Bukefalos 28 år!

Låna till en bil?

Japp, som yrkeschaufför kan du inte sitta och sova bakom ratten när du framför ett 64 tons ekipage. Hur skulle det se ut?
Jag kan inte förklara hur jag gör, det sker på automatik numera. Har kollegor som kört sen de fick körkort och snart går i pension och inte krockat, så visst går det. Inget är omöjligt. :)

Det är lag på att använda säkerhetsbälte, så dom som kör utan är idioter som bryter mot lagen.

Det är en himmelsvid skillnad mellan att "sitta och sova" bakom ratten och att kunna parera VARENDA situation som skulle KUNNA uppstå. Det senare är faktiskt en omöjlighet. Så är det bara. Att du har kollegor som aldrig varit inblandade i olyckor är inte det minsta konstigt, antagligen en blandning av att dom är skickliga chaufförer och att dom aldrig haft oturen att hamna så pass i skiten att dom inte kan reda upp det.

Men jag får en känsla av att du inte förstår vad jag menar.
 
Det är en himmelsvid skillnad mellan att "sitta och sova" bakom ratten och att kunna parera VARENDA situation som skulle KUNNA uppstå. Det senare är faktiskt en omöjlighet. Så är det bara. Att du har kollegor som aldrig varit inblandade i olyckor är inte det minsta konstigt, antagligen en blandning av att dom är skickliga chaufförer och att dom aldrig haft oturen att hamna så pass i skiten att dom inte kan reda upp det.

Men jag får en känsla av att du inte förstår vad jag menar.
Det känslan är ömsesidig. Du kan läsa mina inlägg igen, så ser du att jag faktiskt skrev att man kan förutse väldigt mycket istället för att man kan förutse allt. Det är stor skillnad på mycket och allt trots allt. ;)

Så ingen idé att fortsätta diskutera. Ha nu en fortsatt trevlig söndagskväll. :)
 
Det känslan är ömsesidig. Du kan läsa mina inlägg igen, så ser du att jag faktiskt skrev att man kan förutse väldigt mycket istället för att man kan förutse allt. Det är stor skillnad på mycket och allt trots allt. ;)

Så ingen idé att fortsätta diskutera. Ha nu en fortsatt trevlig söndagskväll. :)

Om det är så du har menat så förstår jag inte varför du har argumenterat emot mig över huvud taget.
 
Om det är så du har menat så förstår jag inte varför du har argumenterat emot mig över huvud taget.
Om du har missat har jag inte ens argumenterat emot bara förklarat hur jag gör, det är du som tolkat det som att jag argumenterat emot, vilket jag aldrig gjorde. Tolkningar med texter är väldigt spännande, kan bli väldiga missförstånd och inte helt enkelt att reda ut ett missförstånd om det skett. :)
 
Det känslan är ömsesidig. Du kan läsa mina inlägg igen, så ser du att jag faktiskt skrev att man kan förutse väldigt mycket istället för att man kan förutse allt. Det är stor skillnad på mycket och allt trots allt. ;)

Så ingen idé att fortsätta diskutera. Ha nu en fortsatt trevlig söndagskväll. :)

Jo det går att förutse väldigt mycket, samt att låta bli att ta risker. Det gör skillnad fast räcker inte till allt. Den största skillnaden ligger dock i att sätta av tillräckligt med tid till transporten!
 
Hur ny/dyr bil behöver man köpa för att utnyttja helförsäkring om den går sönder/krock då?
 
Hur ny/dyr bil behöver man köpa för att utnyttja helförsäkring om den går sönder/krock då?

Förstår inte frågan. Har du helförsäkring får du ersättning efter vad bolaget tycker bilen var värd.

I den (låga) prisklassen du tittar är risken betydligt större att något händer som INTE täcks av försäkringen och du står med en dyr reparation som kanske inte ens är lönt att genomföra för bilen är för billig. Och sedan betala lån för en bil som inte längre rullar.
 
Förstår inte frågan. Har du helförsäkring får du ersättning efter vad bolaget tycker bilen var värd.

I den (låga) prisklassen du tittar är risken betydligt större att något händer som INTE täcks av försäkringen och du står med en dyr reparation som kanske inte ens är lönt att genomföra för bilen är för billig. Och sedan betala lån för en bil som inte längre rullar.
Behöver man ta lån för att köpa en bil i 30 000kr klassen är det kanske vettigare att köpa en riktigt billig bil och gasa till det rasar?
 
Hur ny/dyr bil behöver man köpa för att utnyttja helförsäkring om den går sönder/krock då?
Försäkringsbolaget går in och tittar på den aktuella skadan. Kostar det då 15 000 att reparera bilen går man sedan vidare och tittar på marknadsvärdet för den aktuella bilen. Understiger detta de 15000 så betalar man bara ut marknadsvärdet
Så köper du en bil för ett bra pris så kanske, men bara kanske du kan tjäna på att kvadda bilen men för de flesta blir det en förlustaffär.

Jag hade tur för en massa år sedan, blev påkörd i en gammal jänkebil.
Lyckades övertala Folksam om att jag skulle friköpa bilen och ta hand om skrotning transport osv.
Fick alltså ut marknadsvärdet. Vad Folksam inte begrep, var att värdet låg i motor, låda och bakaxel. Det tillsammans med försäkringspengen räckte till en betydligt bättre vinterbil ;)
 
Behöver man ta lån för att köpa en bil i 30 000kr klassen är det kanske vettigare att köpa en riktigt billig bil och gasa till det rasar?
Det är vad jag gör,mitt problem är att jag fäster mig vid mina bilar och kör dom i flera år.
Ska jag någon gång uppgradera så kommer jag köpa en nästan ny bil istället. De där halvrisiga 30 000kr skrämmer mig långt mer än mina 4500krs bilar.
 
Förstår inte frågan. Har du helförsäkring får du ersättning efter vad bolaget tycker bilen var värd.

I den (låga) prisklassen du tittar är risken betydligt större att något händer som INTE täcks av försäkringen och du står med en dyr reparation som kanske inte ens är lönt att genomföra för bilen är för billig. Och sedan betala lån för en bil som inte längre rullar.
Menar hur dyr/hur mycket värd bilen behöver vara för att bolaget ska ersätta? Min förra bil sa de rakt ut att det inte var värt att helförsäkra. Runt 10 var den värd. Tjänar man på att köpa en lite dyrare iom att man kan få ersättning om något händer, än om jag tex köper en för 20-30? Svårt att formulera frågan känner jag!
 
Som ledtråd finns det nog ingen som är nöjd med ersättningen de får för en bil i den prisklassen du tittar, vid utnyttjande av helförsäkring. Om det var den frågan du ställde. Kvaddar du den totalt har du troligen kvar lån efter att du fått ut föräskringsbeloppet.
 
Behöver man ta lån för att köpa en bil i 30 000kr klassen är det kanske vettigare att köpa en riktigt billig bil och gasa till det rasar?
Det har jag gjort de senaste två åren, har inte kunnat lita på att de varken startar och sen har det inte varit värt att läga tusenlappar på att laga.
 
Menar hur dyr/hur mycket värd bilen behöver vara för att bolaget ska ersätta? Min förra bil sa de rakt ut att det inte var värt att helförsäkra. Runt 10 var den värd. Tjänar man på att köpa en lite dyrare iom att man kan få ersättning om något händer, än om jag tex köper en för 20-30? Svårt att formulera frågan känner jag!
Mellan tummen och pekfingret så ska inte helförsäkringen kosta mer än 10% av bilens värde per år
 
Som ledtråd finns det nog ingen som är nöjd med ersättningen de får för en bil i den prisklassen du tittar, vid utnyttjande av helförsäkring. Om det var den frågan du ställde. Kvaddar du den totalt har du troligen kvar lån efter att du fått ut föräskringsbeloppet.
Okej. Jag försöker ta reda på om det är mer fördelaktigt att skaffa en dyrare bil. Eller om man står med en kvaddad bil och ännu större lån.
 
Okej. Jag försöker ta reda på om det är mer fördelaktigt att skaffa en dyrare bil. Eller om man står med en kvaddad bil och ännu större lån.

Säker kan du inte vara förrän du är där, men risken är överhängande att du står med lån på en bil du inte har råd att lösa ut för ersättningen inte räcker.

Leasing kan vara ett alternativ för problemfritt bilägande.
 
Säker kan du inte vara förrän du är där, men risken är överhängande att du står med lån på en bil du inte har råd att lösa ut för ersättningen inte räcker.

Leasing kan vara ett alternativ för problemfritt bilägande.
Ah, det har jag inte tänkt på! Ska kolla upp!
 
Det går att helförsäkra en 240 med
Menar hur dyr/hur mycket värd bilen behöver vara för att bolaget ska ersätta? Min förra bil sa de rakt ut att det inte var värt att helförsäkra. Runt 10 var den värd. Tjänar man på att köpa en lite dyrare iom att man kan få ersättning om något händer, än om jag tex köper en för 20-30? Svårt att formulera frågan känner jag!
Nu gör jag något jag avskyr när andra gör, dvs säger något som jag inte har belägg för och som grundar sig på min egna bristande erfarenhet.
Men jag skulle never ever binda upp på ett lån på 20-30 000 på en bil som jag inte hade haft råd att casha den kontant OCH ha råd att förlora pengarna. Inte ens en helförsäkring täcker alla saker som kan hända men en bil som är såpass gammal.

Hellre en jag kan sälja av för några tusen på blocket när den blir för dyr att laga.
Jag köpte min första 240 för 4400 med nästan ett år skatt. Jag sålde den några år senare när avgasröret gick av och jag var för fattig student för att laga den.Då gick den för 2000kr. Avställd.
 
Okej. Jag försöker ta reda på om det är mer fördelaktigt att skaffa en dyrare bil. Eller om man står med en kvaddad bil och ännu större lån.
En bil för 30k, kan lätt vara helt värdelös efter 10 månader. Då har du en månadskostnad på 3 000, på den tiden har du kört en gammal rishög.
Du kan köpa en ny (nästan ny) bil för en lägre kostnad/månad.
Många privatleasar ut bilar också, då vet du exakt vad din månadskostnad blir
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 068
Senast: Wille
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 473
Senast: Mia_R
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 013
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 277
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp