Bukefalos 28 år!

Låna till en bil?

Jag känner mig tryggare för att kunna stödja mig på konsumentköplagen.
Köper jag från privatperson finns betydligt lägre rättsskydd.

Fast har man tillgång till kunnigt folk kan det gå lättare. Det har inte jag.

Hade inte hjälpt mig. Jag fick rodda allt själv. Har inte kunnigt folk runt mig heller därav tipset om köptest hos bilprovningen.
 
Bilfirmor vill sälja
Dom kan ofta ha lägre ränta än banken

Ibland lönar det sig att köpa en nyare bil, du slipper reperationer och annat
Jag och en kollega räknade på månadskostnad på bil under 3 års tid. Hen hade flera gamla billiga bilar som kostade i reperation, jag hade en ny bil. Månadskostnaden för oss blev detsamma under dom 3 åren. Det är lätt att lura sig själv.
 
Bilfirmor vill sälja
Dom kan ofta ha lägre ränta än banken

Ibland lönar det sig att köpa en nyare bil, du slipper reperationer och annat
Jag och en kollega räknade på månadskostnad på bil under 3 års tid. Hen hade flera gamla billiga bilar som kostade i reperation, jag hade en ny bil. Månadskostnaden för oss blev detsamma under dom 3 åren. Det är lätt att lura sig själv.

Om du har tur slipper du reparationer på en nyare bil.

Vår -13 behöver byta svänghjul. Visserligen har den gått nästan 20.000 mil men de är långa och den servas enligt intervall (på verkstad).

Men det är en himla bra bil så den får sitt nya svänghjul när vi fått kontraktet på nästa jobb.

Vår 10a rasade växellådan på efter ganska precis 20.000 mil. Även den välservad. Den åkte däremot tillbaka till leasingfirman för det var inte första gången den rasade på ena eller andra viset (olika fel...)

Min gamla golf från 98 närmar sig 20.000, jag är lite nervös :nailbiting:
 
Om du har tur slipper du reparationer på en nyare bil.

Vår -13 behöver byta svänghjul. Visserligen har den gått nästan 20.000 mil men de är långa och den servas enligt intervall (på verkstad).

Men det är en himla bra bil så den får sitt nya svänghjul när vi fått kontraktet på nästa jobb.

Vår 10a rasade växellådan på efter ganska precis 20.000 mil. Även den välservad. Den åkte däremot tillbaka till leasingfirman för det var inte första gången den rasade på ena eller andra viset (olika fel...)

Min gamla golf från 98 närmar sig 20.000, jag är lite nervös :nailbiting:
20 000 mil, räknar jag inte som en ny bil inte heller en 10:a.
 
Jag skulle också köpa privat, hellre. I den prisklassen brukar firmorna (de få som säljer bilar i den prisklassen) vara rena skumrask-handlarna och knappast seriösa. Ta hjälp av någon bilkunnig i din närhet, alternativt ta en Carfax-rapport på bilen. Kostar typ 200 kr tror jag.

Visserligen inte 30 000 kr, och kanske ännu äldre än de du tänker titta på, men kan varmt rekommendera 90-tals Volvos (940 och 850). De bara går, och går, och går, brukar vara billiga att reparera (mycket kan man också göra själv om man är lite händig!) och drar inte så värst med soppa heller (min nuvarande 850 -96 drar 0.75 blandat typ). En 20 000 mila sådan kostar kring 10 000 kr men kan leva problemfritt i många år till!
 
Är man orolig för att krocka, ja då får man köra därefter och vara med i trafiken. Är man bara vaken och med i trafiken, tror inte jag att man kommer krocka faktiskt, om jag ska vara ärlig.

Haha, va? Finns ju många faktorer i trafiken som du inte själv kan påverka, vilt som springer upp på vägen, andra som kör på dig eller ställer till en olycka osv. Att tro att man aldrig kommer krocka om man bara är vaken och med känns ganska naivt, man har ju en massa medtrafikanter. Allt kan man inte parera oavsett hur duktig man är. Risken minskar ju betydligt dock om man är försiktig.
 
Haha, va? Finns ju många faktorer i trafiken som du inte själv kan påverka, vilt som springer upp på vägen, andra som kör på dig eller ställer till en olycka osv. Att tro att man aldrig kommer krocka om man bara är vaken och med känns ganska naivt, man har ju en massa medtrafikanter. Allt kan man inte parera oavsett hur duktig man är. Risken minskar ju betydligt dock om man är försiktig.
Att förkasta en idé är också naivt. ;)
Det går att förutse väldigt mycket i trafiken om man är vaken och alert. Räkna kallt med att alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest idiotiska och va förberedd på det, var förberedd på att en älg springer upp på vägen när som helst. Va förberedd på att det är halt på vägen osv. Det går att förutse väldigt mycket, om det inte hade gått så hade jag varit med om x antal olyckor vid det här laget. :)
 
Att förkasta en idé är också naivt. ;)
Det går att förutse väldigt mycket i trafiken om man är vaken och alert. Räkna kallt med att alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest idiotiska och va förberedd på det, var förberedd på att en älg springer upp på vägen när som helst. Va förberedd på att det är halt på vägen osv. Det går att förutse väldigt mycket, om det inte hade gått så hade jag varit med om x antal olyckor vid det här laget. :)

Du kör alltså runt och exempelvis räknar med att varje bil du möter kommer styra över på din väghalva precis innan ni möts eller att det när som helst kommer dundra upp en älg någon meter framför bilen. Hur fasiken parerar du för det? Rent praktiskt alltså? Jag förstår vad du är ute efter och ja, man kan minska riskerna betydligt genom att vara försiktigt men att tro att man kan undvika olyckor helt och hållet är bara naivt.
Jag har aldrig krockat (men har förvisso bara haft körkort i 11 år) men det är definitivt något jag räknar med kan hända. Bland annat därför jag alltid använder säkerhetsbälte för när man minst anar det..
 
Att förkasta en idé är också naivt. ;)
Det går att förutse väldigt mycket i trafiken om man är vaken och alert. Räkna kallt med att alla andra i trafiken är idioter och kommer göra det mest idiotiska och va förberedd på det, var förberedd på att en älg springer upp på vägen när som helst. Va förberedd på att det är halt på vägen osv. Det går att förutse väldigt mycket, om det inte hade gått så hade jag varit med om x antal olyckor vid det här laget. :)

Jag är grym på att förutse saker men fysikens lagar upphävs inte för det. Det finns gott om olyckor som är just olyckor.
 
Banken har sk Bil- och Fritidslån (Handelsbanken i alla fall) men även där måste man lägga en viss procent själv, man får inte låna hela beloppet. Det finns också en gräns för hur gammal bilen får vara. Fast det sista brukar man kunna kringgå genom att kalla lånet för nåt annat, om jag minns rätt.
 
Du kör alltså runt och exempelvis räknar med att varje bil du möter kommer styra över på din väghalva precis innan ni möts eller att det när som helst kommer dundra upp en älg någon meter framför bilen. Hur fasiken parerar du för det? Rent praktiskt alltså? Jag förstår vad du är ute efter och ja, man kan minska riskerna betydligt genom att vara försiktigt men att tro att man kan undvika olyckor helt och hållet är bara naivt.
Jag har aldrig krockat (men har förvisso bara haft körkort i 11 år) men det är definitivt något jag räknar med kan hända. Bland annat därför jag alltid använder säkerhetsbälte för när man minst anar det..
Japp, som yrkeschaufför kan du inte sitta och sova bakom ratten när du framför ett 64 tons ekipage. Hur skulle det se ut?
Jag kan inte förklara hur jag gör, det sker på automatik numera. Har kollegor som kört sen de fick körkort och snart går i pension och inte krockat, så visst går det. Inget är omöjligt. :)

Det är lag på att använda säkerhetsbälte, så dom som kör utan är idioter som bryter mot lagen.
 
Jag är grym på att förutse saker men fysikens lagar upphävs inte för det. Det finns gott om olyckor som är just olyckor.
Varför tror du jag skriver att man kan förutse väldigt mycket istället för att till exempel ha skrivit förutse allt? :sneaky:
Däckexplosion är inget man direkt kan förutse och ja det är en olycka, som ett exempel.
 
Japp, som yrkeschaufför kan du inte sitta och sova bakom ratten när du framför ett 64 tons ekipage. Hur skulle det se ut?
Jag kan inte förklara hur jag gör, det sker på automatik numera. Har kollegor som kört sen de fick körkort och snart går i pension och inte krockat, så visst går det. Inget är omöjligt. :)

Det är lag på att använda säkerhetsbälte, så dom som kör utan är idioter som bryter mot lagen.

Det är olagligt att sova bakom ratten med...
 

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 183
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 337
Senast: Wille
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 671
Senast: Mia_R
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 439
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp