Bukefalos 28 år!

Lasta 2 hästar i en transport

Sv: Lasta 2 hästar i en transport

I ditt fall gör det ju ingen skillnad om du har BE eftersom bilarna sätter begränsningen. Jag vet inte vad du har för storlek på hästar men jag skulle inte ens fundera på att klämma in två stora hästar på 1800 kg. Den transporten finns inte, och om den finns så vet jag inte om jag vill köra häst i den. Thule prestige har en tjänstevikt på 770 kg det ger 1020 kg lastvikt. Två små hästar kan funka men inte om man vill ha marginal.

Skulle jag köra två stora hästar vill jag upp i minst 1500 kg lastvikt, minst.

Helt korrekt, har samma fundering som dig, HUR folk kan klämma in 2 hästar i samma transport på maxlast 1020kg.. men med 10% godkänd överlast så blir maxlasten 1120kg (så nog går det att lasta).

De flesta bilar har max släpvagnsvikt på 1800kg och transporter idag väger ca 750kg, så de blir tajt med att lasta 2 hästar lagligt.

Många frågor...

Så ni som kör två hästar vad har ni för vikt på max släpvagnsvikt på er bil och vad har ni för totalvikt på ert släp ?
(Ni som ej kör 2 hästar behöver ej kommentera!)
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Vi får dra 3000 med vår bil. Med ett släp med totalvikt på 2500 är det inga problem att dra två hästar.

Som sagt ta e kort och skaffa en vettig bil.

Nu svarar jag även fast vi just nu kör runt med enhästars släp på 1300 kg med en liten häst på under 500 kg. Men vill vi dra två är det inga problem.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Därför jag skapat tråden, för vem kör lagligt med 2 hästar?
Oavsett om du har B, Butökat eller BE så krävs det en stor bil med hög dragkroksvikt som får ta mer än 2000kg för att lasta lagligt 2 hästar.
Dvs INGEN normal familjebil får dra 2 hästar lagligt....

Och därför kör de allra flesta av oss med stora bilar och ordentliga släp! :banghead:
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

hästar vad har ni för vikt på max släpvagnsvikt på er bil och vad har ni för totalvikt på ert släp ?
(Ni som ej kör 2 hästar behöver ej kommentera!)

2300 kg resp 1990, men dessa svar var det ju inte alls du var ute efter från början eftersom du inte kan koppla på så mycket?
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Du klarar inte 2 stora hästar utan BE och större bil!

Mitt släp har totalvikt 1950, som du efterfrågar. Det väger 890 kg och lastar därmed 1060 kg. Inte ens där får du in två halvblod.
Min bil har max släpvagnsvikt på 1800kg vilket innebär att jag får lasta 860 kg. På det klarar jag två islänningar, vilket är det jag kör (förutom mitt bohag då när jag flyttar). Perfekt för mina behov och mitt krav när jag köpte ny bil i somras var minst 1800kg i dragvikt (och en ganska tajt budget). I framtiden vill jag kunna dra minst 2500 kg och måste därmed köpa ny bil och släp, men vill då vinna att kunna dra tre islänningar (eller två stora hästar, om det mot förmodan skulle behövas).

Din ekvation kommer med andra ord aldrig att funka. Antingen nöjer du dig med en häst och befintliga bilar och körkort, eller så skaffar du BE och ny bil. Annars kommer det inte att gå.

Jag tog BE förra året, vilket ger mig så många fler valmöjligheter när jag vill köra hästar. Jag har dessutom gamla BE vilket innebär att jag får ha totalvikt på släpet över 3500kg och får lasta fler släp efter varandra. När det nu någonsin skulle bli akutellt....
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jag har en Richardson Supreme 2700 som får lasta 1240kg.

Den är ganska tung (960kg) men jag kan köra en ponny med alla våra bilar och en D och B med dena ena V70n.

Har en Opel Movano som får dra 2000kg som används om jag ska ta med två D, dock ska vi så fort vi har råd köpa en VW Touareg som får dra 3500kg.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Du klarar inte 2 stora hästar utan BE och större bil!

Mitt släp har totalvikt 1950, som du efterfrågar. Det väger 890 kg och lastar därmed 1060 kg. Inte ens där får du in två halvblod.
Min bil har max släpvagnsvikt på 1800kg vilket innebär att jag får lasta 860 kg. På det klarar jag två islänningar, vilket är det jag kör (förutom mitt bohag då när jag flyttar). Perfekt för mina behov och mitt krav när jag köpte ny bil i somras var minst 1800kg i dragvikt (och en ganska tajt budget). I framtiden vill jag kunna dra minst 2500 kg och måste därmed köpa ny bil och släp, men vill då vinna att kunna dra tre islänningar (eller två stora hästar, om det mot förmodan skulle behövas).

Din ekvation kommer med andra ord aldrig att funka. Antingen nöjer du dig med en häst och befintliga bilar och körkort, eller så skaffar du BE och ny bil. Annars kommer det inte att gå.

Jag tog BE förra året, vilket ger mig så många fler valmöjligheter när jag vill köra hästar. Jag har dessutom gamla BE vilket innebär att jag får ha totalvikt på släpet över 3500kg och får lasta fler släp efter varandra. När det nu någonsin skulle bli akutellt....

Vilket märke har du på ditt släp?
Oavsett om jag har Butökat eller BE får jag inte ha bruttovikt över 1800kg på min bil, och jag har ej avsikt att byta bil eller ta BE
Men med din ekvation så är släpets totalvikt 1950 och tjänstevikten 890kg. Hittar jag ett släp på totalvikt 1950kg och tjänstevikt på max 750kg så går det bra att lasta 2 hästar lagligt. Bilens drag 1800 kg- 750kg = 1050kg + 10% = 1150kg laglig last.

Så man kan köra två hästar lagligt.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Igen, tänk på att kontrollväga släpet med inredning.
Har du vägt dina hästar?
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Jag har ett Ifor Williams HB510R. Fick dock leta länge innan jag hittade med totalvikten jag ville ha. Finns många lika som har totalvikt på 13-1400 kg. Galet!

Men det där med 10% övervikt lagligt. Har du källa på det?
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Vårt Fautras har alltså en totalvikt på 2000 kg och en tjänstevikt på 750 kg.Köper man nytt kan man själv välja totalvikt. Det innebär att om du väljer 1950 har du 1200 kg lastvikt. För att hållla nere vikten har släpet t ex inte sadelkammare utan ett plastskåp som sitter på insidan av ena skötardörren. Den har ingen ramp utan dörrar bak, och ingen urlastning fram. Även inredningen (bommar, självstängande bommar bak, mjuk mellanvägg och hingstskiva fram) upplever jag som lättare än på andra släp.

Har också kört med Fautras, två mindre 160 hästar och ett Provan på Passat. Helt lagligt.
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Då har du kollat på 100st med manuell växellåda eller om det är något annat som styr dragkapaciteten, det vet jag inte. Vi tittade iaf på ett antal olika automatväxlade innan vi köpte och samtliga kunde vi dra 2000kg med, vilket för oss var ett krav.

Slog upp två bilar från annons på Blocket på transportstyrelsen för att se skillnaden:

Fabrikat: VOLVO D + XC60
Färg: SVART
Fordonsår: 2011
Växellåda: MANUELL
Skattevikt, kg: 1920
Tjänstevikt, kg: 1925
Totalvikt, kg: 2505
Ursprunglig totalvikt, kg: 2505
Max vikt för släpkärra, kg: 1800
Max släpvagnsvikt, kg: 1800

Fabrikat: VOLVO D + XC60
Färg: VIT
Fordonsår: 2010
Växellåda: AUTOMAT
Skattevikt, kg: 1930
Tjänstevikt, kg: 1939
Totalvikt, kg: 2505
Ursprunglig totalvikt, kg: 2505
Max vikt för släpkärra, kg: 2000
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
 
Sv: Lasta 2 hästar i en transport

Så man kan köra två hästar lagligt.

Fast det är klart man kan. I mitt Trane med lastvikt 710 kg kan jag köra ett knippe minishettisar. Eller två små islandshästar. Så om frågan enbart gällde antal så kan man köra två hästar lagligt på B -kort. Allt beror ju på storlek på häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 604
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 430
Fordon Min Hyundai Santa Fé börjar sjunga på sista versen så jag funderar på att köpa ny bil, eller två bilar? Jag vill kunna köra transport...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: Robina
·
Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp