Lammning 2009

Sv: Lammning 2009

Nu är det färdig lammat här för i år! På 19 tackor fick vi 39 lamm, hade beställt 38 märken så 1 märke för lite! :o De är fullt upp och många man kan kela och leka med! :)
 
Sv: Lammning 2009

*Kl*

Oj vad många får alla har! Jag som har tyckt att det varit tuffa tider med bara 4 tackor som ska/har lammat!

Våra får är Helsingefår. Vi har 4 tackor varav 3 har lammat. Hade tänkt att spara "alla" tacklamm för att utöka flocken. Resultat? 1 tacklamm av 5! :devil:
Så vi får köpa in två tackor och utöka flocken mer nästa år.
Bilder på sötnosarna nedan:

Bärtas Lamm:

August

august1.jpg


Alva

alva.jpg


Lilla Bä´s

Lilla Bu

lillabu.jpg


Abbe & Alfred har vi inte hunnit fota ännu, bilder kommer.
 
Sv: Lammning 2009

Vi har också en Alva! :bump: Vi började med fyra dräktiga tackor, så har vi sparat tacklamm varje år. Nu är de uppe i 19 tackor och vi vill/kan inte ha fler än 20 får...
 
Sv: Lammning 2009

OKej tack för infon. DÅ gjorde vi rätt.
Hn drog bara när det kom verkar.
Fast han visste inte riktigt hur hårt han kunde dra. ÄR ju van vid kossor :-)
Det knakade till en gång. GIssa om vi var rädda att ett bn hade gått av. Men det var tack och lov bara en led.
Lammet har nu vant sig vid världen och hoppar och studsar som dom andra.
 
Sv: Lammning 2009

Kl

Då var lamningen avklarad för i år.
Har låtit bli att skriva här då det inte kännts så kul, det har tyvärr inte gått bra :(

Vi förlorade en ungtacka och hennes lamm då lammet var så stort och tackan
så trång att det inte gick att få ut. Veterinär fick tillkallas och han tvingades till
sist att skära sönder det döda lammet för att lyckas få ut det :cry:
Tackan var så pass medtagen och skadad att det kändes bäst att låta henne somna in.

Av fyrlingarna som jag skrev om tidigare är det bara två som överlevde, de andra
som dog verkade inte vara färdigutvecklade då de inte verkade kunna tillgodose
sig födan. Trots våra försök gick det inte att hålla liv i dem.

Är det någon här som varit med om renrasig texel som fått fyrlingar där fadern
också är texel?

Till sist blev det ialf 20 levande lamm på 14 tackor.

Det är aldrig roligt när det går dåligt men vi har ialf lärt oss att aldrig mer lägga
en finullsbagge på texelungtackor, det tycks bli någon korsningseffekt med
väldigt stora lamm.

Nåja, vi får ta nya tag inför nästa år och hoppas det går bättre då.
Det blir runt 40 tackor som ska lamma då, puh jag som tyckte det var många
att vakta i år :angel:
 
Sv: Lammning 2009

Jag har inga egna får men bonden bredvid stallet har en hel drös av dem, och små lamm nu då. Lägger in några bilder på de små liven. :love:

_MG_4679.jpg


IMG_8569.jpg


IMG_8578.jpg
 
Sv: Lammning 2009

*KL*

Nu är årets lamningar avklarade med ett riktigt tråkigt slut, kommer precis in från stallet efter att ha ringt veterinär akut då vår Daisy blivit dålig, slö & krystat ett tag utan att ngt hänt.
Det var två lamm varav en låg fel (varit död ett tag) och den andra trodde vi också var död.,döm om förvåningen när den hostade till och började sprattla.
För tidigt född så den är miniliten..Försöker nu hålla liv i den då jag är så satans blödig.
Tackan är medtagen, har fått antibiotika så jag hoppas att hon klarar sig.
*suck* Trist slut på detta års lamningar.
 
Sv: Lammning 2009

*lånar*

Nu börjar vi se slutet på årets lamning som hittills är betydligt bättre än vi hade förväntat oss..

57 av våra 74 Gutetackor har lammat och vi har knappt 100 lamm skuttandes runt i fårhuset. Naturligtvis har vi med så pass många tackor även haft några lamningar som gått mindre bra.
Två fellägen har vi kunnat rätta...ett allvarligt där vi tyvärr förlorade ena lammet men där vi är nöjda med att ha räddat tackan och ett lamm.
Ett lamm föddes med tarmarna utanför och avlivades och ett har varit dödfött.
Ett flasklamm har det också blivit....jätteskönt att då ha en granne med kor så att vi lätt fått tillgång till mjölk.

Lamningskursen vi gick i vintras där vi fick massor med träning i att rätta fellägen har vi verkligen haft nytta av.
 
Sv: Lammning 2009

Vilka är det som ordnar kurser i sånt? Hade säkert varit nyttigt att gå på. Särskilt som "förstagångsmatte".
Jag har också gutar, fast bara sex stycken.. Har fått ett lamm (mitt första!) och väntar otåligt på att två tackor till ska lamma. Den första är fem veckor nu. Tycker att de borde trigga igång varandra när en väl börjat?? Kanske spelar in att vi fick ta i tackan och lammet för baggen var inte snäll. Och tackan fattade nog inte riktigt vad lammet ville för när han började buffa på spenarna gick hon bara runt, eller iväg. Vi blev tvungna att slänga omkull henne och "tvångsdia" henne. Sen gick det bra!! Hade dem inne i en vecka, sen gick det bra:bump:
I allafall är de andra två svullna i rumpan, och juvrena syns mer och mer för varje dag, så snart så...
 
Sv: Lammning 2009

:laugh: sååååååååå söt, vi väntar o väntar, skaffa bagge alldeles för sent så vi får lamm vilken dag som helst....:bump:
 
Sv: Lammning 2009

*kl*

Fyller på lite i tråden med bilder på några av lammen ute hos mormor :)
Malva
DSCF0791.jpg

DSCF0795.jpg

DSCF0796.jpg

DSCF0797.jpg


Odöpt bagge
DSCF0771.jpg


Svarta Sara :love:
DSCF0753.jpg
 
Sv: Lammning 2009

*kl*

Jag väntar på en eftersläntare sen har alla 31 tackorna lammat. 55 lamm. Dom är utsläppta på betet och mår utmärkt. Alla utom EN:crazy:, nämligen Bärtil.

Han är ett nappelamm som blev bortstött av tackan direkt efter födseln. Han var nr tre och hon hade bestämt sig för två, punkt slut.

När vi körde ut flocken på betet så hängde Bärtil med. Tanken var att vi skulle fortsätta flaskmata honom på betet. Men sen när vi skulle åka ifrån betet så hängde han på. Han drog igenom elstaketet så det gnistrade om honom. Två gånger! Vi har ett staket där det är 8 trådat totalt varav de 5 nedersta sitter med 15 cm mellanrum och 6000V styrka.

Då vi oxå har en lite flock på ett annat bete med "vanligt" fårnät så provade vi där med men icke. Han flög som en projektil mellan maskorna. Nu har han bott ensam i hundgården i två veckor och fattar nada. :confused:

Sedan i söndags har vi "övat" på eltråd i en liten hage på gräsmattan. Han flög igenom en gång men sen har han smakat ström säkert 20 gånger och nu verkar det som om han börjar fatta sambandet med obehaget och eltråden.:bow:

På söndag eller måndag ska vi prova att släppa ut honom på betet igen.

Håll tummar och klövar tack.

//Sita
 
Sv: Lammning 2009

kl

Våra lammningar är över för stunden iaf, har 3 tackor till, men de ska ha först i augusti så nu har vi ledigt. :laugh:

Vi har fått 7 lamm på 4 förstagångstackor, 6 av dem lever (nr 7 hade navelbråck och avlivades) Mycket krångel har det varit, men det har varit mycket lärorikt när jag ser på det såhär efteråt. Mina kunskaper om får och framförallt lammningar har ökat avsevärt, jag vågar mycket mer nu.

Sista tackan ut för våren lammade i tisdags och fick två välväxta tacklamm, det blev en bra avslutning tycker jag!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 894
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 575
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 166
Senast: Sel
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 308
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp