Bukefalos 28 år!

lamningsdax

Sv: lamningsdax

Jo, visst går det bättre än förra gången! Får väl hoppas att strulet gett med sig nu...
I morse hade vi fått ytterligare två (+ en jag fick mocka ut" :crazy:), den tackan lurade mig... Och hon var dessutom dne som övergav sina lamm förra gången, men nu går det _bättre_ i alla fall... De bor i enskild box och jag ska hålla noga koll på dem, för det är definitivt potentiella flasklamm om man inte passar dem...

Alltså:
6 tackor lammat, 12 levande och 3 dödfödda lamm (+ en avlivad tacka med 3 döda lamm i) är statistiken hittills.
4 tanter kvar... varav 3 har lammat förut och två av dem tog väl hand om lammen (fast de två ser inte ut att vara på gång än på lääänge, de har inga juver...)

Prillan skrev:
Ett allvarligt felläge som jag fick till o räddade tacka o lamm tack vare att jag "nattvandrar".
Jag håller också hyfsad koll nattetid, åtminstone om jag ser att nån är på gång. En av tackorna var så trång att jag fick ta ut veterinären kl 1 på natten för att få hjälp att få ut lammet. Han fick jobba en bra stund för att få ut den, men den levde! Stort lamm och trång tacka= dålig kombination :smirk: Och samma natt hade en annan tacla först ett felläge (bara huvudet på väg ut) som jag upptäckte tidigt och lyckades rätta. Sen fick hon två dödfödda i samma säck :confused: och sist kom en med bakfötterna först som jag hjälpte henne att dra ut..

OM jag ska ta nån mer kull med lamm så blir det definitivt med enbart vissa handplockade tackor...
 
Senast ändrad:
Sv: lamningsdax

här är foto på några av lammen... blixten i ögonen på dem får ni stå ut med ;)
lamm2.JPG


Har för övrigt suttit uppe ända till nu (kolla inläggets tid :eek: ) och vakat på Bänilla som verkar nöjd efter att ha klämt ur sig två bagglamm... Så NUUUU ska jag gå och lägga mig!!!
Nu är det bara Bärta kvar, som har satt juver.

HUR hade ni gjort förresten? Två av tanterna, som för övrigt båda två har lammat OCh tagit väl hand om lammen förut, har ju inte satt några juver alls. De borde vara dräktiga eftersom Hullken gått med dem ända till för några veckor sen.
Hade NI åtit dem = hela flocken, gå ut i hagen om några dagar eller? Kanske bara på dagtid? Och chansa på att man hinner se när de sätter juver. OM de är dräktiga..
 
Senast ändrad:
Sv: lamningsdax

underbara lammingar:love:
Ja är det äldre tackor som inte satt juver än har jag nog låtit de gå ut dagtid för det brukar synas på deras juver ordentligt när det är på gång.
mvh prillan
 
Sv: lamningsdax

De andra tackorna har ju sett ut som mjölkbollar mellan bakbenen i veckor innan lamningen, så jag antar att det förmodligen är lååångt kvar till de ska lamma. (allt är ju relativt :angel: )
Finns det något, relativt enkelt, sätt att konstatera OM de är dräktiga alls? Fast de har ju gått med baggen hela vintern, så det borde de ju vara...
 
Sv: lamningsdax

Du har ju världens sötaste lamm (näst mina förståss:angel: ). Jag skulle nog släppt ut dem om hagen inte är alltför stor kan du ju ha koll på dem i alla fall, skulle de lamma ute är det ju inte panik heller så länge man har koll, även om det kan vara lite besvärligare.Fina namn på dina får förresten:) .
 
Sv: lamningsdax

det vanligaste sättet som jag kännner till är att räkna 142-148 dagar from första dag man släpper till baggen sen upp till + 3veckor
(alltså beroende varti i brunsten de befann sig när baggen kom)
jag har aldrig under de 17 år jag haft får tillåfrån, haft nån omföderska som lammat typ 5-6 veckor efter alla andra, däremot har det hänt att de lammat mkt senare om det varit nån ungtacka o de har gått ute under betäckningstiden.
mvh prillan
 
Sv: lamningsdax

Det är två veckor sen de första tackorna lammade. Så om jag kan utgå från det så borde de ju se färdiga ut nu...

Finns det något annat sätt att se dräktighet?
 
Sv: lamningsdax

ameo skrev:
Det är två veckor sen de första tackorna lammade. Så om jag kan utgå från det så borde de ju se färdiga ut nu...

ja men det kan ju vara 2 veckor kvar!! , för om de som lammade först
tog första dan med baggen (händer ofta tycker jag) o sen lammade de tex på dag 142(en normal tidig lammning) om då de som är kvar precis hade brunstat o inte blev betäckt fören på första dan på nästa brunst o sen lammar på dag 148(en normal sen lammning) då blir det ju 2 veckor till.
detta blev krångligt:rofl: :rofl:


Finns det något annat sätt att se dräktighet?
jag vet faktiskt inte..
 
Sv: komjölk

Gnist skrev:
Ökar de i vikt, så är det ingen fara och gör de inte det, så får du stödutfodra dem.
Färsk komjölk är det bästa, men lammnäring går också bra.

Ko och fårmjölk har inte samma sammansättning
och det är inte optimalt att använda t.ex. komjölk till lamm..... :crazy:
 
Sv: lamningsdax

Tro mig, överlevnads% är betydligt högre på lammen om de får komjölk (färsk, opastöriserad) än om de föds upp på lammnäring :cool:
 
Sv: lamningsdax

Av egen och andras erfarenheter, så vet jag att lammen växer och mår bättre när de får äkta komjölk än vad de gör av lammnäring. De är bra i magarna, har en jämn och fin tillväxt och överlever i högre grad av komjölken, så varför ska jag ge lammnäring, som (i mitt tycke) är mycket sämre både för lammen och som enligt min erfarenhet minskar deras överlevnadschans?

Jag ser till vad som i praktiken fungerar bäst för mina djur!
 
Sv: lamningsdax

Har en tacka (kviga) som inte har tillräckligt med mjölk, har stödutfodrat med komjölk (läste om tipset från dig här) från början och dom är jättebra i magarna och mår bra!
 
Sv: lamningsdax

Jaha... Here we go again...:smirk:
Tacka nummer 8 håller på att lamma just nu och det började ju bra... *inte* Felläge och ont om plats. Bara ett framben framme + huvudet. hade säert gått bra om det varit mer utrymme, men... Nåväl, till sist lyckades jag klämma in näven och hittade efter lite sökande det felande frambenet. Det var fortfarande trångt, men efter lite möda lyckades jag hjälpa henne att få ut lammet. Nu får de vara ifred en stund, men den här tackan strulade senast hon hade lamm - lät det inte dia :crazy: - så här gäller det att hålla stenkoll! Antar att jag ändå har stor risk att få ett flasklamm, eller flera beroende på hur många som finns därinne :smirk:.

Hm, dax att gå ut igen ser jag (på övervakningskamerabilden). har lite suddig bild just nu, men det ser ut som om hon krystar igen...
 
Sv: lamningsdax

:eek: Vilket klater du har i år igen :( Hoppas hon åtminstånde fixar digivningen i år..
 
Sv: lamningsdax

Det kom ut - nåja, jag fick plocka ut - två dödfödda också. Kanske lika bra det, med den tackan... Verkar i alla fall än så länge lovande med lammet. Jag har hjälpt det dia ett par ggr. Hoppas det klarar sig till maken går ut tidigt i morgon bitti. Verkar tackan odiad då så får han väcka mig och jag får väl plocka fram flaskan...
 
Sv: lamningsdax

Oj, hur har det gått med sista lammet ameo? Synd med de dödfödda men, det var kanske lika bra det? Tänker på om hon strulade sist. Jag håller tummarna för att hon tar hand om det.
 
Sv: lamningsdax

ameo skrev:
Finns det något annat sätt att se dräktighet?

Ha färgmärkning på baggen nästa säsong. Då ser man ju om det varit nån betäckning. Vi brukar göra så att vi köper färgpigment av ett par olika färger. Blandas med vanligt margarin och smetas på baggen mellan frambenen. Blir vackra stämplar på tackorna när han betäckt. Fyll på margarin på baggen vartefter han betäcker. Efter tre veckor byter man kulör, då ser man även om det blir ombetäckningar, så får man nya datum. Sen är det bara att lägga till 145 dagar (+/- 3) så har du beräknat datum. Lättare att ha koll då...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 003
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Red_Chili
·
S
Hästvård Hej alla glada, jag har lite funderingar om klippning. Jag har börjat att fundera på att klippa min ponny (new forest) som rids...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: skogstokiga
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 332
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp