Bukefalos 28 år!

lamningsdax

Sv: lamningsdax

Ja har man mycket får o hålla reda på är ju detta ett smart sätt. Bra
tips:idea:

Till Ameo; såg även idag att i en av våra postorderkataloger för lantbruks djur finns det nån typ av mätare som kollar dräktighet på får o svin... men kostar ca 3000,-
 
Sv: lamningsdax

javill skrev:
Oj, hur har det gått med sista lammet ameo? Synd med de dödfödda men, det var kanske lika bra det? Tänker på om hon strulade sist. Jag håller tummarna för att hon tar hand om det.
Jodå, det har faktiskt gått bra hittills! fast tackan verkar inte riktigt må jättebra :crazy: utan ligger ner ganska mkt och har mkt flytningar där bak. Gissningsvis för att jag var därinne och rotade igår. (har för övrigt gjort det med telefonkontakt med veterinär + att han lämnade en flaska tetracyklin-preparat när han var här en av gångerna :smirk:, ansåg att jag skulle ge en engångsdos av det OM jag fått gå in och lägesrätta... Är det vanligt att man gör så eller är detta ytterligare en av den veterinärens hembakta idéer? :smirk: )

Dorro:
Tanken är ju smart, men jag hann inte med det i höstas... Och det är NU jag vill veta om de är dräktiga ;). Det ingår inte i min plan att betäcka om dem, för övrigt...

Prillan skrev:
Till Ameo; såg även idag att i en av våra postorderkataloger för lantbruks djur finns det nån typ av mätare som kollar dräktighet på får o svin... men kostar ca 3000,-
Man kan ju kanske höra med bveterinären om han har nåt sånt? För det är kanske lite väl mycket pengar för att kolla ifall två tackor är dräktiga...
 
Sv: lamningsdax

Har aldrig behövt ge någon tacka antibiotika efter en lägesrättning. Har heller inte haft någon som fått livmoderinfektion av en lägesrättning heller. Mest troligt, så är det de döda lammen som är "boven i dramat"..
 
Sv: lamningsdax

Att ge en engångsdos av ab för att du varit inne är helt fel. Håll koll på tempen o ge ab om tackan får riktig feber.
Det finns ett flertal undersökningar( på kor) som visar att onödig ab behandling förlänger tiden till dess att livmodern är fri från bakterier.
PL
 
Sv: lamningsdax

Jahaja... :smirk:
Det verkar som jag ska få prova ALLA varianter den här gången :crazy:
En av de kvarvarande tackorna har nog haft någon form av kastning, verkar det som. Hon var kladdig där bak, hade eventuellt fosterhinnerester hängande där ett tag. (jag fick inte tag i henne för att undersöka närmare) Åsså sprang hon runt och småbräkte, som för att locka på ett lamm, men det fanns inget nytt lamm någonstans. Jag har letat och letat efter kastade foster modell mindre också, men inte kunnat se något. (kan ju vara nertrampat i halmen, det är är gott om sådan...) Tackan var inte särskilt stor om magen och hade inget juver.
Och just nu är min inställning att så länge hon ser ut att må bra så tänker jag faktiskt inte ta ut jourveterinär för att undersöka exakt vad det är som hänt :devil:, det räcker med jourveterinärkostnader för i år... :eek: Och två dagar senare mår hon fortfarande bra, som det ser ut. Det är för övrigt den tackan som troligtvis hade en liten släng av listeria (eller nån annan infektion med liknande symptom), så de tär ju inte omöjligt att det är en kastning pga det...

Så då återstår bara en tant då :p
Hon är inte heller särskilt tjock om magen och har inte minsta antydan till påbörjat juver. Hon är en omföderska - även om det är några år sen senast - så hon borde ju sätta juver ordentligt när det blir dags. :crazy: Vi får väl se OM det blir dags alls :smirk:

GISSA hur pissless jag är på lamningar just nu...
Och dessutom så har jag inte fått tillräckligt många lamm för att uppnå önskad storlek på min fårflock, så jag måste väl tillverka en kull till antar jag :smirk:. Fast då blir det bara några handplockade tackor, som varit exemplariska den här gången, som får träffa baggen.
Frågan är då bara om jag inte ska försöka tillverka en ny kull redan nu? Finullsfåren brunstar ju glatt året runt och får gärna många kullar, har jag förstått. Nån som har koll på hur länge efter lamning de börjar brunsta igen?

Sen får jag väl leta igenom tråden och se om det är någon som ska få vinna det fina luftslottet... :D :D :banana:
 
Sv: lamningsdax

NU har andra gänget (det sena) satt igång att lamma, precis enligt planerna :) Igår kom det första tvillingparet; 1 tacklamm och 1 bagglamm efter den unge Dorsetkorsningsbaggen vi har och en 03-tacka. Jättefina lamm är det :banana:
 
Sv: lamningsdax

Härligt Gnist! Jag jagar gotlandstackor för fullt men, ingen verkar ha förrän juli augusti. Jag vill ha fler första veckan i juni. Men, det verkar hopplöst. På något ställe läste jag att de kommer att ha tackor efter mönstringen. När brukar man ha den? *novis*
 
Sv: lamningsdax

Du kan nog ha svårt att få köpa vuxna djur innan hållandeperioden är slut. Vilket i år är senast den 30/5..
Mönstringar hålls ju lite när som helst (beroende på när besättningens lamm är 90 - 110 dagar, som är caåldern på dem när de mönstras), så det kan endast fårägaren svara på när det blir...
 
Sv: lamningsdax

Exakt vad innebär mönstringen? :o
Förmodligen något jag borde veta, men... :p
 
Sv: lamningsdax

ameo skrev:
Exakt vad innebär mönstringen? :o
Förmodligen något jag borde veta, men... :p

”Avelsmål:En tacka med hög fruktsamhet, goda modersegenskaper, god motståndskraft mot sjukdomar, bra pälsegenskaper och god ullavkastning. Tackan skall lämna livskraftiga, funktionsdugliga och snabbvuxna lamm med bra foderutnyttjande samt bra kvalité på slaktkropp och ull respektive päls.”

För att uppnå detta avelsmål bedöms och mäts ett antal egenskaper (vikt, kroppsform, päls- eller ullegenskaper) i besättningarna. Detta görs vid en bedömning av lammen, en s k mönstring. Egenskaperna skickas sedan in till Fårkontrollen och ligger till grund för avelsvärderingen och produktionsuppföljningen.
 
Sv: lamningsdax

AHH! Tack!
Jag är ju inte med i fårkontrollen, har ju fårskallarna bara för att hålla hagarna snygga... Men i tanken har jag gjort nåt liknande, eftersom jag redan nu insett att endast 4 av mina 10 tackor kommer att få träffa bagge igen...
 
Sv: lamningsdax

Nu måste jag fråga er alla..Alice mitt lilla flasklamm har blivit stor:rofl: hon bodde ju hemma hos mej i 10 dagar sedan fick hon flytta tillbaka till fårflocken,hon äter ur sin lammbar och varvar det med hö och kraft,vägde henne igår och hon väger hela 10 kg,pigg och glad! Min undran är kan man släppa ut henne nu tro?Kvar inne har jag mamma får ,Alice och en tacka till med 1 lamm,dom andra har flyttat ut till sin ö,funderar på att släppa dessa i en hage här och sedan i juni köra ut dem till ön..hur länge behöver Alice sin lammolact???
 
Sv: lamningsdax

ÅHHH!!! Vilka fårskallar de är ibland... :smirk:
Nu har flocken fått gå ut i hagen och två dagar senare inser jag att en av tackorna är så stinn i juvret att det ser ut som tre fotbollar :eek:... Tog in dem för att kolla upp om hon fått juverinflammation. Fångade henne och band fast henne - och fram rusar två överlyckliga lamm som tömde hennes juver på några minuter!! Och jag kunde inte känna att hon var hård nånstans i jvuret så sannolikt stod hon inte stilla nog länge för tat de skulle hinna dia mer än snuttar... Släppte ut dem igen, tog in igen två dagar senare och samma procedur. Då delade jag på flocken och fyra av tackorna har gått till baggen, resten (strultackorna, där ovan nämnda ingår) fick vara inne över natten och sen gå ut i en annan hage. Och det var tydligen det som behövdes för att tackan skulle låta dem dia ordentligt för nu ser det okej ut igen.

Fråga 1: HUR gamla behöver lammen vara för att klara sig utan att dia eller få ersättning? Skulle mina 4-veckors lamm ha klarat sig om jag inte hade tagit in dem och sett till att de fått dia ordentligt? (alternativt satt dem på Lammolact)

Fråga 2: HUR TIDIGT är det tidigaste man kan plocka bort bagglammen från flocken? En kompis till mig ska köpa några bagglamm av mig (först beta markerna och sen till frysboxen) och hon vill gärna ha dem så tidigt som möjligt. Så NÄR kan jag släppa iväg dem?
 
Sv: lamningsdax

Vad blev nu slutsiffran på antal lamm?
Har ju tippat....*håller tummarna*:banana:
 
Sv: lamningsdax

Hehe...
Jag har 15 levande lamm = alla som är levande födda lever fortfarande. :bow:
jag har "mockat ut" 3 dödfödda och "plockat ut" 2 döda + de 3 döda som var i tackan som avlivades.
En tacka har kastat (antar jag) och en är nog inte dräktig alls.
Så summa summarum: 11 tackor från början, dräktiga med 23 lamm. Nu är det 10 tackor och 15 lamm...
 
Sv: lamningsdax

*************************************************************
 
Sv: lamningsdax

Hej
Fråga 1. Om man ger lammnäring så står det att man ska sluta tvärt vid 10 kg men jag brukar se till att de får dia 2 1/2 till 3 månader o de ger ju även svar på nästa fråga om baggarna.Jag brukar aldrig ha kvar de hos tackorna efter 4 mån för då brukar de börja o rida o jaga syrrorna.
Om du ser att de äter mkt grönt o går upp bra i vikt skulle jag om jag varit du skickat dem vid 3 1/2-4 mån.
mvh
prillan
 
Sv: lamningsdax

Fast att stå fast vid 10 kg verkar ju hopplöst... det beror ju på vad man har för ras, hur stora de är normalt i vuxen ålder. finullsfåren är ju ganska små, så det tar kanske längre tid innan de väger 10 kg??

Jag omformulerar frågan då - HUR lång tid brukar det ta innan lamm uppnår 10 kg i DIN ras? För ajg har ingen möjlighet att väga dem nu när de är ute på bete. Jag tänkter ta hem dem när det är dags för avskiljning.
 
Sv: lamningsdax

VAd mycket man har lärt sig om får och lammningar i denna tråd..:bow:

AM (som tänkt skaffa får till beteshagarna men jag tror jag låter bli)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 003
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Red_Chili
·
S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 259
Senast: skogstokiga
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 333
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp