Bukefalos 28 år!

Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Okej! ja så länge tackan mår bra är det säkert ingen fara.. Har märkt på våra tackor nu att, magen sjunker ner innan de ska lamma så de ser insjunkna ut i sidorna.. svårt att förklara.. Hoppas det går bra för tackorna i allafall..
Hon ser verkligen ut att kunna vara klar att börja lamma. Men det händer fortfarande ingenting. Hon är pigg i blicken och äter, står upp ibland, ligger ibland. Nej, jag kan liksom inte tolka det som ngt annat än att hon mår bra och jag tänker banne mig inte ta ut en veterinär för att kolla en tacka som verkar må bra, bara för att jag själv är fundersam.
 
Sv: Lammning 2008

Nu har det hänt grejer här! :banana:

Igår fick vi tre stycken tackor lamm nästan samtidigt! :p

Först fick lilla Lisa som aldrig fått lamm innan två små baggar... (Namn förslag behövs, ska börja på L)

Sen fick Lina två stycken baggar hon med..(Fler namn förslag på L)

Och på kvällen fick Fia Två små lamm.. vet inte kön ännu den ena var en bagge i allafall tror de andra var en tacka.. jag har inte tittat så noga men de ska vägas i kväll så får kolla då! (Vi har inte kommit på några namn ännu till dem)

Idag på morgonen när vi kom till stallet hade Alice fått två lamm en Bagge och en Tacka. Så deras namn sa vi skulle vara Afrodite och Akropolis..

Och sist men inte minst fick Lillan också två lamm nu på förmiddagen! Två baggar blev det.

Är bara tre tackor kvar som ska lamma nu!!
 
Sv: Lammning 2008

Grattis!

Namnförslag:
Laban
Lakrits
Lam(m)bert
Lasse
Leif
Lennart
Lill-Ul(l)rik
Linus (kanske inte passar på grå får :angel:)
Lud(d)vig
Ludde
Lukas
Lulle
Lumumba
Luring
 
Sv: Lammning 2008

oj! tack för alla namnförslag! idag fick Lola en bagge och en tacka som snabbt döptes till Lollipop och Loly!!

Nu har vi bara två kvar som ska lamma sen är det roliga slut!
 
Sv: Lammning 2008

Igår nedkom lilla Fina med en bagge och en tacka... baggen heter figaro och tackan har inte fått något namn ännu.

Nu väntar vi bara på lilla Lea också sen är det färdigt här! :d
 
Sv: Lammning 2008

Hon ser verkligen ut att kunna vara klar att börja lamma. Men det händer fortfarande ingenting. Hon är pigg i blicken och äter, står upp ibland, ligger ibland. Nej, jag kan liksom inte tolka det som ngt annat än att hon mår bra och jag tänker banne mig inte ta ut en veterinär för att kolla en tacka som verkar må bra, bara för att jag själv är fundersam.
Här var det väldigt falskt alarm kan jag väl säja, eller kalla det hellre för önsketänkande kanske - jag vill gärna ha lamningarna överstökade... :p

Tackan ifråga är det något skumt med, men jag har i alla fall fått henne att äta och dricka lite bättre igen, hon lät bli det ett tag och blev lite trött. Övriga symptom stämmer inte med någon av de diagnoser jag haft uppe till diskussion, så jag fortsätter avvakta.
 
Sv: Lammning 2008

*kl*

Nu har mina första kommit!

Kom hem vid 8 i morse och då var första ute, sedan kom nästa en halvtimme senare. Mamma Lisa skötte allt med bravur, och käkade raskt upp alla fosterhinnor och efterbörd. Två små flickor blev det, den ena svart med vit stjärn och den andra svart med rolig teckning i ansiktet och vita öron. Lisbeth och Svartnos! Gutefår, och dem ska gå till slakt i höst.

Pappa Oskar och mormor Cajsa-Lisa var ivrig publik och sedan fyllde mormor på juvret rejält och slutade äta, så nu är det väll dags för henne också. Skönt om lammen kommer nära in på varandra.
Ska försöka få ut dem i hage en stund imorgon, om vädret tillåter.
 
Sv: Lammning 2008

Nu har sex tackor lammat och det har blivit 13 lamm. Varav 10 är bagglamm. :eek:. Den lille klene baggen klarade sig och har fått komma ut på bete med sina två kompisar och deras och sin egen mamma. Han är fortfarande liten men, nu är han liten och rund. :love:

Två tackor har fått trillingar och båda fick två bagglamm och ett tacklamm var. Det ena tacklammet var lite hängigt, första dagarna. Vet inte varför, öronen hängde ner och hon var trött men, åt även om det var lite. Igår vände det igen, först stod det ena örat upp och sedan det andra. Så nu är hon pigg och med igen. :) Var ute nu på kvällen och två tackor verkar vara ganska nära. Ska upp tidigt imorgon och kolla om det är dags.

En ungtacka födde eller kastade ett litet tacklamm. Vet inte om det levde när det föddes. Hade missat helt att det var dags för henne så det kan ha varit lite för tidigt.
 
Sv: Lammning 2008

Här är en bild på den lille baggen och hans mamma.

Frstadagenuteliten.jpg
 
Sv: Lammning 2008

Det lammet var ju rätt stort! :) tre av våra tackor har fått små lamm som bara väger 2-3 kg... Men de går upp i vikt snabbt!
 
Sv: Lammning 2008

grattis alla ni som fått fina lamm:)
tänk vad tiden går, våra baggar är nu så stora så de ska snart slaktas:cry: i år kommer det bli x svårt, här kommer några nya bilder på mina baggar(o dottern)
de är Texel/pälsfår-Dorset/shropshire
a013.jpg

a011.jpg

a008.jpg
 
Sv: Lammning 2008

*kl*

Jaha, i år verkar tanterna ha tagit mig på orden, då jag manade dem att lamma samtidigt. Gammeltackan står i sin box och har förvärkar medans hennes dotter står med sina två småttisar och tittar på genom gallret.

Bifogar bilder på de två som kom igår:

19866575.jpg


19866640.jpg
 
Sv: Lammning 2008

Grattis alla till fina lamm:bump::bump::bump:

Det blir himlen för pappa Ullbert här. Han har blivit en rätt härsken typ av att stå ensam utan sina fruar. Det blir lugnast så.

Madicken, vilka fina höhäckar du har, var får man tag i sånna?
 
Sv: Lammning 2008

Grattis alla till fina lamm:bump::bump::bump:

Det blir himlen för pappa Ullbert här. Han har blivit en rätt härsken typ av att stå ensam utan sina fruar. Det blir lugnast så.

Madicken, vilka fina höhäckar du har, var får man tag i sånna?

Tror du inte att ha lugnar sig när de får gå ihop igen då? Min Oscar surnar till ordentligt när han inte får vara med brudarna under lammningen, men det ger sig sedan när de släpps på betet. Kanske ska du vänta lite?

Höhäckarna vet jag inte var man köper, har fått dem av en vän som fick dem när hon köpte en traktor:D Men de är himla bra-fast tunga, av gjutjärn. Men fåren kan inte putta runt dem och särskilt mkt spill blir det inte
 
Sv: Lammning 2008

Jag behöver ha en tight flock att valla på. Tror inte att han slutar stångas även om han kastreras. Dessutom så skulle han ju då betäcka sina döttrar.
Han har haft ett bra liv, lille Ullbert.
 
Sv: Lammning 2008

Låter som ett klokt beslut, det är inte kul med baggar som stångas! Våran bagge ska också till himlen.. vi har använt honom i två år nu så kan ändå inte avla mer på honom nu. Man vågar knappt sträcka in handen till honom och fylla på vatten, han är helt enkelt livsfarlig och det är inte så kul! :(
 
Sv: Lammning 2008

Känns rätt bra att ha köpt en begagnad bagge med dokumenterat gott temperament... :)
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Forl kostnad?
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp