Bukefalos 28 år!

Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Ja, det ser definitivt ut som om det närmar sig lamning. När hon slutar äta, eventuellt blir grinig och drar sig undan från resten av flocken (inte så lätt när hon har egen box förståss) och gräver och bäddar är det riktigt på gång. Hoppas att det går bra! När hon har lammat, kläm på spenarna och se till att det rinner mjölk. De kan ha vaxproppar som sitter ganska hårt ibland, och det kan vara svårt för lammen att suga bort dem.
 
Sv: Lammning 2008

*kl*

Hur gör ni med tackornas foderstater, under låg och högdräktighet? Mina får bara hö nu, ett lite grövre klöverhö, med hyfsade värden. Cirka 2 kg per skalle. Fri tillgång på halm med gräsinslag. De är beräknade att lamma någon eller några veckor in på april. Tänkte börja ge kraft from slutet av februari.

Förra året gav jag FårFor, men man måste ju kunna komma billigare undan. Lusern är en tanke jag har, liksom havre blandat med betfor och mineraler. Kanske även havre/pellets (FF) kan funka?

Hur gör ni?
 
Sv: Lammning 2008

Mina har fri tillgång på ensilage. (utan analys, men en förstaskörd) Ca 8 veckor före lamning börjar vi ge 2 hg havre och lite mineraler, sedan ökar vi successivt upp till 5 hg havre, 1 hg soja och 1 hg betfor, så att de får totalt 7 hg ungefär en vecka innan beräknad lamning. Detta lärde jag mig när jag började med får för ungefär 10 år sedan och det har fungerat hittills. Efter lamning får de 3 hg havre, 1 hg soja och 1 hg betfor/lamm och dag fram till betessläpp. Mina får även Tokosel 2 ggr under högdräktigheten. Har funderat på färdigfoder, men inte hunnit kolla vad det kostar. Någon som vet?
 
Sv: Lammning 2008

Ser ut som att det skulle komma lamm snart! brukar se ut så! om tackan börjar bädda, kraffsa eller reser lägger sig om vart annat! Så kan tackan lamma inom 1 dygn!
Allt det där har hon gjort i en vecka. Så mellan varven är hon
"Stål-Beda" som skuttar, står på bakbenen och är vrååålhubgrig.:confused:
 
Sv: Lammning 2008

Jag ger 5 dl Tackfor per dag. Det kostar 100 kr för 35 kg.
Min andra lågdräktiga (hoppas vi) tackan Teckla och Ullbert får 2,5 var + fri tillgång på hösilage, andraskörd. De var feta och fina när de klipptes i december.
Mina Får har även fått smak på Luzernhack, vilket jag måste erkänna att de får en näve närhästarna får. De blir alldeles galna annars....
(kan inte bero på att jag skämmt bort dem:angel:)
 
Sv: Lammning 2008

Jag har ett riktigt bra hösilage, så de får bara det fram till lamning. (Plus Tokosel.) Sedan har jag inte riktigt bestämt mig vad jag ska ge för kraftfoder i år.

Klipper ni tackorna innan lamning, ni som har vinterlamning?
 
Sv: Lammning 2008

*kl*
hej tycker en del ger alldelses för lite kraftfoder, även vid ett bra hö så räknar man ca 1/2 kg/tacka under högdräktigheten och + ca 1/2 kg/LAMM ytterligare under diperioden.

jag ger koncentrerad fårex, korn och betfor o tänker komplettera med soja nu..

Ja klipp dom senast 6-8 v före lammning (stående i sfall) dels håller du koll på hullet o sen riskerar man inte att lammen suger på skitig ull..altenativet om de går på kallstall är att bara klippa rumpan o rn bit på sidan vid juvret..

jag fick mitt sista i går morse puhh!! nu kan man börja sova igen:)
prillan
 
Sv: Lammning 2008

Det där tycker jag är en märklig rekommendation när det gäller kraftfoder, som jag i och för sig har stött på några gånger. Om jag skulle ge mina ett halvt kg kraftfoder varje dag skulle de bli smällfeta, och de flesta ligger på en 4 i hullbedömning idag. (Bedömt av fårhälsoveterinär.) I så fall skulle jag bli tvungen att dra ner på hösilaget, och det vill jag inte.
Likväl som till hästarna måste man ju se till vad man har för grovfoder, antalet foster de bär på, ras, typ av stall osv. Sen kan man börja fundera på kraftfoder tycker jag... . ;)
 
Sv: Lammning 2008

Det där tycker jag är en märklig rekommendation när det gäller kraftfoder, som jag i och för sig har stött på några gånger. Om jag skulle ge mina ett halvt kg kraftfoder varje dag skulle de bli smällfeta, och de flesta ligger på en 4 i hullbedömning idag. (Bedömt av fårhälsoveterinär.) I så fall skulle jag bli tvungen att dra ner på hösilaget, och det vill jag inte.
Likväl som till hästarna måste man ju se till vad man har för grovfoder, antalet foster de bär på, ras, typ av stall osv. Sen kan man börja fundera på kraftfoder tycker jag... . ;)

Hej Det finns en mycket enkel förklaring för detta; ju längre en tacka går in i dräktigheten desto mindre plats får de i magen för hö och för att kunna tillgodose lammens behov o själva inte bli benrangel vid lammning så måste de äta mer kraftfoder som dels inte tar lika mkt plats o innehåller mer protein o fett. Självklart ska man se till vilken typ av får man har o har man möjlihghet o scanna för att få veta hur många foster som finns osv. är ju det bra MEN tänk på att får mkt lättare får problem vid för dålig fodring än tex hästar, det kan bli lammlamhet, acidos och för små o svaga lamm. Sen är ju får som alla andra djur att vid digivning behöver det bla mkt mer proteiner
prillan
 
Sv: Lammning 2008

Men förstår du vad jag menar med att man måste se till näringsinnehållet i grovfodret innan man rekommenderar kraftfoder? För mina högdräktiga tackor räcker grovfodret gott och väl, jag behöver bara vänja in dem på kraftfoder någon vecka innan lamning. Men för någon annan med sämre grovfoder kanske 0,5 kg kraftfoder är alldeles för lite.
 
Sv: Lammning 2008

Men förstår du vad jag menar med att man måste se till näringsinnehållet i grovfodret innan man rekommenderar kraftfoder? För mina högdräktiga tackor räcker grovfodret gott och väl, jag behöver bara vänja in dem på kraftfoder någon vecka innan lamning. Men för någon annan med sämre grovfoder kanske 0,5 kg kraftfoder är alldeles för lite.

Men förstår du vad jag menade;);)spelar ingen roll om grovfodret är super..det finns inte samma plats i magen och därför behöver de kraftfoder minst de sista 6 veckorna. Självklart ska man se till hela näringsinnehållet totalt o räkna på de...
 
Sv: Lammning 2008

Så du menar att en tacka som väger 70 kg inte kan proppa i sig 3,8 kg hösilage (ts-halt 65%) när hon är högdräktig? Det är nämligen vad som täcker behoven med mitt hösilage om hon är dräktig med två lamm. Jag lovar att mina tackor äter lätt 3,8 kg... ;)
 
Sv: Lammning 2008

Hmmm, manhar ju tyckt det i ett par veckor nu...
Nä, jag börjar känna mig ganska fånig nu:crazy:
På jobbet skrattar dom bara och säger att enligt mig har Beda varit lammningsfärdig i två månader:eek: Jag tycker ju att dom överdriver en aning:angel:

Man ska ju komma ihåg att jag inte sett så många högdräktiga tackor förut. Fast, visst ser hon färdig ut. Hon är rödare och söaddrigare därbak och juvren är ändå större. Hennes lamm kanske redan är tonåringar när de ploppar ut:idea:
Beda kan föresten proppa i sig rätt många kilo hösilage på en dag.

Hur har ni andra arrangerat det med höhäckar till era Får? Det blir ju en del spill. Beda äter fn ur en höpåse för häst, med runt hål i, funkar ganska bra. Ullbert och Tekla har en öppen höhäck som Ullbert gärna ligger i, sen går inte det silaget att äta som han legat på.
 
Sv: Lammning 2008

Okej! Hoppas att det händer något snart!

Våra får är ju utegångs får, Gotlandfår. De går ut och in som de vill men är mest inne på natten om det inte regnar för då vill de inte gå ut! I huset de kan gå in i har vi satt ihop tre pallar som står mot varandra där de får mat, det blir ganska mycket spill eftersom de vill dra ut hösilaget. Sen har vi sprikat ihop som höhäckar med ett plasttak på så att inte höt blir blött som de har utomhus! det fungerar utmärkt nästan inget spill alls! Sen har vi två små rakare inomhus i stallet och de får äta i foderkaret av cement som är kvar efter korna!
 
Sv: Lammning 2008

På SLU i Skara håller de nu på med en studie angående hur mycket grovfoder en tacka äter under olika delar av dräktigheten om hon får fri tillgång, och vilken kvalité man behöver ha på grovfodret för att det skall räcka. Finns lite info på SLU:s hemsida. Skall bli intressant att se resultatet när det blir klart, särskilt med tanke på dagens kraftfoderpriser! Hörde lite info på en kurs för ett tag sedan, och har för mig att det handlar om energivärden på drygt 11 MJ/kg om en tacka skall klara sig på enbart grovfoder under högdräktighet. (med reservation för mitt minne) I studien ingår iallafall texelkorsningar som väntar 2 lamm.
 
Sv: Lammning 2008

........en tacka i 70 kgs klassen har ett underhållsbehov på ca 10 MJ och 70 smb råprot och efter lammning vid 2 lamm utöver detta ytterligare 20 MJ och ca 200 smb råprot. man bör några veckor innan lammning ha kommit upp i minst 70% av den givan

självklart är det så att det går inte o ha lika för olika raser o olika produktioner. Det ska bli spännande o se vad studien visar, tidigare studier i både england o norge har visat på att man även bör ge kraftfoder under lågdräktigheten
 
Sv: Lammning 2008

Beda har skaffat sig ett surrogat-lamm. Min skräckinjagande BC, fin vallhund va:D

BabbiBed.jpg

BedaBabb.jpg

Och så en på Bedas Bopps. Tycker ni att jag behöver tvätta nått? Själva spenarna är rena och fina.
Tutt-1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Lammning 2008

haha.. :rofl: Snyggt "lamm" Är inte fåren rädda för hunden? trodde man hade vallhund för att de skulle valla fåren?

Tror inte du behöver tvätta spenarna, vi har aldrig tvättat våra fårs spenar. det är bara att man ska se till så att det inte hänger ner tussar som lammen kan börja sutta på istället för spenen det är ohygieniskt och lammen kan bli sjuka.. Men beda har inga ultottar vad jag ser så du behöver nog inte göra något annat än att vänta på lamm!
 
Sv: Lammning 2008

Vänta på lamm var ordet:idea:

Nä hunden och fåren kan vara kompisar. Fåren lyder endå hundarna.
Abbi (hunden) Drar sig inte för att borda dem med bredsida om det behövs. Hon är även mästare på att "eya" och hacka på dem med näsan om de skulle få för sig att inte lyda henne. Min andra BC bara tittar på Fåren så flyttar hon dem.
Vi gick vallkurs hela förra året och ska börja nu igen till våren. Jättekul!
Jag har mina får att valla på samt som gräsklippare runt gården. 5-6 st är perfekt, därav lammen (som aldrig kommer:confused:).
Det är ju ingen vallning här hemma just nu, men Abbi ska in och kolla i deras boxar ett par ggr om dagen. Vid fototillfället låg hon och smaskade på ngt (vill inte veta vad) under Bedas krubba.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp