Bukefalos 28 år!

Låna till en bil?

Monkie

Trådstartare
Jag skulle behöva en ny bil. Visst är det lättast att handla från firma? Så att jag får en genomgången bil med garanti? Är det mest fördelaktigt att ta lån på bilen på bilfirma eller ta ett banklån? Jag hade tänkt mig att skaffa en bil som är billig att äga och köra. Kanske runt 30 000?
 
Jag tror att om man ska låna är det nog mest fördelaktigt att låna från banken, speciellt om man t ex är med i facket. Då kan man få ett medlems-lån. Ska själv ta ett sådant lån snart när jag ska byta bil.
Fast det allra mest fördelaktiga är att inte ta lån alls, men ibland är det svårt ja. :p
 
Jag tror att om man ska låna är det nog mest fördelaktigt att låna från banken, speciellt om man t ex är med i facket. Då kan man få ett medlems-lån. Ska själv ta ett sådant lån snart när jag ska byta bil.
Fast det allra mest fördelaktiga är att inte ta lån alls, men ibland är det svårt ja. :p
Är med i facket. Ska kolla medlemslån. Tyvärr hinner jag inte spara pengar tills jag behöver bilen.
 
Låna till bil och annat förgängligt - undvik om det går. Krockar du bilen och får bara spottstyver tillbaka av försäkringsbolaget så är lånen kvar. Många som knäckt sin ekonomi på det.
Tyvärr ser det ut som att jag måste låna. Helförsäkring , hjälper inte det?
 
Jag skulle behöva en ny bil. Visst är det lättast att handla från firma? Så att jag får en genomgången bil med garanti? Är det mest fördelaktigt att ta lån på bilen på bilfirma eller ta ett banklån? Jag hade tänkt mig att skaffa en bil som är billig att äga och köra. Kanske runt 30 000?

När vi köpte bil betalade vi hälften kontant och andra halvan bakade vi in i lånet på bostadsrätten. Så om du har en BR som inte är så högt belånad kan det vara ett alternativ.
 
Tyvärr ser det ut som att jag måste låna. Helförsäkring , hjälper inte det?
Jag har lånat, medlemslån från facket, helförsäkring på facket. Har inte ens krockat med min bil (eller ens annan bil under alla dessa år jag haft körkort) och lånet är snart avbetalat. Så det går ändå.
Är man orolig för att krocka, ja då får man köra därefter och vara med i trafiken. Är man bara vaken och med i trafiken, tror inte jag att man kommer krocka faktiskt, om jag ska vara ärlig.
 
Jag tror att om man ska låna är det nog mest fördelaktigt att låna från banken, speciellt om man t ex är med i facket. Då kan man få ett medlems-lån. Ska själv ta ett sådant lån snart när jag ska byta bil.
Fast det allra mest fördelaktiga är att inte ta lån alls, men ibland är det svårt ja. :p
Beror på.

Jag har lånat till min bil. Bilfirman fixade lån med 4,5% ränta. När jag behövde borra brunn ville inte banken lägga det på huslånet trots att jag har fria pantbrev till långt mer än lånesumman. Det blankolånet har 5,6% ränta. :rage:

Kolla - det är det enkla svaret.
 
Beror på.

Jag har lånat till min bil. Bilfirman fixade lån med 4,5% ränta. När jag behövde borra brunn ville inte banken lägga det på huslånet trots att jag har fria pantbrev till långt mer än lånesumman. Det blankolånet har 5,6% ränta. :rage:

Kolla - det är det enkla svaret.
Medlemslånet jag fick på banken när jag lånade till min bil var räntan på 2%, men det ska förvisso vara avbetalt om 5 år också.
Klart det skiljer sig från gång till gång, alltid bra att kolla upp alla varianter innan man bestämmer sig. :)
 
Jag hade tänkt ta ett medlemslån när jag köpte ny bil men blev skitsur, för villkoret för medlemslån var att jag måste ha mitt lönekonto i Swedbank. Och jag ville inte bli tvingad att byta bank på det viset så jag lånade via bilmärkets finansieringsbolag istället.
 
Ni som verkar ha koll på lån, låna till hus och göra förfrågan, är det till nackdel för billån om man exempelvis får nej? Eller försöka låna till boende och bil samtidigt?

Låter lite förvirrad kanske men försöker rodda ihop ett nytt liv.
 
Nu ska jag inte vara negativ men att tro att man är mer säker via köp från firma skulle jag säga var försiktig även där.
Jag blev toklurad och möttes bara av lilla gumman-attityd tills jag satte hårt mot hårt och de fick ge sig och ta tillbaka skiten.

Jag skulle hellre köpa privat i den prisklassen och undersöka noga själv istället. Bilprovningen tex har utförliga köpkontroller man kan be att få göra, kostar typ 1500kr.
 
Nu ska jag inte vara negativ men att tro att man är mer säker via köp från firma skulle jag säga var försiktig även där.
Jag blev toklurad och möttes bara av lilla gumman-attityd tills jag satte hårt mot hårt och de fick ge sig och ta tillbaka skiten.

Jag skulle hellre köpa privat i den prisklassen och undersöka noga själv istället. Bilprovningen tex har utförliga köpkontroller man kan be att få göra, kostar typ 1500kr.
Så resonerar jag med, som letar bil i samma prisklass. Var hos en handlare som gav mig krypningar och konstaterade att det är rätt lätt att bli blåst hos firmor också, oavsett konsumentköplag. Jag har helt enkelt frågat min mekaniker om han kan hålla ögonen öppna, samt ev följa med och titta på bil, vilket han gärna gör mot en liten ersättning. Känns som en rätt trygg lösning (jag litar på honom, även om han lever på att laga fel på bilen sen ;))
 
Nu ska jag inte vara negativ men att tro att man är mer säker via köp från firma skulle jag säga var försiktig även där.
Jag blev toklurad och möttes bara av lilla gumman-attityd tills jag satte hårt mot hårt och de fick ge sig och ta tillbaka skiten.

Jag skulle hellre köpa privat i den prisklassen och undersöka noga själv istället. Bilprovningen tex har utförliga köpkontroller man kan be att få göra, kostar typ 1500kr.
Jag känner mig tryggare för att kunna stödja mig på konsumentköplagen.
Köper jag från privatperson finns betydligt lägre rättsskydd.

Fast har man tillgång till kunnigt folk kan det gå lättare. Det har inte jag.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 069
Senast: Wille
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 474
Senast: Mia_R
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 014
Senast: MiniLi
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 280
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp