Längd- och vikttråd

Det är så kul det här med längd. Det är skitenkelt att svara andra, sen kommer det till en själv och man blir sååå osäker :D

Jag är ca 175 cm lång och har i nuläget två ponnyer. En maxad C och en medelstor D, båda av viktbärande (och längdbärande) typ. Tankarna på storhäst ligger under ytan och lurar, men jag blir osäker på storleken.
Trots att jag är ganska "stor" själv (lång, breda axlar osv så inte "smalt byggd" sas) så trivs jag inte på stora hästar. Min ideala storhäst är mellan 155 och 160 i mkh och av den nätta, sportiga modellen.
Kommer jag se groteskt stor ut på en sån?

Det där låter lite som min mamma. Hon är 172 cm/ca. 65 kg, men har aldrig trivts på storhästar. Hon föredrar typ D-ponnyer.
Och nej, du kommer säkerligen inte se stor ut på en mindre storhäst. Inte riktigt mellan 155-60, men Herr Häst är 162 cm och hyfsat grov. Har tyvärr ingen bild på när mamma red honom tillgänglig nu, men hon såg i det närmaste liten ut. Så för stor tror jag knappast att du skulle vara på en mindre storhäst! :up:
 
Har funderingar på att köpa en shettis till våren/sommaren. Barnen som ska kunna "rida" är i nuläget 130-132cm långa och väger 27-30kg. De kan såklart växa något till sommaren. Båda barnen är nybörjare och det handlar om att promenadrida o möjligtvis lära sig trava, ett par ggr i veckan.

Är det några här med mer erfarenheter av rasen som kan ge tips om minsta storlek på ponny som känns okej att köpa? Jag förstår givetvis att det är beroende på hur hästen är byggd, musklad osv. Men då barnen ej kommer att vara med och "provrida" och jag har för lite erfarenhet kring shetlandsponny som ras, vore jag tacksam för lite råd. Att jag kan välja en större A-ponny eller en B-ponny förstår jag, men är alltså intresserad av "minsta" storlek på ponny i förhållande till barnens storlek och typ av ridning som kan var rimligt.

Tack på förhand
 
Har funderingar på att köpa en shettis till våren/sommaren. Barnen som ska kunna "rida" är i nuläget 130-132cm långa och väger 27-30kg. De kan såklart växa något till sommaren. Båda barnen är nybörjare och det handlar om att promenadrida o möjligtvis lära sig trava, ett par ggr i veckan.

Är det några här med mer erfarenheter av rasen som kan ge tips om minsta storlek på ponny som känns okej att köpa? Jag förstår givetvis att det är beroende på hur hästen är byggd, musklad osv. Men då barnen ej kommer att vara med och "provrida" och jag har för lite erfarenhet kring shetlandsponny som ras, vore jag tacksam för lite råd. Att jag kan välja en större A-ponny eller en B-ponny förstår jag, men är alltså intresserad av "minsta" storlek på ponny i förhållande till barnens storlek och typ av ridning som kan var rimligt.

Tack på förhand
Tipsar om mitt senaste svar här i tråden:
Min bestämda uppfattning är att barn ska ha ponnyer som är lagom stora, att det är lika dumt att skaffa en ponny att "växa i" som att köpa 4 nummer för stora skor. Det blir inte riktigt bra.
Jag tycker att ni ska vänta med mor-dotterhäst tills dottern är några år äldre och stor nog att reda ut en större ponny. Och stor nog att kunna sadla och tränsa ponnyn själv.
Min son som är lika stor som din dotter (han blir 8 i april), rider förvisso bara sporadiskt, men han är alldeles lagom stor på våra shetlandsponnyer. Jag har en liten C-ponny (typ 132 cm) utlånad till ridskolan, som kommer tas hem när det känns lagom för sonen att ta steget upp till den. Och det ser jag ungefär 2-3 år framåt i tiden.

Här är sonen på gårdens gammelgubbe, 29 år och ca 93 cm:
20170101_152702_zpsheoalg8p.jpg


Här är samma barn på en maxad shetlandsponny:
(sadeln har glidit lite på sniskan, så stigbygeln har blivit lite för kort på den sidan)
20170305_121229_zpsifdytjak.jpg


Och en bonusbild :love:
20170305_121804_zpsky2g14ky.jpg
Och för att svara på din fråga - för att barnen inte ska växa ur ponnyn innan sommaren är slut, hade jag nog undvikit ponnyer som är under metern höga, ungefär. Lite beroende på hur de är byggda.
 
Tipsar om mitt senaste svar här i tråden:

Och för att svara på din fråga - för att barnen inte ska växa ur ponnyn innan sommaren är slut, hade jag nog undvikit ponnyer som är under metern höga, ungefär. Lite beroende på hur de är byggda.

Tack för ditt svar! Jag har själv tänkt att ponny över 1 meter vore rimligt, men känns bra att höra sig för innan jag letar eftersom barnen inte kommer att vara med, så det är svårt att få en bra uppfattning om storleken. Hur lång är din son som är på bilden med ponnyn på 93cm när bilden är tagen? Tycker han ser lite kortare ut en barnen som jag nämnt i tråden men men jag kan ha fel :)
 
Vilken häst passar mig?
Är 175 lång. Väger runt 85 kg nu.
Funderar på att börja på ridskola nu i höst. Efter ha haft ett hästuppehåll sedan 2012, då gammelman (kblstravare, 158 hög) gick bort.
 
Vilken häst passar mig?
Är 175 lång. Väger runt 85 kg nu.
Funderar på att börja på ridskola nu i höst. Efter ha haft ett hästuppehåll sedan 2012, då gammelman (kblstravare, 158 hög) gick bort.
Här passar verkligen "Hur långt är ett snöre?"

Vad vill du göra med hästen? Inte ett ord om varken det eller vilken nivå du är på.
 
Vilken häst passar mig?
Är 175 lång. Väger runt 85 kg nu.
Funderar på att börja på ridskola nu i höst. Efter ha haft ett hästuppehåll sedan 2012, då gammelman (kblstravare, 158 hög) gick bort.

Ska du rida på ridskola lär du ju inte välja själv utan du får rida de hästar som passar storleksmässigt. Eller menade du för framtida köp?

Vilken normalstor, välmusklad och frisk vuxen häst som helst tycker jag bör kunna ta din vikt.
Sen ska man ju känna sig bekväm också.

Jag är också 175 och ungefär i din viktklass. Jag har en kallblodskorsning på 163 som jag känner mig alldeles lagom på. Rider jag barbacka på henne och hon inte går i form kan jag t om känna mig lite stor på henne, men jag gillar också stora hästar, helst 170 och över. Så det ska ju kännas rätt för dig som ryttare också!
 
Här passar verkligen "Hur långt är ett snöre?"

Vad vill du göra med hästen? Inte ett ord om varken det eller vilken nivå du är på.
Mest allround tror jag
Lite dressyr, lite hopp, lite rida i skogen. Gärna köra också. Träna men inte tävla
Har fastnat lite för WE. Där kanske man kan både träna och tävla om "andan fyller på"?
 
Ska du rida på ridskola lär du ju inte välja själv utan du får rida de hästar som passar storleksmässigt. Eller menade du för framtida köp?

Vilken normalstor, välmusklad och frisk vuxen häst som helst tycker jag bör kunna ta din vikt.
Sen ska man ju känna sig bekväm också.

Jag är också 175 och ungefär i din viktklass. Jag har en kallblodskorsning på 163 som jag känner mig alldeles lagom på. Rider jag barbacka på henne och hon inte går i form kan jag t om känna mig lite stor på henne, men jag gillar också stora hästar, helst 170 och över. Så det ska ju kännas rätt för dig som ryttare också!
Först och främst ridskola. Men sedan egen pålle om jag hittar hästen med stort H igen. Hade gammelman i 16 år så.
Jag gillar kallbloden mest, gammelman var kblstravare av grov modell, 158 hög. Jag gillar inte de stora, höga hästarna (typ 170+)
 
@Soffan74 Om du har många i närheten kan du åka och kolla på en lektion hos varje och sen välja, så har du lite mer att gå på. Hör bara med dom om det är ok först. :)
 
Jag är 160 cm och väger idag kring 85 kg, jobbar givetvis på att gå ner... Tror dock inte vikten ser så illa ut, är hyfsat välbalanserad ändå... Har varit en ganska bra ryttare, hade egen häst i många år men har nu inte ridit på 4 år.
Jag vet att jag kan ringa runt och fråga men det känns lite förnedrande så jag börjar med att fråga här. Vore det möjligt för mig att börja på ridskola eller är jag för tung för den vanliga ridskolehästen?
 
Jag är 160 cm och väger idag kring 85 kg, jobbar givetvis på att gå ner... Tror dock inte vikten ser så illa ut, är hyfsat välbalanserad ändå... Har varit en ganska bra ryttare, hade egen häst i många år men har nu inte ridit på 4 år.
Jag vet att jag kan ringa runt och fråga men det känns lite förnedrande så jag börjar med att fråga här. Vore det möjligt för mig att börja på ridskola eller är jag för tung för den vanliga ridskolehästen?
Du kan absolut rida på ridskola. Ridläraren väljer en lämplig häst åt dig.
 
Vi hämtar en shettis nästa månad, han är i dagsläget 2 år och 10 månader och 86cm hög. Vi vill gärna rida in honom för att göra det lättare ifall vi en dag behöver sälja honom men hur mycket bör man väga som mest? Jag är 155cm och ridit shettis många gånger innan, men alla har varit ca 1 meter i höjd. Idag väger jag 48kg men försöker gå ner mer. Jag vill hans absolut bästa och tänker därför inte utsätta honom för något som kan vara skadligt så därför frågar jag här för att se om någon kan ge mig svar
 
nämner också att det isåfall gäller enstaka gånger och inte varje dag! Bara så han är ok med att ha någon på ryggen tills jag vågar sätta någon mindre på honom
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 122
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 037
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 470
Senast: Ramona
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 999
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp