Bukefalos 28 år!

Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Jag har fått årets första lamm nu, ett vitt litet tacklamm tror jag det är - låter dem vara ifred, spanar bara på avstånd än så länge.
Sitter faktiskt inne hos fåren just nu, det är bra med trådlöst nätverk så att man kan ta med sig datorn dit man går...
Det ser ut som att det skulle komma syskon till detta lammet plus att jag tror att ytterligare någon kommer komma igång. Men vi får väl se - de har ju lurat mig förr... :rofl:
 
Sv: Lammning 2008

Grattis!

Håller tummarna för ett till.

Eva
:eek:
Optimist där... ;)

Här bara sprutar det ut lamm just nu, jag har inte gjort annat än att ränna till fåren idag tycker jag... :crazy:

Tacka nummer ett fick till sist 3 stycken vita tacklamm.

Tacka nummer två fick två svarta tacklamm varav den ena har rejäl bläs och vita bakben. Den är tyvärr svag, så livräddning pågår. Den ligger under grislampa för att hålla värmen och jag matar den en liten skvätt åt gången - håll tummarna!

Tacka nummer 3 förberedde sig länge, till sist pluppade det ut två stycken inom några minuter - svarta tacklamm med "vhip" resp "stj" (för att använda hästtermer...:idea:) Jag har en liten känsla av att det nog kommer ett till där, eftersom efterbörden inte är i närheten av att synas ens, utan bara en liten slamsa där bak.

Men facit hittills på tre tackor är alltså 7 tacklamm. :banana:
 
Sv: Lammning 2008

Den lilla svaga sötnosen gav upp tidigare i kväll. Inte helt oväntat kanske.
Det skedde samtidigt som tacka nr 4 hade klämt ur sig två levande och en dödfödd, alla svarta bagglamm. Detta var den tacka som lurade mig förut och som sen mådde lite dåligt ett tag och inte ville äta - jag trodde faktiskt inte att hon hade några levande lamm så det var en positiv överraskning. Kan det möjligen ha varit när det tredje lammet dog som hon blev sjuk?
 
Sv: Lammning 2008

Synd att lammet inte klarade sig men det är väl så, alla kan inte klara sig..

Jo lammet kan ju ha varit dött i magen när tackan inte ville äta fast det konstiga är att hon inte klämde ut lammen tidigare då.. De kan ju bli förgiftade av fostret eller något sådant.. Skönt att de andra levde i allafall.. någon gång har de hänt här också att det föds ett dött och någon levande, men de har inte slutat äta vad jag vet.
 
Sv: Lammning 2008

Livmodern fick vi lägga tillbaka efter att ha tvättat av den ordentligt och sedan (efter det att hon återigen krystat ut den och vi lagt tillbaka den igen) höll vi tackan upp och ned i ca 20 minuter - på inrådan av en av våra alldeles fantastiska veterinärer.

En erfarenhet rikare....och ytterligare en insikt om hur komplicerat det kan bli....något vi med gutefår annars ofta är lyckligt förskonade från..


Lägga tillbaka livmodern? :eek:
 
Sv: Lammning 2008

Lägga tillbaka livmodern? :eek:
Ja, man lägger tillbaka livmodern på platsifall den trillar ut vid framfall.


För egen del:
Tacka nummer 5 är klar nu - barnens favorittacka...

Facit så här långt:
Tacka 1 - 3 vita tacklamm
Tacka 2 - 1 svart tacklamm + en död
Tacka 3 - 2 svarta tacklamm
Tacka 4 - 2 svarta bagglamm + en dödfödd
Tacka 5 - 2 vita + 1 svart tacklamm

Det ser verkligen ut som ett schackspel i fårboxen, de har redan hittat varandra och börjat rusa runt som små vilda ulltottar...
Det verkar tyvärr som att denna baggen inte har några bruna anlag, så det lär väl inte bli några bruna lamm i år. Det får vi ta igen nästa gång - jag kommer undvika vit bagge i framtiden, Tycker de vita är tråkigast...:angel:
 
Sv: Lammning 2008

Ja, man lägger tillbaka livmodern på platsifall den trillar ut vid framfall.


Hade jag ingen aning om att man kunde göra. Häftigt!
(Nej, jag håller inte på med någon typ av uppfödning och har nog inte ens petat på ett får...;) )
 
Sv: Lammning 2008

Var försiktig med kraftfoder till gutarna, kan vara en anledning till livmoderframfall. Ta henne ur avel. Ärftlighet okänd.
 
Sv: Lammning 2008

AH, det var intressant!
Nu ska min bagge förvisso säljas (en kollega hämtar honom vilken dag som helst) men då tänker jag med andra ord inte helt galet när jag tänker sätta bagglammen i en flock för sig så snart de går att ta ifrån flocken...
Det får nog bli baggarna som betar naturreservatet i år, där är bäst stängsel...

Nä, jag tror du är inne på rätt spår. Jag hade en liten baggflock med äldre baggar ifjol och nu har jag en med 5 baggar. De för rena pensionärstillvaron. Äter, solar, sover, äter lite till, vilar, pillar navelull, sover, :D Liite överdrivet kanske men, det är en mycket harmonisk grupp och lättare att stänga inne än tackorna med lamm.

Grattis till alla dina lamm hittills! Här har det gått lite i stå. Tre lamningar på fyra dagar alla hade lammat förr men, ändå fick de bara ett levande lamm var. Två fick bara ett lamm och den tredje fick ett döfött också, det är det tredje dödfödda. :confused: Inte bra. Ingen av de sju ungtackorna har lammat ännu. Jo, förresten en tacka har kastat. En löpte också om sent så om hon lammar lär det inte bli förrän i juli/augusti. :crazy: Förutom ungtackorna har jag fyra vuxna tackor till som ska lamma. Den ena av dem hade problem ifjol så henne vakar jag över som en hök.
 
Sv: Lammning 2008

Hej! Här har det lammats så intensivt, att jag inte ens hunnit till datorn. Den första kom i torsdags morse, sedan dess har ytterligare 13 tackor lammat. Två ungtackor är inte dräktiga och tyvärr förlorade vi en treårstacka innan lammning i lördags, så nu är det "bara" 8 tackor kvar att lamma. Facit hittills är alltså 25 levande lamm och två döda på 14 tackor, vilket känns helt ok. Ett av dem blir nog flasklamm. Flera har lammat sen kväll och under natten, så det har blivit ett antal nattpass i fårhuset, vilket börjar kännas av nu.... Idag ser det dock lugnt ut, så jag kanske kan hämta in lite förlorad nattsömn.
 
Sv: Lammning 2008

Stackars dig som får sitta där hela tiden.. Vi hade turen att alla tackorna lammade på dagen eller tidigt på kvällen och när vi var hemma dessutom!:laugh:
 
Sv: Lammning 2008

haha.. nej det var bara denna gången vi hade sådan tur! förra året passade de på vid 4-5 på morgonen. Men denna gången har vi haft helt släkt i fårhuset så kan vara det, kanske? Min mamma sa att de flesta tackor inte vill lamma i kolmörker och jag läste någonstans att tackor ser dåligt i mörker.
 
Sv: Lammning 2008

Tack för infon.

Vi är försiktiga med kraftfoder till våra tackor speciellt som det hösilage vi fodrar med är otroligt näringsrikt.
Det är första gången vi råkar ut för framfall och den här gången gick ju allt vägen utan komplikationer men vi har inte tänkt oss behålla tackan.
Vi hoppas ju på att ärftligheten inte är stark då hennes lamm som vi ju lyckades få liv i är ett jättefint tacklamm.
 
Sv: Lammning 2008

Nu har 9 av våra tackor lammat och vi har totalt 17 lamm, 9 tacklamm och 8 bagglamm och utöver framfallstackan har allting gått helt kompliktionsfritt.

Nu hoppas vi bara på att det skall fungera riktigt bra även för de återstående 30 tackorna.
 
Sv: Lammning 2008

Håller tummarna och grattis till alla nya lamm.

Nu har min lille Ullbert farit till himlen:cry:
Han var jätteduktig vid lastningen och upplevde nog det hela som lite spännande. Hela tiden med munnen full av Tackfor.
Det var bara vi där och de tog honom direkt. Skönt att veta att han haft ett bra liv med sina tackor, många promenader och ett okännt antal rymmningar på egen hand sedan lamm-ben.
R.I.P lille Ullbert.
Lite tomt är det, saknar hans whiskey-röst (han hade en fruktansvärd hes bräkning som han ärvt av sin gamla morsa "Ulla".
 
Sv: Lammning 2008

Idag var det dags för ytterligare två av ungtackorna....
Den ena hade väluppfostrat lammat i ligghallen och det var bara att lyfta över mor och dotter till en lamningsbox.

Den aandra nylammade tackan hittade vi tätt intill en annan tacka med lamm i hagen och det var uppenbart att ungtackan tyckte att detta var det lamm hon nyss hade satt till världen...men eftersom lamm sällan föds märkta och klara var vi övertygade om att hon hade fel.

Vi kunde inte trots idogt letande finna något lamm och just som jag var på väg att ge upp letandet hördes lammljud som kom underifrån ligghallen....ja..ni läste rätt...under golvet fanns det lilla lammet och hur det kommit dit övergår fortfarande mitt förstånd.

Det finns en liten håla vid dörren på framsidan men det stod helt klart att detta lamm hade diat sin mor och var väldigt starkt och piggt så att det kunnat ramla in i hålet känns inte speciellt troligt..

Hur som helst lyckades jag få ut lammet och presentera det för den nylammade tackan som inte alls blev glad. Hon var fortfarande helt övertygad om att det äldre lammet var hennes..

Vi gnuggade in lammet i lite av fosterhinnor/efterbörd som fortfarande hängde kvar och lyckades sedan efter en massa lockande - och en del handgripligheter - få in tackan i en lammbox tillsammans med det lilla lammet....och nu blev alla lyckliga..

Så..dagens skörd...två ungtackor fick varsitt tacklamm...och vi fick ännu fler erfarenheter..
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp