"Lång kota"?

M

Mobby

\"Lång kota\"?

...visste inte vart jag skulle lägga denna tråden, som gäller hästens exteriör!? Min fråga är hur man kan se om en häst har "långa kotor"? Vad är det? Vad har det för betydelse för hästens framtid / hållbarhet?
:confused:
 
Re: \"Lång kota\"?

...visste inte vart jag skulle lägga denna tråden, som gäller hästens exteriör!? Min fråga är hur man kan se om en häst har "långa kotor"? Vad är det? Vad har det för betydelse för hästens framtid / hållbarhet?
:confused:

Tror inte att jag hört uttrycket förut. Kan det vara samma som "veka kotor"?
 
Re: \"Lång kota\"?

Kan det vara mellanrummet mellan balle och kota som avses?

Inte helt säker, men har hört det.
 
Re: \"Lång kota\"?

omm nån säger lång kota till mig så tänker jag på mellanrummet mellan kota och hovled, har man en lång kota så får man mycket svikt i steget, många fullblod har "långa kotor" och inom travet så är det ett plus, fast lagom är alltid bäst, FÖR långa kotor kan ju göra att hästan trampar ner mera och senskador är ett faktum...det gäller att ha hästen bra tränat muskelmässigt så den orkar att bära upp sig ordentligt....
 
Precis som det låter

Det är helt enkelt hur långa kotorna är. Många säger ju "kota" om själva kotleden men kotan är ju egentligen själva kotbenet.

En lång kota som inte är vek är bara trevligt tycker jag - ger bra stötdämpning och svikt i steget. Tar mycket hellre det än en kort kota som ger dålig stödämpning och oftare ger problem med lederna.

Så resonerar även exteriörbedömare.

Om man ska generalisera - Fullblod t ex brukar ha långa kotor, medan många mer "rustika/rejäla" raser har kortare kotor.
 
Re: Precis som det låter

Ok, då har jag fått lite mer "kött på benen", tror jag.
Anade att det var så men visste ju inte säkert!
Hur vet man / märker man att en "kota är för lång"?
:) :confused:
 

Liknande trådar

Dressyr Onödig flams fråga 😁 Hur långa är ni och hur höga är era hästar?
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 553
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 480
Senast: Morces
·
Hästvård Jag undrar om ngn har en film på en häst som kotar över? Har läst om detta men får inte riktigt ngn bild hur det kan se ut.Ser den även...
Svar
4
· Visningar
1 747
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Mako, 14 månader BC, fick sina höfter röntgade idag. Höfterna såg ju fina ut, men jag fick mina misstankar om "det är nått med ryggen"...
Svar
12
· Visningar
1 936
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp