Bukefalos 28 år!

Lasta 2 hästar i en transport

Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Kl

Det där med att transporterna väger 750 kg skall man ta med en nypa salt. Så länge man inte vägt dom själv så är den vikten väldigt osäker. Dessutom skall man inte väga transporten på sommaren när det inte regnat på en månad.

Min erfarenhet säger mig att de flesta släp brukar väga mellan 800-900 kg i alla fall. Vissa tom över det.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jag har BE och 2 stora hästar som jag kalkylerar ligger på 1400 kg tillsammans.

Jag har en BMW X5 som får dra 2700 kg och ett Henra Grand Chevalier som har en totalvikt på 2700, egenvikt 1060 och alltså får lasta 1640.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Om man ska dra två hästar ser man till att ta BE och skaffar sig en bil som kan dra det man behöver dra. Om man inte kan ordna det så får man helt enkelt avstå från att lasta två hästar.

Enkelt.

När jag lastat två hästar så har jag kört Mercedes E320 med en Ume B60 på draget. En mycket stabil och säker kombination som jag verkligen kan rekommendera (med BE, såklart).
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Om man ska dra två hästar ser man till att ta BE och skaffar sig en bil som kan dra det man behöver dra. Om man inte kan ordna det så får man helt enkelt avstå från att lasta två hästar.

Enkelt.

När jag lastat två hästar så har jag kört Mercedes E320 med en Ume B60 på draget. En mycket stabil och säker kombination som jag verkligen kan rekommendera (med BE, såklart).

Eller så är det så enkelt att man skaffar en bil som du får köra två hästar med lagligt på b96.

Inte ett dugg svårt
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

*kl*

Jag har visserligen BE och tycker också att det är något du bör överväga att ta istället för att ligga på marginalen ;)
Jag har ett UME A30 -01, tjänstevikt 650 kg, skattevikt 1990 kg. Jag har haft 2 hästar som jag körde tillsammans tidigare, nu har jag en häst och en ponny ;)
Jag har en Cheva Silverado 2500 som dragbil, just för att känna mig trygg när jag kör hästarna (även vintertid) och för att kunna parkera på vilken attans åker som helst vid träning/tävling och ta mig loss efter en dag med ösregn.... :D
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Nu har jag en bild på min transport, drar med en volvo xc70 eller en nissan navara, har dock bara bild på Volvon.



 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Här är ekipaget jag brukade köra:
2007-05-08_CinasHstekipage002.jpg
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

å mitt..

1002826_10151713685946797_2118237397_n.jpg



Precis som Scata säger så kan man parkera och komma loss varsomhelst och man kan i stort sett köra så fort bilen går utan att man ens känner att man har släp och 2 hästar i .. inte ens när det stormar i skåne svajar mitt ekipage.

Å nej jag kör inte hurfortsomhelst men gillar stadigheten i det hela.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Imperialen är faktiskt ett släp jag varit sugen på. Vi tog istället Westfalia, för att få fönstret men ett nyare släp, men tycker fortfarande Imperialen är tilltalande. Enda nackdelen enligt mig är lilla dörren till sadelkammaren.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Ja.. den kunde varit större, ÅF har plockat ur väggen mellan sadelkammaren och garderoben för mig när jag var nere och bytte golv förrförra året och har då ett enormt packutrymme därframme.. jag kan tom sova där om det skulle knipa :D Dock blir det lite svårt att plocka i och plocka ur större grejor iom att dörren är så liten.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Min fråga är vad väger ert släp (tjänstevikt) och hur mycket väger era 2 hästar som ni lastar?

Mitt Boj Bravo 216 väger om jag minns rätt 670kg tomt. Går att väga upp till 1600kr och då blir lastvikten knappa 1000kg.
När jag lastar två hästar är det som regel fjordingar eller andra D-ponnyer vilket innebär att jag ligger lagligt till även vid vägning.
Har BE körkortsbehörighet och därmed god marginal. Min bil klarar 1700kg.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Kl
Här är mitt ekipage..
En Santa Fe 2012 diesel. Får dra 2500 kg på manuell låda.
Boj Bravo 225 seh

 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 603
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 428
Fordon Min Hyundai Santa Fé börjar sjunga på sista versen så jag funderar på att köpa ny bil, eller två bilar? Jag vill kunna köra transport...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: Robina
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp