lammen är beräknade att anlända i slutet på mars början av april. Vi har haft får sen 2003 och började med 4 nu är det 18 tackor och 1 bagge. Lammningarna har oftast gått bra, men först föderskornas lamm har blivit små.
 
Sv: Lammning 2008

DSC00002-1.jpg

Nu har jag byggt en lammningsbox till Beda, så nu kan hon sätta igång när hon vill!
Juvret större i dag.
 
Sv: Lammning 2008

spännade det är att vänta! hoppas allt går bra, fåren är bra på att lura en man tror de ska komma när som helst men ändå tar det flera dagar sen det första tecknet. På våra får brukar det bli lite svullet och rosaaktigt runt öppningen i baken. Man kan kolla efter om det kommer något gult slemaktigt också fast det brukar inte synas alltid!
 
Sv: Lammning 2008

Rosa och svullen har hon varit en vecka. Om hon inte lammar i natt så kan jag ta en bild i morgon. Inte sett nått slem. Hoppas att hon passar på nu när hon har egen kupé, kanske inte vågade innan. Hon verkar mycket nöjd med egen mat soch äter i lugn och ro.
Det är nästan lika spännande som att vänta på fölunge.
Eva
 
Sv: Lammning 2008

ja hoppas hon lammar snart! själv får man somsagt vänta tills i mars-april innan det lär hända någonting. Tycker redan att några av fåren är tjockisar!

Har du lammboxar i stallet? tycker mig se en hästbox i bakgrunden? vi har tre lammboxar inne i stallet nu. Lättare när man kan ta in fåren och hålla koll.
 
Sv: Lammning 2008

Mina tre får lever i princip som hästarna. De är en enda stor flock och alla ska gå ut, in och äta samtidigt. Fåten är väldigt sociala. Ullbert, baggen brukar galoppera runt efter mig när jag rider på ridbanan, ett dressyr-får:idea: Han ska kastreras och behållas.
Tanken är nu att behålla lamm så att jag får en bra flock att valla på. Det är deras jobb, bli vallade och klippa gräs samt allmän trevlighet. En Familj är lättare att valla på än hop-plock från olika familjer. Mina båda Bc vallar väldigt olika, men tillsammans är de riktigt bra.
 
Sv: Lammning 2008

skojjigt! är inte baggen stångig då? Våran är livsfarlig så han kommer antagligen bli slaktad snart! vi har använt han i 2 år nu så det går ju inte ha han igen! vi behöll 4 st tackor av honom förra året men de är inte betäkta. När vi skulle byta hage på fåren hade jag hjälm och dressyrspö och jag fick vifta med spöt framför nosen på honom för han tänte anfalla mig!

Har det blivit några lamm då?
 
Sv: Lammning 2008

Nä, han är snäll. Som en hund faktiskt. Här är bilder från förra helgen då vi gick promenad, hundarna, Ullbert och jag. Sen "hjälpte han till" att ta in hösilage. Han backar lite ibland och gnuggar sen huvudet mot mig. Jag har varit noga med att säga till honom från början. Jag bara knackar lite i pannan på honom när det blir för buffligt. Då ser han väldigt förvirrad ut och vill bli kliad på örat i stället. Tror att han kommer att må bra av att bli kastrerad. Han kan gå med lös överallt och kommer när man ropar. Däremot så går det inte att stängsla in honom, har aldrig gått. Han började redan som litet lamm att rymma från flocken för att vara med människor. Hans gamla morsa Ulla var väldigt tam. Det är en granne till mig som fött upp honom.
DSC00231.jpg
http://i39.
photobucket.com/albums/e152/kullerbytta/DSC00229.jpghttp://i39.photobucket.com/albums/e152/kullerbytta/DSC00227.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 695
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp