Bukefalos 28 år!

Lammning 2009

Sv: Lammning 2009

Nu tjuvstartar jag tråden:laugh: fick lite bilder idag på en av lammningarna o tänkte att det kanke fanns bukare som inte sett en lammning.

Kuriosa med denna lammning är att idag fyller min son o mor år o förra året lammade just den här tackan två fina lamm o i förmiddags började just det ena lammet o lamma först o sen kom då mamman som alltså lammade EXAKT samma dag förr året:laugh:

http://[URL=http://s84.photobucket.com/albums/k6/homeisland/?action=view&current=f870e3db.pbw][/URL]
 
Senast ändrad:
Sv: Lammning 2009

Kul att se! =) Jag brukar oftast missa själva lammningarna.. =( Har sett två/tre stycken bara. Min mamma brukar kolla och sen passar tackorna alltid på när man inte är där...
 
Sv: Lammning 2009

Ja tomten var lite störande! =) Men bilderna låg ju en och en också så man kunde kolla bakifrån upptäckte jag.
 
Sv: Lammning 2009

här kommer en bild från i dag på "spike" ( kommer ni håg ledaren i filmen gremlins? frisyren påminde om hans, därav namnet:rofl:)

lamm09007-1.jpg
[/IMG]
lamm09005-1.jpg
[/IMG]
 
Sv: Lammning 2009

Åhh, så söt!

Själv har jag ingen dräktig här. Salig Ullbert blev ju korv i våras, så nu har jag hans bägge fruar Tekla och Beda och hans döttrar Bääbis och Yllva.
Saknar att vänta på lamm, men jag har precis bete till mina fyra, så det fårvara så här. Ska i alla fall följa tråden och njuta av era lamm.
 
Sv: Lammning 2009

Stackars Ullbert som blev korv! :S Våran förra bagge blev också korv eller något sådant, han var dum! Nu har vi en ny krabat som har haft sitt roliga, så han ska bort från tackorna efter nyår.
 
Sv: Lammning 2009

här kommer lite nya lamm:love:
lamm09030.jpg
[/IMG]
lamm09023.jpg
[/IMG]
IMG]http://i84.photobucket.com/albums/k6/homeisland[/IMG]
lamm09019.jpg
[/IMG]

20 st är jag uppe i nu, väntar minst lika många till den här omgången, men åhhh vad jag skulle vilja soooova:grin:
 
Sv: Lammning 2009

Nu börjar det bli ett gäng- är nu upp i 30:bump:
det ser ut som f** här hemma just nu för det går bara inte att slita sig från lammen
lamm09152.jpg

lamm09149.jpg
 
Sv: Lammning 2009

Jag är med i år också! Liksom förra året har jag ett gäng (21 st) texeldamer som beräknas lamma i slutet av april. Längtar efter lamm när jag ser bilderna, men med tanke på att termometern visar ett antal minusgrader är jag glad att det dröjer ett tag till innan jag behöver tillbringa timtal i mitt oisolerade fårhus. :)
 
Sv: Lammning 2009

kl
och lite ot

jag måste fråga vad det är för ras på dina får! Vi har ett gäng blandrasfår men har ingen aning vad det finns för ras bakom och din tacka på bilden liknade våra (när de är nyklippta)! Hade varit kul att veta.

Tyvärr kan jag inte vara med i tråden detta året då vi bestämt oss för att inte ha lamm detta året. :cry: Det blev så mycket trist förra året så vi har bestämt oss för att förtidpensionera vårt gäng från den delen så nu är de bara gräsklippare och familjemedlemmar. Ska vi ha lamm sen så blir det med nya tackor. :idea:

inlagt08-01-11028.jpg


Lamm från förra året:

vren-08065.jpg


IMG_2114.jpg
 
Sv: Lammning 2009

kl
och lite ot

jag måste fråga vad det är för ras på dina får! Vi har ett gäng blandrasfår men har ingen aning vad det finns för ras bakom och din tacka på bilden liknade våra (när de är nyklippta)! Hade varit kul att veta.

Tyvärr kan jag inte vara med i tråden detta året då vi bestämt oss för att inte ha lamm detta året. :cry: Det blev så mycket trist förra året så vi har bestämt oss för att förtidpensionera vårt gäng från den delen så nu är de bara gräsklippare och familjemedlemmar. Ska vi ha lamm sen så blir det med nya tackor. :idea:

inlagt08-01-11028.jpg


Lamm från förra året:

vren-08065.jpg


IMG_2114.jpg


Hej
mina äldre tackor är texel/gotländska pälsfår. eftersom du har en brun tacka jag tror nog att dina har finull i sig o det ser så ut på pälsen... undrar om du har ull att sälja av den bruna jag är på jakt akut efter det nämligenpm mig så jag vet..

när man kollar på lammen med vitt i så ser de ut som mina korsningar pälsfår/Dorset/shorpshire, har du nån bild när de är lite äldre så man ser kroppen o huvvudet
mvh prillan
 
Sv: Lammning 2009

Jag är med i år också! Liksom förra året har jag ett gäng (21 st) texeldamer som beräknas lamma i slutet av april. Längtar efter lamm när jag ser bilderna, men med tanke på att termometern visar ett antal minusgrader är jag glad att det dröjer ett tag till innan jag behöver tillbringa timtal i mitt oisolerade fårhus. :)

ja jag har rätt så varmt i min lagård men det blir kallt o jobbigt ändå nu på nätterna när man lammvakar. Jag har några som ska lamma till våren oxå o det känns ju lite skönare....
prillan
 
Sv: Lammning 2009

Oj! Vad mycket jag missat här nu! Shit vad många du har fått, redan! :) De är underbart söta! Längtar tills våra små pluttar kommer! Bara drygt 2 månader kvar tills de första borde sätta igång, i slutet av mars. Fast de flesta kommer nog i april.
 
Sv: Lammning 2009

Tack för ditt svar på min ot-fråga..

Vi skaffade från början två tackor som var av blandras, nr 1 och 2 på bilden. Som hade lamm med sig (som senare gick till slakt). Sen skaffade vi varmländska skogsfår inkl en bagge som sen blev pappa till några kullar. De renrasiga sålde vi senare till en genbanksgård och kvar av det gänget är tre av lammen från de första tackorna och av skogsbaggen. Lammen på bilden du frågar om blev aldrig vuxna utan gick till slakt men var helsyskon med de tre som finns med på bilden, 3-5. Men en som såg lika dan ut som lammen på bilden är en av de som är kvar är nr 3. Hon var från början svartvitfläckig över hela kroppen men nu är själv kroppen till synes enfärgad och benen och huvudet fläckigt. De två baggarna är kastrerade och båda föddes svarta men blev får nr 4 och 5 på bilden.

inlagt08-01-11024.jpg


Damen längst till höger är samma dam som jag visade på bild med ett svart lamm innan, och det svarta lammet är nu nummer 4 på bilden...

Angående ull så har vi slängt allt men de ska ju klippas igen till våren. Vi brukar klippa för hand men vi har skaffat en klippmaskin nu och får se hur det funkar..

Nu ska jag inte störa mer i denna tråden som jag kommer att följa ändå för jag älskar alla lamm!
 
Sv: Lammning 2009

Vi har 16 texeltackor som är dräktiga och lär komma igång med lamningarna
i slutet av februari.
Det blir min första lamning som jag är med och sköter.
Var med och såg några lamningar förra året när jag och sambon precis träffats så
det här ska bli roligt :)

Hälften av texeltackorna är betäckta med en svart finullsbagge.
Jag funderar på hur pälsen blir kvalitetsmässigt med texel/finull,
kan man spara skinnen eller är de inget att ha?
Kan ju bli en del roliga fläckiga lamm.
 
Sv: Lammning 2009

halloj
vad spännande då har du nåt trevligt att se fram emot då..

absolut så kommer du kunna få fina skinn av finull/texei

mvh prillan
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 902
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 579
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 168
Senast: Sel
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 310
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp