Bukefalos 28 år!

Lammning 2008

Sv: Lammning 2008

Åh så söt! Saknar verkligen fåren! Får väl se om man blir fårägare igen. Så här brukade det ser ut hos oss förr. Mamma som matar en av nappflaskelammen.

frskock.jpg
[/IMG]
 
Senast ändrad:
Sv: Lammning 2008

Nä, nu har Beda börjat äta????:confused:
Juvret är större och hon är fortfarande personlighetsförändrad.
Tycker att hon kunde klämt ur sig lammen när det är helg och jag har all tid i värden...
Var ute precis nu, och kollar en gång i natt. Är hon likadan i morgonbitti så åker jag till jobbet. Fast när det väl händer så går det ju fort.
Hur ofta brukar du kolla? Hur pass vaktar du på dina. Jag menar tex vid fölning så har jag sten koll med kamera och vak, åker inte hemmifrån utan passning och bara helt kort.

När de är först föderskor brukar vi kolla ofta men man vill ju inte störa dom heller! Men om du har kamera vid fölning kan du väl sätta upp den till beda också? Så kan du ju se när de börjar hända något!

en lammning brukar ju oftast gå bra, det är mest första gången som det kan vara bra att vara med om lammet ligger fel. Har hänt att min mamma fick göra konstgjord andning på ett av lammen och skaka honom upp och ner för det var fostervatten i lungorna. så det är bra om du är med och ser så att tackan sköter om lammet. Har du någonstans du kan sitta utan att beda ser dig?
 
Sv: Lammning 2008

Jo, jag ska sätta upp kameran så jag kan kolla henne. Nu är hon föresten väldigt hungrig och pigg:confused:
Boxen hon bor i har 140 cm höga murar så hon ser mig inte när jag är i stallet om jag inte tittar över kanten.

Måste visa vad Ullbert gjorde i kväll
DSC00012-1.jpg
:rofl::rofl::rofl:
Jag var ute och hämtade hösilage och hörde ett mysko bräkande, som ett spök-får...
Kolla in Teklas min i hörnet:eek:
 
Sv: Lammning 2008

Här är det lugnt än... Juvret är gigantiskt på Beda, men hon är pigg och står på bakbenen och slickar sig om munnen. Inget fel på aptiten. Ja, nu är det ju helg igen, så i morgon natt vore perfekt, tack.

Ullbert är kul!
Jag hängde in en extra krubba så Tekla (tacka nr 2) skulle få äta lite i fred. Men det funkade inte, han måste muffla runt i den och kolla om den satt ordentligt fast.
 
Sv: Lammning 2008

Vi väntar lamm i april. De flesta i slutet och det blir nog några eftersläntare också. Några av tackorna löpte om. Vi har gotlandsfår och det är 24 st. som ska lamma i år (ja, förhoppningsvis då). Hoppas på fler tacklamm i år. Ifjol fick vi 16 bagglamm och 7 tacklamm (varav ett visade sig vara tvekönad).
 
Sv: Lammning 2008

kl

Jag har dorset/finull, men får nog vänta en månad till åtminstone på lamm. Självförvållat, eftersom jag var lite långsam med baggsläppet.... Fast baggen gick och drog sig en månad innan han började betäcka också.
 
Sv: Lammning 2008

Vad kul med en lamningstråd. Jag såg aldrig den som var förra året, men det skall bli spännande att följa Beda och alla andra tackor. Har själv 25 texeltackor som skall lamma under andra halvan av april.
 
Sv: Lammning 2008

Det kanske bara är luft i Beda:idea:

Hon är endå rödare i baken, svansen sitter knappt fast och juvret är bautastort. Men själva Beda hon står på bakbenen och tigger mat och är ill-pigg:confused:
Lamma nu eländiga tacka!!!
 
Sv: Lammning 2008

Beda har ingen brådska. Hon är j-ligt hungrig:confused: Och Pigg.
Hon måste ha haft magknip förra helgen. Svårt att veta då jag inte haft lammning innan. I dag ville hon gå ut i geggan och regnet. Hon som annars är oerhört noga med vädret. Vänder i dörren om det inte passar.
Själv känner jag mig mindre "på tårna" ang Beda. Man blir ju lite matt av att passa på henne.
Men hon verkar ju visa rätt tydligt om ngt är fel, så jag får väll lita på det.
Ingen annan som fått lamm?
Ska föresten ta tag i Ullberts "julgransplundring " nu till veckan. Är det någon här som har erfarenheter av det? Har förstått att stelkrampsvac är bra att be om samt pencillin. Alla vet tycker tydligen inte att det behövs med stelkramps vac. Men vad jag hört så kan får lätt få stelkramp.
Får ta ut Ullbert på en promenad i dag, han blir så rastlös annars.
 
Sv: Lammning 2008

Ser ut som att det skulle komma lamm snart! brukar se ut så! om tackan börjar bädda, kraffsa eller reser lägger sig om vart annat! Så kan tackan lamma inom 1 dygn!
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 728
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp