Bukefalos 28 år!

Lammning 2009

Sv: Lammning 2009

Intressant att du tycker hon ser "färdig" ut. :D Har visat bilden på annat forum, och där har folk gissat på minst 3-4veckor kvar... Jag är så sugen på lamm, så jag vill helst NU! :D

Inget slem, det är nog bilden som bedrar lite!
 
Sv: Lammning 2009

Ja jag tror inte det är långt kvar men man vet ju aldrig endel av våra brukar knipa länge, länge... När du ser något gult slemmigt brukar det bara vara några dagar kvar i alla fall.

Jag vill också ha våra lamm nu!! Men tackorna här har just börjat svullna lite i juvren och de är minst 3-4 veckor kvar om inte lite till!!
 
Sv: Lammning 2009

Nej man vet ju aldrig... Framförallt inte eftersom både bagge och tacka bara var ca 6mån när de släpptes ihop, det kan ju göra att det tar lite längre tid.

Egentligen halvt ot, men vi har utökat fårflocken idag med 3 BRUNA 1-åriga tackor. Älskar bruna får! :love: Just nu tycker de att livet är lite jobbigt, flytt, nya människor och fått träffa en stor otäck :angel: bagge. Inget som tjejerna uppskattar precis! De lär väl sig. :laugh: Och de är garanterat odräktiga i skrivandes stund.

26385974.jpg


(observera den fina spöklika blicken de får när jag fotar inne på logen :angel: Jag, en mästerfotograf! :rofl:)
 
Sv: Lammning 2009

Här kommer våra första fem :) 16 dräktiga damer har vi så nu kommer de nog strax att ploppa allesammans! Än så länge är det 3 tacklamm och 2 bagglamm. En riktig salig blandning blir det, lite dorset, lite texel, lits shrop och lite ja vad det nu är. Troligtvis är det lite gutefår eller annan svensk lantras i dem också om man kollar ullen och de få som fick horn. Söta som få är de iaf :)

kull11_30964993.jpg


kull21_30965535.jpg
 
Sv: Lammning 2009

Å vilka små sötnosar! :love:

Våra kniper nog ett par veckor till tror jag...

Fråga, hur mkt och vilket kraftfoder ger ni era (om ni ger ngt alls) ? Skriv gärna vad ni har för ras oxå :)
 
Sv: Lammning 2009

Våra får är runda och fina av enbart ensilage. Eller enbart, vi använder lite vete att locka dem med när de ska in och ut (japp, vi tar ut på morgonen och in på kvällen... :angel:), men vad kan det bli, max 100g/djur/dag...
 
Sv: Lammning 2009

Fråga, hur mkt och vilket kraftfoder ger ni era (om ni ger ngt alls) ? Skriv gärna vad ni har för ras oxå :)

Vi använder kraftfoder av märket Ängsull. Det är ekologiskt foder då fåren går i ekologisk produktion. De ska ha ungefär 500g/dag. Vi ger dem 4 dl/tacka och dag. Uppdelat då, så 2 dl på morgonen och 2 dl på kvällen.

Om man inte gett kraftfoder innan, får man ju vänja in långsamt precis som för hästar. Fåren får kraftfoder under betäckning, dräktighet och lite under tiden med lammen, men då har gräset kommit och de är tillräckligt med näring i det. Lammen ska ju också lära sig att äta fodret.

Vi har Gotlandsfår! :)
 
Sv: Lammning 2009

kl

Här har lamningen satt igång för fullt!
Såhär långt har vi fått 10 lamm på 4 tackor :o
Och nu är det texel vi pratar om.

Vi har en tacka som varit enormt stor! de sista dagarna innan hon lammade
satt hon upp, hon kunde helt enkelt inte lägga sig ner.
Vi fick kalla ut vet. då vi inte riktigt visste vad det var som var fel och det
misstänktes en livmoderomvridning.
Vet konstaterade att det inte var tal om någon livmoderomvridning utan troligtvis
var felet att tackan var så stor och det var ett sånt enormt tryck i henne att livmodertappen
började titta ut :crazy:
Vattnet gick men hon fick inga värkar så vet fick dra ut alla lamm, helt utan
någon hjälp från tackan.
Jaha tänkte vi, antingen har hon ju två stora lamm eller tre, döm om vår förvåning
när det kom ut FYRA stycken :D
Alla lever och mår bra och såhär långt har tackan gott om mjölk till alla.

Däremot har ett av lammen något fel på benen, framklövarna liksom viker
sig in under benen så att den inte kan räta ut dem, detta är ju enkelt fixat
genom att man spjälar benen, det brukar ordna upp sig då.
Vi hade ett lamm förra året som var likadant, troligtvis pga någon sena i benet
tagit skada när man dragit ut lammet.
Men det är något med ena bakbenet också, knäleden är helt mjuk och viker
sig åt fel håll. Vi har spjälet det benet också och får hoppas att det också
ordnar sig. Någon annan som varit med om detta?
I övrigt är det inget som helst fel på lammet, det är störst och piggast av alla fyra!

Igår lammade en som inte tycks ha släppt ner mjölken ordentligt.
Efter masserande och mjölkande så fick vi till sist ut ett tjockare klet ur
bägge spenar och idag fick vi även ut mjölk ur den ena spenen.
Kan det dröja så länge efter lamning innan tackan släpper ner mjölken eller kan
det vara något annat fel?
Vi har aldrig varit med om detta tidigare.

Såhär långt så har vi haft en som lammat och haft framfall, en med felläge på
lammet, en som inte fick några verkar, en som inte släpper ner mjölken och ett lamm med defekta ben.
På de resterande 12 som ska lamma borde det ju gå bra för nu har vi ju avverkat
de flesta felen som finns tycker vi :D
 
Sv: Lammning 2009

Åh va sugen jag blir...vid stallet finns det 10 tackor som förhoppningsvis ska få lite lamm snart :) Men snälla fråga inte ras för det vet jag inte :o

Dom ser ute såhär:

DSCF0072.jpg

(bild från förra året!)
 
Sv: Lammning 2009

Iiiiihhhh.... mamma tror att de första tackorna kanske börjar lamma till helgen, men jag är tveksam till det. Tror det dröjer någon vecka till! :grin:

Några av de äldsta tackorna har börjat bli lite sura på varandra och går för sig själva. De är rosa i rumpan och har lite juver. Jag tycker juvret ska bli lite större först, så mamma har säkert fel. Jag tippar på nästa helg, spännande är det i alla fall! :)
 
Sv: Lammning 2009

Vi använder kraftfoder av märket Ängsull. Det är ekologiskt foder då fåren går i ekologisk produktion. De ska ha ungefär 500g/dag. Vi ger dem 4 dl/tacka och dag. Uppdelat då, så 2 dl på morgonen och 2 dl på kvällen.
:)

Hej är ni nöjd med Ängsull- mina tackar ser för dj.... ut, de har fått hö med ungefär samma värden som för ut men jag har aldrig förut varit med om att de magrat av så här mkt.... lammen som får börja knapra fårfor tidigt har alltid funkat med den traditionella tackforn men på angsullen fick de diarre så illa att 2 små lamm strök med:cry: Nej jag kommer måsta fuska eft jag inte heller får tag i nåt ekologiskt korn...
prillan
 
Sv: Lammning 2009

GRATTIS till 4 lingar- man blir helt fascinerad när det händer-fattar inte hur de får plats..

hur går det med lammet som hade problem med benet? har du nåt kort?

mvh prillan
 
Sv: Lammning 2009

kolla in här vilka raringar jag har bokat o får hem i slutet av april:love:

Bitte.jpg
[/IMG]

Blenda.jpg
[/IMG]

de är 75% gute o 25% finull.....
 
Sv: Lammning 2009

GRATTIS till 4 lingar- man blir helt fascinerad när det händer-fattar inte hur de får plats..

hur går det med lammet som hade problem med benet? har du nåt kort?

mvh prillan

Särskilt när det gäller texel också, att de ens får trillingar är ju väldigt ovanligt. Men fyrlingar! :D

Vi har spjälat benen, frambenen har ordnat upp sig och är i princip bra.
Bakbenet är fortfarande väldigt "svajigt" i hasen men ändå bättre.
Jag kan visst ordna en bild men det är ju inte så mycket att se iom det är spjälat.
Upptäckte igår att ytterligare en av fyrlingarna var konstig i benen, denna
verkade ha svårt att räta ut framknäna ordentligt :crazy:
Dock inte så farligt så förhoppningsvis rätar det ut sig av sig självt.

Än så länge klarar tackan det bra med fyra stycken små men det kommer ju
bli tufft för henne. För att inte ta för mycket på henne har vi börjat stödflaska
de två små minsta lammen. De har halkat efter, den största väger dubbelt så
mycket som det minsta lammet! Det är inte lätt när där bara finns två spenar
så man får slåss om maten :D
 
Sv: Lammning 2009

Hej är ni nöjd med Ängsull- mina tackar ser för dj.... ut, de har fått hö med ungefär samma värden som för ut men jag har aldrig förut varit med om att de magrat av så här mkt.... lammen som får börja knapra fårfor tidigt har alltid funkat med den traditionella tackforn men på angsullen fick de diarre så illa att 2 små lamm strök med:cry: Nej jag kommer måsta fuska eft jag inte heller får tag i nåt ekologiskt korn...
prillan


Våra tackor är verkligen inte magra! De är nästan för feta.. Vårat hö är slaget tidigt, har tyvärr inga världen på de.

Ingen som magrat men de tackorna som vi behöll från förra året är inte lika feta som övriga. Däremot hade vi några baggar och tackor som skickades i veckan. De var inte tillräckligt stora i höstas. Tidigare i vinter hade några av dem lite diarré, speciellt baggarna.

Har du vant in kraftfodret långsamt, i liten mängd då? Dem kan ju få diarré om de äter för mycket...

Annars tycker jag det funkar, men är inte så insatt i detta med kraftfoder är min mamma som sköter detta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 382
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 677
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 769
Senast: Sel
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 344
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp