Bukefalos 28 år!

Långsökt,men värdt ett forsök

Sorry, paroonhajen (som egentligen är en mal) blir öven en meter (enl. fishbase upptil 300 cm) och är stimfisk. Länk

Jag hävdar dock fortfarnde att silverhaj inte är lämplig akvariefisk till "vanliga svenssons" eftersom 25 cm är en tillräckligt stor fisk, som dessutom vill vara i stim. Den störta silverhaj jag har sett var dock över 25 cm som står som längd i akvarium.
 
Men om man har ett 450 liters hemma så borde man väl kunna ha silverhajar ändå? Om man räknar som man normalt (?) brukar göra när man köper fiskar (1 cm fisk/1 liter vatten och andra såna sätt).
 
Personligen skulle jag aldrig ha silverhajar i ett 450 lit akvarium. Det är min PERSONLIGA åsikt och du får självklart ha silverhajar i ett 450 lit akvarium om du vill det. Min morbror hade silverhajar i ett 375 lit och de trivdes INTE, först tog de ihjäl alla andra fiskar, sedan simmade de rakt in i glasrutorna så att det small. Nu kommer jag inte ihåg hur många silverhajar han hade, men två-tre stycken är INTE ett stimm.

Om man citerar www.zoopet.com: "Eftersom silverhajen har behov av att sträcka ut rejält skall akvariet vara långt."
Så litermässigt kanske det varkar vara bra men jag tvivlar på att ett stim 20 cm fiskar kan sträcka ut i ett 450 lit akvarium. De ska inte bara få plats, de ska kunna röra sig också. Men som sagt detta är min åsikt.
 
Jo, givetvis måste firrarna trivas också. :) Jag har själv heller aldrig sett några vuxna silverhajar utan endast sett dem som småfiskar i djuraffärer, så jag har personligen ingen erfarenhet av dem, men har ändå hört att ett 450 liters räcker även om längden (vanligtvis 150 cm?) är i minsta laget. Sen borde man väl alltid gå efter devisen att ju större desto bättre..
 
mina fiskar trivs jättebra i mitt akvarium.
svärfar hadde silver hajar i sitt 300 liters akvarium,
och dom levde lenge å väl,
tills det blev sjukdom i akvariet,dom trivdes jättebra i akvariet,synd dom dog,för dom var fina.
dom levde ihop med scalarer och nån form av ciklid.
 
nej,han hadde inte för många fiskar i sitt akvarium.
jag var der å kollade flera gånger,tog vattenprov och vidare.
vi medinserade mot sjukdommen,derför överlevde vissa fiskar,dom andra dog tyvärr.
min svärfar tar exemplarisk hand om sina fiskar.bättre än andra jag har sett,
särligt viossa djurbutiker tar inte hand om sina fiskar alls,
endå butik jag har sett som verkligen går in för att fiskarna skall må bra och se bra ut pluss erfaring att ge vidare till köparna är zoohoo vid hamnen.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 448
Senast: alazzi
·
Övr. Djur Är helt novis på akvariefronten så ger ni mej dom svaren jag vill höra på mina frågor så ska jag läsa på ordentligt, annars lägger jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 396
Senast: Gabbi
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 089
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp