Bukefalos 28 år!

Lammning 2009

Sv: Lammning 2009

Hej alla fårägare!

Jag har också blivit "fårad" efter ett uppehåll på sådär tjugo år, så nu känner jag att kunskapsluckorna vuxit sig stora - perfekt tråd för mig mao!
Vi köpte våra tackor i början av december. De hade då gått med bagge sedan oktober (två månader). De är födda i mars och enligt uppgift gute-korsningar. Baggen är oxford down.

1. Ev lammning bör inträffa i mars/april (möjligtvis slutet av februari?). Kan man uttala sig om när det är troligast? Hur tidigt kan man börja få ett hum om de öht är dräktiga samt hur långt det är kvar? Finns det typ WeeFoal/TimeToFoal för får :angel:?

2. Enligt en av böckerna i fårskötsel som jag slukat kan man klippa tackan ca en månad före lammning. Är det något att rekommendera? De klipptes inte i höstas.

3. De båda tackorna är småväxta "lantfår" som nu betäcktes med en köttrasbagge. Behöver jag oroa mig för för stora lamm, särskilt mtp att de är förstföderskor?

Tack(:D)sam för svar!
 
Sv: Lammning 2009

Hej

ska försöka svara på dina frågar;)

Om du vill vara HELT säker att de ska lamma så föreslår jag scanning
läs mer här http://www.faravelsforbundet.com/index.php/fakta/lamning/94-draektighetsscanning

Det är svårt att se på förstagångstackor för de behöver inte få så mkt juver fören de lammar.. men annars är det det vanliga tecknen, vill ej äta, krafsar i marken, står för sig själv o drömmer, slidan blir mer öppen i rosa i springan,
magen sjunker ner...

ang klippningen så klipper vi aldrig tackorna sittandes så nära lammning utan använder klippstol där de är stående.
Klipper du dom så har du lättare att kolla juver o slidan indör lammningen o dt är ju bättre för både tacka o lamm. Alternativet är att man bara klipper runt ändan o ner på bakbenen för att underlätta för lammet osv.

O ja JAG skulle nog vara lite orolig o har super passning efter baggen är en av de största köttraserna o när de dessutom är förstagångare
Tips är att köpa en enklare lammutdragare finns här http://www.lgprodukter.se/index.php?cPath=34_81 den enkla i gummi har jag räddat många lamm med :)
 
Sv: Lammning 2009

Tack för ditt svar!

Då är det ungefär som jag befarat; jag kommer inte att veta när de vill till att lamma (Scanning låter dyrt om man bara har två tackor), och bebbarna riskerar att vara STORA :crazy:. Tur att jag har iaf lite gammal erfarenhet av lammning samt fölning, och att maken har hjälpt mängder av kalvar (och några lamm) till världen...
 
Sv: Lammning 2009

Förresten, vad ska man göra med får som inte klarar att ha fri tillgång på mineraler? Kan man portionera ihop med annat foder (havre och Tackfor Tacka), och i så fall hur mycket behöver de per dag? De får fn Effekt Fårmineral.
 
Sv: Lammning 2009

Förresten, vad ska man göra med får som inte klarar att ha fri tillgång på mineraler? Kan man portionera ihop med annat foder (havre och Tackfor Tacka), och i så fall hur mycket behöver de per dag? De får fn Effekt Fårmineral.


vad händer då? äter dom HELA tiden eller bara mkt?

Jag kör med mineraler i balja o tycker det funkar bäst..
om du ska blanda med fodret så brukar det stå på förpackningen hur mkt/dag
 
Sv: Lammning 2009

ja men då behöver du väl inte vara orolig:laugh: det klarar ni!!!
Tack! Lite pepp behövs :o :bow:!

vad händer då? äter dom HELA tiden eller bara mkt?
De har kunnat äta hur mycket som helst på en gång :crazy: (flera deciliter "grusmineraler" Effekt, från GG i ett svep, har inte vågat ställa in en hel hink t ex). Nu tror jag mig dock ha kommit på ett knep - om jag ställer saltstenen i samma krubba som jag lägger mineralerna verkar de fatta att det inte är "godis" som havre eller kraftfoder, utan mer tillskott. Det står f. ö. bara "fri tillgång" på säcken och på produktinfon på nätet.

Nu känns det som om jag börjar komma lite väl mycket i periferin av denna tråd - skrik till om jag ska starta en ny i stället :o. Vilken konsistens är normal på fårs avföring? Som jag minns sedan tidigare fårhållning var det som rådjurspluttar, men nuvarande får är lösare i magen och avföring fastnar även i ullen "där bak".
 
Sv: Lammning 2009

Nu känns det som om jag börjar komma lite väl mycket i periferin av denna tråd - skrik till om jag ska starta en ny i stället :o. Vilken konsistens är normal på fårs avföring? Som jag minns sedan tidigare fårhållning var det som rådjurspluttar, men nuvarande får är lösare i magen och avföring fastnar även i ullen "där bak".

ja den ska vara fast... ger du möjligtvis ensilage? har märkt att de kan bli lösare då.. Är bajset mkt löst så kan det ju vara mask...

tips om mineralerna, effekt har både baljor ( 10 kg ) o hinkar (22 kg, supertung o bära men det är jättebra hinkar o ha när de är tomma :) )
de innehåller FASTA mineraler- tycker de är bättre en mineralerna i lösvikt.

annars så är ju din idé med saltstenen bra:)
 
Sv: Lammning 2009

*kl*

Vi har Gutetackor och Värmländska skogsfår och en Gotlandstacka som ska lamma i år :)

Ingen annan med lantraser?
 
Sv: Lammning 2009

Jo...vi har 74 Gutetackor som har planerad lammning i månadsskiftet mars/april. De går i tre olika betäckningsgrupper med tre baggar så förhoppningsvis blir det kanske lite spridning på lammningarna i alla fall.
Med heltidsjobb utanför gården...två dagisbarn och lite drygt 20 hästar hemma blir det liiite mycket om alla kommer samtidigt.

Tack och lov blir det inga föl förrän lammningarna är över ..:))
 
Sv: Lammning 2009

Nu är det bara lite mer än 1 månad kvar tills lammen ska komma! :D Tycker redan att de äldsta tackorna börjar bli kubiker!
 
Sv: Lammning 2009

Jo...vi har 74 Gutetackor som har planerad lammning i månadsskiftet mars/april. De går i tre olika betäckningsgrupper med tre baggar så förhoppningsvis blir det kanske lite spridning på lammningarna i alla fall.
Med heltidsjobb utanför gården...två dagisbarn och lite drygt 20 hästar hemma blir det liiite mycket om alla kommer samtidigt.

Tack och lov blir det inga föl förrän lammningarna är över ..:))

hur hiiiner du med dig;) ;)
 
Sv: Lammning 2009

mina lamm växer som ogräs ;)

här är förstfödda Lucia, är hon inte ett riktigt bambi reklams lamm:laugh:
htv177.jpg
[/IMG]

järngänget :grin:
htv166.jpg
[/IMG]

snyggaste bagglammet ( o ja han blir kvar som avels bagge till mina nya tacklamm som kommer till våren)
http://
htv175.jpg
[/IMG]
 
Sv: Lammning 2009

Vilken kul tråd! Har tvärr inte kunnat vara med når tackorna (ca 300) på jobbat lammade i år eftersom jag är sjukskriven, längtar nu till sommaren när korna kalvar och till augusti då nästa omgång tackor ska lamma!
 
Sv: Lammning 2009

Ja Du...det undrar jag också ibland.

Men jag är verkligen nöjd med att få hålla på med häst- och fåravel som är det absolut roligaste jag kan tänka mig....och jobbet utanför gården får nog ge vika lite för att hinna med allting hemma...:))

Men...visst skulle jag vilja hinna med att rida lite mer än jag gör idag men när barnen blir lite större blir allting lite lättare....eller hur???..:))))
 
Sv: Lammning 2009

Nu är det inte långt kvar innan lammen kommer! *LÄNGTAR* Tackorna börjar bli riktigt tjocka och på några av dem har tuttarna börjat svullna lite på! Hoppas de kommer om 4 veckor eller tidigare! :)
 
Sv: Lammning 2009

IMG_2114.jpg
[/QUOTE]

Åh, det här fåret vill jag ha! Underbart vacker!:love:
 
Sv: Lammning 2009

Vilken snygging bagglammet var! :d

Vår första tacka ska enligt beräkningarna lamma idag.
Men jag tippar på att det nog dröjer ett par dagar till.
Dessvärre har en av tackorna fått framfall, vi har satt på
henne en framfallsbåge (eller vad det nu heter?).
Men hur funkar det när hon lammar, pressas den ut automatiskt då
eller kan den försvåra lamningen?
Det är en sån där gul "spade".
 
Sv: Lammning 2009

kl

Jag väntar och väntar... Det var 5½månad sedan baggen träffade tackorna (då 6mån gamla), och han har gått med dem fram tills nu när vi tog undan honom.

Alla 4 tjejerna är förstagångare, och nog är tre av dem lite runda, men en av dem har blivit riktigt tung nu, och till skillnad från de andra vars små spenar på sin höjd kan grävas fram under ullen :angel:, är juvret sedan flera veckor tillbaka fullt synligt och blir bara större, tackan är långsam i rörelserna och tar det på det stora hela väääldigt lugnt.

Hur länge ska jag behöva vänta på den här madammen egentligen? :grin:

26371093.jpg
 
Sv: Lammning 2009

Tycker de ser ut som att lammen ska komma när som helst! :) Allt ifrån några timmar till några dagar.. Är det gult slem jag ser hänger i rumpan? De är i alla fall rejält svullna så skulle tippa på att du har lamm i veckan i alla fall. Dags att börja vaka nu om du inte gjort de innan...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 382
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 677
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 769
Senast: Sel
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 344
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp