Bukefalos 28 år!

Låna till en bil?

Jättebra input, tack för alla tankar! Leasing verkar ha lite fallgropar om man googlar! Kanske säkrast att spara pengar till en "skitbil" till ändå. Vill absolut inte stå med lån och utan bil i slutändan
 
Jag leasar bil (en Mini cooper) med sambon just nu och vi är än så länge väldigt nöjda :up: Ja, det finns en del fallgropar så det är bra att läsa på i förväg och jämföra avtal. Men många fallgropar går att undvika om man är medveten om dom :)

En sak vi märkt är att det går snabbt mil..vi får köra 6000 mil/3 år och det kommer behövas :angel: Så underskatta inte hur mycket du kör för övermil är dyrare än att välja till lite extra mil från början. Även extrautrustning tenderar att bli dyrt så försök välja en bil som har "tillräckligt" med utrustning i leasingerbjudandet så du inte väljer till något :)

Men har du någon (mer) fundering så försöker jag absolut svara på den :up:
 
Bilfirmor vill sälja
Dom kan ofta ha lägre ränta än banken

Ibland lönar det sig att köpa en nyare bil, du slipper reperationer och annat
Jag och en kollega räknade på månadskostnad på bil under 3 års tid. Hen hade flera gamla billiga bilar som kostade i reperation, jag hade en ny bil. Månadskostnaden för oss blev detsamma under dom 3 åren. Det är lätt att lura sig själv.
Och så förlorar den nya bilen 30.000 kr i värde bar du hämtar ut den ;)

Jag vill påstå att man ska köpa en nyare eller en äldre bil. Runt 30.000 är värdelöst då den är ungefär likvärdig i risk att gå sönder med 10.000 kr bilen.
 
Och så förlorar den nya bilen 30.000 kr i värde bar du hämtar ut den ;)

Jag vill påstå att man ska köpa en nyare eller en äldre bil. Runt 30.000 är värdelöst då den är ungefär likvärdig i risk att gå sönder med 10.000 kr bilen.
Det en ska räkna på är månadskostnad.
Bilar kostar, så är det bara, antingen i reperation eller värdeminskning.
Om en har någon som är duktig på att meka då kan det löna sig att köpa äldre bil. Om inte är risken för höga reperationskostnader för hög.
Det är också roligare att köra nytt och veta att en kommer fram :)

Anledningen till att någon byter in en bil för 30 000 är ofta att den börjar krångla och blir för dyr i drift.
 
Jag privatleasar också, sambon är inne på sin andra privatleasade bil. VÄLDIGT smidigt att bara hämta ut en ny bil och veta exakt vad det kostar varje månad. Jag har en volvo v40-14 (har ett år kvar på leasingen utav tre), basicversion som duger bra, betalar ca 2800:- i månade inkl service och försäkring, det jag betalar utöver är drivmedel och årskatt (ca 600:- om året för skatten). 1500 mil om året. Men som @Jossan_92 säger, milen försvinner snabbt! Och nu ska jag försöka ha lite koll sista året så det inte drar iväg för mycket, då får jag betala för de milen. Men jag vet att det går att lägga till extra mil när man beställer bilen.
Jag har dock inte bestämt mig för om jag ska leasa igen när volvon ska lämnas tillbaka, eller om jag ska köpa en beggad i 100 000:- -klassen. Jag vill ha en 4-hjulsdriven bil och de är dyra att lease :p
 
Det en ska räkna på är månadskostnad.
Bilar kostar, så är det bara, antingen i reperation eller värdeminskning.
Om en har någon som är duktig på att meka då kan det löna sig att köpa äldre bil. Om inte är risken för höga reperationskostnader för hög.
Det är också roligare att köra nytt och veta att en kommer fram :)

Anledningen till att någon byter in en bil för 30 000 är ofta att den börjar krångla och blir för dyr i drift.
Nej man ska räkna på totalkostnaden inklusive värdeminskningen för att det ska bli en rättvis jämförelse och med en nybil så är värdeminskningen en stor del av kostnaden. Man kan liksom inte bara skippa den biten bara för att det inte passar ens resonemang.

Däremot håller jag med dig om att en bil för typ 30.000 är en dålig affär vanligen, bättre då att köpa en för 10-15.00 eller så. Ungefär samma driftsäkerhet och reparationskostnader, men mindre kapitalförlöst om den inte håller.
 
Som sagt, ska du leasa så räkna noga på hur många mil du kör.
Jag hade aldrig haft råd att leasa en bil, de senaste två åren har jag kört 8000 mil t ex.
 
Ja värdeminskning räknas som just "kostnad" :)
@Lobelia
Och när värdeminskningen är större än 30.000 första året på i stort sett alla bilar utom möjligen någon enstaka liten och på det har man stora lånekostnader så är det mer ekonomiskt med en 30.000 kr bil än en en ny i de flesta fall. Det finns andra alternativ.
 
Jag leasar bil (en Mini cooper) med sambon just nu och vi är än så länge väldigt nöjda :up: Ja, det finns en del fallgropar så det är bra att läsa på i förväg och jämföra avtal. Men många fallgropar går att undvika om man är medveten om dom :)

En sak vi märkt är att det går snabbt mil..vi får köra 6000 mil/3 år och det kommer behövas :angel: Så underskatta inte hur mycket du kör för övermil är dyrare än att välja till lite extra mil från början. Även extrautrustning tenderar att bli dyrt så försök välja en bil som har "tillräckligt" med utrustning i leasingerbjudandet så du inte väljer till något :)

Men har du någon (mer) fundering så försöker jag absolut svara på den :up:
Ah! Ingår: Vinterdäck, service, försäkring? Självrisk om något händer/bilen går sönder blir kraschad? Lackskador?
 
Kanske ska sälja den jag har, får nog strax under 10 000 för den, och skaffa mig en bil från firma (kolla upp garantin ordentligt). Har sett nån liten Renault för runt 13 000. Då får jag loss lite pengar att lägga undan till sparande/reparationer och kan ta ett billån på 13000 istället. Då klarar jag att betala av bilen på ett år + får en liten buffert.
 
Ah! Ingår: Vinterdäck, service, försäkring? Självrisk om något händer/bilen går sönder blir kraschad? Lackskador?

Vinterdäck går att välja till, vi har valt att köpa det separat då sambon får ett oslagbart pris via sitt jobb. Fri service under dom 3 åren vi har bilen, väldigt lång serviceintervall gör att vi bara kommer behöva lämna in för service 1 gång på dom här åren.
Försäkring har vi tecknat separat men gick att välja via minis eget F-bolag, dock var Länsförsäkringar mkt billigare(försäkringen kostar 3200kr/år, eftersom vi har vagnskadegaranti på bilen så behöver vi bara en halvförsäkring som oftast är mycket billigare).
Skador som vi är vållande till under dom här åren går på vagnskadegarantin, jag har inte i huvudet på vad det är för självrisk men jag har för mig att det är 6000kr. Dock är mini rätt generösa vad gäller "normalt slitage" och skickar även med en väldigt tydlig skötselguide. Bilen behöver inte se ut som den precis rullat ut från bilhallen efter dom här tre åren utan det får finnas mindre lackskador :)
Vid en olycka där vi inte är vållande och det finns en motpart så betalar motparten självrisken, precis som när man krockar med en bil man själv äger :) (alltså inte som med hyrbilar där man får betala och sen få tillbaka pengarna om man inte är vållande!)
 
Ska man köpa en riktigt billig bil, tror jag det är enormt viktigt att man antingen själv är väldigt bilkunnig eller tar med sig någon som är. En billig bil kan kosta sitt inköpspris och mer därtill i reparationer rätt snabbt. Det är ofta en sak efter en annan. Och medan bilen fixas står man utan, dessutom. Det finns gamla pärlor men man måste veta vad man tittar på för att hitta dem.
 
Kanske ska sälja den jag har, får nog strax under 10 000 för den, och skaffa mig en bil från firma (kolla upp garantin ordentligt). Har sett nån liten Renault för runt 13 000. Då får jag loss lite pengar att lägga undan till sparande/reparationer och kan ta ett billån på 13000 istället. Då klarar jag att betala av bilen på ett år + får en liten buffert.
Men om du redan har en bil värd 10.000, varför ska du sälja den för att köpa en bil värd 13.000? Och ta lån på hela beloppet? Är det egentligen så att du behöver låna till en buffert? Sällan en god ide
 
Men om du redan har en bil värd 10.000, varför ska du sälja den för att köpa en bil värd 13.000? Och ta lån på hela beloppet? Är det egentligen så att du behöver låna till en buffert? Sällan en god ide
Den jag har håller på att gå sönder, det är delar som behöver bytas. Något med framvagnen/sån där spindelled/driv.../bromsar/småfix som kommer kosta mig mycket att lämna in. Dock är den rätt sportig och "snygg", attraherar många yngre killar som gillar att stajla och som kan mecka. Den kostar dock närapå 3000 i skatt varje år och drar 0,9/mil, stor motor och turbo och tung. Häftig färg, sänkt, tonade rutor och sportmodell gör ändå att den nog är värd lite mer än en "vanlig skitbil" så att säga.

Jag behöver en bil som är billig i skatt och försäkring och som drar mindre bensin för att få ner månadskostnaden. Väntar jag något år kommer min bil inte vara värd någonting alls eftersom jag inte kommer ha råd/vet om det är värt att lägga ner flera tusen på lagning.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Den jag har håller på att gå sönder, det är delar som behöver bytas. Något med framvagnen/sån där spindelled/driv.../bromsar/småfix som kommer kosta mig mycket att lämna in. Dock är den rätt sportig och "snygg", attraherar många yngre killar som gillar att stajla och som kan mecka. Den kostar dock närapå 3000 i skatt varje år och drar 0,9/mil, stor motor och turbo och tung. Häftig färg, sänkt, tonade rutor och sportmodell gör ändå att den nog är värd lite mer än en "vanlig skitbil" så att säga.

Jag behöver en bil som är billig i skatt och försäkring och som drar mindre bensin för att få ner månadskostnaden. Väntar jag något år kommer min bil inte vara värd någonting alls eftersom jag inte kommer ha råd/vet om det är värt att lägga ner flera tusen på lagning.
Fast om du får 10' för din gamla bil och den nya kostar 13' så behöver du ju bara låna 3' :)
 
Kanske ska sälja den jag har, får nog strax under 10 000 för den, och skaffa mig en bil från firma (kolla upp garantin ordentligt). Har sett nån liten Renault för runt 13 000. Då får jag loss lite pengar att lägga undan till sparande/reparationer och kan ta ett billån på 13000 istället. Då klarar jag att betala av bilen på ett år + får en liten buffert.

Jag förstår inte hur du tänker här. Varför lägga på en massa kostnader för att låna pengar, hellre än att sälja, lägga lite sparpengar emellan och om det skiter sig, låna till reparationer? Om det INTE skiter sig har du ju ett billigt bilägande utan extra kostnader för lån.

Sedan tror jag inte du ska satsa på en bil för 13000 kr från en handlare. En bilhandlare som har så billiga bilar är småskuttare som knappast följer konsumentverkets riktlinjer, om jag uttrycker mig diplomatiskt. Tre månades garanti är ingenting värt i det fallet.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 069
Senast: Wille
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 474
Senast: Mia_R
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 014
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp