Bukefalos 28 år!

Låna till en bil?

Jag förstår inte hur du tänker här. Varför lägga på en massa kostnader för att låna pengar, hellre än att sälja, lägga lite sparpengar emellan och om det skiter sig, låna till reparationer? Om det INTE skiter sig har du ju ett billigt bilägande utan extra kostnader för lån.

Sedan tror jag inte du ska satsa på en bil för 13000 kr från en handlare. En bilhandlare som har så billiga bilar är småskuttare som knappast följer konsumentverkets riktlinjer, om jag uttrycker mig diplomatiskt. Tre månades garanti är ingenting värt i det fallet.
Det kanske är en smartare idé? Just nu snurrar det för fullt och jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på.

Tack för tips och råd!
 
Du kanske ska utvärdera vad du behöver bilen till, innan du bestämmer resten. Måste du ha en bil för att komma punktligt till jobb - då behöver du en bil du kan lita på. Knappast en i den prisklassen du funderar på, om du inte är väldigt motorkunnig och själv kan lita på ditt omdöme att avgöra vad som funkar och inte.

Behöver du en bil som ska vara bra att ha, men inte avgörande för om du kommer mellan A och B på bestämd tid då kan de prisklasserna du nämner vara aktuellt.
 
Du kanske ska utvärdera vad du behöver bilen till, innan du bestämmer resten. Måste du ha en bil för att komma punktligt till jobb - då behöver du en bil du kan lita på. Knappast en i den prisklassen du funderar på, om du inte är väldigt motorkunnig och själv kan lita på ditt omdöme att avgöra vad som funkar och inte.

Behöver du en bil som ska vara bra att ha, men inte avgörande för om du kommer mellan A och B på bestämd tid då kan de prisklasserna du nämner vara aktuellt.
Jag behöver en bil som startar varje dag. Har 2 mil enkel resa till jobb med asdåliga bussförbindelser.
 
Vad bra att du startade den här tråden @Monkie, jag sitter i en liknande situation och läser den med stort intresse. Funderar intensivt på om jag ska lägga mig i samma prisklass som du har tänkt dig (det behöver jag inte låna något för) eller betala 50-60 000 istället och bli tvungen att låna en del av pengarna. Har förvisso en mekaniker i familjen som får följa med och bedöma skicket på bilarna jag är intresserad av och som kan hjälpa mig med reparationer.

Jag köpte en bil i samma prisklass (30 000 kr) för några år sedan och den kommer att ha rullat 4,5 år i min ägo innan det är dags att göra sig av med den. Kan inte riktigt avgöra om det varit en prisvärd bil eller inte, men givetvis hade jag önskat att jag kunde ha haft den ett par år till. Nu börjar dock värdet bli så lågt och reparationsbehoven (ex. kamremsbyte) så stora att det inte är någon mening att lägga pengar på den.
 
Då tycker jag det är väldigt modigt att satsa på de bilarna du nämner.
Okej. Tack.

Gud så veligt det här känns! Vill ju inte slänga massa pengar i sjön för att jag gör en dålig/puckad affär. Köpte en bil för 40 000 en gång av privatperson som var obrukbar på ett halvår på grund av mängder av diverse fusklagningar. Rädd att satsa på något bättre för runt 60-70 och det händer likadant. Eller att leasa och krascha och bli skyldig en massa!

Jag har en bra cykel om det blir panik, men det är inte hållbart under tid eller i snö.
 
är också lite velande med bil nu.
min volvo hittade besiktningen nya saker på 3 gånger i rad som den kuggade på varje gång = helt körförbud nu :(. och detta precis när vi fått hem den från verkstaden typ..

behöver en bil för att ta mig till jobb mest, pendlar ofta korta sträckor flera gånger om dagen, ca 1-2mil per sträcka. dvs inga längre körningar egentligen och även om jag hade velat ha en bil som får dra transporten så är det egentligen inte prioriterat då jag kan låna pappas bil för det.

pappa föreslog att leasa en billig mini bil för 900 i månaden, men då måste man ju hålla den ren :angel: vilket inte hör ihop med att köra runt i stallkläder och proppa in ett par håriga hundar riktigt..
men man vill ju ha en bil som bara startar och tar en dit man ska, vilket jag typ aldrig haft en bil som gjort.. är alltid ngt som går i sönder.

budgeten ligger dock på 2 knappar och ett halvt godispapper om man säger så. sparar för fullt men kommer inte ha råd med att köpa en ny bil och billigt begagnat är ju alltid väldigt mycket begagnat.
kanske värt att lägga en 1000kr i månaden på en leasad bil ett år än att köpa en bil för 12000kr som bara håller ett år innan den också brakar ihop.
 
är också lite velande med bil nu.
min volvo hittade besiktningen nya saker på 3 gånger i rad som den kuggade på varje gång = helt körförbud nu :(. och detta precis när vi fått hem den från verkstaden typ..

behöver en bil för att ta mig till jobb mest, pendlar ofta korta sträckor flera gånger om dagen, ca 1-2mil per sträcka. dvs inga längre körningar egentligen och även om jag hade velat ha en bil som får dra transporten så är det egentligen inte prioriterat då jag kan låna pappas bil för det.

pappa föreslog att leasa en billig mini bil för 900 i månaden, men då måste man ju hålla den ren :angel: vilket inte hör ihop med att köra runt i stallkläder och proppa in ett par håriga hundar riktigt..
men man vill ju ha en bil som bara startar och tar en dit man ska, vilket jag typ aldrig haft en bil som gjort.. är alltid ngt som går i sönder.

budgeten ligger dock på 2 knappar och ett halvt godispapper om man säger så. sparar för fullt men kommer inte ha råd med att köpa en ny bil och billigt begagnat är ju alltid väldigt mycket begagnat.
kanske värt att lägga en 1000kr i månaden på en leasad bil ett år än att köpa en bil för 12000kr som bara håller ett år innan den också brakar ihop.
Var har du hittat en leasingbil för 900? Jag kör samma korta sträckor som du, till och från jobb och till och från stall samt skjutsa leriga barn.
 
Var har du hittat en leasingbil för 900? Jag kör samma korta sträckor som du, till och från jobb och till och från stall samt skjutsa leriga barn.
pappa hittade annonsen i tidningen, kan dock ha varit 1900kr då de ligger däromkring på andra leasing sidor.. känner att jag måste leta upp tidningen igen då det faktiskt låter som lagom billigt :p. ww up var bilen i alla fall. antagligen en verition som är så basic som möjligt och med bara 2 dörrar ;)
 
pappa hittade annonsen i tidningen, kan dock ha varit 1900kr då de ligger däromkring på andra leasing sidor.. känner att jag måste leta upp tidningen igen då det faktiskt låter som lagom billigt :p. ww up var bilen i alla fall. antagligen en verition som är så basic som möjligt och med bara 2 dörrar ;)
Leasing låter bra! Men jag är rädd för det jag läst att om de anser att bilen är "överanvänd" eller mer sliten än förväntat kommer det garanterat kosta pengar. Och att avtalet på tre år inte går att avbryta.

En väninna köpte en cykel på tre års leasing och det var massa bekymmer. Hon var fruktansvärt missnöjd med cykeln, men fick inte byta till annan modell. Det slutade med att hon ändå köpte en annan cykel OCH betalar leasing för den oanvända cykeln - eftersom hon verkligen behöver en.
 
Den jag har håller på att gå sönder, det är delar som behöver bytas. Något med framvagnen/sån där spindelled/driv.../bromsar/småfix som kommer kosta mig mycket att lämna in. Dock är den rätt sportig och "snygg", attraherar många yngre killar som gillar att stajla och som kan mecka. Den kostar dock närapå 3000 i skatt varje år och drar 0,9/mil, stor motor och turbo och tung. Häftig färg, sänkt, tonade rutor och sportmodell gör ändå att den nog är värd lite mer än en "vanlig skitbil" så att säga.

Jag behöver en bil som är billig i skatt och försäkring och som drar mindre bensin för att få ner månadskostnaden. Väntar jag något år kommer min bil inte vara värd någonting alls eftersom jag inte kommer ha råd/vet om det är värt att lägga ner flera tusen på lagning.
Vad är det för bil om man får fråga? :-)
 
Leasing låter bra! Men jag är rädd för det jag läst att om de anser att bilen är "överanvänd" eller mer sliten än förväntat kommer det garanterat kosta pengar. Och att avtalet på tre år inte går att avbryta.

En väninna köpte en cykel på tre års leasing och det var massa bekymmer. Hon var fruktansvärt missnöjd med cykeln, men fick inte byta till annan modell. Det slutade med att hon ändå köpte en annan cykel OCH betalar leasing för den oanvända cykeln - eftersom hon verkligen behöver en.
har ingen bra koll på avtal osv men ska man ha en bil i 3 år så är det kanske bäst att man är nöjd med hela den.
sen så slits ju också oftast sånna små plast lådor mer ute på landet än vad de gör i stan, med vinter, gropiga grusvägar och annat trevligt.
 
Leasing låter bra! Men jag är rädd för det jag läst att om de anser att bilen är "överanvänd" eller mer sliten än förväntat kommer det garanterat kosta pengar. Och att avtalet på tre år inte går att avbryta.

En väninna köpte en cykel på tre års leasing och det var massa bekymmer. Hon var fruktansvärt missnöjd med cykeln, men fick inte byta till annan modell. Det slutade med att hon ändå köpte en annan cykel OCH betalar leasing för den oanvända cykeln - eftersom hon verkligen behöver en.
Om du köper en bil för 30k har du inte heller några garantier att du bli nöjd.
 
En väninna köpte en cykel på tre års leasing och det var massa bekymmer. Hon var fruktansvärt missnöjd med cykeln, men fick inte byta till annan modell. Det slutade med att hon ändå köpte en annan cykel OCH betalar leasing för den oanvända cykeln - eftersom hon verkligen behöver en.
Köpa en cykel på leasing ... :D
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 069
Senast: Wille
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 474
Senast: Mia_R
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 014
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 281
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp