Bukefalos 28 år!

Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

DSC00227.jpg

DSC00229.jpg

Beda ligger ned rätt mycket i dag. Kanske ska de lägga sig rätt i magen nu?
Få se om det blir nått i natt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lammning 2008

Hej har det blivit några lamm? Mina brukar förutom allt som nämnts bli rätt så "lammsjuka" 1-2 dar innan.De står o hänger mest i sin egna lilla värld o när de inte alls vill äta då vet jag att det inte är långt kvar
prillan
 
Sv: Lammning 2008

Gulligt att baggen följer efter skulle aldrig våga ha baggen lös här! Där imot en av tackorna som vi har fått flaska upp vill helst följa med hem i sängen =) fast det får hon såklart inte!

Hoppas lammen kommer snart!
 
Sv: Lammning 2008

Nä, inget ännu. Hon är lite mysko. Men det kan de ju vara rätt länge innan. Ullbert (baggen) hade kliat av ett av sina små hornämnen och blodat net sin andra fru Tekla i dag. Han var mycket nöjd med att få stå på stallgången och bli tvättad med jod i huvet. Han gillar inte riktigt att ena frun är i egen kuppe. Buffar på dörren och bräker uppfodrande till mig att göra så att allt blir som förr när alla får kunde ligga i en enda hög och sova.
:devil:Skulle han tänkt på innan han satte på dem:devil:

Måste vara jobbigt med en agressiv bagge. Jag begriper ju att de är urstarka och kan stångas så det gör riktigt ont om de vill.

När jag fölvakade sist så slutade det med att jag inte sov på tre veckor, mer än korta snuttar. Sista tiden med en äggklocka i en fårskinnstoffel, ställd på 15 min i taget...
Man vet aldrig när de ska till första gången. Slutat äta har hon då inte. Hon är mycket nöjd med att ha egen krubba. Hon får Hösilage i fri tillgång och 0,5 kg tackfor. Ska jag ge ngt annat, koppar, selen? De har mineralbalja som de inte vill äta ur.
 
Senast ändrad:
Sv: Lammning 2008

Inga lamm i sikte. Beda är mer än lovligt konstig. Haft en del bök med rymmningar. Ullbert stod plötsligt i Bedas box och i dag hade Tekla och Beda varit på vift och möblerat om i stallet...
I kväll har hon legat en del på sidan och urpat. Ser ut som att hon ska spricka och i baken ser hon ut som en chimpans:eek:
Efter lite förstärkningsarbeten tror jag att jag har alla får på rätt ställe...
Själv har jag ridit varje kväll och jobbat med enkla byten. Vi har ju sånt vårväder här:bump:
Fast till lördan säger dom att det blir storm:crazy:
 
Sv: Lammning 2008

Nu har slemproppen gått och hon har inte ätit sen i går morse. Ligger och urpar , har värkar. Så hon väljer stormnatten för att lamma... Typiskt. Fast vi kanske inte får det så hemskt i södra skåne, hoppas jag. Strömmen kan nog gå, så jag får tappa upp vatten i dunkar. Hösilage tog jag in i går så vi klarar oss till söndag.
 
Sv: Lammning 2008

Nu har slemproppen gått och hon har inte ätit sen i går morse. Ligger och urpar , har värkar. Så hon väljer stormnatten för att lamma... Typiskt. Fast vi kanske inte får det så hemskt i södra skåne, hoppas jag. Strömmen kan nog gå, så jag får tappa upp vatten i dunkar. Hösilage tog jag in i går så vi klarar oss till söndag.


ååhhh... hoppas det gått bra för dig och att du fått några små ulliga lamm! :bump:
 
Sv: Lammning 2008

Nä, hon kniper. Men ser ut som hon skulle spricka. Jag kollar med jämna mellanrum, men försöker att inte störa henne. Hon som annars är så skygg, nu bryr hon sig inte att jag tar i henne. Verkar lite borta. Håll nu tummarna att de kommer i natt!
 
Sv: Lammning 2008

Nä, nu har Beda börjat äta????:confused:
Juvret är större och hon är fortfarande personlighetsförändrad.
Tycker att hon kunde klämt ur sig lammen när det är helg och jag har all tid i värden...
Var ute precis nu, och kollar en gång i natt. Är hon likadan i morgonbitti så åker jag till jobbet. Fast när det väl händer så går det ju fort.
Hur ofta brukar du kolla? Hur pass vaktar du på dina. Jag menar tex vid fölning så har jag sten koll med kamera och vak, åker inte hemmifrån utan passning och bara helt kort.
 
Sv: Lammning 2008

:rofl:ja i bland blir man tokig på att vänta, jag har 3 kvar, ungtackor o de kan man ju få vänta på..

här kommer senaste bilden på min raring Dot (:)) är hon inte underbar!!
S5030889.jpg
[/IMG]
 
Sv: Lammning 2008

Så fin hon är! Jag gillar punkfrisyren som dina får har, jättesött!
Jag bestämde mig för att åka till jobbet. Få se om Beda tyckte det var skönt att jag åkte hemmifrån. Kanske har bebisar hemma...
Fast det såg inty ut så i morse. Hon stod på bakbenen och slickade sig om munnen och bräkte när Tackforn kom fram, precis som vanligt. Väldigt gymnastisk med tanke på att hon legat och sett ut som 7 svåra år hela helgen.
Beda är född i januari 07, så hdet är ju första gången för oss bägge med lamm.
 
Sv: Lammning 2008

Gud vad söt hon är! :love: Fast jag tycker hon mer ser ut som en Vira Blåtira än en Dot ;)


åhh får vill jag ha när jag blir stor och flyttar till landet, fast är det inte jobbigt att lämna lammen till slakt när de är så sockersöta? Får verkar ha såna underbara personligheter!
 
Sv: Lammning 2008

Gud vad söt hon är! :love: Fast jag tycker hon mer ser ut som en Vira Blåtira än en Dot ;)
!

:rofl:ja det hade hon kunnat heta oxå, hennes bröder heter dock Ditt,Datt o Dutt, vi brukar inte döpa baggarna men att det blev just Dot är att vår dotter som bor i england brukar prata svengelska ibland:rofl: o därför blev det Dot (prick, fläck)
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp