Bukefalos 28 år!

Långa resor

V

veronican

Brukar ni göra nåt speciellt inför längre resor, fodermässigt alltså?

Vi ska åka drygt 65 mil tur och retur för ett veterinärbesök på tisdag och jag undrar om jag kan förbereda min häst lite extra på nåt sätt?
Vi ska åka vid 7 så jag kommer åka ut och ge henne mat vid 6-halv 7, hösilage och ev kraftfodret också (havre, betfor och lusernpellets) och sedan får hon ett fullt hönät i transporten på resan ner och ett hönät till tillbakaresan. Det kommer ta minst 5 timmar enkel väg, är det snöigt så tar det säkert 6 timmar.

Gör (eller ger) ni nåt speciellt? :)
 
Glöm inte att vattna hästen och låta den sträcka lite på benen emellanåt. Personligen tycker jag att du kunde gett henne första målet lite tidigare (runt 5 halv 6) så att du själv slipper stressa. Tiden har en förmåga att rinna iväg på morgonen.
 
Jag brukar fodra som vanligt på morgonen. Ser till så att hon dricker ordentligt. :)
Sedan har hon hö i hönätet hela tiden så hon håller sig sysselsatt. Stannar och vattnar henne minst varannan timme.
 
Hörde från en stallkompis en gång att man gärna skulle ge lite mer betfor innan en längre resa?

hm nja vid fem kommer jag nog inte åka ut till stallet! :o Har 2 mil dit så jag kan inte gärna åka 2 ggr. Jag ska förbereda allting dagen innan så att det bara är att fodra, packa in lite grejer, köra fram transporten och lasta. Hönät gör jag iordning dagen innan, likaså lägger fram "bra att ha med-saker", typ havre att locka med vid lastningen (hon gillar inte att gå in när hon inte har reskompis) extra grimma, tränset, longerlinor, grimskaft, lite första hjälpen grejer om nåt händer..

Lite pirrigt är det :crazy: Man vet aldrig vad veterinärerna hittar...
 
Ge henne lite extra B-vitaminer. Det kan bli stressigt med en lång resa.
Om du ger mycket kraftfoder på morgonen kan du ge henne halva morgonkraftfodret på kvällen istället.
Glöm inte att pausa o ta med vatten.
// Linda
 
Vatten ja! ska leta frma någon stor dunk och fylla på och ha i bageutrymmet så blir det inte iskallt/fryser..
Tror jag ska hänga in en hink med vatten i boxen kvällen innan. hon har vattenkopp som hon dricker bra ur annars, men med en hink dricker hon säkert lite extra.
:bow:
Får väl shoppa lite b-vitaminer då, har inga hemma just nu.
 
Om hästen brukar stressa upp sej så kan man någon vecka i förväg ge extra salt i betforn t ex. Dessutom så är det bra, som även tidigare användare har skrivit, att minska på kraftfodergivan någon dag innan.

Lycka till på veterinärbesöket!
 
Min får inget kraftfoder under resan och inte före heller (korsförlamningsrisken) om jag ska resa långt. Han får fri tillgång på hö och ev. halm och om jag reser riktigt långt (var i Österrike i Oktober- 138 mil ENKEL resa... ) stannar jag och går med honom med jämna mellanrum. Erbjuder vatten under resan (men han brukar inte villja ha) eller juice (som han älskar) eller juice blandat med vatten. Erbjuder salt för sig (tex. i ett hörna av en hökaka)- vill han ha kan han ta själv. Lycka till! :)

(Ps. Fio här på forumet är en van resenär med sina hästar!)
 
:bow: Tack för alla tips!

Nu har jag varit och köpt 2 nya stora hönät och en flaska B-vitaminer inför resan, så jag hoppas hon blir lite bättre förberedd. Måste hämtade mina utlånade longerlinor, tvätta restäcket och sy ett trasigt knäppe på ena transportskyddet så vi är fit to go :D Märks att man inte är ute och åker transport så ofta :angel:


Blir det väldigt kallt i transporten såhär års? Hon får ju stå still rätt länge... ska man ha lika mycket "kläder" på hästen som man har i hagen (helklippt), eller hur gör ni? (när jag ändå har er på tråden så att säga...)

Lite oroliga hälsn/ Veronica
 
Min åker faktiskt i princip alltid utan något på benen- han blir bara irriterad och risken är att han börjar trampa omkring eller sparka för att bli av med dem.. På sommaren skulle jag absolut inte ha något på benen- då blir han ju tillika svettig! Men man vet ju bäst själv! :)

Själv har jag en väldigt välventilerad transport så jag skulle vid denna årstiden välja att antingen ha det varma utetäcket eller kanske dubbla fleece täcken och låta ena fönstret vara öppet. Om jag stannade skulle jag öppna båda, min häst är inte klippt.

Märker man att hästen verkar för varm kan man ju alltid ta med ombyte.

Det jag saknade när jag var iväg i oktober var ett regntäcke! Det hade jag helt missat att ta med och första rastplatsen började det naturligtvis ÖSREGNA på! Detta höll sedan i sig i två dagar... :( Som väl är hade Mountiain horse sponsrat mig och min hjälpreda med rejäla regnställ så vi klarade ju oss relativt bra och fick passa på att ta ut hästen när det var uppehåll i ovädret en liten stund. :smirk:
 
oj gör han? :eek:
Nej jag skulle aldrig våga åka utan något på hästens ben, helst inte utan höga transportskydd. Inte bara för risken att trampa sig, utan för vad som kan hända om olyckan är framme.. :( En stallkompis transport lossnade från kroken och välte i diket för några månader sedan, jag körde förbi på motorvägen och såg den trasiga transporten i diket :crazy: Hon hade höga transportskydd på sig och hade fått skärsår över skydden och rejäla rispor i skydden, men utan dem hade hon lätt kunnat skära av en sena när hon tog sig ut genom taket. *ryser* Det skrämde mig rätt bra..
Men man gör ju självklart som man själv vill och känner funkar bäst :)

Det får nog bli tjocka vintertäcket i transporten då tror jag.. innetäcket thermo på 200 gram känns för tunnt faktiskt. Men jag är lite nojig för sist vi åkte långt vintertid så blev det snöstorm och pållan fick ha båda sin allra tjockaste täcken på sig för att inte frysa! :eek: Vi fick smyga fram i 40 efter plogmaskinen, det var hemskt!

Tack för tipsen! :bow:
 
Hej!

Hästar har en tendens att inte vilja dricka i transporten/när de är borta så ett tips är att blanda lite juice/äppelcidervinäger i vattnet hemma några dagar innan man åker iväg. När man sen vattnar i transporten/när man är borta blandar man juice/äppelcidervinäger i vattnet och vips smakar vattnet samma som hemma. Använd även samma hink hemma som borta så att inte hinken "smakar" annorlunda.

När det gäller täcken tycker jag att det viktigaste är att du har ett täcke som andas. Om det är kallt tex ylletäcke + stalltäcke. Är det väldigt kallt och hästen har lätt att frysa kan du linda en filt runt halsen. Se till att den sitter ordentligt bara.

Lycka till! Vad är det hästen ska kollas för?

MVH Tingeling :banana:
 
Kan tillägga att min inte har några skor vilket gör att risken för att skada sig genom tramp inte är så stor. :) Han gillar dessutom verkligen "sin stjärnloge"... ;) och är väldigt hemmastadd och trygg där. Han brukar också jämt åka lös i släpet, jag binder honom alltid lös men han pillar raskt upp grimmskaftet när matte vänder ryggen till... Ganska komiskt faktiskt!

Ja, det där med omkullvällta släp är ju fruktansvärt otäckt och pga. den risken skulle jag kunna sätta benskydd på honom, men det känns lite som att vällja mellan pest och kolera då han INTE gillar att ha grejer på benen, och blir han varm blir han galen och står bara o stampar... :crazy:
 
aa stackarn, synd att han besväras så mycket av att ha grejer på benen. Jag har kört min lillasysters sommarponny utan skydd också av samma anledning, hon får nästan panik när man försöker sätta på transportskydd lillan...

haha jaså han är så klurig? knyter loss sig själv :D då är det inte mycket matte kan göra åt saken, man får helt enkelt lita till att han vet hur han åker bekvämast!
Min fröken är inte speciellt förtjust i att gå in i transporten när hon åker ensam men väl inne brukar hon stå lugnt och stilla och brukar mumsa avslappnat på sitt hö. Men förutom tramp och olycksriskerna så använder jag transportskydd också för att hon steppar runt en hel del på och vid sidan om rampen innan hon går in i transporten, då skadar de sig ju lätt.
 
:bow: Det där med att använda samma hink har jag inte tänkt på, det ska jag göra. Tänkte hänga in en hink imorgonkväll så hon dricker extra mycket inför tisdagen och sen kan jag ju ta med samma hink. Tänkte faktiskt ta med en stor dunk med vatten hemifrån så hoppas jag hon dricker.

Hm kanske är dumt att ta tjocka vintertäcket? Visserligen andas det men såklart inte lika mycket som ett ylle eller fleecetäcke. Andra alternativet är att ha hennes fleecetäcket underst och 200 grams thermotäcket (innetäcke) över det. Hon är helklippt 2 ggr men det har växt ut lite grand. Hade hon inte varit halt hade jag nog kanske övervägt att klippa henne en gång till nu...


Hon ska kollas för frambenshälta på vänster ben. Har vilat ca en månad nu sammanlagt men det är inte bättre. Ingen stor hälta, men den finns ändå där. Syns mest på böjt spår. Vi får se vad veterinären säger.... usch, pirrigt. man vet ALDRIG vad de hittar.. :crazy:
 
Jag hoppas allt går bra, håller en tumme.

Jag skulle nog kört på ylltäcke + ev. thermotäcke.

Lycka till!

MVH Tingeling :banana:
 
ylletäcket? nä det är alldeles för stort i halsen, hon får skav bara hon har det en timme :( Har inte hunnit/kunnat sy in det i halsen. Har bara fleecetäcket att ha under isf... men vi får se hur det blir :) Skulle bli 5 plusgrader här imorgon så det blir ju inte iskallt.

Taaack, håll tummarna för att det blir en positiv diagnos och inga otäcka överraskningar :(


Förresten, nån mer än jag som har "gula" B-vitaminer (flytande)? Gud vad trögflytande de var, får knappt ut det?! Ska det vara så? :confused:

/Veronica :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu är jag ute i väldigt god tid, vet inte om det kommer att ske ens. Dock eftersom det nu är det andra gången i mitt liv jag sitter i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 146
Senast: 95johsv
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 809
Senast: Buck
·
Äldre Jag har tänkt att jag ska åka och hälsa på familjen en helg. Det är en resa på 48 mil som tar ca 6 timmar att köra, jag klarar mig på en...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 347
Senast: McFlurry
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 010
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp