Bukefalos 28 år!

Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

*lånar*

Nu har här kommit ytterligare några lamm...totalt har det blivit 9 stycken hittills...5 tackor och 4 baggar. Då har tre äldre tackor lammar och två ettårstackor. Den ettårstackan som fick tvillingar fick ett normalstort tacklamm och en liten liten pyttebagge..söt som socker.
Vi funderar också på att stänga in alla tackorna i fårhuset för att slippa släpa motsträviga tackor och bära nyfödda lamm för att få in dem i lammboxar. Att som idag jobba i ösregn var ingen lek..:))
Förra säsongen med 9 tackor var det en sak...men med 40 stycken blir det lite mer jobb.

A propos baggar så är vi otroligt glada för vår store, vackre, ståtlige gutebagge med ett alldeles fantastiskt temperament.
 
Sv: Lammning 2008

Det lammet var ju rätt stort! :) tre av våra tackor har fått små lamm som bara väger 2-3 kg... Men de går upp i vikt snabbt!

Ja men, nu är han ju stor och har ätit upp sig! ;) Han vägde under två kg när han var nyfödd. Nu ser han ut som en liten stoppad korv. :D

Igår kväll föddes det äntligen lite tacklamm. En tacka fick två tacklamm ute i ösregnet. Vi tog in lammen ganska omgående och de var lite medtagna , dyngsura och trötta. Så jag var lite bekymrad för dem. Hjälpte mamman att torka dem torra med halm och så drog jag in värmelampan till deras box. Så i morse var de torra, varma och betydligt piggare. Ena tacklammets öron hänger forfarande lite men, jag hoppas att de rättar till sig. Har släppt sex tackor och deras lamm på bete nu. De får hö men, rör det knappt. På morgonen hade också en tacka till lammat och det blev två fina tacklamm till. :) Så nu har vi fått 12 bagglamm och 8 tacklamm.
 
Sv: Lammning 2008

okej! trodde de lammet bara var några dagar.. Hur gammal är lammet? våra första som föddes 20 mars är jättestora och tunga nu!
 
Sv: Lammning 2008

Han är inte direkt livsfarlig, men väldigt sur och bufflig, speciellt mot hundarna. Jag tar inga risker, vill absolut inte att de ska bli rädda vid vallningen.
Jag har tid på byslakteriet på tisdag morgon. Tar honom själv i släpet , och med hjälp av en hink tackfor så är han ganska lättmanövrerad.

Har hört från många håll att baggarna för eller senare blir stångiga.
 
Sv: Lammning 2008

Nu är vi igång! :) Imorse fanns de två första lammen i fårhuset. Jag misstänkte att det var på gång igår kväll och placerade tackan i en egen box. Hon hade skött det hela exemplariskt, lammen var rena och torra och mätta när jag kom ut, en tacka och en bagge. Skönt med en bra början på lammningarna, hoppas att resterande 22 förlossningar går lika bra!
 
Sv: Lammning 2008

De två baggar vi har haft har varit snälla första året, men sen börjat stångas!
Min förra bagge var supersnäll första året, dvs när han var här. Jag har inte hört något annat än att han fortfarande - 2 år senare - är lika snäll och kärvänlig.

Den bagge jag har nu är 3½ år och har varit avelsbagge hos en annan uppfödare innan han kom hit i höstas. Han är fortfarande lika snäll och timid.
 
Sv: Lammning 2008

okej! trodde de lammet bara var några dagar.. Hur gammal är lammet? våra första som föddes 20 mars är jättestora och tunga nu!

Ja, så gammal är ju inte förstås. :) Han är tio dagar bara men, mycket bortklemad av sin mor. ;) Det verkar som om lamningen här är i varannan eller vartredje dags takt. Nu ikväll verkar ingen av tackorna ens vara i närheten av lamning. Bara för det så står det väl ett lamm i hagen imorgon bitti. :smirk:
 
Sv: Lammning 2008

KL
Våran bagge är supersnäll men jag skulle aldrig lita helt på honom Om det "slår slint" så kan de bli rejäla skador, vilket även hänt med tidigare snälla baggar...
a014.jpg
 
Sv: Lammning 2008

Min nuvarande bagge är inte ens social, han håller sig helst på avstånd.
 
Sv: Lammning 2008

Min är social, men jag skulle inte lita helt på honom. Han var snäll med hundarna så länge han stod ihop med sina tackor. Nu är han mest irriterad på allt. Så här söt var han i vintras.
DSC00227.jpg

Nu backar han, stampar och gör utfall mot dem.
Det funkar inte i vallningen om hundarna är rädda. Fåren ska ha respekt för hundarna.
 
Sv: Lammning 2008

Min är en snäll typ, följer en son en hund. Kan möjligen bli bufflig när det är mat (dvs tackfor) med i bilden, men inte annars. Är mkt snäll mot tackor och lamm, vilket är förutsättningen för hans fortsatta liv faktiskt, eftersom han går med dem året om.

19896526.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Lammning 2008

Så fin han är!
Vilka små och bra öronmärken du har. Kan man beställa sådana och i så fall var?
 
Sv: Lammning 2008

Det är Pat-Horten märken, och kommer från Stallmästaren. Men man måste beställa genom jordbruksverket, på deras öronmärkeslapp. Om du inte har en sån så kan man ta ut den från deras hemsida (fast det verkar inte funka just nu) eller ringa och få hem några.
Enkla och små märken är det, lätta att få fast, eftersom det inte består av två delar.

Oscar har tre märken i sina öron, som ofta blir lite irriterade av flugorna på sommaren. Men han har ju sitt id-märke, sitt liv-märke och sitt G-märke (godkänd avelsbagge) Tackorna har fortfarande bara sina ID-märken, ska livmärka dem när lammen märks.
 
Sv: Lammning 2008

Min nuvarande bagge är inte ens social, han håller sig helst på avstånd.


Så där vill jag också att en bagge ska vara. Förra årets vuxna bagge var jag rädd för. Han var oberäknelig. Årets vuxna bagge har vuxit upp här och håller sig mest på sin kant. Han var dock lite stökig i samband med kraftfoderutfodring efter att alla tackor var färdigbetäckta och han och ett par små baggar gick kvar i flocken. Försökte stånga min man då och min mamma (som hade en hink i handen och inte släppte den :smirk:). Det var när det var fodringsdags. Mig brydde han sig inte om. Numera går han och småbaggarna i en egen hage och lever harmoniskt latmansliv och jag är inte rädd att gå in till dem och fixa även om jag håller ett stadigt öga på dem när jag är där.

Det sägs att i det vilda så drog ensamma baggar eller små baggrupper runt till olika tackgrupper och betäckte dem. När en grupp var färdigbetäckt drog de vidare till nästa och när brunstperioden var slut höll de ihop i baggrupper. Det ska alltså inte vara ett ursprungligt beteende att ha baggen ihop med tackorna när det inte är betäckningssäsong.
 
Sv: Lammning 2008

AH, det var intressant!
Nu ska min bagge förvisso säljas (en kollega hämtar honom vilken dag som helst) men då tänker jag med andra ord inte helt galet när jag tänker sätta bagglammen i en flock för sig så snart de går att ta ifrån flocken...
Det får nog bli baggarna som betar naturreservatet i år, där är bäst stängsel...
 
Sv: Lammning 2008

Han är inte direkt livsfarlig, men väldigt sur och bufflig, speciellt mot hundarna. Jag tar inga risker, vill absolut inte att de ska bli rädda vid vallningen.
Jag har tid på byslakteriet på tisdag morgon. Tar honom själv i släpet , och med hjälp av en hink tackfor så är han ganska lättmanövrerad.

Har hört från många håll att baggarna för eller senare blir stångiga.

Lycka till! Hoppas det går bra att få honom till himlen.. lite hemskt är det även om de inte är snälla... Jo de blir ju stångiga..
 
Sv: Lammning 2008

Min förra bagge var supersnäll första året, dvs när han var här. Jag har inte hört något annat än att han fortfarande - 2 år senare - är lika snäll och kärvänlig.

Den bagge jag har nu är 3½ år och har varit avelsbagge hos en annan uppfödare innan han kom hit i höstas. Han är fortfarande lika snäll och timid.

Det kanske bara är tur? Eller kan det kanske ha med rasen att göra.. Det är inte så kul när de attakerar en i allafall.. Min mamma har blivit stångad på knät av förra baken så hon ramlade om kul och då försökte han attakera igen.. Själv har jag varit nära att bli stångad i magen!:crazy:
 
Sv: Lammning 2008

Ja, så gammal är ju inte förstås. :) Han är tio dagar bara men, mycket bortklemad av sin mor. ;) Det verkar som om lamningen här är i varannan eller vartredje dags takt. Nu ikväll verkar ingen av tackorna ens vara i närheten av lamning. Bara för det så står det väl ett lamm i hagen imorgon bitti. :smirk:

Haha.. ja det kan ju komma lamm när som helst! Tre tackor passade på samma dag här.. Väntar fortfarande på att den sista tackan ska klämma ut lamm...
 
Sv: Lammning 2008

Nu har vi fått ytterligare fyra lamm....och det är mååång på gång.
Igår möttes vi av två ettårstackor med varsitt lamm praktiskt och bra hade de lammat i ligghallen där vi ville att de skulle vara.
Det visade sig att det ena lammet var väldigt svagt, nedkylt och att tackan fått livmoderframfall.
Själva var vi fullkomligt stelfrusna efter timmar av jobb med tacka och lamm men allting kändes mer än värt det när vi kunde titta på mor och dotter och faktiskt våga tänka att det skulle gå vägen.

Och idag mådde de alldeles prima båda två...pigga och glada.

Livmodern fick vi lägga tillbaka efter att ha tvättat av den ordentligt och sedan (efter det att hon återigen krystat ut den och vi lagt tillbaka den igen) höll vi tackan upp och ned i ca 20 minuter - på inrådan av en av våra alldeles fantastiska veterinärer.

En erfarenhet rikare....och ytterligare en insikt om hur komplicerat det kan bli....något vi med gutefår annars ofta är lyckligt förskonade från..
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp